Gå till innehåll

Tankenötter


anth

Recommended Posts

De utser någon till "räknare", förslagsvis Snövit. De bestämmer att den första dvärgen som går in i rummet svarar "nej" och öppnar skåpdörren. När Snövit kommer in i rummet och ser dörren stå öppen så svarar hon "nej", räknar till 1 och stänger dörren. När sedan nästa dvärg går in i rummet och ser dörren stängd så öppnar han den (om det inte är samma dvärg som tidigare då, alla dvärgar ska öppna dörren en gång var). Nästa gång snövit ser dörren öppen stnger hon den och räknar till 2.

 

Denna procedur pågår tills Snövit stängt dörren sju gånger. Då har alla dvärgar öppnat skåpet en gång, och måste då rimligtvis ha varit inne i rummet minst en gång var. När det är Snövits tur att förhöras svarar hon då "ja".

 

Det är möjligt att häxan jävlas och stänger dörren någon gång, eftersom hon tjuvlyssnat på deras samtal. Men detta är det enda sätt jag kunde komma på.

 

 

Kanske är jag som är trött, men om två dvärgar tas in till förhör utan att Snävit varit inne i rummet mellan dem och stängt dörren. Vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 192
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

De utser någon till "räknare", förslagsvis Snövit. De bestämmer att den första dvärgen som går in i rummet svarar "nej" och öppnar skåpdörren. När Snövit kommer in i rummet och ser dörren stå öppen så svarar hon "nej", räknar till 1 och stänger dörren. När sedan nästa dvärg går in i rummet och ser dörren stängd så öppnar han den (om det inte är samma dvärg som tidigare då, alla dvärgar ska öppna dörren en gång var). Nästa gång snövit ser dörren öppen stnger hon den och räknar till 2.

 

Denna procedur pågår tills Snövit stängt dörren sju gånger. Då har alla dvärgar öppnat skåpet en gång, och måste då rimligtvis ha varit inne i rummet minst en gång var. När det är Snövits tur att förhöras svarar hon då "ja".

 

Det är möjligt att häxan jävlas och stänger dörren någon gång, eftersom hon tjuvlyssnat på deras samtal. Men detta är det enda sätt jag kunde komma på.

 

Men häxan tjuvlyssnar under strategisnacket och kallar därför bara Snövit en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shandis lösning är nästan rätt.

Enda problemet är att de inte vet om dörren är öppen eller ej från start.

 

En förtydling av häxans beteende:

Om hon inte har en bättre strategi (givet att hon känner till Snövits och

dvärgarnas) så kallar hon in dem slumpvis.

 

Jennez, om ingen postar lösningen under helgen så postar jag en spoiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shandis lösning är nästan rätt.

Enda problemet är att de inte vet om dörren är öppen eller ej från start.

 

En förtydling av häxans beteende:

Om hon inte har en bättre strategi (givet att hon känner till Snövits och

dvärgarnas) så kallar hon in dem slumpvis.

 

Jennez, om ingen postar lösningen under helgen så postar jag en spoiler.

 

 

Fungerar det med samma strategi, med skillnaden att alla dvärgar öppnar dörren två gånger och Snövit stänger den fjorton gånger? Då försvinner problemet med att Snövit väljs in till förhör först, och tror att en av dvärgarna redan varit inne och öppnad skåpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dr_kvist: Jag har inte löst den. Men håller med om att lösningen käns rätt intuitiv när man börjar med att kolla på de enklaste fallen.

 

Ny nöt:

 

Kalle och Gunnar bor ihop och hittar en hundring på vardagsrumsbordet.

 

Kalle har ingen aning åt ena eller andra hållet om det är hans eller inte. Gunnar tror att det är hans, men är inte alls säker.

 

Båda är ärliga i sina bedömningar och båda litar på den andre.

 

Uppgiften är att dela pengarna på ett rättvist sätt. 50-50 är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dr_kvist: Jag har inte löst den. Men håller med om att lösningen käns rätt intuitiv när man börjar med att kolla på de enklaste fallen.

 

Ny nöt:

 

Kalle och Gunnar bor ihop och hittar en hundring på vardagsrumsbordet.

 

Kalle har ingen aning åt ena eller andra hållet om det är hans eller inte. Gunnar tror att det är hans, men är inte alls säker.

 

Båda är ärliga i sina bedömningar och båda litar på den andre.

 

Uppgiften är att dela pengarna på ett rättvist sätt. 50-50 är fel.

 

 

Jag gör om Kalles totala osäkerhet till sannoliketen för att det är hans till 50% och Gunnars svaga övertygelse till att det är hans till 75%. Fäöljdaktligen så bör då Gunnar få 75 kr utifrån hans känsla och 50 kr utifrån Kalles känsla.

 

En kompromiss torde då bli att Gunnar tar 125/2 = 62.50 och resterande 37.50 tillfaller Kalle.

 

Rätt? Eller är jag ute och cyklar?

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara åt rätt håll, fast jag fattar inte varför du tar hälften av 125.

 

Det typiska svaret när man tror att de är 50% respektive 100% vore ju att de skulle få 50/125*100 samt 75/125 av hundra. Dvs 40 kr och 60 kr.

 

Finns andra lösningar som också är vettiga.

 

Jag förstår inte var du tar värdet 100% ifrån när "Gunnar tror att det är hans, men är inte alls säker.". I så fall hade han väl vetat att det var hans och varit helt säker eller?

 

 

Jag räknar bara på att Kalle kände att det var typ 50 % chans att det var hans så enbart utifrån detta så skulle ju 50 kr var vara rätt visst. Jag tog mig sen friheten att "transformera" begreppet "nästan säker" till 75% och utifrån det resonemanget så skulle fördelningen bli 25 och 75 kronor var, eftersom vi sen måste nå en kompromiss mellan de två satserna eftersom vi föutsätter att de båda herrarna är lika ärliga i sina påståenden, så torde väl den rimliga kompromissen då bli att slå ihop de två värden de båda förväntar sig få utifrån sin uppfattning dvs 50 och 75 och sen därefter ta det överskjutande värdet på 25 dela de på 2 och dra ifrån det från ursprungsvärdet och sen ge dom 37.50 respektive 62.50.

 

Men........jag kan tänka fel!

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyra personer står framför en klyfta som de måste passera. Den enda bron kan bara bära två personer samtidigt. På grund av mörkret måste de använda en fackla Tyvärr finns det bara en fackla. När två har promenerat över måste en gå tillbaka med facklan. Enkel väg tar person A 5min på sig över, person B 10min, person C 20min och person D 25min. När två personer rör sig över tar det tiden av den långsammaste över. Vad är den minimala tiden för att få alla fyra personer över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyra personer står framför en klyfta som de måste passera. Den enda bron kan bara bära två personer samtidigt. På grund av mörkret måste de använda en fackla Tyvärr finns det bara en fackla. När två har promenerat över måste en gå tillbaka med facklan. Enkel väg tar person A 5min på sig över, person B 10min, person C 20min och person D 25min. När två personer rör sig över tar det tiden av den långsammaste över. Vad är den minimala tiden för att få alla fyra personer över?

 

10+5=10min

5=5min

20+25=25min

10=10min

5+10=10min

Totalt 60 min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finalbord, tio personer med olika stackstorlek, 10000 i marker på bordet.

 

Man fattar beslut om att göra en deal.

Dealen innefattar fördelning av hela marker, markerna kan

sedan lösas in till något värde.

 

Dealens upplägg är som följer:

1. Chippien föreslår en fördelning (A får X1, B får X2 osv).

2. Alla röstar om förslaget ska antas (Ja/nej).

3. Om fler än hälften accepterar är saken klar.

4. Annars får chippien gå från bordet lottlös.

5. Det finns nu en ny chippie så vi börjar om från 1.

 

 

Alla är kapabla att dra alla logiska slutsatser, alla är giriga (varje

marker gör skillnad), inga sammarbetar, alla vet detta.

 

Detta borde ge en demokratisk deal, frågan är: Hur ser den ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finalbord, tio personer med olika stackstorlek, 10000 i marker på bordet.

 

Man fattar beslut om att göra en deal.

Dealen innefattar fördelning av hela marker, markerna kan

sedan lösas in till något värde.

 

Dealens upplägg är som följer:

1. Chippien föreslår en fördelning (A får X1, B får X2 osv).

2. Alla röstar om förslaget ska antas (Ja/nej).

3. Om fler än hälften accepterar är saken klar.

4. Annars får chippien gå från bordet lottlös.

5. Det finns nu en ny chippie så vi börjar om från 1.

 

 

Alla är kapabla att dra alla logiska slutsatser, alla är giriga (varje

marker gör skillnad), inga sammarbetar, alla vet detta.

 

Detta borde ge en demokratisk deal, frågan är: Hur ser den ut?

 

Man delar jämnt på sex stycken och fyra får ingenting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte också så först, men om jag förstår det rätt så stoppar denna regel det.

 

Finalbord, tio personer med olika stackstorlek, 10000 i marker på bordet.

 

Man fattar beslut om att göra en deal.

Dealen innefattar fördelning av hela marker, markerna kan

sedan lösas in till något värde.

 

Dealens upplägg är som följer:

1. Chippien föreslår en fördelning (A får X1, B får X2 osv).

2. Alla röstar om förslaget ska antas (Ja/nej).

3. Om fler än hälften accepterar är saken klar.

4. Annars får chippien gå från bordet lottlös.

5. Det finns nu en ny chippie så vi börjar om från 1.

 

 

Alla är kapabla att dra alla logiska slutsatser, alla är giriga (varje

marker gör skillnad), inga sammarbetar, alla vet detta.

 

Detta borde ge en demokratisk deal, frågan är: Hur ser den ut?

 

Man delar jämnt på sex stycken och fyra får ingenting?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...