Gå till innehåll

Sparkonto-vem har bäst ränta?


Gustaf112

Recommended Posts

 

Tack mannen. Verkar som att SparkontoPlus från Bluestep är bäst alternativ. Även om dom har insättningsgaranti så känns det lite oseriöst kanske för att det är en relativt okänd bank.

 

Någon som har haft med dom att göra och har något att säga om dom???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör kanske inte hit.. Men kan någon förklara för mig varför man får sämre ränta när man låser dom längre än ett år?

 

Därför att marknaden räknar med att räntan kommer sänkas. T ex kommer riksbanken mötas på onsdag istället för om 2 veckor och all räknar med en sänkning om 0,75-1 %. Då diskonterar marknaden en lägre ränta=lägre ränta på längre löptider

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluestep känns som ett företag som konkar först om fastighetsbranchen rasar ihop. Men insättningsgarantin gäller som sagt, kan bara ta lite tid att få ut pengarna om det skulle konka. En relaterad fråga som jag funderat på ett tag: Betalar insättningsgarantin ut upplupen ränta som uppkommit fram till konkursdatumet för banken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4.21% idag om du låser det på ett år (jag låste på 5.4% för ett tag sedan) på SEB.

 

Va har du för ränta i madrassen? ;)

 

Bra tråd, måste nog se över mitt konto, får säkert alldeles för lite :( Eller så var det alldeles för lite pengar på kontot, något av det var det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 4 months later...
Tack mannen. Verkar som att SparkontoPlus från Bluestep är bäst alternativ. Även om dom har insättningsgaranti så känns det lite oseriöst kanske för att det är en relativt okänd bank.

 

Någon som har haft med dom att göra och har något att säga om dom???

 

Jag har pengar på Bluestep sedan ett halvår tillbaka.

Går bra att sätta in pengar, vet ej hur det går att ta ut, har inte provat :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry om jag hijackar tråden lite här.

 

Satt å funderade om man skulle lägga upp ett sparkonto nu i vår efter att ha läst lite ur boken "Så kan alla svenskar bli miljonärer". Har bara hunnit något kapitel, tycker boken är väldigt intressant men jag har några frågeställningar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Författaren skriver att om man investerar en viss summa och har 10% avkastning per år, så kommer man att han en betydligt större summa inom ett visst antal år pga ränta-på-ränta effekten, detta känner alla till så jag skriver inget mer om det. Det jag däremot undrar är, han förutsätter att den fond/aktie man investerar i kommer att ha 10% avkastning. Hur pass nära en "säker" investering kan man komma? Hur lätt är det att hitta en fond som nästan garanterat kommer att ha 10% avkastning per år de kommande 10 åren?

 

Sen reagerade jag även på att författaren inte nämnde något om inflation eller skatt i sina exempel på hur mycket man kommer att ha efter att ha investerat X kronor efter X antal år. Kanske kommer senare i boken dock, får väl se.

 

Just ja, efter att ha läst en del bloggar där det har förekommit räkne exempel på hur man räknar ut ränta-på-ränta effekten när inflation gäller, så har jag blivit lite osäker på hur man egentligen räknar ut detta på rätt sätt, eftersom bloggarna har varit oense ang detta med folk som har lämnat kommentarer och kritiserat uträkningen. Är det någon som till 100% säkerhet kan visa en korrekt uträkning här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det funkar hyffsat bra att räkna på typ 10% avkastning exempelvis 3% för inflationen, så 13% i avkastning så kompenserar du för inflationen på ett ungefär.

 

Känns inte så viktigt att det är helt matematiskt korrekt så det ändå är så osäkra variabler... hitta nåt som avkastar x% i x antal år framöver, samt gissa inflationen för de åren.

 

Korrekt formel bör väl vara ((100+avkastningsprocent)/100)) x ((100 -inlationprocent)/100)) upphöjt i antal år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt omöjligt för någon med era färdigheter att ens kunna välja en förvaltare som har ett väntevärde på 13% eller ens 10% väntevärde årligen. Som passiv och okunnig småsparare kan man realistiskt sett max räkna med runt 7% avkastning årligen. Som aktiv och okunnig småsparare får du dra ned den procentsiffran med kanske 1-2%.

 

Om vi säger såhär... Jag kommer vara absurt nöjd om det visar sig att jag över nästkommande 20årsperiod kan snitta 12% årligen på aktier (1 Mille ==> 9,64 Mille). Och då har jag spenderat mer än tiotusen timmar på att plugga relevant investeringsteori/filosofi samt att detaljstuderat företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt omöjligt för någon med era färdigheter att ens kunna välja en förvaltare som har ett väntevärde på 13% eller ens 10% väntevärde årligen. Som passiv och okunnig småsparare kan man realistiskt sett max räkna med runt 7% avkastning årligen. Som aktiv och okunnig småsparare får du dra ned den procentsiffran med kanske 1-2%.

 

Om vi säger såhär... Jag kommer vara absurt nöjd om det visar sig att jag över nästkommande 20årsperiod kan snitta 12% årligen på aktier (1 Mille ==> 9,64 Mille). Och då har jag spenderat mer än tiotusen timmar på att plugga relevant investeringsteori/filosofi samt att detaljstuderat företag.

 

Nu var väl iofs frågan om det var möjligt att hitta nån placering som gav 10-13% i avkastning över tid, utan hur man räknar.

 

Ser man på affärsvärldens generalindex ser man att att börsen från 1 januari 1990 till sista december 2009, haft en snitt ökning på strax över 7%. Under denna tiden har det vart 2 större börsnedgångar. Så har man kört i en indexfond, och lyckas sälja av i hyffsad tid när det börjar rasa och komma in i hyffsad tid när det börja vända igen, så tycker jag inte det är helt orimligt att man skulle kunna klara runt 10% per år i snitt över en lång tidsperiod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var väl iofs frågan om det var möjligt att hitta nån placering som gav 10-13% i avkastning över tid, utan hur man räknar.

 

Ser man på affärsvärldens generalindex ser man att att börsen från 1 januari 1990 till sista december 2009, haft en snitt ökning på strax över 7%. Under denna tiden har det vart 2 större börsnedgångar. Så har man kört i en indexfond, och lyckas sälja av i hyffsad tid när det börjar rasa och komma in i hyffsad tid när det börja vända igen, så tycker jag inte det är helt orimligt att man skulle kunna klara runt 10% per år i snitt över en lång tidsperiod.

 

Inte för att jag är superinsatt, men hur vet man när det vänder? Låter lite pokerrelaterat; "Äh du borde ju stängt ner innan du blev översettad". Förstår hur du tänker, men att som privatinvesterare gå in och spekulera i vändningar på börsen känns lagom naivt då det förmodligen sitter x antal miljoner människor som gör samma sak och förmodligen har något bättre koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag är superinsatt, men hur vet man när det vänder? Låter lite pokerrelaterat; "Äh du borde ju stängt ner innan du blev översettad". Förstår hur du tänker, men att som privatinvesterare gå in och spekulera i vändningar på börsen känns lagom naivt då det förmodligen sitter x antal miljoner människor som gör samma sak och förmodligen har något bättre koll.

 

Det klart det är svårt/omöjligt att hitta botten eller toppen utan en jävla tur. Men ser du tillbaka föll börsen från Mars 00 tills den nådde botten Augusti 02. För att stiga till Mars 07 då den börja sjunka igen fram tills dec 08.

 

Hade du kört på den enkla regeln att du säljer om index backar 2 månader i rad och går in och köper igen när börsen gått upp 2 månader i rad, så hade du nog haft dina 10% per år i snitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det klart det är svårt/omöjligt att hitta botten eller toppen utan en jävla tur. Men ser du tillbaka föll börsen från Mars 00 tills den nådde botten Augusti 02. För att stiga till Mars 07 då den börja sjunka igen fram tills dec 08.

 

Hade du kört på den enkla regeln att du säljer om index backar 2 månader i rad och går in och köper igen när börsen gått upp 2 månader i rad, så hade du nog haft dina 10% per år i snitt.

 

 

Nej. Det hade du inte haft, och kan du sluta basera dina poster på helt ur luften tagna antaganden som inte bara totalt saknar verklighetsanknytning utan även bygger på premisser om att bakåttestade modeller skulle ge en direkt modell av framtida avkastning.

 

Jag blir uppriktigt irriterad på ditt jävla idiotsnack. Att du försöker ge sken av att ha någonting att komma med i diskussionen när du uppenbart är totalt oinsatt är riktigt jävla vidrigt.

 

Håll dig härifrån och ta ditt skitsnack någonannanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som passiv och okunnig småsparare kan man realistiskt sett max räkna med runt 7% avkastning årligen.

 

Var iofs du som börja med att ta upp historika siffror, eller har du gjort en egen prognos som bara av en slump råka bli 7% för de kommande 20åren också?

 

Som aktiv och okunnig småsparare får du dra ned den procentsiffran med kanske 1-2%.

 

Tror en aktiv okunnig småsparare skulle kunna tappa 100% om det vill sig illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...