Gå till innehåll

Ola Brandborn vs gdaily


gdaily

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har ett litet dilemma. Inte mindre än tre sajter har kontaktat mig med önskan att göra någon sorts promotion inför SM.

 

Speciellt ett av förslagen ser väldigt attraktivt ut. Jag kan säga direkt att jag faktiskt inte får betalt av det här bolaget, men jag får fria händer att testa ett upplägg som jag funderat länge på. Jag tycker nämligen att sajterna egentligen är för dåliga (förutom Stars) på sitt arbete kring liveevent. Vissa är bättre än andra, men det är alltid någonstans i kedjan före-under-efter som det brister. Man kan göra så mycket mer för inga pengar alls, tror jag, och det är det som jag ska få testa i samarbete med denna sajt. Går det bra så förväntar jag mig såklart belöning i framtiden.

 

Så jag ska hålla handen med en sajt (av dessa tre, vilken är inte 100% än) under våren. Samtidigt så måste jag ha ett stort mått av opartiskhet här på forumet.

 

Jag har funderat hur fanken jag ska lösa detta, och har kommit fram till följande:

 

* Jag måste ha en användare till, så att det alltid är väldigt tydligt vilken hatt jag har på mig när jag skriver något. Jag har alltså skapat användaren Ola Brandborn för detta ändamål. Denna användare har inga som helst modereringsrättigheter.

 

* I mitt uppdrag så har jag varit tydlig med att jag kommer fortsätta spela satelliter till olika tävlingar på olika sajter. Däremot får sajten exklusivitet inom sitt nätverk. Jag är alltså ingen sponsrad spelare i ordets vanliga bemärkelse.

 

* Jag kommer fortsätta vara bounty och liknande på forumets tävlingar.

 

* Jag i form av moderatorn gdaily kommer dock att försöka undvika moderera/diskutera andra sajter i allmänhet och andra sajter i samma nätverk i synnerhet. Detta gäller dock inte T6.

 

Det här är en balansgång, och jag är tacksam för all input jag kan få. Skriv väldigt gärna i den här tråden, och det gäller speciellt sajtrepresentanterna (eller skicka PM). Jag tror nog att jag kan klara av mina dubbla roller, men jag ber er verkligen protestera om ni ser tendenser till annat, för jag kliver hellre undan från en av rollerna än att det ska uppstå en form av jävsdebatt.

 

Därför startar jag denna tråd redan nu, fast projektet inte drar igång än på några veckor.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Allt jag har att säga är väl GL!

Jag menar i mina ögon är det ingen katastrof om någon är partisk eller inte, så länge man vet det.

Exakt.

Användaren Ola Brandborn kommer ha statusen "sajtspelare" (som Ramz har) bara för att göra det extra tydligt att det jag skriver med den användaren kan vara lite färgat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min egen skull ser jag det här som marginellt negativt, då det inte är otänkbart att jävsituation eller misstankar om sådan uppstår, varvid du tvingas välja roll. Väljer du då sajtspelarrollen - vilket vore förståeligt eller kanske nödvändigt, beroende på hur dina kontrakt ser ut, så förlorar forumet en jävligt bra moderator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var beredd på att Micke Norinder kommer gotta sig åt detta. Var så säker!
Han har rätt att tycka vad han vill. Det är dock nog enda personen i världen jag inte kommer bry mig om vad han har får åsikter. Alla andra som skriver här eller i PM kommer jag lyssna noga på, vanliga användare i allmänhet och sajtrepresentanter i synnerhet.

 

Under våren ska jag spela Betsson Estoril kvalad på Betsson, EPT Köpenhamn kvalad på Everest, och Irish Open kvalad på PaddyPower, samt SM för XYZ-poker. Samt hoppas klonka något mer.

 

På alla dessa event så representerar jag givetvis den sajt jag kvalat på, "no ifs and nu buts".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh kör på bara. Forumet är såpass stort o stabilt med tillräckligt många moderatorer så att du ska slippa behöva känna att för mycket tyngd och ansvar vilar på dina axlar.

 

Dessutom kan jag tänka mig att de flesta modereringsfrågor är av sådan art att det inte uppstår några jävfrågor alls, t ex språkpolis, personangrepp mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag missat nått ? är ola och norrinder i luven på varandra ?

 

Jag uttryckte mina tankar om det olämpliga att en sponsrad spelare (eller för den del spelbolagsrepresentanter i allmänhet) är styrelsemedlem i det ideella pokerförbundet.

 

Inte riktigt samma sak här, men om man vill hitta liknelser så går det nog. Pokerforum är dock inte arrangör av några tävlingar och säger oss inte representera några spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser väl inga större problem med det här upplägget, Ola.

Det beror kanske på att din position i pokersverige inte är speciellt kontroversiell. Du sitter ju inte på hur många stolar som helst.:-D

 

Annars är jag allergisk mot svammel om att man agerar i olika skepnader.

Vore du t.ex. styrelsemedlem i Svepof, så anser jag att man har det "ämbetet" dygnet runt. Man ska inte kunna gå runt det faktumet med att påstå att man i vissa lägen agerar som "privatpersonen" Nisse.

Det har ju blivit något av ett signum i pokersvängen.

 

Märklig personlighetsklyvning, helt enkelt. Ganska ovanlig dessutom, om man bortser från vissa politikers bortförklaringar av olika klavertramp.

 

Min uppfattning om dig är att du är rakt på sak och en hyfsat vettig människa.

Kör på så får vi se om jag sågar dig helt lite senare.:mrgreen:

 

 

Det här inlägget är skrivet av den lilla tjocka gubben LappRoffe, i egenskap av alla invektiv som förärats mig på nätet...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite vårt att se hur forumanvändarna ska påverkas så mkt av detta.

Du har väl inte haft som intention att stå fri från bindningar och vara en fristående debattör eller? (intrycket är att du skulle passa riktigt bra som det egentligen å det skulle behövas sådana, men med din nuvarande roll så e det ju omöjligt).

Om du får en arbetsgivare till så spelar väl det ingen roll för användarna?

Enda vi kan drabbas av e väl att du skulle kunna misstänkas prefera en viss del av forumets utbud.

Som ett ex så blir du som en försäljare i en stereoaffär som säljer några olika märken, men på kvällarna jobbar du extra för att utveckla SONY-produkter å därmed kan misstänkas för att förorda dem framför andra i butiken.

 

Men din arbetsgivare och dennes betalande kunder (i.e. andra siter) kan ju förståss reagera. Känns ju rätt svårt att vara konsult åt flera företag som konkurrerar med varandra. Din öppenhet om problemet e ju dock klockren och kanske kan underlätta. Sen så e väl storleken på uppdraget rätt viktig oxå och det framgick inte?

Men har du aldrig haft specifika konsultuppdrag åt något pokerrelaterat företag förut under din tid på pf?

 

Låter mkt konstigt att ha 2 konton med så tydligt olika uppdrag, men för mig som användare spelar det inte särskilt stor roll.

 

Låter som ett kul uppdrag och de har säkert gjort en klok värvning inte bara i marknadshänseende utan oxå för produktutvecklingen ;-) Dina inlägg tycker jag brukar vara kloka när det kommer till hur viktigt det är att företag tar hand om sina kunder å marknadsföring, samt hur du tycker pokerföretagen borde genomföra detta. Hade jag haft en pokersite så hade du stått högt på listan av personer att knyta till mig så vet dit värde å ta bra med deg.

 

Att jmf situationen med Norinders e befängt

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke bara. Varför inte hålla allt sådant som rör ditt nya projekt i en viss tråd/vissa trådar? Då blir det tydligt att "i den här tråden så promotar jag ett nytt koncept, som den här sajten har rätt till" (eller vad det nu är du ska göra.

 

Om det är så att du med 'Ola Brandborn' ska in och posta i alla möjliga trådar, som dagböcker osv, så blir det nog lätt väldigt rörigt och jag vet inte riktigt vad poängen med två alias då är? Jag menar, oavsett vilket nick du använder, så tror jag att folk kommer skrika högt om det någonstans luktar jäv. Att du inte har modereringsrättigheter osv spelar nog inte så stor roll i praktiken, även om jag förstår din principiella tanke.

 

Låter väldigt spännande, och jag tror inte att du kommer få några som helst problem med detta. Lycka till!

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så e väl storleken på uppdraget rätt viktig oxå och det framgick inte?

 

Updraget är SM, kan bli någon sidoaktivitet kring det med (typ pokerfinnkamp) eller någon nätverksgemensam turnering. Om det blir fortsättning efter SM, det beror helt enkelt på utfallet.

 

 

Men har du aldrig haft specifika konsultuppdrag åt något pokerrelaterat företag förut under din tid på pf?
Jo, hela tiden. Har non-disclousureavtal med ganska många sajter faktiskt, både direkt och indirekt via bolag jag är inblandad i. Men de flesta uppdrag har varit "bakom kulisserna" så att säga. Inte som poster-boy.

 

Jag har lite svårt att se hur forumanvändarna ska påverkas så mkt av detta.

...

Känns ju rätt svårt att vara konsult åt flera företag som konkurrerar med varandra. Din öppenhet om problemet e ju dock klockren och kanske kan underlätta.

 

Jag tror inte forumanvändarna kommer påverkas det minsta, men jag ville bara vara övertydlig. Sajterna - kanske, men knappast troligt att det betyder något där heller. Jag har kollat med några sajtreppar jag har på MSN och dessa har läst och inte sett några problem, snarare tvärt om.

 

Mycket bättre att förekomma och bjuda upp till debatt, än att behöva hitta på svepskäl i efterhand dock. Ett "selekterat mått av öppenhet" brukar vara en framkomlig väg ur de flesta irrvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du med 'Ola Brandborn' ska in och posta i alla möjliga trådar, som dagböcker osv, så blir det nog lätt väldigt rörigt och jag vet inte riktigt vad poängen med två alias då är?

 

Min tanke är ungefär precis det du säger: OB-kontot ska hålla sig till sajttråden, (nya) dagboken och blandade trådar om SM och satelliter till denne osv.

 

gdailykontot ska sköta ren moderering

 

Mitt vardagliga skitsnack i övriga trådar kommer jag därmed dra ner till ett minimum. Hjort måste väl få chansen att gå förbi mig i postningscount igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt vardagliga skitsnack i övriga trådar kommer jag därmed dra ner till ett minimum.

 

Synd tycker jag då du är en av de största profilerna på forumet men det är ditt val.

 

Så länge du går ut med vilken site det gäller (när det blir klart ofc) så kan man alltid fundera över dina inlägg ifall att de behandlar någon site eller inte och isåfall se om det är konstruktiv kritik/bra promotion på någonting som redan finns eller vad tanken bakom om är.

 

Personligen ser jag inga problem med detta!

 

GL i sm:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

gdailykontot ska sköta ren moderering

 

Mitt vardagliga skitsnack i övriga trådar kommer jag därmed dra ner till ett minimum.

 

Varför? Jag antar att det inte har med detta uppdrag att göra? Låter helt sjukt trist om du slutar posta som random pokernörd på pf, bara för att du har ett uppdrag som möjligen gör dig biased i vissa frågor?

 

Annars så resulterar ju denna deal i att vi helt enkelt mister gdaily totalt, då denne istället blir en mod-bot.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gdaily har IMO så mycket förtroendekapital att även om det finns en liten risk för "blowback" så ser jag inga problem med detta.

 

Ja, förutom att det är trist att du känner dig tvungen att censurera dig själv en aning och sluta med "skitsnacket". "Skitsnack" är till stor del det som håller forumet vid liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gdaily har IMO så mycket förtroendekapital att även om det finns en liten risk för "blowback" så ser jag inga problem med detta.

 

Ja, förutom att det är trist att du känner dig tvungen att censurera dig själv en aning och sluta med "skitsnacket". "Skitsnack" är till stor del det som håller forumet vid liv.

 

+1

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, då skitsnackar jag i OB-kontots namn under SM-tiden. Jag ska lära av Ramz (han är ju den ende nu somär "sajtspelare") och följa hans goda exempel, dock inte åka så mycket taxi.

 

Detta för då är det tydligt vilken sajt jag "representerar" och då kan ingen missa eventuell vinkling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(utan att ha pratat med Ola om det här)

 

Är det någon mer än jag som tycker nya OB-kontot är att gå till överdrift? Kan man inte bara köra vidare på gdaily-kontot som vanligt?

 

Du har ju redogjort för din roll här, om någon undrar något så är det väl bara att hänvisa till den här tråden där de flesta verkar tycka att det inte är några problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...