Gå till innehåll

Hjälp: Datorn kan inte ansluta till vissa servrar(?)


Alexander_____

Recommended Posts

Sjukt tacksam om någon kan ta sig tid och lösa ett något konstigt datorproblem för mig:

Min laptop vill inte ansluta till Betfair, boss, kan inte registrera nya pokertracker och lite andra småfunktioner som försöker ansluta till internet har heller inte fungerat.

Jag har ingen aning om varför, skall beställa ny dator men tills dess hade det varit skönt att kunna spela på Betfair också. Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara? Har provat från olika uppkopplingar så det är nog inte det som är problemet utan snarare min dator.

Jag har norton internet security installerat men det har precis slutat fungera det med- det skulle kanske kunna höra ihop?

 

Alla idéer uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att jag fatt virus. trojan backdoor.bifrose.gen hette det. Osaker pa om nagon lagt in det avsiktligt for att hacka mina pokerkonton eller om det bara ar slump. Riktigt oskont i vilket fall.

 

Datorn ar iaf omformaterad nu, sa forhoppningsvis loser det problemet. Nu ska jag leta reda pa de svenska bokstaverna ao, ae och oe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte svara tidigare att det kan vara nåt malware som ändrat tex dina dns-servrar...men det kändes bara som huvudlösa gissningar då det kan vara massor av andra orsaker också..

 

http://research.sunbelt-software.com/threatdisplay.aspx?name=Backdoor.Bifrose.Gen&threatid=180928

Backdoor.Bifrose.Gen

A Backdoor is a software program that gives an attacker unauthorized access to a machine and the means for remotely controlling the machine without the user's knowledge. A Backdoor compromises system integrity by making changes to the system that allow it to by used by the attacker for malicious purposes unknown to the user.

 

High risks are typically installed without user interaction through security exploits, and can severely compromise system security. Such risks may open illicit network connections, use polymorphic tactics to self-mutate, disable security software, modify system files, and install additional malware. These risks may also collect and transmit personally identifiable information (PII) without your consent and severely degrade the performance and stability of your computer.

det går inte att räkna ut vad den gjort förut utgående vad du hittar på datorn nu...nån annan har haft kontroll helt enkelt, +dagens malware uppgraderar och anpassar sig själva

 

tex kanske den snodde lösenord förra veckan, var en ftp-server sedan, uppdaterade sig för att spamma, för att sedan efter uppdatering ingå i ett botnet, hämtade kanske en kopia på din internetbank osv...

 

den finns i massor av versioner, typiskt smittosätt verkar vara sårbarheter i olika program när man googlar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...