Gå till innehåll

Är jag spelberoende, hjälp?


Jessica

Recommended Posts

Jag är pluss ca 15k på internet poker som jag har cashat ut. Saken är att jag egentligen aldrig har satt in pengar utan köpt av kompisar som har skickat lr spelat frirullar. Nu har jag dock börjat spela med stora insatser. Spelar allt från 0,5-1 limit till 10/20 limit och 1/2 no limit. Jag köper ofta in med hela rullen och 'hoppas'. Jag vinner ibland upp till 3k kr och cashar då ut. Nästa dag kanske jag lånar 1000 kr av en kompis som han skickar till mig.. och 3-4 dagar går jag fram och tillbaka tills jag till slut har vunnit så jag kan betala av honom. Efter några veckor når jag en ny topp och cashar ut. Jag tror att jag inte mår bra av det här. Jag spelar poker nästan hela tiden.. Just nu är jag skyldig han 160 dollar. Har dock 110 rakeback som jag får på fredag. Bör jag betala av honom med den och sen resten i cash och sen aldrig mer spela poker? Jag går jhu trots allt plus men jag känner att pokern påverkar mig negativt. Vad har ni för tips för mig att sluta, vill ej gå till någon spelmissbruk förening.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går jhu trots allt plus men jag känner att pokern påverkar mig negativt. Vad har ni för tips för mig att sluta, vill ej gå till någon spelmissbruk förening.

Känner du att pokern påverkar dig negativt så tycker jag att du borde ta ett långt tidsbestämt uppehåll t.ex. två månader helt utan poker.

Jag anser att poker ska vara en rolig hobby som ska stimulera dig positivt, vilken annan hobby skulle man fortsatt med om man blivit negativ efter varje gång man utövat den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så jävla knäckt med när jag förlorar.. typ skriker och pajar saker. Jag är så jävla fäst i det så när min tjej och jag träffas ( vi ses bara helger ) så kan det hända att jag sitter o spelar långa stunder. Faaaaan poker sux.. även fastän jag plussat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Ja du. det är mycket möjligt att du är spelberoende men du förlorar iallafall inga pengar eller hur?? Det är när det vänder och du blir desperat efter att tjäna tillbaka pengarna som det börjar bli farligt. Annars tycker jag det bara är belra att man är beroende och att det går bra, det är väldigt få förunnat.

 

Jag håller med föregående talare, ta en paus. hitta en annan hobby, plockepinn eller vad som helst och bara slappa.

 

hoppas jag hjälpte, ha de bra

 

 

MVH / Dahlberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att vi någongång gjorde distinktionen spelberoende - spelmissbrukare.

När det gäller poker betyder det att:

- en spelberoende går plus.

- en spelmissbrukare går minus.

 

Det är givetvis inte bra att vara spelberoende, även om man går plus så är man ju fortfarande beroende.

Och har man riktig otur så börjar man spela i "fel kretsar" och blir spelmissbrukare istället.

 

Tyvärr så är det inte ett bra tips att göra ett uppehåll.

En person som t.ex. slutar röka och sedan börjar igen är uppe i sin "vanliga" konsumtion på nolltid.

Samma sak med alkoholisten som gör ett uppehåll.

Det slutar bara med att man blir en "periodare" (jo, pokerspelare kan också bli periodare).

 

Hur mycket diciplin/kontroll har du:

Hur länge spelar du åt gången, hela natten eller bara ett par timmar?

Kan du lägga av fastän du ligger back?

Klarar du av att göra ett uppehåll på flera dagar/veckor?

Lägger du undan dina pokervinster i en "bankroll", eller spenderar du vinsterna på nöjen?

Klarar du av att betala polare INNAN de för över pengar till dig, så att du inte lånar?

Klarar du av att hoppa ner en nivå och fortfarande spela bra?

Går ditt spelande ut över skola/arbete?

 

Du har ju inte problem med förluster, men du verkar ha problem med att du spenderar för mycket tid framför datorn och så verkar du även ha emotionella problem då du slår sönder saker vid förluster.

 

Om du anser dig sakna kontroll så är mitt tips (tyvärr) att du slutar med poker helt och hållet.

Börja med kampsport eller något annat fysiskt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är att jag egentligen aldrig har satt in pengar utan köpt av kompisar som har skickat lr spelat frirullar.

 

Att låna/köpa av kompisar är också att sätta in pengar. Vinna på freerolls inte.

 

Jag köper ofta in med hela rullen och 'hoppas'. Jag vinner ibland upp till 3k kr och cashar då ut.

 

Dålig taktik. Att casha ut alltså.

 

Jag tror att jag inte mår bra av det här. [...] men jag känner att pokern påverkar mig negativt.

 

Man kan plussa nästan varje dag och ändå må jävligt dåligt av poker. Se på mig.

 

Vad har ni för tips för mig att sluta, vill ej gå till någon spelmissbruk förening.

 

Nä det verkar ju inte vara nån höjdare att sitta och dricka kaffe, dela missbrukshistorier med folk man inte känner, dricka kaffe, låtsas bry sig om andras problem och sjunga hallelujasånger ett par gånger i veckan.

 

Om du VILL sluta kan du be sajterna stänga ditt konto. Tycker inte det låter som du är spelmissbrukare dock, bara en pokerspelare med jävligt dålig money manegement.

 

Har bara ett tips till dig: get a grip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta spela för fan! säg upp avtalet med internetleverantören, släng modemet. Livet är åt helvete för kort för att göra saker man mår dåligt av i onödan. Gör sånt som får dej att må bra istället, som att umgås med människor du tycker om! Det är mycket viktigare än ett spel/pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende är fok av sitt arbete också. Och det är väl inte kul att jobba heller.

 

Jag känner till rätt mycket folk (främst i mina föräldrars bekantskapskrets) som tycker att det är skitkul att jobba. I huvudsak är de högutbildade människor som själva valt att göra något de tycker är skoj istället för att traggla på något skitjobb man hatar, vilket verkar vara en sund inställning i dessa tider av pengahets.

 

Dessutom för ett jobb oftast inte med sig de negativa konsekvenser som ett pokerberoende. Om man skulle stapla upp en lista med saker på pluskontot när det gäller jobb (t.ex. stabil inkomst, socialt liv) mot minussaker (jobbigt att gå upp på morgonen, kan inte göra vad man vill när man vill) kontra spelberoende så är jag rätt säker att jobb vinner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med peakfreak att du borde ta ett uppehåll från poker. Då kanske du får lite perspektiv på saker och ting.

 

Är det så att du sen vill fortsätta att spela så borde du sätta upp vissa regler att följa. En regel bör tex vara att inte alls spela när du är med din tjej. Är hon något att ha ska du absolut inte riskera henne för pokerns skull.

 

Sen så tycker jag du ska bygga upp en bankrulle som är vad du har att spela med. Förlorar du den så slutar du. För att klara av att spela med den rullen krävs så klart att du spelar på en nivå som den klarar av. Sluta alltså att hoppa mellan nivåerna.

Sätt upp mål med ditt spelande.

Lär dig acceptera en förlust och jaga inte vinsterna.

Spela för att det är kul och eftersom du verkar vara en vinnande spelare så kommer du att gå plus.

Om ditt humör och hur du mår påverkas av hur det går pokermässigt så ska du inte spela. Du bör kunna acceptera vinster och förluster lika bra. Spela på en sådan nivå att du inte mår dåligt av en förlust.

 

Tveka inte att sluta spela poker ifall du bara mår dåligt av det!

 

Vet inte om det här ger dig något. Bara några av mina tankar. Lycka till med allt du företar dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om du nu skall sluta eller inte så kommer här ett råd som gäller ganska många: Spela aldrig med hela, halva, 1/4 av rullen vid bordet. Det enda som kan hända, även om du är vinnande i längden (vilket väldigt få är) är att du gör slut med pengarna.

 

Läs Gdailys artikel-tråd om bankroll:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=481

 

Kanske en av de lättaste sakerna att förändra i sitt spel och som kanske gör störst skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog inte vara orolig för att du är missbrukare om det är för att du sitter längre sessioner. Problemet kommer då du inte kan slita dig alls. Jag kan sitta väldigt långa sessioner, väldigt korta sessioner, eller inga alls under en dag. Under vissa perioder spelar jag väldigt mycket och vissa lite mindre.

 

I början var det jobbigt för mig att sluta spela när jag hade gått back dock. Men det gick tämligen snabbt över. Nu är det självklart trist att sluta när man gått back, men så fort jag känner en liten tendens till irritation som bygger upp så slutar jag direkt. Jag föreslår inte att du låter det gå till den nivån att du slår sönder saker och får sådana utbrott. Personligen är jag väldigt glad när jag spelar poker, och för att jag skulle få ett sånt utbrott (aldrig hänt iof :/) så skulle jag nog ha gått över gränsen för bra länge sedan.

 

Ett tips jag har till dig är att när det börjar vällas en liten tendens till irritation så stänger du bara ner, tänker för dig själv att du sparade pengar genom att stänga av, och sen tar du och gör ordning nåt gott och käkar, tittar lite på en film, eller tar en promenad eller så. Det hjälper riktigt mycket.

 

Tvinga dig själv att sluta spela när du är med tjejen! Ibland kommer mitt ex förbi när jag sitter i en turnering. Jag hoppar inte ur turneringen men jag stänger av så fort den är avslutad. Oftast så engagerar hon sig även i turneringen och vill lära sig mer om spelet och tankesätt.

 

Jag tycker inte du ska ta pokern så överseriöst. Jag tar absolut pokern väldigt seriöst, men jag finner att jag alltid har mycket bättre resultat då jag inte spelar "på liv eller död" så att säga. En fokuserad men relaxed känsla är det absolut bästa för mig iaf. Jag brukar vara riktigt glad när jag spelar. Sätter till och med på lite blandad musik och dansar med i takten :) Hur gott som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Du säger att du sitter på 1/2 NL och allt från 0.5 - 1 till 10 - 20 Limit. Du skriver också att du har en skuld på 160 dollar till en kompis och du tänker betala tillbaka det och aldrig mer spela poker igen? Shit, du vet verkligen inte hur det är att förlora pengar. Om man sitter på 10 - 20 limit så anser jag att 160 dollar inte är en större summa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du säger att du sitter på 1/2 NL och allt från 0.5 - 1 till 10 - 20 Limit. Du skriver också att du har en skuld på 160 dollar till en kompis och du tänker betala tillbaka det och aldrig mer spela poker igen? Shit, du vet verkligen inte hur det är att förlora pengar. Om man sitter på 10 - 20 limit så anser jag att 160 dollar inte är en större summa.

 

jag torska 6k idag och 6k i förgårr.. Före det har jag lyckligtvis plussat massor. glömde nämna att jag mena $

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...