Gå till innehåll

Hur har onlinepokern förändrats sedan 2006


kronvall

Recommended Posts

Hej

 

Jag hade en period då jag spelade kanske som mest 20 timmar poker i veckan, detta var kring 2004-2006, lägre nivåerna NLTH på diverse nätverk. Det har aldrig varit mer än en kul hobby för mig under tiden jag pluggade och resultatmässigt gick jag plus på mitt hobbylirande (har tappat all historik i ett diskhaveri så hur mycket mins jag inte). Jag räknade mig knappast som en stor haj men inte heller som en fisk.

 

Sen fick jag jobb och satsade hårt på det, men nu när saker lugnar ner sig funderar jag på att ta upp pokern som hobby igen, men frågan är ju om det är någon idé rent resultatmässigt. Om vi bortser från underhållningsaspekterna och ser rent till det ekonomiska, hur har spelet förändrats på de senaste 2 åren?

 

Jag utgår ifrån att det mediala intresset och allt mer lättillgänglig litteratur resulterat i att konkurrensen hårdnat markant och att det krävs en större nivå av diciplin idag, är jag rätt ute?

 

Förmågan att läsa sin motståndare har alltid varit nyttig att besitta men min uppfattning har varit att det inte varit helt och fullt nödvändigt, det har gått att klara sig bra ändå. Antagande två är att det idag helt enkelt är en förutsättning för att klara sig, rätt eller fel?

 

En del av min funderan att återuppta pokern är, åter igen ej hänsyn tagen till underhållningsvärdet, lågkonjunkturen och den stundande ökande arbetslösheten. Det är min uppfattning att spelandet (jag gör ingen distinktion mellan tur- och skicklighetsspel i detta läget) ökar under "svåra" tider då en större del "lever på hoppet" om den stora vinsten. Det torde betyda en ökad andel nytillkomna spelare, inklusive sådana som mig, till pokern. Sanning eller är jag ute och seglar?

 

Slutligen, bortse från att se mig som en presumtiv fisk för närvarande, skall jag återuppta pokern? Och i så fall, vilket nätverk/site är idag ett bra ställe att börja på?

 

Nåväl det får räcka för ett första inlägg, jag ber om ursäkt om inlägget hamnat snett, det var ett tag sedan jag forumpostade senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent pengaorienterat skulle jag inte rekommendera dig att börja igen. I alla fall inte på Prima där jag spelar. Det är mest reggs som spelar nu för tiden och spelet har utvecklats åt det aggressivare hållet. Jag har fått känslan att 3-betandet har blivit väldigt mycket vanligare de senaste åren och att folk i allmänhet har blivit duktigare på att spela sina ranges.

 

Ifall du ändå vill återvända har jag hört att SvS ska vara rätt fiskigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 2006 och 2008 är väl inte så jättestor, hade du däremot jämfört med 2003 hade det hänt mycket givetvis.

 

Jag tror att förekomsten av cardrunner/stoxpoker/deuces cracked har haft stor inverkan. Det jag tycker har blivit viktigare är table selektion, eftersom vissa bord vid vissa tidpunkter kan vara vääldigt grindiga.

 

På det lägre nivåerna, kanske under .5/1 tror jag att det finns ett vitalt fiskbestånd men vid 2/4 uppåt är det inte ovanligt att man sitter på ett 6max och konstaterar att man saknar värde ur 3-4 av spelarna.

 

En annan sak är ju förekomsten av pokertracker/HM som gör att de flesta bra spelare har analyserat sitt spel och åtminstone försökt hitta det optimala spelet.

 

Ser fram emot andra poster, för det är en intressant fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit tajtare sedan 2006. Nöjesspelande amerikaner är mycket, mycket färre idag. Det är den stora skillnaden, vilket gör mycket eftersom pokern är såpass stor i USA.

 

Sedan kan du hitta mycket bättre spelare längre ner på många sajter. Särskilt på dem med rakeback, dvs nästan alla.

 

Fullring är ybertajt på de flesta sajter förutom SVS.

 

Men till exempel låglimit limit kan nästan vara lösare än det var på Party för två år sedan. Ipoker och Svs-spel har galna bord ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har funderat på hur spelet är nu jämfört med åren 2000-2005 - när jag lirade.

 

Glansdagarna från 2003-2004 kommer nog aldrig komma tillbaka vad gäller fiskigheten på onlinepokern. Nu har jag ju bara spelat sporadiskt någon enstaka gång de senaste tre åren, och inte lirat CG, utan mest multitable turrar så jag har verkligen ingen koll på hur det är, men min magkänsla säger att fisktätheten minskat dramatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...