Gå till innehåll

Poddna - Omaha för hela slanten!


Poddna

Recommended Posts

Tjenare!

Tänkte börja skriva en liten dagbok om mitt omahaande. Jag är en 20årig grabb som pluggar till civilingenjör inom väg-och vattenbyggnad. Har tidigare haft en dagbok här på PF, men den la ner i samband med att jag tog ett uppehåll från pokern i Augusti, så nu gör vi ett nytt försök.

 

Började som er flesta med att spela Texas, men tröttnade på detta då jag sökte mer action och hittade den underbara omahan.

Har tidigare spelat PLO100, men pga att jag cashat ut stora delar av min BR så har jag blivit tvungen att gå ner till 0,5/0,5$ spel 5-handat på HeyPoker.

 

 

Ska försöka lägga upp lite händer och övriga tankar om livet i denna dagbok.

 

Är jättetacksam för alla åsikter kring de händer som jag lägger upp! Bästa sättet att lära sig på!

 

Ha det gott!

 

/Poddna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade lite nu på förmiddagen. Hittade ett plus på 50$. Största adelen var att jag översettade en AA vs JJ. Hade oerhörd korttorka till en början och läckte rättså friskt med pengar när man aldrig prickade floppen heller, men mot slutet så tog det igen sig.

 

Spelade en PLO-turre med och slutade strax innan pengarna tyvärr :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En omaha dagbok är alltid intressant, ska följas!

 

En fråga: Var har du för BR kvar? Alltid intressant att veta!

 

 

Futtiga 350$, men jag har en 100$ bonus som kommer alldeles strax.

Jag vet att det är toklite, men skulle det krisa sig så får jag satsa på en nyemmission, har egentligen bara plockat ut de gammla pokerpengarna och lagt dom i en fond så dom finns där om det skulle tryta i kassan, men det skulle va skönt att slippa behöva sätta in dom igen.

 

Kommer att satsa på att åtminstone skaffa ihop 2000$ innan jag går upp på PLO100 eventuellt väntar jag ytterligare lite till för jag vet hur mycket det svänger där.

 

Lycka till! :-)

Tackar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hand som jag spelade för ett tag sen men som jag känner mig riktigt osäker på vilken line jag ska ta i handen. Hur hade ni spelat?

 

Omaha Hi $0.50-$1 PL (real money), hand #P4-85351028-320

Table Elmira, 5 Jan 2009 1:24 AM ET

 

Seat 1: ImmaHurtYou ($244.60 in chips)

Seat 2: tEXXoR1337 ($81.70 in chips)

Seat 3: AnttiTiainen ($39.10 in chips)

Seat 4: GnagarKung [ 5 of Clubs,Ace of Hearts,7 of Diamonds,Queen of Hearts ] ($50.80 in chips)

Seat 10: .aces. ($137.80 in chips)

ANTES/BLINDS

AnttiTiainen posts blind ($0.50), GnagarKung posts blind ($0.50).

 

PRE-FLOP

.aces. folds, ImmaHurtYou bets $2, tEXXoR1337 calls $2, AnttiTiainen calls $1.50, GnagarKung calls $1.50.

 

FLOP [board cards 3 of Spades,Queen of Clubs,7 of Clubs ]

AnttiTiainen checks, GnagarKung bets $8, ImmaHurtYou calls $8, tEXXoR1337 folds, AnttiTiainen folds.

 

TURN [board cards 3 of Spades,Queen of Clubs,7 of Clubs,8 of Spades ]

GnagarKung ???

 

Hur mycket bettar man på turn i ett sånnt här läge mot random FI? Har readen på denna FI att har drag av en synstation, änrar det vårt spel isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag ute och cyklar här eller hur lägger jag upp spelet i denna handen?

Vill inte helst kunna betta ut en eller bägge ur potten på turn där, med tanke på att det ramlar in dubbla flushdrag, men samtidigt är risken stor för att någon av dem kan ha ett set ju.

 

Omaha Hi $0.50-$1 PL (real money), hand #P4-85254059-264

Table Espoo, 4 Jan 2009 12:15 AM ET

 

Seat 1: GnagarKung [ Jack of Hearts,2 of Spades,Ace of Hearts,10C ] ($50.00 in chips)

Seat 3: Krhan57 ($37.35 in chips)

Seat 5: Mato82 ($34.10 in chips)

Seat 7: eripok ($43.55 in chips)

Seat 10: M.Natalino ($48.40 in chips)

ANTES/BLINDS

M.Natalino posts blind ($0.50), GnagarKung posts blind ($0.50).

 

PRE-FLOP

Krhan57 calls $0.50, Mato82 calls $0.50, eripok calls $0.50, M.Natalino checks, GnagarKung checks.

 

FLOP [board cards Jack of Clubs,3 of Spades,10S ]

M.Natalino checks, GnagarKung bets $2.50, Krhan57 calls $2.50, Mato82 calls $2.50, eripok folds, M.Natalino folds.

 

TURN [board cards Jack of Clubs,3 of Spades,10S,6 of Clubs ]

GnagarKung bets $10, Krhan57 calls $10, Mato82 folds.

 

RIVER [board cards Jack of Clubs,3 of Spades,10S,6 of Clubs,3 of Diamonds ]

GnagarKung bets $10, Krhan57 bets $24.35 and is all-in, GnagarKung calls $14.35.

 

SHOWDOWN

Krhan57 shows [ 8 of Spades,3 of Hearts,Queen of Clubs,9 of Clubs ]

GnagarKung shows [ Jack of Hearts,2 of Spades,Ace of Hearts,10C ]

Krhan57 wins $75.70.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom trea i en 20$ Omaha Hi/lo limit turnering med ca 80 startandes.

Vann 128$ men sistahanden för Chip Lead sög något...

 

*** DISCLAIMER: Please note that the hand history generated ***

*** by the downloadable client is based on data which has ***

*** been recorded by the downloadable software. This data ***

*** may contain inaccuracies and some data may also be ***

*** missing. The hand history stored on the server will ***

*** always take precedence when determining what happened ***

*** in a hand.

 

 

 

Hand T4-86047658-131, Started at 01/12/2009 9:40 PM (GMT+1)

Table 'La Jolla': 1*000-1*000 Fix Limit OH (TournamentChips)

Seat 1: GnagarKung (9*900 in chips) (on the button)

Seat 4: W0RL0RD (17*569 in chips)

Seat 5: upadance1 (32*531 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

W0RL0RD : Post Blind (500)

upadance1 : Post Blind (1*000)

Dealt to GnagarKung: 3s

Dealt to GnagarKung: Ac

Dealt to GnagarKung: 9s

Dealt to GnagarKung: 4d

*** Pre-Flop *** :

GnagarKung : Bet (2*000)

W0RL0RD : Fold

upadance1 : Call (1*000)

*** Flop *** : Ah 9h Ad

upadance1 : Bet (1*000)

GnagarKung : Call (1*000)

*** Turn *** : [ Ah 9h Ad ] 7d

Dealt to GnagarKung: 3s

Dealt to GnagarKung: Ac

Dealt to GnagarKung: 9s

Dealt to GnagarKung: 4d

Dealt to upadance1: Js

Dealt to upadance1: 7h

Dealt to upadance1: As

Dealt to upadance1: 2d

upadance1 : Bet (2*000)

GnagarKung : Raise (4*000)

upadance1 : Raise (4*000)

GnagarKung : Raise (2*900)

GnagarKung : All In (6*900)

upadance1 : Call (900)

*** River *** : [ Ah 9h Ad 7d ] Jc

Dealt to GnagarKung: 3s

Dealt to GnagarKung: Ac

Dealt to GnagarKung: 9s

Dealt to GnagarKung: 4d

Dealt to upadance1: Js

Dealt to upadance1: 7h

Dealt to upadance1: As

Dealt to upadance1: 2d

Dealt to upadance1: Js

Dealt to upadance1: 7h

Dealt to upadance1: As

Dealt to upadance1: 2d

GnagarKung : Show Cards

upadance1 : Show Cards

*** SUMMARY ***

Pot: 20*300 | Rake: 0

Board: [ Ah 9h Ad 7d Jc ]

GnagarKung lost 9*900 Shows [ 3s Ac 9s 4d ] (a full house, Aces full of nines)

W0RL0RD lost 500

upadance1 bet 9*900, collected 20*300, net 10*400 Shows [ Js 7h As 2d ] (a full house, Aces full of Jacks)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du har startat en Omaha db:)

 

kommer följa den och kanske ge nån synpunkt på nån hand.

 

GL GL!

 

Kul att jag har läsare :)

Jo, jag är tacksam för all (seriös) respons jag för.

 

Har lirat lite Cash Game idag på PLO25 Hi/lo eftersom det inte fanns några bord på 50 nivån uppe. Plussat ett inköp hittils. Snart dax för 500$ GTD limit Omaha Hi/lo (den jag kom trea igår i). Slänger upp några intressanta händer om jag kommer en bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Här har du en till läsare.

 

Jag har precis startat med plo själv så jag kommer hänga här för att se och lära, ok? :)

 

PS. GL med liret

 

Går alldeles utmärkt! Ska försöka uppdatera så ofta som möjligt :)

 

Angående pokern så har jag ar haft en ruskigt dålig eftermiddag/kväll....

Blev 2 outad efter all in på turn för chiplead i en turnering och sen har jag blubblat i 4 raka SnGs, åkte även ut som 12a (5 betalda) i Limit turren.

 

Får hoppas att det vänder nu! Ska spela ett par PLO turneringar samt en 30$ SNG i Hi/lo. Kan bli lite pengar om man klonkar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reraisa för att isolera eller syna för mulitway? Vilken linje hade ni valt?

 

Edit: Något buggade med HH:n men min hand var As3d8c9d och jag är GnagarKung

 

ANTES/BLINDS

horatio31 posts small blind ($15), GnagarKung posts big blind ($30).

 

PRE-FLOP

Basti0703 calls $30, olinabs folds, vitto1972 calls $30, kimble68 calls $30, hell flodo folds, renastaisa folds, ..blank.. calls $30, tonytyf calls $30, horatio31 calls $15, GnagarKung checks.

 

FLOP [board cards: 5 of Hearts,Queen of Clubs,6 of Diamonds ]

horatio31 bets $60, GnagarKung calls $60, Basti0703 bets $120, vitto1972 folds, kimble68 calls $120, ..blank.. calls $120, tonytyf folds, horatio31 calls $60, GnagarKung calls $60. ???

 

TURN [board cards: 5 of Hearts,Queen of Clubs,6 of Diamonds,6 of Hearts ]

horatio31 checks, GnagarKung checks, Basti0703 bets $810, kimble68 folds, ..blank.. folds, horatio31 folds, GnagarKung folds.

 

RIVER [board cards: 5 of Hearts,Queen of Clubs,6 of Diamonds,6 of Hearts ]

Basti0703 wins high $1,620.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold pre första handen där du har 57AQhh, bett pott eller nära pott på turn med den linjen du valt.

 

AJ102 ser bra tills river dör ja skulle vilja ha en checksyn för att fånga missade drag, finns inte så mkt värde i att betta plus hans han e ju allti drag med den linjen.

 

sista omaha hilo handen ser bra ut imo, ( tror ja )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte ut på fjärde plats (bubblan givetvis) i en PLO Hi/lo där 3an hade fått 110$ på den här handen... helt sjukt! (ursäkta men jag måste få klaga av mig någonstans :evil:

 

ANTES/BLINDS

GnagarKung posts small blind ($200), bas_kont posts big blind ($400).

 

PRE-FLOP

ara63 folds, Sonya85 folds, GnagarKung bets $1,000, bas_kont calls $800.

 

FLOP [board cards: Ace of Clubs,6 of Clubs,9 of Hearts ]

GnagarKung checks, bas_kont bets $2,400, GnagarKung bets $4,422 and is all-in, bas_kont calls $2,022.

 

hade varit stabil chiptvåa och kunnat sikta mot heads upen om jag vunnit den här potten...

Förstår inte hur FI kan syna preflop med den handen han sitter på.

 

TURN [board cards: Ace of Clubs,6 of Clubs,9 of Hearts,9 of Clubs ]

 

 

RIVER [board cards: Ace of Clubs,6 of Clubs,9 of Hearts,9 of Clubs,10 of Diamonds ]

 

 

SHOWDOWN

GnagarKung shows [ 2 of Hearts,Ace of Diamonds,3 of Spades,Queen of Hearts ]

bas_kont shows [ King of Diamonds,4 of Clubs,Jack of Diamonds,9 of Spades ]

bas_kont wins high $11,244.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutade 3:a i 500GTD PLO8 Hi/lo limit samt kom sexa i en PLO! Hade minst stack från att det var 15 kvar till jag åkte ut, så jag är nöjd med mitt överlevnadsförsök där, var nära på att dubbla och överleva lite till men FI hittade en stege på river.

 

Dagens resultat: +131$

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sov till alldeles försent, jag är helt snedvänd just nu, får börja gå och lägga mig i tid nu med tanke på att skolan börjar på måndag.

Inte spelat så mkt idag annars, körde 3 SnGs i Hi/lo. Vann två av dem, fast sen bustade jag i en MTT. Total speltid, ca 1 timme.

Var hos tandläkaren innan idag och som tur va så va det inget fel på gaddarna. Tycker dock att det är helt cpdyrt att man ska behöva betala 705:- för en knapp halvtimme.

 

+31$ dagens resultat.

-60$ idag medräknat tandläkaren :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta för att jag inte skrev något igår, här kommer en uppdatering iaf!

 

16/1 - Backade lite (ca 40$) på att busta lite i MTT:s men vinna något svagt i PLO8 cash games. Spelade livepoker på kvällen med kompisgänget där det gamblades friskt (mycket all in blind och sten sax påse). Vann en hundring där, även om jag inte är så glad för att vinna över mina fattiga kompisar (synade iaf ner en kille som backat ganska mycket under kvällen även om jag visste att han hade mig slagen ;) ).

 

17/1 - Spelat ngn MTT och ett par SNGs, kom trea i en 30$ efter att ha förlorat mot en 4 outare för CL, men men sånn är pokern folks. Dagsresultatet hittils ca +10$. Ska lira lite efter jag ätit sen, missade den underbara 20$ PLO8 MTT:n pga maten (TILT!).

 

För övrigt så fick jag reda på att jag klarade min tenta i beräkningsprogrammering, vilket innebär 3 veckors påsklov :ola:

 

Ha det bra!

 

/Poddna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold pre första handen där du har 57AQhh, bett pott eller nära pott på turn med den linjen du valt.

 

AJ102 ser bra tills river dör ja skulle vilja ha en checksyn för att fånga missade drag, finns inte så mkt värde i att betta plus hans han e ju allti drag med den linjen.

 

sista omaha hilo handen ser bra ut imo, ( tror ja )

 

Hand 1 (AQ57): Jo, jag pottade ut och så la det sig ett spader på river, vilket oturligt nog gav honom en backdoor flush. Tyckte handen va jobbig eftersom halva leken kan va outs till hnm :S

 

Hand 2 (AJ102): Check/call är nog en bättre line, min bet är extremt onödig med tanke på att han alltid har mig slagen (eller splitt) vid en syn.

 

Hand 3 (hi/lo): Ok, bra att jag kan göra något rätt :)

 

 

Tack så mycket för att du delar med dig av dina tankar! Hoppas på många fler svar! Det är så man lär sig!

 

/Poddna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen började åt helsike, förlorade varenda turnering jag köpte in mig i och bubblade sönder. Lyckades förlora 14 raka all ins preflop (12 med AAXX i PLO och 2 med AKs i holdem). Var back ca 150$ på att spela 10-30$ inköp i SnGs och MTT:s men sen vände det mirakulöst!

Spelade 4 turneringar (2 texas och 2 PLO) och lyckades komma 13/616 i en 10$ texas MTT, åkte strax innan bubblan i en 20$ texas MTT, 8/106 i en 5$ PLO rebuy och kom till sist 2/120 i en PLO MTT.

 

Allt som allt så slutade dagen på +36$ efter alla dessa vilda svängningar, vilket jag får va fullt nöjd med efter allt skit som hände i början.

 

Ska varva ner genom att glo på WPT på pokertube en stund nu innan jag går och lägger mig (adrenalinet är fortfarande uppe efter Headsupen i PLO MTT:n). Ska flytta tillbaka ner till korridorsrummet i Lund igen imorn efter mitt långa och härliga jullov :)

 

Har lyckats bygga upp min fattiga lilla bankrulle till strax över 600$ nu efter en del slit och jag har börjat få en del VPP som jag ska försöka använda till en 24 tums skärm någon gång i framtiden (får grinda sönder på påsklovet som kommer bli 3 veckor långt!). Kommer nog spela en hel del Hi/lo cashgames framöver då det finns ett oerhört fint värde i dessa på Ongame, så jag hoppas vi har lite hi/lo-are som läser den här dagboken som vill komma med värdefulla kommentarer på framtida händer.

 

Allt från mig för tillfället!

 

/Poddna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...