Gå till innehåll

Vilka edges vill ni se i en sports betting-dagbok?


Recommended Posts

(Om du inte förstår termerna i det här inlägget: varmt välkommen att ställa frågor, men du bör antagligen inte komma med förslag på edges.)

 

Jag sitter på ett antal års statistik från några hundra fotbollsligor, samt Pinnacles odds för åtminstone ML i de större ligorna sedan något år.

 

Nu har jag börjat använda databasen till diverse statistiska beräkningar och kommit så pass långt att jag ganska enkelt kan konstruera de flesta edges ganska snabbt.

 

Tänkte för skojs skull låta PF välja ett gäng intressanta edges, kanske 5-10 st i delvis olika ligor, så presenterar jag i en dagbokstråd någorlunda utförligt vilka odds som givet parametrarna krävs för att göra matcherna spelbara, samt bokför resultat räknat i units/enheter.

 

Exempel på vad man kan göra:

* Över/under 2,5 mål i Bundesliga 1 & 2 senaste tre åren. (Dvs: jag kollar för samtliga lag, inte bara för de inblandade.)

* -1,75 (Ahcp) i Primera División senaste två åren.

* ML för top5 mot lag på plats 11-15 i Premier League, använd även Championship i beräkningarna men välj inte ut matcher därifrån.

* Hemmaseger ML HT i Serie A senaste fem åren för det specifika laget. (Dvs: spelar Inter kollar jag Inter, spelar Juve kollar jag Juve osv.)

* Odds för att ett lag spelar sin nästa match oavgjord efter fyra raka vinster varav två på hemmaplan i holländsk eller portugisisk fotboll, alla divisioner jag har info om.

 

Jag har lösa planer på att så småningom bygga en tjänst där man själv kan konstruera kedjor av edges, ge dem tyngd i form av koefficienter, och få en massa färdigbakad info tillbaka utan att behöva koda, läsa in data eller meka i Excel själv. Det här blir ett bra test för att kolla ungefär hur långt jag har kommit.

 

(Det är jul och nyår och ihopflyttning för mig framöver, så det kommer att gå i makligt takt... men det blir av om det finns intresse iaf, även om det kanske inte går på en dag.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter intressant och kan säkert vara mycket användbart i vissa fall, tex över/under när man har flera års underlag.

 

Jag är kanske okunnig men tycker dock att "odds för oavgjort efter 4 raka vinster" och liknande låter väldigt mycket som slumpen. Det känns mer som varians över flera år, speciellt då spelartrupper byts ut osv. Vet inte riktigt vad jag vill säga och uttrycker mig nog rätt luddigt, men känns det inte lite som statistik över vilka lottobollar som kommit flest gånger? Eller att de flesta människor tror att chansen är större för klave när krona singlats fram tre gånger i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter intressant och kan säkert vara mycket användbart i vissa fall, tex över/under när man har flera års underlag.

 

Jag är kanske okunnig men tycker dock att "odds för oavgjort efter 4 raka vinster" och liknande låter väldigt mycket som slumpen. Det känns mer som varians över flera år, speciellt då spelartrupper byts ut osv. Vet inte riktigt vad jag vill säga och uttrycker mig nog rätt luddigt, men känns det inte lite som statistik över vilka lottobollar som kommit flest gånger? Eller att de flesta människor tror att chansen är större för klave när krona singlats fram tre gånger i rad.

 

 

Håller med om att man inte ska lägga så mycket vikt på hur stor chans det är att hemmalaget vinner ifall de vunnit 3 raka innan och ätit på kinesisk lunchbuffé innan start varav 4 spelare åt på mcdonalds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är säkert ett jättebra instrument men som alltid har även bookiesarna denna info och ofta regleras oddsen i sin tur efter detta. Ett över/under resultat som ofta har galet hög varians och en återbetalningsgrad på 90% blir svårt att knäcka i längden oavsett info om tidigare möten då slumpen alltid är en stor del i utfallet.

 

Tror tex inte att spelare A som har en "känsla" att just match 1 blir över hamnar långt efter i resultat över en tid jämfört med spelare B som ser sambandet i historian att matchen ska bli under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror nog rätt mycket på vilken spelare det är. Folk som har känsla för att de kan lagen, vilken tid det är i ligan, hur vindarna vänder osv kan mycket väl vara duktigare än vad kall statistik säger.

 

Folk som har känsla i maggropen för att de sitter med en öl och ser Man Utd spela på lördagarna bör nog inte ge sig in med pengar över huvud taget. :)

 

Att bookies har liknande instrument är inget argument. Bookies spelar för att maximera vinst, inte för att sätta så felaktiga odds för individuella spelare som möjligt. Dessutom kan man ju spela på oddsbörser för att få bättre odds, eller hur? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NHL är oerhört svårtippat ja (fast det har inte hindrat mig från att plussa 35 resp 33½ units de två Stanley Cups jag testat, tur med variansen där).

 

Har statistik för senaste femton åren tror jag, men jag har inte gjort något med den än. Det är ett senare projekt, nu bygger jag fotboll. :) Detsamma gäller f.ö. även ATP-tennis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har ju utlovat dumma frågor i denna tråd. So here we go!

 

Detta är ett ämne som jag finner mkt intressant (statistik- och sannolikhetsnörd som jag är), och jag bör och vill kunna det. Men det gör jag inte. Iaf inte när det gäller terminologi, bettingspecifika strategier mm. Själva statistiken och sannolikhetsläran har jag väl koll på (tror jag).

 

Så den första frågan gäller terminologi. Vad, exakt, menar man när man säger att man konstruerar en edge? Vad är en edge? Min förståelse av ordet är så som vi använder det i poker, dvs to have an edge on someone, men så verkar det inte användas inom betting. Jag tror mig ha en aning om vad man menar, men tänker ändå fråga som om jag inte har en susning.

 

More to come.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den första frågan gäller terminologi. Vad, exakt, menar man när man säger att man konstruerar en edge? Vad är en edge? Min förståelse av ordet är så som vi använder det i poker, dvs to have an edge on someone, men så verkar det inte användas inom betting. Jag tror mig ha en aning om vad man menar, men tänker ändå fråga som om jag inte har en susning.

 

Statistisk fördel, i princip. Som att lag som vunnit i ishockey efter att ha hämtat upp ett underläge i sista perioden oftare vinner nästa match än lag som tappat ett överläge i sista perioden, det kan vara användbart när man tittar på oddsen och påverka hur man bör tänka.

 

Vilka edges som är relevanta är en svårare historia. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm... MySQL-databas med en massa tabeller i, och oo php5 för beräkningarna. Eller var det vad du frågade?

 

Mjo, det var nog det jag frågade, men inte det jag menade att fråga.. :mrgreen:

 

Snarare så här.. Gör du sannolikhetsberäkningar på datan? Eller jämför du en bettinglinje med historiska oddsdata? Eller nåt annat? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...