Gå till innehåll

NL - Plus i turneringar men backar i cashgames!


Mikey

Recommended Posts

Förstår inte alls vad det är jag gör för fel. Jag spelar mest turneringspel och plussar hyggligt bra på det. Sen går jag ibland och spelar lite cashgames men jag har väldigt ofta gått back då jag lämnar bordet. Jag förstår inte vad det är som jag gör så fel vid cashgames.

 

Anledningen till att jag postar här är för att höra om det är någon mer än jag som det går riktigt bra för i turneringar/SnGs men inte alls i cashgames. Har ni vänt trenden på något sätt? Har ni några tips eller idéer som hjälpte er ur denna situation?

 

Jag har haft en tråkig ovana att alltid hoppa in i cashgames efter jag placerat bra i en turnering och spela bort lite pengar där. Ska nog sluta med det helt och hållet :/

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lilla erfarenhet säger mig att tourneys är en hel del aggresivare än vad som lämpar sig för cashgames.

Jag befinner mig på tunn is här,jag har endast spelat lite smalltime tourneys och mitt normala spel är low limit HOLD ´EM.

När du spelar cash spelar du emot tightare motstånd generellt sett-vilket innebär att du också måste bli tightare i ditt spel.

Dessutom,varför BÖRJA aggresivt för att gå emot tightare?

ÄR det så att cashen minskar,och att det är det som "tvingar" fram din tightare approach?

Du ÄNDRAR alltså strategi mitt i en session.Det tyder på svaghet,gör det inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Von Oben jo det är definitivt en svaghet. Det är inget jag vill göra, det bara blir så och jag vet inte varför riktigt :/

 

Att börja aggressivt tycker jag dock om. Jag gillar att slå bordet med storm. Dock lyckas det inte alltid jätte bra, uppenbarligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna vilja ha det som dig, har tvärtom. Blir ställd under många situationer i tourneys, men cash gamet rullar på fint. Fast jag tror att det mest gäller och vänja sig vid det nya upplägget. När man inte är van så ändrar man lätt stil och man spelar inte sitt A-game. Än ganska stor skillnad är att du oftast har mer marker i cash game om man tänker i BB. Dvs suited connectors, låga par stiger medans höga kort och höga par sjunker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du spelar cash spelar du emot tightare motstånd generellt sett-vilket innebär att du också måste bli tightare i ditt spel.

Verkligen inte, spelar motståndet tight ska du spela aggressivt och spelar motståndet aggressivt ska du spela tight.

 

Inte om man har en tight aggressive stile.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss lite mindre bevandrade i pokerterminologi så är det onekligen lite förvirrande med alla begrepp.

Hursomhelst,tourneyspel är väl ändå lite mera löst än vad cashgames är generellt sett.Man har gjort sitt inköp i turneringen och spelar därefter med chips,och inte pengar.

Vad jag menar är att det skiljer i hur man spelar tourneys jämfört med cashgames,dock så skiljer sig självklart NL från FL ifråga om hur "löst" eller tight spelet är generellt sett-och jag är som sagt inte hemma på NL fronten.

Dock tror jag nog att viljan är signifikativt större att både ställa allt in samt att syna detsamma i tourneys,alldeles självklart större ju längre i turnering som det har gått.Den viljan torde vara mindre i cashgames,eftersom man där har tid att sitta och vänta in solida pockets på annat sätt än vad som är fallet i tourneys,och också det faktum att man där ställer in sina pengar på ett helt annat sätt än vad man gör i tourneys.Man riskerar mera i cashgames generellt sett,eller åtminstone upplever man det så.

Man kommer alltså att mötas av lite bättre motståndarkort i cashgames jämfört med tourneys,vilket torde innebära att man bör spela lite mera tight jämfört med hur man spelar tourneys.

Tror också att ovanstående kan vara en förklaring till varför trådskaparen går emot tightare spel under en session.Han tvingas till det av de hökkaratiga motståndarkort han går upp emot.Han spelar lite för löst i början,spelar för mycket marginal-och förlorar.I och med att stacken minskar ökar också viljan och förståelsen för att han behöver spela lite mera tight,vara lite mera noggrann gällande pockets osv.

Generellt sett tror jag inte på strategi som går ut på att "ta bord med storm" tidigt och sådant.En på lång sikt hållbar strategi applicerad hela tiden torde ge bättre resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat bra mycket mer shorthanded bord nu och det går oändligt mycket bättre och passar min aggressiva stil mycket bättre. Jag tror problemet jag har haft med fulla ringgames är att jag alltid går upp emot nöten i nästan varje hand. Ett aggressivt spel lönar sig inte då. Men i SH är det helt annorlunda. Ofta så har ingen nöten, och att hammra på potterna ger mycket större positiv effekt! Bara att jag ska hålla mig borta från 10-manna cashgames tror jag...

 

Tack för alla inlägg, och fortsätt gärna kommentera om det är något mer ni har att tillägga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Äsch spelar ingen roll om jag lirar SH eller full tables. Förlorar i vilket fall som helst. Hade bara flyt under en session känns det som.

 

Känner mig inte någe vidare bra eftersom jag aldrig plussar i cashgames. Fattar verkligen inte vad det är som jag gör så groteskt fel. Kanske jag bara ska lägga av helt och hållet med cashgames? Eller är det bara att "fly från problemet" på nåt sätt? Äsch jag känner mig bara hyggligt frustrerad. Jag vet att jag är en bra turneringsspelare, men spelstilen på trn och cashgamebord är helt annorlunda i min mening. Vet fasen inte vad jag ska ta mig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor skillnad mellan cashgame och turneringsspel är djupare stackar i cashgame. I turnering är det oftast starthänderna som är det viktiga (och givetvis att stjäla mörkar). I cash är det annorlunda man har implied odds och måste hela tiden vara med på hur handen utvecklar sig, samt att man tjänar inte så mycket på att stjäla mörkarna.

 

En aggressiv spelstil fungerar givetvis också i cashgame men gäller att man är aggressiv vid rätt tillfällen. Sen att spela full ring eller shorthanded innebär väl i princip att man bör tighta upp lite mer vid fullring än shorthanded, givetvis kan man vara aggressiv de händer man spelar.

 

Jag hade själv problem med cashgamespelet i början. Plussade på turneringar men backade på cashgame. Nu är jag hyfsad på båda iaf så det går att ändra sig. Som sagt, den största skillnaden är stackdjupet, tänk på det och lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...