Gå till innehåll

Komma igång med SNG


Gaston116

Recommended Posts

Värt är kanske att provköra lite olika varianter (turbo, regs osv) och se vad just du föredrar, 9 tabla på (super duper turbo) kanske går för fort, fast å andra sidan, det får du känna själv.

 

Jag har precis börjat läsa en bok som heter: Sit 'n Go Strategy: Expert Advice for Beating One-Table Poker Tournaments av Colin Moshman, den har fått bra kritik för alla kunnighetsnivåer inom sng och so far kan jag också rekommendera den, många bra händer och för/nack-delar med alla drag samt mer avancerade saker fram mot slutet som de flesta ovana spelarna kanske inte tänker på, som t.ex. ICM (Independent Chip Models).

 

Angående sidor, om du söker tempo (att de fylls snabbt) så är nog Pokerstars och FTP bäst att köra på.

 

Lycka till med spelandet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att det är ett bra drag av dig att börja studera och lira lite sngs, fler borde börja med det.

 

Några fördelar med sng

1. Swingsen är betydligt lägre på sngs

2. Risk/reward ration är också rejält mycket bättre för sngs. Det innebär att du med en relativt liten rulle ändå kan räkna med att vinna riktigt fina pengar. Vilket gynnar speciellt mid/lowstakes-spelare.

3. Ditt MTT spel kommer få en rejäl boost när du börjat förstå ICM, stacksizes och liknande bättre vilket kommer på köpet med sng lirandet.

 

Menmen, nog med sng-reklam. Var ju inte det du frågade efter!:mrgreen:

 

Sng böcker har jag inte så stor koll på men kolla Cyntax länksamling för sng spelare som du hittar under "forumets bästa inlägg". Borde du klara dig långt på. Sedan är videosajterna pokerXfactor och sngicons riktigt lärorika.

 

I programväg så är ICM-beräknare ett måste om du inte vill sitta med papper och penna 25timmar/dag (tro mig det är drygt). Finns flera ICM-program att välja mellan men av dessa skulle jag säga att sngwizard är strået vassare än konkurrenterna.

 

Angående bankrulle krav finns det några hyfsat allmänna riktlinjer beroende på vilken risk du är beredd at ta. Förstås gäller ju dessa bara om du är en vinnande spelare.

 

Riskfaktor 1(yrkesspelaren), minst 65inköp

Är poker din enda inkomst och du verkligen inte har råd att förlora din rulle rekommenderas minst 65inköp.

Riskfaktor 2 (amatören), 45 inköp

Lite högre risk men ändå borde du vara hyfsat säker om du inte råkar ut för typ downswing-of-the-century. Rekommenderas för de flesta amatörer.

 

Riskfaktor 3 (skottaren), 20 inköp

Är du ute efter de snabba pengarna och snabbt vill klättra i nivå. Samtidigt som du har råd och klarar av att förlora hela din rulle utan att du ska gå ut i skogen med ett snöre, så kan du pröva köra med endast 20-inköp. 20-inköp är ungefär vad som krävs för att kunna skotta med en relativt hyfsad chans att lyckas.

 

Men eftersom du verkar vara hyfsat grön på sngs ska du nog börja med en inlärningsperiod där du spelar så lågt som möjligt tills du känner att du börjar behärska icm och starthandskrav hyfsat iaf.

 

Jag skulle rekommendera party för sngs. De har det största utbudet för sngs av skattefria sajter. Men sålänge du spelar under 20$ nivån borde du kunna hitta spel på de flesta sajterna.

 

Party har annars förnyat sitt bonusprogram som nuförtiden ska motsvara minst 30% rakeback. Personligen är jag väldigt nöjd med deras nya program. Får väl iof en del extra erbjudande då jag antagligen hör till deras bättre kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du spela sngs?

Whaaat?

 

 

Bra inlägg mrALMIGHTY. Tänkte skriva nånting liknande men inte så lätt formulera sig bra alla gånger.

 

Ang swings så håller jag inte riktigt med. Om man 12-tablar så kommer det komma sessions där man kommer hamna utanför pengarna i samtliga oavsett hur bra man är. Drops på 40 buy ins är inte ovanligt bland de bättre lirarna så var beredd på att det kommer gå åt helvete ibland :twisted:

 

En annan viktig grej är att kunna spela minst 12 bord (turbo) samtidigt. Måste få upp volyyyym. Samt att inte bry sig ett skit om Roi, iaf inte innan man kommer över 3k spelade turneringar.

 

Party Poker kanske är bra (kolla upp denna grej först!), vad vet jag- någon får gärna svara på detta:

Senast jag spelade där (ca 2 år sedan) hände det att knappar försvann så man kunde inte folda, calla etc. Dvs katastrof. Är denna bugg borta nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå Stars som SNG-sida. Jävligt stabil och funktionell sida på alla sätt och vis. Även om det kanske inte är någon direkt skillnad på motståndet på SNGs mellan Stars och Party så har jag iaf haft det betydligt lättare på Stars. Dessutom är (vad jag vet) Raken lägre på Stars? Jag spelade iof 6 dollars SNGs på Party där 1 dollar gick åt till Rake (vet inte hur det är på andra nivåer.

Jag gillar även Pokerstars vip-shop väldigt mycket. Rekommenderar Stars varmt iaf.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swingens är ju större på sng än cg per definition (större "hävstång" på sng än cg). Räkna med att det kan vara långa downswingsperioder jämfört med cg.

 

Håller med om att sngwizard är ett bra icm verktyg för analys.

 

Bra och billigt att använda http://www.officialpokerrankings.com för att se vad det är för spelare som du möter. Jag brukar "slå upp" spelarna och färgmarkera/anteckna, går att läsa ut en del nyttig information, speciellt inför bubbelspelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar, börjar i nästa vecka lira 20 dollars på stars med 600 i rulle. Kommer använda mig av Shark Scope HUD och ska kolla lite på sng wiz idag hade jag tänkt.

Får se kanske startar en dagbok i nästa vecka också.

 

Kan vara värt att veta att Sharkscope (och hud) är otillåtet när du har programmet igång. http://www.pokerstars.com/poker/room/prohibited/ (bara så du inte åker på en ban eller så.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whaaat?

 

 

Bra inlägg mrALMIGHTY. Tänkte skriva nånting liknande men inte så lätt formulera sig bra alla gånger.

 

Ang swings så håller jag inte riktigt med. Om man 12-tablar så kommer det komma sessions där man kommer hamna utanför pengarna i samtliga oavsett hur bra man är. Drops på 40 buy ins är inte ovanligt bland de bättre lirarna så var beredd på att det kommer gå åt helvete ibland :twisted:

 

En annan viktig grej är att kunna spela minst 12 bord (turbo) samtidigt. Måste få upp volyyyym. Samt att inte bry sig ett skit om Roi, iaf inte innan man kommer över 3k spelade turneringar.

 

Party Poker kanske är bra (kolla upp denna grej först!), vad vet jag- någon får gärna svara på detta:

Senast jag spelade där (ca 2 år sedan) hände det att knappar försvann så man kunde inte folda, calla etc. Dvs katastrof. Är denna bugg borta nu?

 

Självklart funkar det bra att spela betydligt mindre än 12 bord OCH jag skulle definitivt rekomendera att bry sig om ROI långt innan 3k spelade sng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang swings så håller jag inte riktigt med. Om man 12-tablar så kommer det komma sessions där man kommer hamna utanför pengarna i samtliga oavsett hur bra man är. Drops på 40 buy ins är inte ovanligt bland de bättre lirarna så var beredd på att det kommer gå åt helvete ibland

 

Visst kommer man ofta att hamna inför sådana downswings i sngs. Men utgår man ifrån nivån för CG som motsvarar en viss timlön och nivån man spelar sngs för att uppnå samma timlön (medräknat att man kan spela mycket fler bord sngs än CG) så kommer swingsen vara betydligt lägre. Tycker inte man kan jfr swings enligt buy in. Spelar man dessutom ihop över 1000sngs/månad (rätt standard för en seriösare hobbyspelare) så kan man med stor säkerhet säga att man inte kommer ha några backmånader ifall man har en bra ROI. Skulle inte säga att det samma gäller för CG.

 

 

Party Poker kanske är bra (kolla upp denna grej först!), vad vet jag- någon får gärna svara på detta:

Senast jag spelade där (ca 2 år sedan) hände det att knappar försvann så man kunde inte folda, calla etc. Dvs katastrof. Är denna bugg borta nu?

 

Spelat seriöst på party i över ett år nu och har aldrig upplevt något sådant. Så de måste väl ha fixat de buggarna.

 

 

Raken lägre på Stars? Jag spelade iof 6 dollars SNGs på Party där 1 dollar gick åt till Rake (vet inte hur det är på andra nivåer.

 

Raken är nog rejält mycket lägre på party på högre nivåer tror jag. Eftersom de har en max-rake för sngs på 10$. Rätt najs med 5K$+10$ bord. Väldigt sällan sådana startar iof, men 1K+10 startar väl lite nu som då och 500+10 startar ett par varje kväll. 300+10 borden och 200+10 borden startar rätt ofta på kvällen. Den låga raken är en av de största anledningarna till att jag spelar på party.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar, börjar i nästa vecka lira 20 dollars på stars med 600 i rulle. Kommer använda mig av Shark Scope HUD och ska kolla lite på sng wiz idag hade jag tänkt.

Får se kanske startar en dagbok i nästa vecka också.

 

Cheezes, låter rätt högt för den rullen ifall du inte spelar sngs innan. Du kan lugnt spela in en hyfsad timlön på de lägre borden också. En bra sng spelare borde inte ha några problem att ha 20% ROI på 5$ borden. 10-tablar du kommer du kunna spela ca. 15/timme vilket kommer ge dig en timlön på 15$.

 

Jennifear är ett bra exempel på att man kan tjäna sjukt bra med pengar även på låga sngs. Även om hon är ett extremfall. De här statsen uppger hon själv på sin hemsida:

 

Total Single Table SNGs (UB, Party, AP, Bodog, Pokerstars, FTP combined)

Games: 16,434

First place finishes: 3,521

ROI: 31%

 

Det borde innebära över 75K$ med avg. buy in 15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite mer om swings, inte menat som ett motargumen mot någon, utan för att utveckla ämnet.

 

I Deuces Cracked serien "Last man standing" (SNG videoserie) av AMT (moderator på 2+2) finns ett avsnitt som handlar om just varians och hur den ser ut för sngs. Han presenterar beräkningar av varians som sen utvecklas vidare på DC forumet.

 

Han säger kortfattat, om du spelar vinnande med ROI på 15% så kommer du med tiden att ha downswings på 40 inköp över en 500 turneringsperiod. Har du aningens otur (fortfarande vinnande med en förväntad ROI på 15%) så kan du drabbas en en downswing på 75 inköp över en 500 turneringsperiod. Sen kan det ju swinga uppåt också, men då är det oftast skicklighet ;-)

 

Beräkningarna är rent statistiska och baserade på enbords (STT) med standard utbetalningsstruktur. Vid flerbordsturneringar så är variansen såklart större. Jag har kört en del 45 manna sngs, där tycker jag att man bör ha minst 100 inköp.

 

Här är mina stats från 45 manna, en liten "sample size", var säkert "run good" i början eller så, har nu backat 50 inköp sen ath.

http://www.sharkscope.com/index.html?username=Legalizeit2&network=fulltilt#graphs

 

Vidoeserien som jag refererar till kan jag verkligen rekommendera, är 8 avsnitt på vardera timmen. Tar upp "allt man behöver veta" om sngs (inklusive ICM). Tror man fortfarande kan bli medlem för en månad och tanka så många videos man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sticker in med en fråga här som jag undrat i flera år men inte riktigt brytt mig om än...

 

Till er som lirar 12+ bord samtidigt på stars, hur fixar ni det?? När jag har gjort borden så små det går och tryckt in maximalt med bord så kan jag lira 9 samtidigt, fast då är det jävligt rörigt...Hur gör ni??

 

Det måste ju gå på något vis med tanke på att XbonezX allt som oftast lirar 50 bord samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sticker in med en fråga här som jag undrat i flera år men inte riktigt brytt mig om än...

 

Till er som lirar 12+ bord samtidigt på stars, hur fixar ni det?? När jag har gjort borden så små det går och tryckt in maximalt med bord så kan jag lira 9 samtidigt, fast då är det jävligt rörigt...Hur gör ni??

 

Det måste ju gå på något vis med tanke på att XbonezX allt som oftast lirar 50 bord samtidigt.

 

Du behöver ju inte se alla bord, utan dom kommer ju upp i rätt ordning. Fokusera på ett i taget bara, mycket lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite mer om swings, inte menat som ett motargumen mot någon, utan för att utveckla ämnet.

 

I Deuces Cracked serien "Last man standing" (SNG videoserie) av AMT (moderator på 2+2) finns ett avsnitt som handlar om just varians och hur den ser ut för sngs. Han presenterar beräkningar av varians som sen utvecklas vidare på DC forumet.

 

Han säger kortfattat, om du spelar vinnande med ROI på 15% så kommer du med tiden att ha downswings på 40 inköp över en 500 turneringsperiod. Har du aningens otur (fortfarande vinnande med en förväntad ROI på 15%) så kan du drabbas en en downswing på 75 inköp över en 500 turneringsperiod. Sen kan det ju swinga uppåt också, men då är det oftast skicklighet ;-)

 

Beräkningarna är rent statistiska och baserade på enbords (STT) med standard utbetalningsstruktur. Vid flerbordsturneringar så är variansen såklart större. Jag har kört en del 45 manna sngs, där tycker jag att man bör ha minst 100 inköp.

 

Här är mina stats från 45 manna, en liten "sample size", var säkert "run good" i början eller så, har nu backat 50 inköp sen ath.

http://www.sharkscope.com/index.html?username=Legalizeit2&network=fulltilt#graphs

 

Vidoeserien som jag refererar till kan jag verkligen rekommendera, är 8 avsnitt på vardera timmen. Tar upp "allt man behöver veta" om sngs (inklusive ICM). Tror man fortfarande kan bli medlem för en månad och tanka så många videos man vill.

 

Antar att han menar över väldigt många spelade 500 sng perioder då? Jag "tokgrindar" inte sng, men blev lite intresserad av att kolla största downswinget. Hittade det mellan sng 311-361 (alltså 51 sng) och det var på ganska exakt 15 inköp, eller mer korrekt justerat för "godis" strax under 13 inköp.

 

45-manna skulle jag tro är mitt bästa spel, men variansen är grym och jag håller med dig om minst 100 inköp. Tror att jag behöver en paus efter en downswing på tre kvällar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man dessutom ihop över 1000sngs/månad (rätt standard för en seriösare hobbyspelare) så kan man med stor säkerhet säga att man inte kommer ha några backmånader ifall man har en bra ROI.

 

Inte riktigt relevant med avseende på BR-krav. Dessa förblir desamma oavsett hur mkt du spelar per tidsenhet. Poängen är ju att över en period av n spelade turneringar så har du x% risk of ruin. Detta oavsett hur lång tid det tar för dig att spela n turneringar.

 

Den mkt lilla risken för en backmånad gäller ju bara i den mån du lyckas undvika att gå gul, vilket du bäst gör genom att spela med bra money management.

 

Jag "tokgrindar" inte sng, men blev lite intresserad av att kolla största downswinget. Hittade det mellan sng 311-361 (alltså 51 sng) och det var på ganska exakt 15 inköp, eller mer korrekt justerat för "godis" strax under 13 inköp.

 

Din djupaste downswing är det längsta avståndet i Y-led mellan en topp- och en bottennotering på din resultatgraf, där den senare befinner sig till höger om den förra på X-axeln.

 

Dvs om har en BR om $100, spelar med en vinst på $200 (BR: $300), sedan förlorar $150 (BR: $150), sedan vinner $50 (BR: $200), för att till sist förlora $150 (BR: $50), så är din djupaste downswing $250 (300 - 50) och inte, som man skulle kunna frestas att räkna, de $150 som var dina största i tiden sammanhängande downswings. Detta pga att det är denna "totalswing" som är av relevans för din rulles överlevnad. Vad som händer emellan topp och botten är irrelevant - huvudsaken är att under hela denna period så har din rulle minskat med $250.

 

Var det verkligen så du räknade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyka: Ja. Räknade inte så exakt bara. Lokaliserade downswinget på ett ungefär bara. Nu fick du mig att kolla lite extra och missa Efterlyst. Toppen är på 314 och botten till höger om det på 361. Downswing inleds alltså på sng 315 och slutar på 361 (47 sng) och det var på totalt 15.6 inköp (13.6 om man räknar "riktig" förlust).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt relevant med avseende på BR-krav. Dessa förblir desamma oavsett hur mkt du spelar per tidsenhet. Poängen är ju att över en period av n spelade turneringar så har du x% risk of ruin. Detta oavsett hur lång tid det tar för dig att spela n turneringar.

 

Den mkt lilla risken för en backmånad gäller ju bara i den mån du lyckas undvika att gå gul, vilket du bäst gör genom att spela med bra money management.

QUOTE]

 

Nu var det ju inte med avseende på BR krav jag menade heller. Utan endast en jfr mellan sngs och CG;-) . När jag sa att sannolikheten för en backmånad var minimal så räknade jag med att en sund money-management tillämpades(risk of ruin=/eller nästan 0), vilket jag ansåg var trivialt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sticker in med en fråga här som jag undrat i flera år men inte riktigt brytt mig om än...

 

Till er som lirar 12+ bord samtidigt på stars, hur fixar ni det?? När jag har gjort borden så små det går och tryckt in maximalt med bord så kan jag lira 9 samtidigt, fast då är det jävligt rörigt...Hur gör ni??

 

Det måste ju gå på något vis med tanke på att XbonezX allt som oftast lirar 50 bord samtidigt.

 

Kör själv 20+ med cascade normal size tables, inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...