Gå till innehåll

Guide: Bästa sättet att skydda sig.


Kaffa

Recommended Posts

'Ej klar!

 

Först av allt vill jag säga att jag är ny på sidan, men har fått uppfattningen om att det är ett trevligt forum.

 

 

Hur man skyddar sig mot virus, trojaner och andra otäckheter.

Denna guide är skapad av Kaffa för pokeforum.nu endast!

 

Alla som är medlem på denna sida har en sak gemensamt. -Poker.

Och ingen vill väl få sina uppgifter kapade?

 

Denna guiden skall ge dig klarhet i vad det är för skillnad på de olika sakerna och hur man gör för att skydda sig mot dem så att de inte kommer in i datorn.

 

_________________________________________________________________

 

Kap. 1

Vilket anti-virusprogram skall jag använda?

 

Detta är en smaksak enligt många. Jag vill ha ett program som drar lite resurser, skyddar mig bra och inte ger mig några falska rapporter.

Därav valde jag Eset Smart Security som också innehåller en superb brandvägg.

 

Top tre anti-virusprogram enligt mig och tester är:

1. Eset Smart Security

2. Kaspersky

3. F-Secure

 

De sämsta är:

Norton

Panda

 

Jag kommer hantera frågor ang. Eset Smart Security här.

 

En installationsguide till vardera anti-virusprogram kommer jag inte att göra för att installationen av den ena är den andra lik.

 

Inställningarna i Eset är förbestämda och det passar de flesta, men vill man ändra dem trycker man F5 i huvudfönstret.

 

 

esetpj1.jpg

 

_________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nedladdning:

http://www.eset.com/download/free_trial_download_int.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Vilket anti-virusprogram skall jag använda?

 

Detta är en smaksak enligt många. Jag vill ha ett program som drar lite resurser, skyddar mig bra och inte ger mig några falska rapporter.

Därav valde jag Eset Smart Security som också innehåller en superb brandvägg.

 

Top tre anti-virusprogram enligt mig och tester är:

1. Eset Smart Security

2. Kaspersky

3. F-Secure

 

De sämsta är:

Norton

Panda

 

 

Bra initiativ men jag ställer mig tveksam till dina rekommendationer av program.

Norton är bättre än alla dina topp tre och Esets brandvägg är riktigt kass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

firewall som updateras

antivirus som updateras

porrsurfa inte

ladda inte ner program

 

• Updaterat OS.

• Använd en privat e-postadress till pokersiterna, absolut inte den ni använder för MSN eller andra IM-klienter.

• Olika lösenord på varje site, och inget av dessa får vara samma som det till e-posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer en tråd om datasäkerhet som inte Brainslicer startat, vart är 09 på väg egentligen??:shock:

 

:) för att ge en annan syn på saken(aka hur oviktigt AV är):

Ten steps to secure yourself online(värt att läsa):

http://www.natarem.com/2008/09/17/ten-steps-to-secure-yourself-online-for-50/

 

Att helt skippa AV-paket bör inte vara helt fel på en dator man är försiktig med(pokeronly-dator) om man prioriterar annat, iom att säkerhets paket ändå inte skyddar mot tex sårbarheter, för man sitter inte och laddar ner och installerar random progam på en viktig dator? Dom få gånger det verkligen behövs kan man testa på en annan dator/använda nån onlinescanner.

 

På en viktig dator har man givetvis minimerat attackytan genom att inte ha vlc, utorrent, winamp, itunes, quicktime, real player, wmp, msn osv osv...potentiella sårbarheter installerade.

 

Java och flash behövs ju för att många sajter ska fungera, men då kan man använda FireFox+NoScript och tillåta dom endast på sajter där det behövs.

 

Hur man spärrar script och plugins i andra webbläsare är knepigare man framgår tex där: http://www.us-cert.gov/reading_room/securing_browser/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lamt försök till dold reklam?

Ser ut som det. "Installera Eset Smart Security och använd standardinställningarna så är det bra sen"...typ.

 

EDIT: Är visserligen bara början så jag ska väl inte vara för elak. Det kanske blir bra och det är en bra tanke ;)

 

:) för att ge en annan syn på saken(aka hur oviktigt AV är):

Ten steps to secure yourself online(värt att läsa):

http://www.natarem.com/2008/09/17/ten-steps-to-secure-yourself-online-for-50/

Tack, bra länk. RoboFarm verkar najs, men jag ställer mig lite tveksam till det. Om någon lyckas läsa lösenorden som är lagrade där (genom att hacka det eller på annat sätt få tillgång till det) är man ju körd!? Det är fömodligen väldigt svårt att lyckas med detta, men OM det händer finns ju allting de behöver för att tömma varenda konto på ett silverfat. Tankar om det?

 

På en viktig dator har man givetvis minimerat attackytan genom att inte ha vlc, utorrent, winamp, itunes, quicktime, real player, wmp, msn osv osv...potentiella sårbarheter installerade.

Har bara 7 av de 9 programmen :oops::-?:-|:?:ola:

 

Förstår självklart hur idiotiskt det är att ha några av de programmen, men vad utgör program som winamp och vlc för hot egentligen?

 

/Lyckligt oförstående struts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack, bra länk. RoboFarm verkar najs, men jag ställer mig lite tveksam till det. Om någon lyckas läsa lösenorden som är lagrade där (genom att hacka det eller på annat sätt få tillgång till det) är man ju körd!? Det är fömodligen väldigt svårt att lyckas med detta, men OM det händer finns ju allting de behöver för att tömma varenda konto på ett silverfat. Tankar om det?

Inget jag använder,... men betydligt bättre än att ha alla lösenord nedskrivna på en papperslapp iaf? iaf om man åker runt med en laptop eller flera har tillgång till ens stationära...

Har för mig några här använder om inte RoboForm, så nåt liknande och skrivit om det nånstans...?

 

Har du ordentligt lösenord, bestående av även specialtecken, 14+ tecken långt, som inte består av ord i ordlista så får dom nog bruteforca så pass länge att du hinner byta lösen på sajterna, vilket man ändå ska göra med jämna mellanrum.

 

lösenord som sommar08, liverpool44 osv tar inte länge att knäcka...

http://www.microsoft.com/sverige/protect/yourself/password/create.mspx

Ett lösenord som är kortare än åtta tecken bör endast betraktas som säkert i en vecka eller så. Däremot kan ett lösenord som består av 14 tecken eller längre (och som följer de övriga reglerna som beskrivs ovan) hålla i flera år
.

 

Har bara 7 av de 9 programmen :oops::-?:-|:?:ola:

 

Förstår självklart hur idiotiskt det är att ha några av de programmen, men vad utgör program som winamp och vlc för hot egentligen?

 

det jag räknade upp var bara random ur huvet, menar alla onödiga extra program, särskilt såna som det är vanligt att starta direkt från webbläsare...bara för man kommer in på en manipulerad/hackad sida kan video/ljud/stream starta direkt, en manipulerad .pdf kan auto öppnas osv...

 

programmen kan ha sårbarheter, och har det återkommande:

VLC: http://secunia.com/advisories/product/7788/?task=advisories

Winamp http://secunia.com/advisories/search/?search=winamp

...sök vilken produkt du vill så hittar du mer eller mindre sårbarheter i dom

 

dom där ovan är patchade tror jag... en aktuell opatchad just nu är Windows Media Player http://www.sitic.se/sarbarheter/sr/sr08-331-microsoft-media-player-sarbart

filformaten .WAV, .SND och .MID. Genom att lura en användare att öppna en fil med den sårbara applikationen kan förövaren exekvera godtycklig kod på användarens lokala system och ta kontroll över det.
sedan finns det givetvis icke publikt kända sårbarheter som säljs för stora summor, Explorer sårbarheten såldes för $16k på blackmarket, men rasade till $600 när den blev publikt känd i början av december
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man borde väl ha en pokerdator där man bara har det som är absolut nödvändigt... Men det är ju lite "jobbigt" med två datorer, så jag tänkte på en grej. Hur skulle det vara att installera två operativsystem på samma dator? När man ska spela poker startar man det ena operativsystemet (som ligger på en egen partition eller extern hdd och där man i stort sett endast har pokerklienterna) och när man ska göra allt annat srtart man det andra OPt?

 

Är det en okej alternativ lösning till att ha två datorer? Brister med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en okej alternativ lösning till att ha två datorer? Brister med det?

 

Det är väl den bästa men dyraste lösningen. Det enda du bör installera är antivirus och brandvägg. PT och liknande program bör du ha på din andra dator.

 

Hur skulle det vara att installera två operativsystem på samma dator? När man ska spela poker startar man det ena operativsystemet (som ligger på en egen partition eller extern hdd och där man i stort sett endast har pokerklienterna) och när man ska göra allt annat srtart man det andra OPt?

 

Om du väljer alternativet "två patitioner på lokal disk" (vilket 95% av alla gör) så har du fortfarande problem. Du kommer fortfarande att ha tillgång till den andra partitionen och därmed utsättas för risk.

 

Du kan driva paranoian hur långt som helst. Om du inte dagligen installerar program/spel och inte loggar på med administrativarättigheter kommer du ganska långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beroende på hur extremt paranoid man är :)

 

Har för mig jag läst artiklar och sårbarheter i både vm och hur komma åt annat filsystem(minns dock inte exakt vad det gällde mera)...men man ska väl heta Bush, Obama eller vara liknande publikt känd person med het information/tillgångar... dvs risk för att bli utsatt för riktade attacker för att bry sig.

 

Det viktiga är ju att det inte får vara för jobbigt heller...orka byta disk varje gång man ska surfa...

 

Man får väl bedöma själva vad man riskerar, säg att man helt lever på poker/annan online verksamhet....då lär man ha råd att köpa en liten surfdator för nån tusing för lite nöjjen medan man spelar, särskilt om man känner sig osäker på vad man gör....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...