Gå till innehåll

Licensen betydelse?


maxad1

Recommended Posts

Väldigt många bolag är från malta eller nåt annat EU land men har pokerlicensen från kahnawake(kanada)

 

Jag blir lite osäker om det är safe att lira på en sida när det står att pokern är licensierad och kontrollerad i Kahnawake:shock:

 

Så jag undrar om någon här inne har koll på vilken roll pokerlicensen spelar i ett bolag regat på tex malta? ska man vara orolig att behöva betala skatt på vinster från tex expekt, noiq mm mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som avgär är var företaget har sin hemvist. Det kan i vissa fall vara en rejäl tolkningsfråga.

 

Som tur är så kom Tingsrätten fram till i fallet mot Sargon Roya (?) att om spelaren gjort det troligt att det är ett bolag inom EU, så är det upp till SKv att bevisa motsatsen.

 

Licensbiten lär då vara en del av bevisningen. Serverplaceringen likaså. Den senare bör dock ha väldigt liten vikt i densamlade bedömningen.

 

Det här gäller småsajter, som kanske har ett "pappersbolag" på Malta, men i själva verket sitter någon annanstans (ex Aruba eller till och med Sverige).

 

Stora sajter har bevisligen ett riktigt bolag med riktig personal på Malta.

 

100% afe är det dock inte förrän tingsrätten sagt sitt i andra mål, se

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/51609-blandade-skattedomar.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nordicbet avhandlas i två domar: Dels somma dom som i #2,

Länsrättsdom (Länsrätten i Östergötland) 2008-11-06, mål nr 4519-07

 

Viktigt: Denna dom har blivit flitigt felciterad i massmedia, där tidningarna skrivit att Isle of Man är skattefritt. Så är absolut inte fallet.

 

Domen i korthet:

 

* Skatteverket hävdar att Nordicbet skall anses ligga på Isle of Man (utanför EU och därmed skattepliktigt). Argumentationen är att Nordicbets bookmakingverksamhet (sportsbetting) ligger här.

 

* Försvaret hävdar att Nordicbet ligger på Cypern (pokerdelen av bolaget).

 

Länsrätten slår fast att Försvaret gjort det troligt att Nordicbet bedriver pokerverksamheten från Cypern. Bevisbördan för att så ej är fallet ligger på Skatteverket, som inte kunnat prestera sådan bevisning, varför Länsrätten gått på försvarets linje, och Nordicbet anses därmed som skattefritt

Domen mot Nordicbet jag pratade om
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en annan fråga. Ger den där licensen någon garanti på att man får sina pengar? ECOGRA och the Lotteries and Gaming Authority of Malta to offer remote gaming i det här fallet.

Begärde uttaget den 4:e nov och börjar bli jävligt lack på detta nu.

 

http://pokerforum.nu/forum/microgaming-prima/51958-hjaelp-mitt-skin-betalar-inte-ut-mina-pengar.html

Sajten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...