Gå till innehåll

Bästa Internet Security 2009?


-mange-

Recommended Posts

Jag har kört Kaspersky som trail i 30 dagar och det tog slut igår. Kör nu Eset Smart Security som trail i 30 dagar :)

 

Kaspersky funkade fint, inte speciellt tungt för datorn, vi får se hur Eset klarar mina tester.

 

Ingen som har några andra förslag?

Sägs ju att Norton ska vara riktigt resurssnålt i senaste versionen, ngn som testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl få privatperson som orkar testa alla för att kunna jämföra....men det finns väl tester, tex där

 

finns det några oberoende sajter som testar

http://www.virusbtn.com/

http://www.av-comparatives.org/

 

idg hade en test nyligen http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.194406/stor-genomgang-18-antivirusprogram-for-alla-behov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton är totalt odugligt. Skulle inte köra på det.

 

Tror att du är inne på helt rätt linje med att köra antingen Kaspersky eller Eset. Tror båda är jämbördiga. Själv kör jag Kaspersky, men ska nog köra Eset när min licens går ut för att det ska ta mindre resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Norton är totalt odugligt. Skulle inte köra på det.

Varför är Norton internet security 09 odugligt? Norton 360 2 verkar inte vara nån höjdare, men internet sec verkar ju bra.

Tidigare versioner har varit sega, men dom verkar ju ha bättrat sig och fått riktigt bra betyg i år. Jag köpte det och är helnöjd. Skulle vilja veta vad du menar är odugligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nämna Eset eftersom ingen annan har gjort det. Själv tycker jag det fungerar utmärkt, har kört det i olika versioner i flera år nu. Har bara kört med virusprogramet (nod32) för det mesta och Windows brandvägg, det plockar alla virus direkt när man är inne på skumma sidor (det är inte bara porr som kan vara skumma :-) ) Det är nog ett av de bästa enligt de flesta som har provat och jag brukar alltid lägga in det när det är kompisar som vill ha hjälp. Tar inte mycket datorkraft heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite överpris på eset? Dyrt för 1 års licens, och man får bara ha det på 1 dator tror jag, jämfört med 3 hos många andra.

 

Några recensioner är ju bra, men också många som inte öser guld över eset. Verkar nästan vara marknadsföring på rätt ställen som gör att eset kan ta så mycket betalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att Kaspersky kanske är snäppet bättre tekniskt sett men jag tror att det kan vara något tyngre och mer resurskrävande än Eset.

 

Jag kör med Kaspersky Internet Secutity 2009 och det ligger just nu i "bakgrunden" och tar 3Mb av minnet.

 

Jag uppfattar inte Kaspersky som resurskrävande, inte alls.

Fungerar nästan för bra för att vara sant.

 

Faktiskt en av få mjukvaror som jag betalat för och det är lätt värt det.

Man ska stödja dessa aktörer tycker jag :)

De gör ett jefla jobb.

 

http://www.kaspersky.se/home/estore/index.rsys

 

600 spänn, det gör man på en kvart på bordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipoker är mycket krångligt att installera om man kör med Eset NOD32.

 

Är det så med alla skins till IPoker? Jag testade köra med Propagandapoker och då plockade Nod32 det som misstänkt, så därför så ville jag inte installera eftersom jag inte kände till så mycket om propagandapoker och trodde det kunde vara något halvskumt företag. Men det är väl inga problem att köra in det om man är säker på att de filer som virusprogrammet plockar som misstänkta inte är virus, bara att slå av virusprogrammet när man installerar eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så med alla skins till IPoker? Jag testade köra med Propagandapoker och då plockade Nod32 det som misstänkt, så därför så ville jag inte installera eftersom jag inte kände till så mycket om propagandapoker och trodde det kunde vara något halvskumt företag. Men det är väl inga problem att köra in det om man är säker på att de filer som virusprogrammet plockar som misstänkta inte är virus, bara att slå av virusprogrammet när man installerar eller?

 

Ja det verkar inte bättre, samma problem med både CDpoker och Titan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bästa är väl upp till var och en vilken nivå man själv ligger på kunskapsmässigt. Dvs, hur mkt vill du själv konfigurera?

 

Den överlag bästa säkerhetslösningen jag använt (jag har använt alla de stora, Norton, ESET, Kapersky, McAfee etc) är Comodo. Det är det mest paranoida säkerhetssystemet (om du låter det), vilket är bra för kontrollfreaks som mig. En viktig grej som skiljer Comodo från flera andra lösningar är att de använder nånting de kallar Defense+. "Defense+ proactively protects your critical operating system files, registry entries and personal data from internal attacks by root-kits, key-loggers, Trojans and other malware."

 

Det är alltså inte bara en brandvägg som verkar utåt utan reagerar på program som vill komma åt varandra innuti datorn. Det kan vara jobbigt till en början, eller kännas onödigt för en del (det går att stänga av) men ett plus att det finns där för oss paranoida.

Ett stort plus är att det även är helt gratis.

 

 

http://www.comodo.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Nod32 utan tvekan...har testat de flesta större Antivirus programmen. Nod32 har bäst skydd mot trojaner, hittar trojaner som de andra programmen släpper igenom.

 

Trojaner är en sak som som utger sig vara nåt annat, behöver inte ens vara elakt. Det är en beskrivning hur den tar sig in i datorn, vad trojanen sedan har för "payload" och utvecklas till kan vara allt mellan himmel och jord, inklusive keyloggers, backdoors, remote admin tools, eller kanske den snällt bara påminner dig om att inte spela poker när du är trött...

http://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_horse_(computing)

Example

 

A program named "waterfalls.scr" serves as a simple example of a Trojan horse.

The author claims it is a free waterfall screen saver. When running, it instead unloads hidden programs, scripts, or any number of commands without the user's knowledge or consent. Malicious trojan horse programs conceal and drop a malicious payload on an affected computer.

 

Types of Trojan horse payloads

 

Trojan and ugly horse payloads are almost always designed to cause harm, but can also be harmless. They are classified based on how they breach and damage systems. The six main types of Trojan horse payloads are:

  • Remote Access
  • Data Destruction
  • Downloader/dropper
  • Server Trojan(Proxy, FTP , IRC, Email, HTTP/HTTPS, etc.)
  • Disable security software
  • Denial-of-service attack (DoS)

ett annat exempel i dagarna är en msn länk som utger sig vara foton, dvs en trojan då det visar sig vara backdoor irc botnet. Nod32 är inget av dom endast 5/39 som upptäcker "trojanen":

http://www.virustotal.com/sv/analisis/2a8d13aa5ec5aa2b27426e495d862205

 

Observera att jag säger inte att nod32 suger mer än nåt annat AV, det jag säger är att med hjärnan undviker man trojaner, inte med AV-produkter.

En trojan kräver att man frivillig laddar ner/installerar nåt(vilket tex inte behöver vara fallet med maskar och sårbarheter som inte kräver user interaction).

 

Folk sportar med att göra gamla kända malware till undetected. Kör man en tveksam fil kan man inte lita på sitt AV-paket då det är vanligt att väldigt få om ens någon upptäcker det.

 

Så enda vettiga skyddet mot trojaner är ens huvud.

 

 

edit: Det samma gäller ju när man kallar allt elakt för virus, det är också bara en beskrivning hur den typen sprider och beter sig, dvs som ett virus: kan reproducera sig. I sig självt inte nödvändigtvis elakt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus

A computer virus is a computer program that can copy itself and infect a computer without the permission or knowledge of the user. The term "virus" is also commonly but erroneously used to refer to other types of malware, adware and spyware programs that do not have the reproductive ability.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...