Gå till innehåll

Irl KLONK!!!


Sekko

Recommended Posts

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sådärja! Första plusdagen sen superbacket! Då pumpar man den här:

 

 

Har spelat några turneringar och kom fyra i en 200 kronors vilket jag fick 1,3k för. Jag kom tvåa i en 300 kronors och för det fick jag 3k. Head uppen var sjukt irriterande för fi kom all in minst tre ggr där han var 70-30 underdog men han lyckades ro hem det varje gång. Vann lite på cg också. Nu ska jag krydda dagen meed placering i femhunkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har haft väldigt mycket i skolan sista veckan så så mycket poker har det inte blivit, men nu har jag en veckas sportlov så nu blir det grind! Jag satte mig ner två timmar igår och hittade ett stabilt 800 kronors plus :-D

 

Schack är bra mycket roligare än poker. Det finns inget turmoment, bara skicklighet. Jag har spelat till och från på http://www.schackonline.com sen jag var 13. Det var faktiskt genom det som jag började spela poker: grindvanan hade jag fått eftersom jag satt och lirade schack. Jag spelade traditionell korr-schack, dvs 7 dagar per drag eller liknande. Trots att man hade runt 20 partier igång samtidigt blev det så att man väntade på att någon skulle dra, och då behövdes ett tidfördriv; play money-poker!

 

När jag skulle gå hem från skolan i lördags såg jag en lapp där det stod att det skulle hållas ett skolmästerskap i schack på söndagen. Jag går på ett av Sveriges tre riksinternat så det borde finnas några uber grymma ryssar och några geekiga IB:are (IB=engelsktalande linje), tänkte jag. Eftersom schack är kul anmäler jag mej, man kan ju alltid lära sig något.

 

På söndagen möts jag av ett gäng långhåriga IB:are som stod och väntade. Oväntat. Killen som håller i det drar turneringsreglerna och frågar om det är någon som inte spelat en schackturnering förut. Det är bara jag och en kompis från min klass som inte hade det. Vi skulle bli krossade tänkte vi.

 

Jag spelade sjukt bra. I början var klockorna väldigt stressande men jag vande mig. Jag skulle spela fyra partier och en femte om det var nån som hade lika mkt poäng. Första partiet vinner jag. Skönt! Jag vinner det andra också! Jag är kung! Jag ligger bra till i det tredje men sen gör killen ett superdrag och snart är jag matt. FAN FAN FAN. Nästa parti vinner jag. En annan kille har lika många poäng som jag så det är final nu. Killen är ingen annan en min polare! Haha sjukt skönt, det var så här vi ville att det skulle bli.

Min polare svarar min 1. E4 E5 2. Sf3 med 2.- Sf6 (Rysk öppning) och den är jag bra på. Jag rodde hem partiet och är nu skolmästare i schack! :-D :-D :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betta på turn är ju att föredra men det löste sig.

 

 

 

***** Hand 951017262 *****

2.50/5.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 20 februari 2009 12:20:24

David Turbo 4 (Vanlig /Cash Game )

Plats 6: X (1941.63)

Plats 9: 3242ii (1009.63)

Plats 10: perstorp (460.27)

Plats 1: Qlyn (2114.66)

Plats 2: hugo_boss (103.13)

Plats 3: Towlie (951.00)

Plats 4: öbs (88.51)

Plats 5: Joku (943.80)

Plats 7: jeppos (1000.00)

Plats 8: RaDoS (1045.40)

3242ii lägg LM 2.50

perstorp lägg SM 5.00

jeppos lägg SM 5.00

** Giv **

X [8k, 8s]

3242ii [N/A, N/A]

perstorp [N/A, N/A]

Qlyn [N/A, N/A]

hugo_boss [N/A, N/A]

Towlie [N/A, N/A]

öbs [N/A, N/A]

Joku [N/A, N/A]

jeppos [N/A, N/A]

RaDoS [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Qlyn Lägg

hugo_boss Lägg

Towlie Lägg

öbs Lägg

Joku Syna 5.00

X Höj till 22.00

jeppos Syna 22.00

RaDoS Lägg

3242ii Lägg

perstorp Lägg

Joku Syna 22.00

*** Flop(Board): *** : [3h, Kr, 4h]

*** Bet Runda 2 ***

Joku Passa

X Satsa 55.00

jeppos Syna 55.00

Joku Lägg

*** Turn(Board): *** : [3h, Kr, 4h, Ds]

*** Bet Runda 3 ***

X Passa

jeppos Passa

*** River(Board): *** : [3h, Kr, 4h, Ds, 7s]

*** Bet Runda 4 ***

X Passa

jeppos Satsa 137.62

X Syna 137.62

*** Showdown *** : Rake: 11.46 Totalpott: 447.28

X [8k, 8s] Par i åttor Vinst: 447.28

3242ii Lägger mig Vinst: 0.00

perstorp Lägger mig Vinst: 0.00

Qlyn Lägger mig Vinst: 0.00

hugo_boss Lägger mig Vinst: 0.00

Towlie Lägger mig Vinst: 0.00

öbs Lägger mig Vinst: 0.00

Joku Lägger mig Vinst: 0.00

jeppos [5h, Eh] Högsta kort ess Vinst: 0.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bar lägga upp den här handen. Sjukt tokig.

 

 

***** Hand 953495343 *****

100.00/200.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 22 februari 2009 22:14:38

Texas (Vanlig /Turnering )

Plats 1: Hamma (19447.00)

Plats 2: miwes (5865.00)

Plats 3: pelle-p (2440.00)

Plats 4: äsch då (10502.00)

Plats 9: X (1773.00)

Plats 5: MrLomander (5235.00)

Plats 6: vilgot (2825.00)

Plats 7: NennY (4890.00)

Plats 8: rastaman1 (6364.00)

Plats 10: spox (5808.00)

äsch då lägg LM 100.00

MrLomander lägg SM 200.00

** Giv **

Hamma [N/A, N/A]

miwes [N/A, N/A]

pelle-p [N/A, N/A]

äsch då [N/A, N/A]

X [Kh, Kr]

MrLomander [N/A, N/A]

vilgot [N/A, N/A]

NennY [N/A, N/A]

rastaman1 [N/A, N/A]

spox [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

vilgot Höj till 700.00

NennY Lägg

rastaman1 Lägg

X All-in 1773.00

spox Lägg

Hamma All-in 19447.00

miwes Lägg

pelle-p Lägg

äsch då Lägg

MrLomander Lägg

vilgot All-in 2825.00

 

Jag: KK

Fi 1: AA

Fi 2: QQ ^^

*** Flop(Board): *** : [8r, Dr, Ks]

*** Turn(Board): *** : [8r, Dr, Ks, Er]

*** River(Board): *** : [8r, Dr, Ks, Er, 9r]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 7723.00

Hamma [Dh, Ds] Triss i damer Vinst: 0.00

 

X [Kh, Kr] Färg med ess i topp Vinst: 5619.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOONK!!!!!!

 

Det här kommer nog dra upp läsarfrekvensen i denna db betydligt.

 

Vi tar det hela från början:

 

I höstas mönstrade jag. Jag fick 8/9 i intellegens och 8/9 hos psykologen så jag sökte denna befattning. Var jag galen?

 

Tolk/förhörsledare - lumpen

 

http://www.militartolkar.org/cpg1410/albums/ovrigt//di021028_2.pdf

 

http://www.tandberg.se/Produkter/Studio/Textsto/H%E5rda%20prov%20i%20rikets%20tj%E4nst.pdf

 

 

Vid Tolkskolan utbildas du till tolk och förhörsledare. Som sådan måste du ha kunskaper i både språk och militära ämnen. Huvudspråket som du utbildas i är antingen arabiska, persiska eller ryska.

 

Detta väntar dig:

- Studier med intensitet och krav som saknar motsvarighet i det svenska utbildningsväsendet.

- Praktiskt taget ingen fritid.

Befattningsutbildning vid TolkS

 

 

Nu börjar befattningsutbildningen. Utbildningen innehåller till en början mycket teori. Det är språk, taktik, underrättelsetjänst och utländska stridskrafter som står på programmet. Dessa ämnen varvas med idrott. Under vintern och våren varvas språkutbildningen med förhörstjänst. Denna innebär mer praktiska övningar. Flera övningar genomförs på annan ort än Uppsala. Förhörsutbildningen varvas med utbildning i folkrätt, de lagar som talar om vad du får göra och inte, samt etik.

 

Varje vecka genomförs skriftliga prov och ibland även muntliga. Det innebär att du måste ägna all tid, även helger, åt studier. Eftersom du bor i enkelrum kan du studera ostört!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några veckor senare fick jag hem ett brev där det stod att jag klarade utttagningen vid mönstringen. Jag skulle nu skriva en handskriven uppsats om mig själv samt skicka in betyg och andra papper som kan vara bra i konkurrensen.

 

 

Jag vet inte exakt hur många, men det är ett hundratal som söker vid första mönstringen och får ansöka. Av de är det åttio som får mönstra igen. Av de åttio så är det 20-25 personer som tas ut till utbildningen, och av dem är det 10-15 som klarar utbildningen.

 

 

Kommer jag vidare nu får jag åka till Tolkskolan på extramönstring och testas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jul kom det efterlängtade brevet! Om en månad skulle jag infinna mig på Tolkskolan för extramönstring.

 

Veckan innan jag skulle dit fick jag 250 glosor på zulu, ett afrikanskt språk. Dessa skulle pluggas in till extramönstringen. Det var inga lätta glosor heller; tex betyder fryspunkt liqeqeba lamakhasa

 

Sen åker jag in till extramönstringen. Förra gången var betydligt trevligare.

Dagen gick ut på tre moment; ett samtal med en psykolog, ett prov i zuluglosor och något som kallas tribunalen.

Provet gick bra jag fick 49/50. Det var vissa som fick under 30.

Psykologen var läskig, det var ingen trevlig skolkurator eller klassföreståndare som ville ha utvecklingssamtal, utan en kylig tant som förde anteckningar och avbröt mig. Hon var sur för att jag tog för lång tid på mig att svara, och ställde jobbiga frågor.

 

Tribunalen beskrev en av de som mönstrade idag som bland det värsta han gjort i sitt liv, det går ut på att fyra militärer sitter med ens skolbetyg och kritiserar en, säger elaka saker, avbryter, säger att man svarar fel, att man förmodligen inte kommer att klara utbildningen.

 

 

 

Jag var överlag nöjd med dagen. Provet och psykologen gick väldigt bra medan jag inte var helt nöjd med tribunalen. Nu ska de sortera bort så det bara är 20 kvar....

 

 

....och jag fick inkallelsebrevet idag! Tjohoo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.militartolkar.org/pdf/varnplikt-tolkskolan.pdf -Vågar du anta utmaningen?

 

Ja, jag har hört många skräckhistorier från TolkS, och när jag var på extramönstring verkade allt vara sant.

 

En tolk beskrev det som att vara fast i kvicksand. Man kämpar och kämpar för att kort få lite luft för att sen sjunka ner längre än vad man var från början.

 

En annan sa att det var som att att ha ett monster gnagandes på sin hjärna haha.

 

Man får också några sköna småsaker; dubbelt så mkt betalt som alla andra när man muckar, 75 universitetspoäng och vissa får jobb på ambassad efter muck.

 

http://www.militartolkar.org/cpg1410/albums/ovrigt//di021028_1.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all positiv respons om dagboken!

 

Ja, det kommer verkligen bli spännande nästa termin att få vara på Underrättelse- och säkerhetscentrumet. Som förhörsledare kommer jag antagligen utbildas i olika sätt att få folk att tala, detta är otroligt intressant. Jag undrar hur nära tortyr vi kommer.

 

Min dialog med psykologen under extramönstringen:

 

psykolog: -Hur långt skulle du gå för få någon att tala?

 

jag: -Jag vet inte...Jag skulle göra vad som krävs.

 

p: -Men hur långt är det?

 

j: -Jag är kapabel till att göra vad som helst, så länge inte geneve-kommissionen bryts.

 

Psykologen nickar nöjt. Haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säg att det är riktig lyx att du får bli tolk. Jag gjorde lumpen i en "lam" befattning men när jag började fick jag höra om tolkutbildningen. Tror inte jag hade klarat extramönstringen men jag hade velat testa det.

Verkar sjukt intressant.

Lycka till med pokern och utbildningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...