Gå till innehåll

underrepresenterad?, FL


Nemesis

Recommended Posts

UTG är okänd och BTN är TAG. Höjer eller synar ni river?

 

5/10 Limit Holdem

5 players

 

Pre-flop: (1.4 SB, 5 players) Hero is SB K:diamond: A:diamond:

UTG calls, 1 fold, BTN raises, Hero 3-bets, 1 fold, UTG calls, BTN calls

 

Flop: 4:diamond: J:club: Q:club: (10.0 SB, 3 players)

Hero bets, UTG calls, BTN calls

 

Turn: T:diamond: (6.5 BB, 3 players)

Hero bets, UTG calls, BTN calls

 

River: 9:club: (9.5 BB, 3 players)

Hero bets, UTG raises, BTN calls, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken att du är slagen är väl överhängande, men om du inte är det så lär du få minst en med dig till SD iaf. Det stora problemet känns spontant som att det är om UTG vaknade med en flush och fyrbettar. Då sitter du i skiten. Med en raise ger du ofta 3 bets till eventuella händer som har dig slagen, medan du troligen får 3-6 bets (säg 4.5 i snitt) de gånger du leder. Med en syn ger du 1 bet eller får 2.

 

Så, om du leder x% av gångerna så har vi på ett ungefär:

 

EV(Raise) = 4.5x - 3(1 - x) = 7.5x - 3

EV(Syn) = 2x - 1(1 - x) = 3x - 1

 

För en break-even point har vi:

 

EV(Raise) = EV(Syn)

7.5x - 3 = 3x - 1

4.5x = 2

x ~ 44.4%

 

Snabbt räknat, inte kollat efter slarvfel (EDIT: Men jag hittade ett fel och rättade det. Fast har inte orkat kolla igenom resten, så det kan fortfarande finnas fel). Kan det stämma? Verkar inte helt knas att vi vill raisa med så lite som 44.4% equity om man utgår från möjligheten att få syn av två sämre, då har vi ju overlay. Det hänger mkt på min skattning av vad vi får in i potten när vi har bästa handen och raisar.

 

Vilka ranger de har och vad vårt x faktiskt är vågar jag inte ge mig in på. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44.4 låter rimligt. Kul att du drar fram matten!

 

Jag gav UTG +45% (-topp 5%) pre flopp och BTN topp 28% (-AQs+, JJ+). Dom synar flopp och turn med OESD, gutshots, alla par, färgdrag. På river så ger vi UTG ca 12 combos sämre stege (KQ) och färdig färg. Vi ger BTN stege och bättre. Vi har då 46.5% equity! och kan därför höja.

 

Men allt hänger så klart på hur ofta UTG höjer river med K hög stege. Jag tror han höjer fler än 12 combos K högt eftersom vår nötstege är underrepresenterad och därför var min syn ett stort misstag. Lägger vi till lite fler combos så skjuter vår equity i höjden 50-70%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjer han en K-hög kombo, så kan man nog räkna med att han höjer alla. Frågan är ist hur sannolikt är det att han höjer K-hög. Utifrån vårt svar på den frågan får vi vikta in de K-höga i hans HD (förslagsvis genom att bara räkna in vissa kombos, på precis det sätt du gjort :), fast eventuellt ett annat antal).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjer han en K-hög kombo, så kan man nog räkna med att han höjer alla. Frågan är ist hur sannolikt är det att han höjer K-hög. Utifrån vårt svar på den frågan får vi vikta in de K-höga i hans HD (förslagsvis genom att bara räkna in vissa kombos, på precis det sätt du gjort :), fast eventuellt ett annat antal).

 

Jo att börja med att räkna med 12 av ca 50 K höga kombos var ett försök att vikta sannolikheten. Jag tror dock att detta är för lite och att sannolikheten snarare är mer än 12/50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...