Gå till innehåll

FullTiltPoker skattefritt?


Cyntax

Recommended Posts

Jag kanske har läst på dåligt, men borde det inte ligga i Full Tilts intresse att bli klassade som skattefri site i Sverige? Har någon kontaktat dem direkt för att få hjälp med detta?

 

De tycks strunta fullständigt i det. Flera har frågat supporten om huvudkontor, hemvist m.m. men svaren lyder alltid cirkus: "Tack för ditt meddelande. Vi förstår att denna fråga är viktig för dig, men tyvärr kan vi inte svara på dina frågor p.g.a. säkerhetsskäl. Tveka inte att kontakta oss om du har fler frågor!"

 

Det troligaste förklaringen är väl att ett (relativt) litet antal skandinaver (de skandinaver som bryr sig om skattefrågan alltså) är ointressant i förhållande till framförallt USA.

 

En intressant fråga är, om det vore möjligt för FTP (och Stars för den delen också) att starta ett europeiskt skin med Malta-/Gibraltar-licens, och ändå fortsätta tillåta amerikaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 232
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En intressant fråga är, om det vore möjligt för FTP (och Stars för den delen också) att starta ett europeiskt skin med Malta-/Gibraltar-licens, och ändå fortsätta tillåta amerikaner.

 

Licensen är fullkomligt ointressant i skattefrågor. Det intressant är om det rättsligt kan anses att skinnet har ett annat huvudkontor (eller plats där den huvudsakliga verksamheten sker) än modersiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har läst på dåligt, men borde det inte ligga i Full Tilts intresse att bli klassade som skattefri site i Sverige? Har någon kontaktat dem direkt för att få hjälp med detta?
Dom skiter ju i sina kunder om de får skatta eller inte. Med skatteskäl menas förståss deras egen skatte situation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licensen är fullkomligt ointressant i skattefrågor. Det intressant är om det rättsligt kan anses att skinnet har ett annat huvudkontor (eller plats där den huvudsakliga verksamheten sker) än modersiten.

 

Eller?

Jag tror att pingvinen har rätt, eftersom anledningen till att det är skattefritt inom EES verkar vara att EG-fördraget säger att "Bolag som bildats i överensstämmelse med en medlemsstats lagstiftning och som har sitt säte, sitt huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamhet inom gemenskapen skall vid tillämpningen av bestämmelserna i detta kapitel likställas med fysiska personer som är medborgare i medlemsstaterna."

 

Så jag kan inte se att licensen har någon betydelse alls. Samma sak med var servrarna står. Problemet är att det går att argumentera för att det är Kolyma Corporation i Aruba som står för den huvudsakliga verksamheten. (Det står bl.a. i affiliate-avtalet att de är sajtens operatör). Jag tycker att det bara finns väldigt svaga argument för det, men det betyder inte att det är 100% säkert att en domstol skulle avfärda dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade bara skrivit väldigt kort "Vunnit Xkr på poker på FullTiltPoker.com" samt fyllt i summan i rutan för 'inkomst av kapital'.

När du skriver på det sättet så tycker jag att budskapet du skickar är att du själv har kommit fram till att det är en beskattningsbar inkomst, och då är de nog inte så motiverade att försöka bevisa att du har fel. Så det hade varit konstigt om du hade fått något annat besked än det du fick.

 

Det du borde ha gjort är att antingen inte säga någonting alls (inte så bra om du har gjort ett uttag som är så stort att det kommer med på deklarationsblanketten), eller att bara skriva under "övriga upplysningar" att du har vunnit x kr på Full Tilt, som är skattefritt eftersom de har sin verksamhet i Dublin. Det stora misstaget var nog att skriva beloppet under "inkomst av kapital", eftersom det får det att se ut som att du vill betala skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licensen är fullkomligt ointressant i skattefrågor. Det intressant är om det rättsligt kan anses att skinnet har ett annat huvudkontor (eller plats där den huvudsakliga verksamheten sker) än modersiten.

 

Ointressant i Sverige, ja. I åtminstone Finland och Danmark, förmodligen även i många andra EU-länder, sätts stor vikt vid licensen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Cliffnotes:

The firm, Intabill Inc is now being sued by Kolyma Corporation AVV for payments which Kolyma says were not passed on.

 

Kolyma corporation, based in the former Dutch colony of Aruba in the southern Caribbean, operates Full Tilt Poker, one of the most popular and lucrative online gambling sites. It was one of the biggest clients of Intabill, which is based in the Brisbane suburb of Milton (in Australia).

 

Kolyma is seeking payment of an alleged debt of $US43 million ($A52.75 million) plus interest, which it claims has been increasing at $US13,532 a day (about A$16,590) since May 25.

http://forumserver.twoplustwo.com/28/internet-poker/owners-ft-sue-online-billing-system-missing-payments-512375/

Talar mot skattefrihet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Foreslar att ni vander er till Skatterattsnamnden, egentligen borde pokersiterna sjalva gora det. Bifogar ett brev fran skatteverket,

 

07/12/15

Hej !

 

För att få ett formellt förhandsbesked ska man vända sig till

Skatterättsnämnden som är en särskild fristående nämnd för skattefrågor.

 

Skatteverket är skyldigt att följa ett beslut i Skatterättsnämnden om

sökanden så begär. Kontakta Skatterättsnämnden för mer information.

 

Adressen till Skatterättsnämnden är:

 

Skatterättsnämnden

Brunnsgränd 4

111 30 STOCKHOLM

 

Telefon 08-764 79 57

Fax 08-210 06 19

 

Kostnaden för förhandsbesked varierar mellan 600 kr - 10 000 kr. Detta

beroende på frågans svårighetsgrad och om det är fråga om privatperson

eller juridisk person.

 

 

Med vänliga hälsningar

Lars-Erik Larsson

Skatteverket, Stockholm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag vet inte. Det ger oss bara en bekräftelse på att Kolyma Corporation är det Full Tilt-företag som anlitar ett utomstående företag för att hantera kundernas pengar. Men det har vi väl utgått ifrån hela tiden?

 

*** Resten av inlägget flyttat till studiecirkeln ***

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara jattekul om ett gang gick ihop och korde ett case hos skatterattsnamnden, sen skulle ju diskussionen vara avslutad. I varsta fall blir utslaget negativt dvs att dom bedomer att FT ej ar skattefritt men da kommer det i alla fall finnas svart pa vit, ngt konkret for FT att jobba vidare med. For det ligger ju verkligen i deras intresse om inte annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara jattekul om ett gang gick ihop och korde ett case hos skatterattsnamnden, sen skulle ju diskussionen vara avslutad. I varsta fall blir utslaget negativt dvs att dom bedomer att FT ej ar skattefritt men da kommer det i alla fall finnas svart pa vit, ngt konkret for FT att jobba vidare med. For det ligger ju verkligen i deras intresse om inte annat

 

Tyvärr lär FT inte bry sig speciellt mycket om lite svenskar (danskar?) och finnar. De har inte brytt sig hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr lär FT inte bry sig speciellt mycket om lite svenskar (danskar?) och finnar. De har inte brytt sig hittills.

 

:-( tyvarr ar det val sa, har sjalv inte varit reguler dar pa tva ar sa inget som paverkar mig direkt heller men tycker det ar for javligt hur vissa pokerbolag behandlar sina kunder, och jag tycker dom storre aktorerna kunde vara lite foregangsexempel och i alla fall forsoka underlatta saker och ting.

 

Faktum ar nar jag sjalv varit i kontakt med skattemyndigheten sa har dom varit mycket hjalpsamma, ar ju inte deras fel att vissa aktorer kranglar till det. Det ar ju faktiskt sa att bolagen utan svarighet kan gora sig sjalva skattefria for spelarna, pa ett eller annat satt om dom bara vill.

 

 

Grymt Ola, spelar ju inte langre pa FT men lagger mer an garna 200kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

signat upp mig också, glöm inte bort att påminna alla bara när det är dags så man inte smiter pga slarv

 

om det blir tajt med pengar för ombudet kan jag tänka mig lägga mer vid "vinst" , dvs om cyntax el ngn annan vill försöka för x tusen garanterat och x tusen till om ombudet lyckas få det skattefritt.

 

 

kan ingen kontakta FT, helt omöjligt är det väl inte? kanske inte troligt, men handlar det om dessa struntsummor ska det väl gå att få spons.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vore inte detta ett läge för vårat älskade pokerförbund att visa upp sig?
Tycker jag inte, är det så smart om de "gynnar eller missgynnar" en specifik sajt? Då ska de sedan helt plötsligt göra samma sak när någon vill veta om KalleAnkaPoker.com är skattefri eller ej.

 

Låt de som är intresserade få stoppa sina pengar där deras mun är, helt enkelt.

 

De som har intresse av FTP slantar (eller snyltar) på det, de som har intresse av KalleAnkaPoker.com slantar för det (och arrangerar det själva).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ingen kontakta FT, helt omöjligt är det väl inte? kanske inte troligt, men handlar det om dessa struntsummor ska det väl gå att få spons.
Det är troligen ganska svårt ändå - om FTP haft det minsta intresse av att tala om för någon var de egentligen sitter (om det så är Dublin, Bahamas, Aruba, eller Las Vegas) så skulle de såklart göra det. Men det tycks ju uppenbarligen vara ett policybeslut att inte ge någon information alls om det hos dem.

Ägarna är helt enkelt nöjda med att inte bli indragna i amerikanska juridiska processer gällande onlinespel. På tal om då så står deras exakta adress till kontoret på Irland i Clonie Gowens stämning om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finntorp skrev i annan tråd:

 

 

 

Okej, låt oss samla ihop 20.000 kr (10k till förhandsbeskedet och 10k (timarvode obv) till någon (Cyntax?) som får "driva" ärendet). Eventuella överskjutande pengar betalas tillbaks i förhållande till skänkta belopp.

 

Anteckna dig i den här tråden. Obs, inget snackande (det får ni sköta här http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/53287-fulltiltpoker-skattefritt-11.html#post1341733) utan bara ett belopp du kommer att skänka för att ta reda på, via ett förhandsbesked i Skatterättsnämnden, om Full Tilt Poker är skattefritt eller ej.

 

* 1000 kr: Detta skänker du om du är extra givmild

* 500 kr: Förslag på belopp för "highrollers"/volymspelare

* 200 kr: Förslag på belopp om du är småspelare/inte spelar mycket på Tilt

 

Skriv belopp och namn i posten.

 

Hoppas att moddar kan dela ut varningar/rensa om det blir rundsnack i posten.

 

Jag kommer uppdatera detta första inlägg med ihopsamlad summa allt eftersom. När vi når 20k så kommer jag skicka PM med bankuppgifter (nej, det kommer inte att gå att betala med pengar på nätet).

 

 

Summa efter inlägg 13 av rosen: SEK 3400

Det här har varit på tapeten tidigare. Det är inga problem för mig att skriva.

 

När man ändå skickar in en begäran om ett förhandsbesked så kan man lika gärna passa på att fråga några fler frågor om skatt och poker ... när man ändå är på gång liksom. Man sparar tid och pengar.

 

Det finns dock ett problem. Man kan inte skicka in en begäran om förhandsbesked bara så där allmänt. Man måste ha en person som tar på sig störtkrukan och är försökspersonen. Mao det får inte vara en hypotetisk fråga man ställer, det måste vara en verklig person som står in för den frågeställningen. Ni måste välja ut en sådan person också! Någon frivillig?

 

För egen del kan jag börja skriva en sådan begäran redan den 2'a oktober.

Sen kan vi fila på den ett tag innan vi skickar in den. Vi kanske skulle ha en stängd forumdel där vissa utvalda/donatorer får vara med och diskutera innehållet i begäran? (Vi vill inte att SKV ska få för mycket förhandsinfo om våran taktik?)

 

Skatteverket kommer alltså att vara motparten i "rättegången". När begäran är inskickad till Skatterättsnämnden tittar man som hastigast på den och gör en bedömning om det är en sak de kan ta upp till förhandsbesked. Om så är fallet skickas begäran till Skatteverket för yttrande.

 

Därefter sker en kortare skriftväxling mellan Skv, mig/oss och Skatterättsnämnden. När nämnden tycker att dom fått veta det de vill sätter de sig ned vid ett möte och grubblar på hur dom ska döma.

 

När domen kommer kan den part (SKV eller pokerspelaren) överklaga. Då tror jag att ärendet går direkt till Regeringsrätten (jag är inte riktigt säker på det) eller Länsrätt/Kammarrätt.

 

Det är svårt att gissa i kostnaderna också. Blir det mer kostnader om/när ärendet ska tragglas i domstolarna? Om pokerspelaren förlorar åker han då på kostnader för SKV's kostnader? Fler ansökningsavgifter? Vet faktiskt inte. :oops: Iofs kan jag kolla upp saken i förväg. En av mina gamla lärare i skatterätt på Stockholms Universitet sitter faktiskt i skatterättsnämnden, så den saken kan enkelt kollas upp!

 

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara jattekul om ett gang gick ihop och korde ett case hos skatterattsnamnden, sen skulle ju diskussionen vara avslutad.

"Jättekul" vet jag inte. Men det skulle vara kul att få det besked vi hoppas på.

 

Om vi ska göra det här vill jag absolut vara med om att skriva ansökningen. Jag skickade just ett mejl till dem och frågade om en person som inte ens spelar där kan få ett förhandsbesked om huruvida vinsterna är skattefria, som sedan är bindande för alla pokerspelare i Sverige. Vi kan väl invänta svaret innan vi gör något mer.

 

Tycker jag inte, är det så smart om de "gynnar eller missgynnar" en specifik sajt? Då ska de sedan helt plötsligt göra samma sak när någon vill veta om KalleAnkaPoker.com är skattefri eller ej.

Full Tilt är ändå den näst största sajten på nätet. Jag tycker att det skulle vara konstigt om ett pokerförbund inte prioriterar de mest populära alternativen. Om de inte kan jobba aktivt för att få besked i skattefrågor eller med att försöka påverka lagstiftning så förstår jag inte vad vi ska ha dem till. Anledningen till att jag aldrig har gått med i förbundet är att de inte verkar göra någonting som har betydelse för mig.

 

Dessutom så vet vi ju inte ens om det här skulle gynna eller missgynna Full Tilt.

 

På tal om då så står deras exakta adress till [/size]kontoret på Irland i Clonie Gowens stämning om jag minns rätt.

Den står på deras webbsida. Länk. Det du såg kan ha varit företagets registrerade adress, som är en annan. (Den står i mina tidigare inlägg i tråden). Den tillhör troligen någon konsult som hjälpte dem starta företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade just ett mejl till dem och frågade om en person som inte ens spelar där kan få ett förhandsbesked om huruvida vinsterna är skattefria, som sedan är bindande för alla pokerspelare i Sverige. Vi kan väl invänta svaret innan vi gör något mer.

Jag har fått ett svar. Det här är den mest intressanta delen:

 

"Ett förhandsbesked är bindande bara för den person som söker beskedet. I allmänhet gäller också att ett förhandsbesked som överprövats av Regeringsrätten kan används som prejudikat i andra likande fall."

 

Det finns dock ett problem. Man kan inte skicka in en begäran om förhandsbesked bara så där allmänt. Man måste ha en person som tar på sig störtkrukan och är försökspersonen. Mao det får inte vara en hypotetisk fråga man ställer, det måste vara en verklig person som står in för den frågeställningen.

Det här känns som ett ganska stort problem. Ett ännu större problem är att vi måste få det prövat av regeringsrätten för att få ett säkert besked. Men kan vi ens överklaga om vi har fått rätt hos Skatterättsnämnden? Vi kanske måste se till att förlora där för att ha rätt att överklaga. :)

 

För egen del kan jag börja skriva en sådan begäran redan den 2'a oktober.

Själv reser jag bort i drygt två veckor just den dagen, men jag kanske kan bidra med lite mer före det.

 

Sen kan vi fila på den ett tag innan vi skickar in den. Vi kanske skulle ha en stängd forumdel där vissa utvalda/donatorer får vara med och diskutera innehållet i begäran? (Vi vill inte att SKV ska få för mycket förhandsinfo om våran taktik?)

Tyvärr har jag redan sagt väldigt mycket i den här tråden. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde några följdfrågor och fick ett svar för några minuter sedan. Om vi vinner så har vi inte rätt att överklaga. Det tillkommer inga rättegångskostnader om vi förlorar i regeringsrätten. Det enda som kostar pengar är Skatterättsnämndens utredning och den kan kosta runt 12000 kr. Vi kan ställa mer än en fråga, men Skatterättsnämnden är "ovillig att svara på hela frågebatterier där sökanden försöker gaffla in ett skattefritt område".

 

Det skulle vara surt om vi vinner i Skatterättsnämnden och Skatteverket väljer att varken överklaga till Regeringsrätten eller uppdatera sina interna riktlinjer till att säga att Full Tilt är skattefritt. Då har vi inte åstadkommit någonting. Jag kan tänka mig att det är extra stor risk att det sker om vi bara redovisar ett fåtal spelade potter. Skatteverket ids nog inte överklaga om det handlar om 50 kr i skatt.

 

Tyvärr är det nog det enda vi kan göra. Vi kommer aldrig att hitta en proffsspelare som är beredd att låta ansökningen handla om de händer han/hon har spelat på Full Tilt. Så vi skulle behöva starta ett nytt konto i en frivillig persons namn och spela tills vi har minst en pott över 100 kr, och en total vinst över 100 kr. Den personen måste vara någon som inte redan har ett konto där. Sedan måste någon av oss grinda lite på det kontot, eller så chipdumpar vi till det kontot på ett HU-bord. Jag föredrar det senare alternativet. Båda är emot sajtens regler, men dumpningen går mycket fortare och drabbar ingen oskyldig.

 

Först av allt bör vi nog ta ställning till om vi vill göra det här trots de problem som finns:

 

* Vi måste hitta en frivillig.

* Vi måste bryta mot sajtens regler.

* Vi måste kanske betala 12000 kr.

* Det innebär ganska mycket jobb för några av oss.

* Det kommer att ta lång tid.

* Om vi vinner och skatteverket inte överklagar så har allt varit bortkastat.

 

Den sista punkten känns som ett ganska stort problem faktiskt. Jag kan tänka mig att gå vidare ändå, men någon annan får leta rätt på en frivillig som vi kan starta ett konto åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ffredd, allt detta tar vi i en interngrupp när väl pengarna blivit ihopsamlade

 

/Ola

 

Edit: Vinner vi, och det inte överklagas, så är det inte alls bortkastat. Det är bara för alla spelare att skicka in en carboncopy på "vår" ansökan till skatterättsnämnden och få sitt personliga full tilt-spelande skattefritt.

Ett förhandsbesked är bindande bara för den person som söker beskedet. I allmänhet gäller också att ett förhandsbesked som överprövats av Regeringsrätten kan används som prejudikat i andra likande fall.

 

Det kan bli väldigt lustigt om 50 storspelare skickar in en handhistory den 1 januari, och får sitt personliga Tilt-spelande skattefritt, om det sedan bedöms som skattemässigt för andra :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten tanke bara. Likabehandlingsprincipen gör att skatteverket inte får diskriminera någon utan måste behandla lika fall lika.

 

Om skatterättsnämnden kommer fram till att FTP är skattefritt och skatteverket väljer att inte överklaga så innebär det att de måste följa det utslag som skatterättsnämnden har gett, när det gäller beskattningen av den person som har ställt frågan. Eller hur?

 

Likabehandlingsprincipen gör då att skatteverket egentligen inte får beskatta andra pokerspelare annorlunda än de har gjort med försökspersonen. Alltså, om de vill beskatta mer vinnande FTP-spelare men inte vår försöksperson så kan den dessa spelare visst stödja sig på skatterättsnämdens utslag, så länge alla fakta är desamma (förutom summorna, vilket inte ska spela någon roll) men skatteverkets behandling olika.

 

Väljer skatteverket att i efterhand ändra sitt beslut om försökspersonen (om de får det, beror väl på hur lång tid det gått efter beslutet samt hur bindande ett inte överklagat beslut från skatterättsnämnden är) så kommer det så småningom att hamna i regeringsrätten (troligtvis).

 

Det vi behöver är alltså en annan person som blivit beskattad för pokerspel på FTP för att antingen få reda på att FTP troligtvis är skattefritt eller inte(om skatterättsnämndens och skatteverkets behandling av spelarna är densamma) eller få upp fallet till domstolsprövning (med tanke på osäkerheten kring rättsläget så är det väl i alla fall hyfsat troligt att en högre instans prövar fallet).

 

Hur mycket är fel har jag?

 

Annars, hur mycket nya fakta får man lägga till om man överklagar ett beslut från skatterättsnämnden? Kan man starta med att endast ge information som nästan garanterat gör att de finner FTP skattepliktigt för att i ett överklagande slänga in allt man har? Troligtvis inte va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...