Gå till innehåll

Djens - PLO, Daytrading


Djens

Recommended Posts

Såg ditt pm idag. Skickar excelfilen när jag är tillbaka på jobbet.(den 29:e) Ber om ursäkt för förseningen.

 

Mvh

 

Nemas problemas! Bara roligt att få hjälp överhuvudtaget.

870 höll inte, nu är nästa anhalt 860,7 och stoplossen ligger på 857.5.

Fortfarande små bets tills vidare info kommer. Som vanligt vill jag helst se smallcapsen vända först då jag anser den vara en hyggligt pålitlig indikator.

 

Naturgasen rallade 7% av någon anledning med, vetinte varför men pearl bör bli glada. Gissningsvis enbart ännu en dödsryckning dock även om naturgasen säsongsmässigt brukar bottna runt dec-jan. Förra gången följde oljan efter naturgasen, händer samma sak igen? Spekulera går ju, själv tror jag den kommer sjunka tillbaka igen även fast oljan börjat se lite piggare ut de sista minutrarna.

 

Att försöka hitta vändningspunkter på stöd är dock oftast en dålig idé, därav att man ska hålla sig till små bets där medans man plockar fram de större när vändningen är bekräftad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 548
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Naturgasen rallade 7% av någon anledning med, vetinte varför men pearl bör bli glada. Gissningsvis enbart ännu en dödsryckning dock även om naturgasen säsongsmässigt brukar bottna runt dec-jan. Förra gången följde oljan efter naturgasen, händer samma sak igen? Spekulera går ju, själv tror jag den kommer sjunka tillbaka igen även fast oljan börjat se lite piggare ut de sista minutrarna.

 

Naturgasen gick upp pga att det har bildats en motsvarighet till OPEC inom gas. Putins kommenterade det med att tiden med billig gas är över

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Jul Jens!

 

Vad tror du om en dollar på 4kr under 2012? I sådana fall ska jag börja spara och köpa en Dodge Viper R/10 för ca 100k svenska! Bara hålla tummarna...

 

/Patfor

 

God Jul!

 

Mja, tjaaa, mjeee, jag vetinte riktigt vart dollarn är på väg faktiskt, men jag tror den kommer bli dyrare under nästa år för att sedan fortsätta nedåt väldigt väldigt länge...så kanske.

 

Jag tror mer på en kollaps i pundet faktiskt om nån större valuta ska ryka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför känns det alltid som man rullar fram efter maten på julafton? :-)

 

En av mina absoluta favoritindikatorer gav köpsignal efter igår. Om man sen ska anta att dagarna innan det nya året historiskt är ganska starka så bör vi ralla rätt hårt de kommande öppna dagarna.

 

Jag är iaf 50% investerad i 2x häv amerikanska indexfonder för nasdaq.

S&P500 under 850 så likviderar jag de, men just nu känns det som att vi kommer få ett rejält rally.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fredag ska jag ta en lång position i oljepriset via HOU.TO.

 

Jag tror att här nånstans runt $35 så bottnar den.

HOU har dock hög volla och har blivit totalt slaktad på senare tid.

 

10000 stycken handlar vi på fredag och sätter in i byrålådan. Målet är att oljan ska gå upp till $50 tills slutet av nästa år. $60 till året efter det och $100 året efter det. Då innehar jag alltså två långa positioner i Pearl och HOU motsvarande 25% av portföljen. Mycket för stora enskilda positioner egentligen, men det är två saker som jag tror mycket på.

 

Samt en tradingposition i bulls just nu, när vi fått tecken på fjärdevågen är över så byts det till motsatta positionen i björnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg det här:

 

Det här har egentligen ingenting med börsen att göra (tyvärr så går det inte att investera i företaget via aktier för oss vanliga dödliga). "Nanosolar is a privately held company with financial backing from an elite group of private technology investors"

 

http://www.nanosolar.com/

 

Det här skulle kunna vara det mest intressanta företaget de kommande 50åren om det som de säger stämmer. Tyvärr är väldigt mycket hemligstämplat och lite i mörker.

 

"Leveraging recent science advances in nanostructured materials, Nanosolar has developed a proprietary ink that makes it possible to simply print the semiconductor of a high-performance solar cell"

 

Dvs ett företag som använder nanoteknologi för att "skriva ut" solpaneler till låg kostnad. Sjukt intressant och hade jag kunnat investera i företaget hade jag gjort det.

 

Informationen är lite knapphändig men jag skulle gissa att dom sysslar med organiska material, alltså kolbaserade komponenter istället för kisel. Det finns många forskargrupper i världen som håller på att utveckla tryckeriprocesser med tex. pentacene, perylene och andra organiska material bla. i Sverige finns det ett samarbete mellan Norrköping och Linköping för detta. Principen är ganska enkel, man fyller printerns bläckhållare med halvledarmaterial och skriver ut elektroniska ledningar via den.

 

Problemet med de här materialen är att verkningsgraden är mycket låg än så länge, runt 4% tror jag det senaste artikeln jag läste skröt med, mot kiselceller som har uppemot 20% verkningsgrad.

 

Fördelarna är att det blir mycket billigare, böjbart och relativt lättproducerat material. I princip kan man tillverka solfångande-färg som kan målas på hus eller integreras i fönsterrutor. Processen är dessutom omvändbar så man kan tillverka tunna böjbara skärmar i detta material (Organic LED):

http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_light-emitting_diode

http://www.idg.se/2.1085/1.139801

http://www.talkibie.com/wp-content/uploads/2008/08/samsung-oled.jpg <- obligatoriska snygga asiatiskan

 

Hursomhelst så har jag inte hört talas om verkningsgrader för organiska solceller som överskrider 5% och än så länge är det inte riktigt kommersiellt gångbart. Har dom nu hittat något sånt är det självklart revolutionerande och ägarna lär bli mångmiljadärer över natten. Jag är lite skeptisk dock, för varje år har verkningsgraden ökat med nån 0,1%-enhet och dom säger att dom har hittat något som ger 5-10 gånger mer än dom nuvarande enheterna. Det är lite osannolikt och kanske ett bra marknadsföringsknep för att få upp intresset.

 

Det var bara lite tankar om ämnet, jag är själv doktorand i beräkningsfysik inom detta område och bygger teoretiska modeller för de optiska processerna så jag är egentligen in expert inom tillverkningsbiten men jag är tvungen att hänga med lite ändå. När organiska material slår igenom ordentligt tror jag att det finns många bra investeringar att göra, frågan är bara vem som får ett genombrott först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg det här:

 

Informationen är lite knapphändig men jag skulle gissa att dom sysslar med organiska material, alltså kolbaserade komponenter istället för kisel. Det finns många forskargrupper i världen som håller på att utveckla tryckeriprocesser med tex. pentacene, perylene och andra organiska material bla. i Sverige finns det ett samarbete mellan Norrköping och Linköping för detta. Principen är ganska enkel, man fyller printerns bläckhållare med halvledarmaterial och skriver ut elektroniska ledningar via den.

 

Problemet med de här materialen är att verkningsgraden är mycket låg än så länge, runt 4% tror jag det senaste artikeln jag läste skröt med, mot kiselceller som har uppemot 20% verkningsgrad.

 

Fördelarna är att det blir mycket billigare, böjbart och relativt lättproducerat material. I princip kan man tillverka solfångande-färg som kan målas på hus eller integreras i fönsterrutor. Processen är dessutom omvändbar så man kan tillverka tunna böjbara skärmar i detta material (Organic LED):

http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_light-emitting_diode

http://www.idg.se/2.1085/1.139801

http://www.talkibie.com/wp-content/uploads/2008/08/samsung-oled.jpg <- obligatoriska snygga asiatiskan

 

Hursomhelst så har jag inte hört talas om verkningsgrader för organiska solceller som överskrider 5% och än så länge är det inte riktigt kommersiellt gångbart. Har dom nu hittat något sånt är det självklart revolutionerande och ägarna lär bli mångmiljadärer över natten. Jag är lite skeptisk dock, för varje år har verkningsgraden ökat med nån 0,1%-enhet och dom säger att dom har hittat något som ger 5-10 gånger mer än dom nuvarande enheterna. Det är lite osannolikt och kanske ett bra marknadsföringsknep för att få upp intresset.

 

Det var bara lite tankar om ämnet, jag är själv doktorand i beräkningsfysik inom detta område och bygger teoretiska modeller för de optiska processerna så jag är egentligen in expert inom tillverkningsbiten men jag är tvungen att hänga med lite ändå. När organiska material slår igenom ordentligt tror jag att det finns många bra investeringar att göra, frågan är bara vem som får ett genombrott först.

 

Tack för en bra analys om läget! :-)

LEDs och OLEDs täcktes i clean money lite lätt och jag är ju Kemiingenjör sen gammalt så jag hängde med ganska bra.

 

Det verkar också som att allt kanske inte är riktigt så bra som de säger inom Nanosolar då, men som sagt så är det några misstänksamma saker på sidan. Men som sagt, det kanske är ett jippo för att få tillverkningen av grön energi framåt och sätta extra press på konkurrenterna? Google grundarna är rätt stora inom det har jag för mig.

 

Det är också nyckelfrågan i boken som den inte kunde svara på riktigt, vilka blir de nya "google" inom cleantech? Vilka kommer med de stora genombrotten? Det ska bli kul att se. Jag står fast vid min åsikt att cleantech kommer vara "place to be" inom de närmsta 20 åren. Olja tror jag också på. Kinabörsen kommer nog komma ner på "normala" värderingar och kan nog vara en bra investering sen.

 

Såg ni förresten att vi fick en ganska signifikant händelse igår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Såg ni förresten att vi fick en ganska signifikant händelse igår?

 

Mmm, fransmannen vid mitt bord fick inte in någon av sina två hålstegar och mina set höll!

 

Har använt 11 av "dina" dollars på Stars till Världrekordturren i morgon, jag står för flugfiskeresa till Nya Zeeland vid klonk, bara så du vet vad du har att se fram emot! :mrgreen:

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, fransmannen vid mitt bord fick inte in någon av sina två hålstegar och mina set höll!

 

Har använt 11 av "dina" dollars på Stars till Världrekordturren i morgon, jag står för flugfiskeresa till Nya Zeeland vid klonk, bara så du vet vad du har att se fram emot! :mrgreen:

 

/Patfor

 

Då har jag stora förhoppningar nu!

 

Nej, men det var att oljan bröt en tvåveckors nedådriktad trendlinje, så om vi har tur så bottnade den igår på ~35. Såg också att Avanza numera erbjuder både direxions 3*häv ETF:er samt diverse ETF:er ifrån proshares såsom SKF (Ultrashort financials) och mer. Väldigt smidigt och användbart.

 

Idag har varit en usel pokerdag, fast det är inte dåligt spel utan mer dålig medrigg som orsakat detta :-) Hursomhelst har rullen tagit en del stryk och är numera nere runt $7k :( Troligen kommer det dock en rätt så hygglig rb i början av nästa månad, men ändå surt, jag ogillar verkligen att spela med kniven mot strupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommande veckan kommer förmodligen vara tråkig med låg volym och små rörelser. Jag tycker dock (som alltid) att oljan är intressant.

 

Sentiment är extremt negativt (90% av alla verkar säga att oljan ska till $20-$25). Det är precis den slags pessimism som jag gillar att gå lång på. Kanada var dock stängt i fredags så jag inhandlade ej HOU.

 

Jag orkar inte ta upp graferna här just nu i dagboken, däremot fick vi dubbla köpsignaler i fredags, dels ett brott av den fallande trendlinjen och dels en köpsignal i form av en "Dragonfly Doji"

 

http://www.nobletrading.com/blogs/uploaded_images/doji-candlestick-formations-758502.jpg

 

Första målet är $40.

Andra målet och desto viktigare är $50.

 

Sälj om det går under $34,50

Dock: Nu gick brenten över light sweet igen. Och det betydde senast?

Precis, ras.

 

Mao : två positiva och en negativ signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar tillbaka allt jag sagt till fullringens fördel! Spelat 3 händer på en timme i Stars världrekordturre, om det är långtråkigt? :roll:

 

I ren leda ställde jag med 33 mot KK, klonk! Får väl fortsätta spela då... :cry:

 

/Patfor

 

inga såna tiltspel när jag kan vinna något! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag störtdyker dollarn och är ner 3-4% mot kronan. undervärderad krona eller övervärderad dollar? Samt vart är dollarn på väg?

 

Guld noterar nya ATHs emot olika andra valutor än dollarn dagligen, lever guldbullen?

 

Upp/ner och när? Ingen verkar ha en aning just nu och alla ligger i vänteläge. Det kommer nog fortsätta så ett tag. Jag tror iaf fortfarande på ett rally i början av året.

 

Seabird exploration = Intressant företag? Extremt stort kursdyk, jätteköpläge?

 

Googla företaget och ge mig åsikter? Jag ser deras stora lån som måste omfinansieras 2009 som det stora problemet. I övrigt ser företaget fint ut som turnaroundcase då de just gjort övergång från förlustföretag till positivt cashflow. Så strategin blir att avvakta tills de löst finansieringen. Eller köper man innan? Riskbenägenhet.

 

Handeln inom pearl är intressant. Större spelare köper, småsparare säljer.

Precis tvärtom som under nedgången mao. Mina ligger dock kvar även om risken ökat lite efter uppgången från 3-5kr.

 

Kina = Det största problemet av alla?

Deras regering täcker upp det men som det är just nu, baserat på elektricitetsanvändandet så är tillväxten negativ i kina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att du gillar TA men den här artikeln tycker jag kan vara värd att läsa.

 

http://blogs.cfr.org/setser/2008/12/29/the-collapse-of-financial-globalization/

 

Mvh

 

Ja, den var intressant, jag skrev lite om att utländska CBs drog ner på sina köp av statsobligationer, men att privata institutioner tog över istället.

Setsers blogg är alltid kul läsning. Känns som man kan dra lite av slutsatsen att hela våran ekonomi är ett enda stort pyramidspel som faller ihop den dagen USA:s statsskuld inte längre kan betalas.

 

Gällande punkten "Värsta sättet någonsin att dö på":

http://archives.chicagotribune.com/2008/dec/22/news/chi-ap-in-lagoondeath

 

Tror jag att alternativet ovan toppar det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ta ett tag innan jag somnar inatt, så jag tänkte roa er med axplock av Djens tankar på filosofiforum.com.

 

"Djens

 

 

 

Blev Medlem: 01 Dec 2005

Inlägg: 62

 

 

InläggSkrivet: 19 Dec 2005 19:53 Ämne: Citera

yey, pengar och brudar är skoj! Det var det mest substansiella jag någonsin kommit fram till när jag suttit och analyserat. kärnfullt, enkelt och roligt. Efter att jag började leva efter den insikten är jag lyckligare än jag var förut.

 

Baksidan kan väl dock vara att man blir ganska less på det. En spiral där man hela tiden behöver mer för att bli tillfredställd. Men jag är villig att ändra livshållning när jag tror att något annat kommer att gynna min tillfredställelse mer. Statusprylar tappar sin charm om man själv ser dem som givna. Tänk lite Patric Bateman i American psyco."

"

 

"Författare Meddelande

Djens

 

 

 

Blev Medlem: 01 Dec 2005

Inlägg: 62

 

 

InläggSkrivet: 24 Mar 2007 00:26 Ämne: Vad det handlar om Citera

Tycker ni att det finns någon skillnad mellan de som har förstått och de som inte har förstått? I så fall, vad anser ni att det handlar om?

 

Jag tror mig tycka att det handlar om att förfina, att försköna men främst att precisera.

 

så jag ställer mig ödmjukt frågande, vad anser ni att det handlar om?"

 

"

 

Jag märker även att jag konverserat med forumets waggho under dessa tider där jag troligen levde i ett väldigt stort moln av ganja under en lång period.

 

"Waggho

 

 

 

Blev Medlem: 01 Dec 2005

Inlägg: 247

 

 

InläggSkrivet: 04 Apr 2006 18:12 Ämne: Citera

Min flickvän"

 

Svarat i tråden: Vad är viktigast för dig?"

 

Filosofera, tänk, reflektera.

 

Ursäkta den extrema kluddrigheten. Svårigheten att läsa inlägget ingår i upplevelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag, något säger mig att 9de januari så kommer kursen ralla på riktigt riktigt hårt eftersom TYKS pengarna släpps fria då. Then again, det kanske redan är diskonterat.

 

4,80 och runt 4 sek är stöd. Dock litar jag inte riktigt på stöden i pearl, lite för dålig omsättning oftast för pålitlig data. Vänta tills efter 15:30 nån dag på att ENS dumpar och köp där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nere i malmö över nya året och har det mysigt hos smitaren.

Spelade lite igår på cc efter ett antal öl. Gick helt okej,´+4500 på 2020 som var det enda som var igång.

 

Spelade egentligen bara 3 händer.

En på 7CS därjag hade Ad2d 3d Jd och vek mot ett PSB på femtegatan emot en väldigt tight spelare som pottade och hade parat bord.

 

PLO där jag hade QT96ss , jag pottade flopp, 3/4 personer lade sig, jag muckade korten, hon vann potten.

Brädan var QsTs5d, hon visade efteråt upp AKQT, var det då ett EV+ beslut att mucka och förlora 1000 eller ha fått stoppa in 4000 till?

 

3dje handen har jag 788Jds, 3betat pre och 3 personer innan mig synar. Tänker: "Här ska du folda". Efter att jag tänkt det så synar jag.

Floppen J93r. 2500 kvar i en 4000 pott, rätt spel är att checkfolda ändå, jag degar naturligtvis. Dansken som 3betat blixtsynar, spelaren jag muckade mot foldar AKQT. Turn 3, river 3, jag reser mig från bordet, dansken visar AJQK, pengarna åker mot mig och jag har fått ett glas vin som jag börjar dricka på.

 

Aktiemässigt vågar jag inte ge några råd just nu. Det enda jag vet är att vinstförväntningarna är för höga och att börsen kommer falla mer. Så tanken är att använda ett ev. januarirally att gå in tungt i korta positioner. För att ligga kvar där ett tag och sedan gå in tungt i olja och cleantech senare halvåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seabird exploration som jag pratat om tidigare är upp 25% idag igen. Nu tänkte jag dock försöka sälja av mina då den gått ca 100% på en vecka och handeln är relativt skral i aktien. Men eftersom det i praktiken knappt finns några säljare så skulle man ganska enkelt kunna manipulera upp kursen genom att köpa de få aktier som finns. Men det håller som sagt inte i längden.

 

Handeln i pearl är väldigt avvaktande och kommer troligen vara det fram tills i slutet av nästa vecka då den största mängden tyks pengar släpps.

En sak som oroar mig är dock hur smutsig branschen är och den kommande miljökatastrofen.

 

HOU är handelsstoppad för invers split idag, höll på att ge mig en hjärtattack.

 

Svenska börsen har fått glädjefnatt också, kan inte riktigt förstå varför, men det rättar nog till sig ganska snabbt.

 

Finns risk att jag kommer åka på att spela väldigt många mer händer 2009 än 2008, men det är bara i diskussion än så länge.

 

Har gått kort via SKF (Ultrashort financials) samt Direxions 3x short smallcap @15:40.

Edit2: Direxion etf:en borta med 3,5% vinst. SKF ligger kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...