Gå till innehåll

Mindre blinds perioder tvingar fisk till bättre spel?


SNGPRO

Recommended Posts

Ongame har 2 olika strukturer. Normal och turbo.

Pokerstars turbo ligger ung i mitten av de båda.

 

Ibland får jag känslan av att de snabbt stigande blindsperioderna på ongame tvingar även sämre spelare att spela bättre.

 

Kan jag ha rätt eller kan jag ha åt helvete fel?

 

Motivera gärna ert svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väll så att spelet gör så att alla tvingas öppna med bredare händer.

 

En spelare över medel föredrar långsam struktur ( läs, en nitig sng spelare som har tålamod ) ...medans en sämre spelare som spelar för nöjjet hellre sätter sej på ett turbo-bord så han kan spela sina händer ibland och dessutom kan komma i pengarna.

 

Altså har givetvis en spelare med mindre koll mycket större chans att komma i pengarna på en turbo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turbo SNGs är vanligtvis mer fisktäta eftersom folk generellt sett tycker att det är roligare att spela turbo SNGs.

Nästan alltid blir en vinnande spelares +cEV större om blindsen är högre.

Ofta är det möjligt att uppnå en högre ROI på vanliga SNGs än turbo SNGs, men $/h är ofta större för turbo SNG spelare.

Det finns sällan igång vanliga SNGs på högre nivåer.

Variansen är större i turbo SNGs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte just starta en tråd om detta (liknade) så jag hoppar in här med min fråga.

 

Jag funderade just på detta med turbos vs regular och jag har definitivt bättre ROI på regular och har hittills härlett det till den långsammare strukturen men börjar undra om det kanske bara är delvis därför.

 

Nu min fråga. Det verkar som de flesta regulars/proffs verkar föredra turbo pga av den högre $/h det ger. Borde då inte regular turneringar innehålla färre proffs och fler hobbyspelare? Skulle inte detta kunna bidra till den högre ROI jag uppnår i regulars lika mycket eller kanske mer än blindstrukturen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt.

 

Men vad jag då tänker är;

Hur spelar slumpen in i ekvationen?

 

Ok att en bra spelare har bättre koll på icm spelet. Men högre blinds tvingar ju sämre spelare att enklare ta syn. Då skall man justera sin push range enligt den spelaren syner osv. Men med stigande blinds blir det svårare att justera den rangen efterom du till slut är tvungen att pusha. Därför tycker jag det ofta slutar med att det blir coinflips.

 

Nu pratar jag mycket sh spel då det inte blir så enormt sjuka skillnader i stackar. Men tycker iofs att fr sh är ännu mer gambling med de snabba perioderna på ongame.

 

Det känns i magen som om variansen borde vara lägre i normal struktur eftersom spelare kan göra bort sig mer på tidiga nivåer. Men jag antar min mage är helt ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trodde den var större i turbosar pga minskad edge, men har antagligen fel.

 

Variansen är exakt samma i en SnG som varar i tio händer eller en SnG som varar 1000 händer, givet att alla spelarna är lika bra.

 

Variansen i en 10-manna SnG (med 50/30/20 prisfördelning) är 2.8 "kvadratinköpsenheter".

 

Är du bättre än motståndarna, så påverkar detta variansen, javisst (men den kommer troligen att öka innan den minskar, pga ditt skicklighetsövertag). Men det var inte det du påstod (du kan för övrigt komma ner i noll i varians om du spelar extra dåligt, men inte noll i varians om du spelar bra. Att ha låg varians behöver inte betyda att det går bra).

 

Jag misstänker att du använder ordet varians på felaktigt sätt. Använd "plånboksfluktrationer" i stället, så stämmer ditt resonemang. Det är dock inte samma sak som varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl fortsätta diskussionen vad varians är i den här tråden

 

http://pokerforum.nu/forum/nyboerjarfragor/52546-varians.html

 

Läs hela den innan ni kommer med icke-matematiska kommentarer. Speciellt inlägg #33 kan vara intressant, plus följande diskussion.

 

Så håller vi oss on-topic här i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fick välja skulle man spela med <10bb hela tiden eftersom det då finns utrymme för massa gigantiska misstag. Gör du en dålig syn av en raise på låga blindnivåer är det inte alls mkt pengar du förlorar på det beslutet medan du kan förlora hundratals dollar på en dålig all-insyn när ni är runt 10BB djupa.

 

På samma sätt tjänar man inte speciellt mkt pengar på att veta exakt vilka händer som ska höjjas ur vilka positioner när ni är 150bb djupa men det gör man när man spelar <10BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen är exakt samma i en SnG som varar i tio händer eller en SnG som varar 1000 händer, givet att alla spelarna är lika bra.

 

Variansen i en 10-manna SnG (med 50/30/20 prisfördelning) är 2.8 "kvadratinköpsenheter".

 

Är du bättre än motståndarna, så påverkar detta variansen, javisst (men den kommer troligen att öka innan den minskar, pga ditt skicklighetsövertag). Men det var inte det du påstod (du kan för övrigt komma ner i noll i varians om du spelar extra dåligt, men inte noll i varians om du spelar bra. Att ha låg varians behöver inte betyda att det går bra).

 

Jag misstänker att du använder ordet varians på felaktigt sätt. Använd "plånboksfluktrationer" i stället, så stämmer ditt resonemang. Det är dock inte samma sak som varians.

 

Om skillnaden i edge ökar så minskar variansen. Så är det.

 

Sen kan man ju diskutera om duktiga spelare har mindre edge i turbo-sng's. Det är väl ganska säkert så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...