Gå till innehåll

Tankenötter


anth

Recommended Posts

  • Svars 192
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag antar att en utröstad chippie även förlorar sin röst i framtida rundor, därmed bör ju de andra rösta nej i första rundan (5/4 > 6/4). Orkar inte räkna ut varje runda, men borde sluta när de tre sista är kvar. Plats nio tar nog vad som hellst eftersom han vet att tackar han nej kommer plats tio tacka nej i nästa runda och ta allt. Så fördelningen blir 99% till plats 8 och 1% till plats 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min knytnäve är dubbelt så stor som din, hur kan jag på ett enkelt sätt bevisa mitt påstående?

 

obv är svaret inte att trycka händerna mot varann.

 

Stoppar ner den i en bunke som fylld till max med vatten sen mäter man hur mycket som åker ur.

 

Okej, den var inte så svår. Nästa nöt som inte heller är speciellt svår men på samma tema:

 

Hur skulle då en formel skrivas där du bevisar detta "experiment"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, den var inte så svår. Nästa nöt som inte heller är speciellt svår men på samma tema:

 

Hur skulle då en formel skrivas där du bevisar detta "experiment"?

 

Var det inte Arkimedes som kom på en formel för det. Lägg en spann fylld med vatten på en våg. För ner den mindre knytnäven och se hur mycket vikten ökade, lägg sedan ner den större handen och se hur mycket vikten ökade. Handen som är dubbelt så stor bör ju rimligtvis ha dubbla viktökningen mot den mindre handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte Arkimedes som kom på en formel för det. Lägg en spann fylld med vatten på en våg. För ner den mindre knytnäven och se hur mycket vikten ökade, lägg sedan ner den större handen och se hur mycket vikten ökade. Handen som är dubbelt så stor bör ju rimligtvis ha dubbla viktökningen mot den mindre handen.

 

Stämmer men var ingen som kom med fler lösningar så gick på nästa nöt i ledet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tankenöt:

 

Du ska rita en spiral på ett papper, sedd ovanifrån, hur gör du för att få den exakt jämn? Dvs, vilket hjälpmedel behöver du?

 

Ett snöre och en annan penna eller motsvarande pinne att hålla i mitten. sen borde det ju bara ´vara att knyta fast snöret i pennan och hålla snöret sträckt och sen rita runt runt medans snöret lindar upp sig runt mittpinnen och sakta drar pennan mot mitten i takt med att snöret blir kortare och på sätt torde det bildas en spiral eller tänker jag fel?

 

Ha ha du är så slow Loveless :)

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snövit har tillsammans med de sju dvärgarna blivit fångade av häxan.

Häxan ämnar hålla dem isolerade (även från varandra) och till och

från kalla till sig en av dem för förhör. Förhöret består av frågan:

Har alla blivit kallade till förhör?

Om den kallade svarar ett korrekt "ja" blir alla frisläppta. Ett felaktigt "ja" leder

till att grytan värms och alla åker i. Att svara "nej" innebär att den förhörde

åter blir isolerad, för att åter kallas till förhör vid ett senare tillfälle.

Häxan väljer själv ut i vilken ordning fångarna förhörs.

I förhörsrummet finns ett skåp vars dörr kan stängas eller öppnas av de

förhörda, häxan kommer inte att röra dörren.

Snövit och dvärgarna får en sista middag tillsammans där de kan snacka

strategi. Häxan kommer dock att tjyvlyssna under middagen.

 

Kommer de att klara sig?

Hur ser upplägget i så fall ut?

 

Riktig skitlösning. Häxan vet ju deras strategi och kan helt enkelt stänga dörren efter varje föhör så att dörren alltid är stängd när en ny person kommer in på förhör (eller tvärtom och alltid ha dörren öppen).

Det är sån här skit jag hatar med matte.

 

Lösningen följer reglerna som är uppsatta, se det fetmarkerade i hubbahubbas post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen följer reglerna som är uppsatta, se det fetmarkerade i hubbahubbas post.

 

Jaja, det var ändå ett "dåligt" problem. För mycket detaljer som gör det hela "orealistiskt". Har samma beef med det här som jag hade med problemen i matteböckerna. Noll användningsområde.

 

Exempelvis: Kalle har 7 kr och Eva har 4 kr. De tänker köpa äpplen för alltihop. Ett äpple kostar 70 öre. Hur många äpplen får Eva och Kalle?

 

1. Är de så dumma i huvudet att de inte kan räkna ut det själva så tänker inte jag hjälpa dem.

2. Varför inte lämna fram sina 11 spänn till äppelförsäljaren och säga att de vill ha äpplen för alltihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, det var ändå ett "dåligt" problem. För mycket detaljer som gör det hela "orealistiskt". Har samma beef med det här som jag hade med problemen i matteböckerna. Noll användningsområde.

 

Exempelvis: Kalle har 7 kr och Eva har 4 kr. De tänker köpa äpplen för alltihop. Ett äpple kostar 70 öre. Hur många äpplen får Eva och Kalle?

 

1. Är de så dumma i huvudet att de inte kan räkna ut det själva så tänker inte jag hjälpa dem.

2. Varför inte lämna fram sina 11 spänn till äppelförsäljaren och säga att de vill ha äpplen för alltihop?

 

Ink eller exkl moms?

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är inte så svår så det får bli cred på snabb lösning istället.

 

Du har två rep av samma längd och material etc. Om du sätter eld på en ända av repet så brinner det i en timme, exakt. Med användning av repen (och en tändare, duh), hur mäter du att 45 minuter har fortskridit?

 

Illustrerad vetenskap is the shit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är inte så svår så det får bli cred på snabb lösning istället.

 

Du har två rep av samma längd och material etc. Om du sätter eld på en ända av repet så brinner det i en timme, exakt. Med användning av repen (och en tändare, duh), hur mäter du att 45 minuter har fortskridit?

 

Räcker väl med ett rep?

 

vik repet 3ggr så du får 4 stycken lika långa delar. räta ut två av vecken så att repet bildar formen av ett L när den långa sidan av repet brunnit fram till 90 graders vinkeln så har det gått 45 minuter.

 

Det andra repet kan du använda till att späka dig själv över ryggen med i 45 minuter medans det andra repet brinner ner som straff för att du var så dum och släpade med dig ett extra rep =)

 

Nu ska det bli spännande att höra varför detta inte funkar :-D

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker väl med ett rep?

 

vik repet 3ggr så du får 4 stycken lika långa delar. räta ut två av vecken så att repet bildar formen av ett L när den långa sidan av repet brunnit fram till 90 graders vinkeln så har det gått 45 minuter.

 

Det andra repet kan du använda till att späka dig själv över ryggen med i 45 minuter medans det andra repet brinner ner som straff för att du var så dum och släpade med dig ett extra rep =)

 

Nu ska det bli spännande att höra varför detta inte funkar :-D

 

 

Förre

 

Repet kan inte vikas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prenumeration i julklapp av snäll sambo är teh shit :-D

 

Och Förre, vi höjer svårighetsgraden till: repen får inte vikas eller på annat sätt manipuleras (med undantaget att man ska sätta fyr på dom) ;-)

 

Ha ha var kör ni med för skitrep som inte får vikas :-D ?

 

Får man flytta repen efter att man satt fyr på dom då era gamla repfacister? ;)

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjutta eld på tre ändar, när ett rep brunnit fjutta eld på den fjärde?

 

Lynch!

 

Aha så man fick elda i flera omgångar men inte vika, böja eller flytta repen tycker att ni repfacister har lite väl flytande regler på era repövningar :-D

 

Kan man be en moderator om banrequest på er? Jag tycker ni verkar lika korrupta som brottningsförbundet ha ha!

 

Trodde man var tvungen att arrangera repen, fjutta på och sen inte göra mer.

 

Jag hade i alla fall tagit i utav bara helvet och böjt repet till en perfekt cirkel och låtit det brinna till "klockan 21" he he

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...