Gå till innehåll

TA vs FA från Entraction tråden


Djens

Recommended Posts

har faktiskt också slagits av tanken men det finns ju bättre investeringar nu när börsen är så jävla toklåg, om man strecker investeringsperspektivet på några år..

 

Jag förstår inte varför folk har så jävla svårt att förstå att börsen INTE är toklåg och jättebillig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens, kanske är det för att börsen är superbillig? Ifall jag kan köpa företag som aldrig haft ett förlustår till mindre än eget kapital och kan räkna antalet bolag som handlas till under 70% av sin kassa på mer än en hand så kan jag glatt konstatera att detta är något som vi inte direkt kan se på en generellt övervärderad aktiemarknad. That being said, så finns det en massa problematiska företag att investera i oavsett tillfälle, jag irriterar mig själv rätt hårt över att jag inte kan få insyn i någon av storbankernas skuldstruktur och därmed inte kan göra en bedömning om dess kreditvärdighet, bara för att nämna ett av hundratals exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens, kanske är det för att börsen är superbillig? Ifall jag kan köpa företag som aldrig haft ett förlustår till mindre än eget kapital och kan räkna antalet bolag som handlas till under 70% av sin kassa på mer än en hand så kan jag glatt konstatera att detta är något som vi inte direkt kan se på en generellt övervärderad aktiemarknad. That being said, så finns det en massa problematiska företag att investera i oavsett tillfälle, jag irriterar mig själv rätt hårt över att jag inte kan få insyn i någon av storbankernas skuldstruktur och därmed inte kan göra en bedömning om dess kreditvärdighet, bara för att nämna ett av hundratals exempel.

 

Sett historiskt så bottnar sekulära björnar när aktier i snitt handlas till 30% av sitt bokförda värde (1). Börsen ser billig ut just nu eftersom vi haft en tjurmarknad i 25 år och de flesta aldrig varit med om en sekulär björn innan.

De senaste 5 årens rally har f.ö. varit ett bearmarketrally.

En illusion av inflationsdrivet bubbelbyggande och ingen reell tillväxt.

Men köp du, att sen buy&hold är dött...är en annan sak.

 

(1) Napier, Anatomy of the bear.

 

F.ö. lär denna tråd vara en ganska bra kontraindikator på entraction.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall jag kan lägga 100%iga budpremier och ändock göra 80%iga arbitragevinster med option på mer genom att dela ut fritt eget kapital så är jag så nära himmelriket på jorden jag kan komma rent investeringsmässigt. Detta hände förvisso under den stora depressionen i vissa undantagsfall. Att den långsiktiga trenden skulle vara nedgående är detsamma som att säga att reella värden på lång sikt är på nedgående, vilket i sin tur implicerar att världen antingen har haft en enorm fiktiv tillväxt som måste kompenseras under lång tid framöver och/eller att nästa generation skall bli mindre produktiva än nuvarande generation. Ifall folk tror på den bilden så är det ju upp till de själva, men jag tycker det verkar vara ett mindre realistiskt alternativ i sken av att vi människor historiskt har fått det bättre och bättre över årtiondena (som ett direkt resultat av bland annat entreprenörskap och teknisk utveckling).

 

Innesteånde värden har ingenting alls med aktiegrafanalys att göra, att dra långtgående slutsatser om detta är alltså ett givet sätt att agera biased.

 

Jag håller förövrigt med om att den här tråden som sådan är en kontraindikator på Entraction.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall folk tror på den bilden så är det ju upp till de själva, men jag tycker det verkar vara ett mindre realistiskt alternativ i sken av att vi människor historiskt har fått det bättre och bättre över årtiondena (som ett direkt resultat av bland annat entreprenörskap och teknisk utveckling).

 

Sett historiskt så bottnar sekulära björnar när aktier i snitt handlas till 30% av sitt bokförda värde (1).

 

historisk bias. logiska felslut. man kan inte inducera fram framtidsprognoser på det viset. vad det gäller första citatet så gäller det enbart om förhållanden är desamma. vad det gäller det andra så är det total humbug att anta att framtida grafbeteenden går att utröna ur historiska diton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

historisk bias. logiska felslut. man kan inte inducera fram framtidsprognoser på det viset. vad det gäller första citatet så gäller det enbart om förhållanden är desamma. vad det gäller det andra så är det total humbug att anta att framtida grafbeteenden går att utröna ur historiska diton.

 

Justja, marknaden är effektiv,TA är värdelöst, historien kan inte säga nåt om framtiden och ditt skitsnack som du inte vet ett skit om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall jag kan lägga 100%iga budpremier och ändock göra 80%iga arbitragevinster med option på mer genom att dela ut fritt eget kapital så är jag så nära himmelriket på jorden jag kan komma rent investeringsmässigt. Detta hände förvisso under den stora depressionen i vissa undantagsfall. Att den långsiktiga trenden skulle vara nedgående är detsamma som att säga att reella värden på lång sikt är på nedgående, vilket i sin tur implicerar att världen antingen har haft en enorm fiktiv tillväxt som måste kompenseras under lång tid framöver och/eller att nästa generation skall bli mindre produktiva än nuvarande generation. Ifall folk tror på den bilden så är det ju upp till de själva, men jag tycker det verkar vara ett mindre realistiskt alternativ i sken av att vi människor historiskt har fått det bättre och bättre över årtiondena (som ett direkt resultat av bland annat entreprenörskap och teknisk utveckling).

 

Innesteånde värden har ingenting alls med aktiegrafanalys att göra, att dra långtgående slutsatser om detta är alltså ett givet sätt att agera biased.

 

Jag håller förövrigt med om att den här tråden som sådan är en kontraindikator på Entraction.

 

Miljöförstöring, peak credit , peak oil och ändrat socialt humör kommer göra att den här björnen blir riktigt jävla elak och det är inte över än, problemet är att folk inte fattar det, än. Vi är fortfarande i "förneka"-fasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miljöförstöring, peak credit , peak oil och ändrat socialt humör kommer göra att den här björnen blir riktigt jävla elak och det är inte över än, problemet är att folk inte fattar det, än. Vi är fortfarande i "förneka"-fasen.

 

Det är alltså vapen och taggtråd som är bästa investeringen inför framtiden? (om man äger något reelt dvs) ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Justja, marknaden är effektiv,TA är värdelöst, historien kan inte säga nåt om framtiden och ditt skitsnack som du inte vet ett skit om.

ditt påstående att marknaden inte har bottnat pga att det här är en sekulär björn (wat) och sekulära björnar inte bottnar så här tidigt historiskt (lol) är ungefär som att påstå att det kommer att komma en ny hitler i zimbabwe pga att de har hyperinflation (vi har historiska bevis!!). men att du ska förstå det begär jag inte.

 

med detta obv inte sagt att jag menar att marknaden har bottnat. jag har helt enkelt ingen aning, men är heller ingen charlatan som påstår något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ditt påstående att marknaden inte har bottnat pga att det här är en sekulär björn (wat) och sekulära björnar inte bottnar så här tidigt historiskt (lol) är ungefär som att påstå att det kommer att komma en ny hitler i zimbabwe pga att de har hyperinflation (vi har historiska bevis!!). men att du ska förstå det begär jag inte.

 

med detta obv inte sagt att jag menar att marknaden har bottnat. jag har helt enkelt ingen aning, men är heller ingen charlatan som påstår något annat.

 

Du förstår helt enkelt inte, men det kan väl inte begäras av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förstår helt enkelt inte, men det kan väl inte begäras av dig.

 

förklara gärna då för oss andra , en riktig förklaring då förstås och inte och bara hitta på nya ord och spå i kaffesump och leta random grafer som liknar varandra historiskt osv osv. Jag är inte HELT emot TA men som folk i allmänhet presenterar det så är inte direkt något jag skulle köpa rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förklara gärna då för oss andra , en riktig förklaring då förstås och inte och bara hitta på nya ord och spå i kaffesump och leta random grafer som liknar varandra historiskt osv osv. Jag är inte HELT emot TA men som folk i allmänhet presenterar det så är inte direkt något jag skulle köpa rakt av.

 

http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2008/06/peak-credit.html

 

Angående ändrat socialt humör kan du söka på och läsa artiklar om "Socionomics".

 

Peak oil kan du läsa om på t.ex. wikipedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, du har rätt, jag har ingen aning om hur man får 37% i pålitlig årlig avkastning och är missnöjd med det.

 

vad var det nu madoff lovade? 20%?

 

Om man ser en rejäl krasch komma och missar att få rejält betalt för den pga oerfarenhet skulle jag vilja säga att man kan få vara missnöjd. Många duktiga som gick 50%+ förra året.

 

Prickat de två senaste topparna helt perfekt (dokumenterat) och är upp 16% för året på mitt privata konto. 4% till borde väl inte direkt vara så svårt att komma upp i? Troligen inte 20% till heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TA är önsketänkade, annars skulle givetvis alla använda sig av det. Är inte svårare än så. TA-nissar gör inget annat än att spelar på börsen. All cred till dem, vågar man satsa så kan man ju även vinna även om de flesta går back på det i längden. Men att påstå att det är vetenskapligt blir ungefär lika pinsamt som de som spelar roulettesystem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TA är önsketänkade, annars skulle givetvis alla använda sig av det. Är inte svårare än så.

 

Då måste FA också vara önsketänkande, annars skulle givetvis alla använda sig av det?

 

Jag är också skeptisk till stora delar av TA, men de flesta invändningarna håller helt enkelt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla seriösa använder sig av FA. FA utlovar dock inga resultat som TA vill ge sken av att göra.

 

Att de som använder FA är mer seriösa i dina ögon är ju inget argument för FA gentemot TA. Vad gäller resultat så "utlovas" inte mer med någon metod. Respektive utövare hävdar att de kan få edge, och det gäller ju båda sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...