Gå till innehåll

Rökförbud på krogen från 1 juni!


freeman

Recommended Posts

  • Svars 170
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

CC har i alla fall ansökt om undantag och fått det beviljat.

 

Låt oss alla sjunga "staten och kapitalet"...

 

(Dock 'r det inte säkert att de skall utnyttja undantaget.

 

--- --- ---

 

Jag tycker att det skall bli underbart att kunna gå ut på krogarna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min högskola har det varit rökfritt inomhus i ganska några år, tycker det är jävligt smidigt när man går ut o slippa behöva känna lukten i håret/kläderna morgonen efter.

Tror även det kommer ta bort mkt av feströkandet av folk som inte annars röker så mkt.

 

Men i övrigt så kommer uteserveringar bli omottligt populära :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TANDEMCYKELN skrev: Staten agerar än en gång förmyndare. Skandal!

Jo, fast nu finns det faktiskt ett annat syfte, och det är att hjälpa de stackare som måste stå ut med passiv rökning på sitt jobb, dvs folk som jobbar inom krogbranschen, vilket jag tycker är bra!

 

Då kanske du säger: då får de väl söka nya jobb då! Men låt oss rent hypotetiskt leka med tanken att det skulle finnas vanliga rökiga krogar, samt rökfria ditos som styrdes av "marknaden", dvs antalet av varje styrdes av efterfrågan. Säg då att en person blir anvisad ett arbete på en krog, men den är tyvärr inte rökfri. Personen har astma. Är det bättre att han/hon går och stämplar? Nope. Finns det lika många rökfria krogar att välja att arbeta på? Nope. Varför? För att det naturligtvis är en konkurrensfördel att ha rökning tillåtet. Genom att ge alla chansen att tävla på lika villkor förbättrar man arbetsmiljön för väldigt många personer.

 

F.ö. undrar jag var ni fått uppgiften om CC:s undantag från denna LAG? Det är en lag, inget jäkla "undantag" kan få bort ett företag från en lag....sen må det vara hur statligt som helst. "Hej, måste vi betala skatt för våra anställda eller kan vi få "undantag"? Knappast...

 

mvh

Antfarmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry Gdaily, inte ens en floormanager står över lagen.

 

mvh

Antfarmer

 

Alla sjukhus i Sverige ska vara rökfria, dock finns det fortfarande en del rökrum kvar då vissa fått dispans.

Undantag kommer alltid göras, särskilt när staten är inblandad så vad du än tycker så är det inte alltid lika för alla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Staten agerar än en gång förmyndare. Skandal!

 

Om det finns en marknad för rökfria krogar, så kommer sådana att öppnas. Låt marknaden sköta saker som detta.

 

Men lägg av!

Jag är inte din vän och det finns säkert fler bland de tusentals på detta forum som känner likadant...

 

Hur som helst, jättebra lagändring i mina ögon.

Jag får väl gå utanför eller in i ett rökrum ifall jag vill röka.

Svårare är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det katastrofala med lagändringen är att man inte får ta med sig sin pilsner till rökrummet. Antagligen för att lagstiftarna är så jävla rädda att allt skönt folk kommer slå sig ner och puffa i rökrummet...

 

Skulle nog tro att det är för om man tappar en öl där inne så måste någon komma in och städa upp direkt och då får dom som jobbar där andas rök i 30sec, och det kan vi ju inte ha.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det katastrofala med lagändringen är att man inte får ta med sig sin pilsner till rökrummet. Antagligen för att lagstiftarna är så jävla rädda att allt skönt folk kommer slå sig ner och puffa i rökrummet...

 

Skulle nog tro att det är för om man tappar en öl där inne så måste någon komma in och städa upp direkt och då får dom som jobbar där andas rök i 30sec, och det kan vi ju inte ha.....

 

Rummet måste givetvis städas i vilket fall varje kväll, och det är illa nog att någon ska behöva göra det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hallo..

Jag är själv rökare men tycker det är helt ok att jag får gå iväg och röka någon annanstans.. vad jag däremot tycker är HELT SJUKT är hur man kan lagstifta vad som får göras/inte göras i en privatägd lokal. offentlig eller ej. (extrema ex om "borde man få mörda ngn i en privatägd lokal?" undanbedes)

 

Missförstå mig rätt nu..det är en enorm skillnad på ett sjukhus och en krog. Men för vissa mindre krogägare blir problemet stort. Kanske inte har plats för ett rökrum och måste således förpassa sina gäster ut på gatan, vilket i sin tur leder till mkt spring ut och in. Kanske tom blir så att omsättningen går ner för krögaren..

 

Men ok.. min dubbelmoral lyser nog igenom eftersom jag tycker rökförbud på restaurang är helt ok, men krogen..? njaee... kommer bli mkt problem tror jag..

Men men.. har lovat sluta när jag fyller 30 ändå så..

 

Neo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...