Gå till innehåll

Heads Up Cashgame?


_Fibonacci

Recommended Posts

Har en fundering angående när ni anser att man skall syna ett trebet från fi(BB) då man själv sitter på SB. Som det är nu så höjer jag upp ca 80% från knappen, men om jag då får omslag säg tre ggr min satsning vilka händer bör jag syna med och vilka händer bör jag 4-betta med. Rent generellt alltså, vet att det beror på motståndet o.s.v. Ska min callingrange vara annorlunda om fi höjer min satsning med 4ggr så mycket istället för tre o.s.v?? Tacksam för svar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det är precis det jag menar. Med vilken range bör jag syna hans 3-bet respektive 4-betta själv.

 

Mötte en motståndare igår som trebettade mig rätt så frekvent från BB och eftersom jag höjer upp med ca 80% från knappen så innebär det ju syn med väldigt många EV- händer om jag synar varje gång då jag inte själv 4-bettar.

 

Är det ett bra alternativ att limpa in istället från knappen mot dessa motståndare för att hålla pottstorleken liten då man sitter med sämre händer?

 

Hamnade i problem igår då jag synar hans trebet med tex 9,5 suited och han CB floppen ur position. Utan träff blir det rätt svårt för mig att gå vidare med denna hand och känns som att jag skänker en hel del pengar genom att syna hans 3-bet pre med dessa händer..

 

Så frågan är: Vilka händer bör jag syna respektive 4-betta i dessa situationer?

 

En annan fråga? Då ni spelar HU, vilken statistik på FI är ni mest intresserade av om man tittar i tex PT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, var bara ett exempel. Fortfarande inte en enda som verkar fatta frågan eller inte orkar svara eller helt enkelt inte vet själv....

 

Självfallet förstår jag att syna med 9,5suited är EV-. Så i princip så tycker ni att antingen skall jag ha en hand som är värd att 4-betta med eller så folda, aldrig calla en 3-bet pre?

 

Men vilka händer kan jag tänkas syna med i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(det här låter väl som ett standardsvar kanske..sry)

 

Jag tror många fattar din fråga men för min del är det så otroligt varierande beroende på motståndare och rådande spelpsykologi. Vissa trebetar aldrig, andra trebetar jämt. Jag synar ofta trebet, fyrbetar hyfsat ofta och släpper kanske lika ofta. Grundtanken är väl att inte på något sätt ge Fi ett övertag genom att veta hur jag agerar i situationen. Att sätta en range och köra efter den funkar ju inte alls.. HU är mycket om skicklighet att läsa motståndaren och dominera metaspelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär samma fråga var ställd på 2+2 och där fanns ett svar som jag tycker låter vettigt. Inte syna 3-bet om man inte har bättre hand än JT0ff. Inte CB med luft om fi synar mer än 60% av CB. Höj upp 5xBB om fi synar 65% eller mer OOP.

 

Låter vettigt eller? Jag spelar som sagt på låg nivå så motståndet är inte så bra. Har en fin winrate på nivån men försöker som sagt täppa till luckor i mitt spel inför att gå upp så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär samma fråga var ställd på 2+2 och där fanns ett svar som jag tycker låter vettigt. Inte syna 3-bet om man inte har bättre hand än JT0ff. Inte CB med luft om fi synar mer än 60% av CB. Höj upp 5xBB om fi synar 65% eller mer OOP.

 

Låter vettigt eller? Jag spelar som sagt på låg nivå så motståndet är inte så bra. Har en fin winrate på nivån men försöker som sagt täppa till luckor i mitt spel inför att gå upp så småningom.

 

Din range kommer du behöva ändra på, lite beroende på motståndet, men ännu mer beroende på kombinationen motstånd / nivå.

 

Så, jag tror inte det går att ge ett generellt svar faktiskt. Men, de som spelar mycket Cash HU kan ju svara.

 

En sak att använda sig flitigt utav är Player Notes. Sen så kräver nya spelare och nya nivåer lite spel innan man kan sätta sin range.

 

(självklart finns det en range som är rätt standard spelad, men den behöver sen kompletteras beroende på erfarenheten du bygger)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din range kommer du behöva ändra på, lite beroende på motståndet, men ännu mer beroende på kombinationen motstånd / nivå.

 

Så, jag tror inte det går att ge ett generellt svar faktiskt. Men, de som spelar mycket Cash HU kan ju svara.

 

En sak att använda sig flitigt utav är Player Notes. Sen så kräver nya spelare och nya nivåer lite spel innan man kan sätta sin range.

 

(självklart finns det en range som är rätt standard spelad, men den behöver sen kompletteras beroende på erfarenheten du bygger)

 

 

Precis jag vet och förstår allt detta att det är beronde av mostånd samt historia mot denne. Men är ute efter en standardhandrange till att börja med. Men den ovan som jag skrev från 2+2 kanske inte är så dum. Har iaf inte fått ngt bättre svar så långt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar på svs 200bb va?

Att 4betta SC's tycker jag låter mycket dumt om jag ska vara ärlig, dessa händer spelar sig mycket bra i position så jag skulle syna med SC's(inte typ 23, 34 kanske) men högre. Synar nog också med suited gaps med start från 57 typ.

Händer som AK/AQ/AJ är mycket bra händer att syna med imo, FI stackar väldigt ofta med typ AT/A9/A8 osv på Axx floppar. PP's är ju lite jobbiga att spela ur pos när fi 3bettar tycker jag så vet inte riktigt hur jag ska spela dom :P

 

Får man fråga vad du nickar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar på svs 200bb va?

Att 4betta SC's tycker jag låter mycket dumt om jag ska vara ärlig, dessa händer spelar sig mycket bra i position så jag skulle syna med SC's(inte typ 23, 34 kanske) men högre. Synar nog också med suited gaps med start från 57 typ.

Händer som AK/AQ/AJ är mycket bra händer att syna med imo, FI stackar väldigt ofta med typ AT/A9/A8 osv på Axx floppar. PP's är ju lite jobbiga att spela ur pos när fi 3bettar tycker jag så vet inte riktigt hur jag ska spela dom :P

 

Får man fråga vad du nickar?

 

VIlka 4-betar du med, eller gör du aldrig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VIlka 4-betar du med, eller gör du aldrig det.

 

4bettar i princip bara stål och bluff, typ AA-TT ibland lägre PP's. Och sen typ randomhänder när det känns rätt. Jag 4bettar ju såklart AK/AQ/AJ en del också men som jag sa ovan så gillar jag att syna med dom. Jag 4bettar inte så mycket, tycker det är så svårt att spela postflop i 4bettade potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
mitt förslag

 

syna PP

4-bet sc

släng skräp

övriga händer 4 bet eller släng beroende på read.

 

kritisera om ni ej håller med.

 

jepp är nog inte alltför vettigt..enligt detta kommer 4betrangen ganska snabbt övergå antal värdehänder och fi gör rätt i att 5betställa alt..dessutom spelar SC som regel bättre ip i RR potter än vad händer som 22-77 gör, värdelösa semibluffhänder postflopp...oftast bäst vika dessa pre mot omslag, alt använda vissa av dessa som 4bethänder..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Om fi 3 betar med än ca 25% så kan du ju börja justera genom att antingen minraisa 100% lr slänga bottom 20% och fortsätta 3x:a. Och plocka ihop en balanserad 4bet range i pokerstove. Men absolut viktigaste variabeln är inte din hand, utan stacksizes. 40bb deep e det bara försöka dega in med PPs och AT+ typ. Medans kicker dominering blir viktigare ju djupare det blir.

jag 4betar hellre 57 än KQ 150bb deep tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...