Gå till innehåll

Skönheten och Odjuren


Othello

Recommended Posts

  • Svars 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Jennez

    1468

  • Ola Brandborn

    1056

  • TotalFarsa

    1010

  • Liza

    862

Top Posters In This Topic

Okej, jag tar väl risken och dumförklarar mig själv jag med då.

Hela resonemanget så klart helt hypotetiskt:

 

 

Vi förutsätter att rullbandet skapar samma fart bakåt som propellern skapar framåt, och att planet därför står stilla. Inget luftmotstånd möter planet, och ingen luft pressas under vingarna. Planet lyfter inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flikar in en intressant, imo, hand som jag spelade häromdagen. Spelet är en $11 Turbo Sng, fullring. Vi är nere på bubblan. Tar det ur minnet så det kan hända att stackdjupen inte stämmer till 100% men det är nära iaf.

 

 

BB Fi 2800

SB Hero 2500

BTN 1800

CO 7900

 

SB post 300

BB post 600

 

SB dealt 73o

 

CO folds

BTN folds

SB ?

 

Det här är säkert en situation som många mediokra spelare, inklusive mig själv såklart, säkerligen spelar fel. Tidigare har det här vart en autofold för mig men genom att kika på handen i en icm-räknare (i det här fallet sng egt) får man fram att det är en solklar push mot BB. Om jag inte minns fel så låg ev't på runt 2,5-3% i det här fallet. Nu är det väl säkert sjukt std för många av er men för mig var det en ögonöppnare. Jag hade ett par bord uppe och hann inte tänka igenom handen när den spelades och foldade den. I efterhand kan jag se att den folden kostade mig en itm-placering då jag bubblade ett tiotal händer senare.

 

 

 

Dagar utan att ha kört över en duva är nu uppe i: 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan says:

förklaringen är att hjulen inte skapar någon drivning mot marken.

propellern (eller jetmotorn eller whatever) skapar framdrivning med hjälp av den omkringliggande luften.

Jens says:

så det måste alltså inte till ngt luftmotstånd mot vingarna?

Stefan says:

jo.

men grejen är ju att flygplanet kommer börja röra sig framåt när man sätter på motorn.

även om rullbandet kör bakåt.

Jens says:

ah, vad fan, det är ju klart det gör!

Stefan says:

skillnaden på ett flygplan på ett rullband och ett på asfalt är att hjulen på det på rullbandet snurrar dubbelt så fort när det lyfter.

Jens says:

Shit, nu känns det så självklart

Lisa says:

ja..

varför är inte jag så smart för?

det är nästa mythbuster fråga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flikar in en intressant, imo, hand som jag spelade häromdagen. Spelet är en $11 Turbo Sng, fullring. Vi är nere på bubblan. Tar det ur minnet så det kan hända att stackdjupen inte stämmer till 100% men det är nära iaf.

 

 

BB Fi 2800

SB Hero 2500

BTN 1800

CO 7900

 

SB post 300

BB post 600

 

SB dealt 73o

 

CO folds

BTN folds

SB ?

 

Det här är säkert en situation som många mediokra spelare, inklusive mig själv såklart, säkerligen spelar fel. Tidigare har det här vart en autofold för mig men genom att kika på handen i en icm-räknare (i det här fallet sng egt) får man fram att det är en solklar push mot BB. Om jag inte minns fel så låg ev't på runt 2,5-3% i det här fallet. Nu är det väl säkert sjukt std för många av er men för mig var det en ögonöppnare. Jag hade ett par bord uppe och hann inte tänka igenom handen när den spelades och foldade den. I efterhand kan jag se att den folden kostade mig en itm-placering då jag bubblade ett tiotal händer senare.

 

 

 

Dagar utan att ha kört över en duva är nu uppe i: 1.

 

Solklar push imo då spelarna på den nivån synar alldeles för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första tanken var ju att "den lyfter inte, kommer ju ingen luft under vingarna som ger lyftkraft". Sedan ramlade polletten ner - flyplanshjul är ju fritt rullande, inte som en bil - planet rör sig med andra ord framåt, det som sker är ju att hjulen rullar dubbelt så fort bara (relativt kullagret). Slutligen började man fundera på friktionen, men även här kunde man snabbt resonera sig fram till att sjöflygplan lyckas ju lyfta, och en ponton i vatten måste ha mycket större friktion än ett hjul på rullband. Propellern ger alltså tillräckligt med framåtkraft för att planet ska börja röra sig framåt, och sedan löser det sig av sig själv.

 

Jag gillade verkligen problemet för man kan lösa det helt utan papper och penna, det tar upp det grundläggande hur ett flygplan fungerar (luft under/över vingarna ger lyftkraften), och man resonerar sg fram till lösningen, samt att den spontana tanken är fel.

Min lösning ovan. Grimvalls såklart något bättre, men i samma banor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fortsättningsfråga då, som jag kom på i natt:

 

Det blåser full orkan längs med start/landningsbanan när Oscar ska starta sitt lilla flygplan. Bör Oscar starta med eller mot vinden för att vara mest ekonomisk/miljövänlig/whatever?

 

Här har jag faktiskt inte bestämt mig för rätt svar än.

 

Om Oscars enda mål är att flyga en liten stund och sen återvända till startplatsen så borde mot vinden vara det mest korrekta.

 

Edit: Bättre formulerat; om vårt enda mål är att lyfta från marken med så liten åtgång av energi som möjligt så borde mot vinden vara rätt alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Oscars enda mål är att flyga en liten stund och sen återvända till startplatsen så borde mot vinden vara det mest korrekta.

 

Han ska flyga till en punkt C, som vi inte vet var den ligger just nu (dvs den ligger någonstans på en cirkel runt startplatsen). Men ska vi slippa integrera så kan vi säga att punkt C (var är A och B?) ligger i 90 graders vinkel mot startbanan.

 

Alla inser att vi behöver mindre fart för att nå lyftkraft om vi startar mot orkanen, men jag tyckte att jag ställde frågan klurigt - är det verkligen det mest ekonomiska alternativet ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han ska flyga till en punkt C, som vi inte vet var den ligger just nu (dvs den ligger någonstans på en cirkel runt startplatsen). Men ska vi slippa integrera så kan vi säga att punkt C (var är A och B?) ligger i 90 graders vinkel mot startbanan.

 

Alla inser att vi behöver mindre fart för att nå lyftkraft om vi startar mot orkanen, men jag tyckte att jag ställde frågan klurigt - är det verkligen det mest ekonomiska alternativet ändå?

 

Jag tycker inte att man ska anta saker när man ställer en fråga. Man skulle lika väl kunna anta att alla förstår varför ett flygplan kan lyfta från ett rullband, men det är inte så självklart för alla.

 

Jag är dock benägen att hålla fast vid mitt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. Man kan inte förutsätta att vinden i en orkan är konstant eftersom den inte är det. Dels skiftar den i styrka och dels ändrar den rikting, om än i väldigt små skiftningar.

 

Går man ut en torsdagseftermiddag när det råkar blåsa orkan så kommer inte vinden vara konstant, nej. Det var inte heller det jag påstod.

 

Det du gjorde var dessutom som jag skrev i min edit att rycka loss en liten bit av ett större uttalande från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådärja. Maskeradkostym fixad! :-D Det blir *trumvirvel* Elvis! Den svarta jumpsuiten då, komplett med mantel och gulddetaljer. Klonk!

 

Missklonk är dock att bruden jobbar den dagen... :( Däremot har jag frågat Lisa om hon vill haka på och hon skulle kolla.

 

Hur går det shorty?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...