Gå till innehåll

programmerare sökes


Nemesis

Recommended Posts

Söker en poker intresserad programmerare för att utveckla ett poker verktyg.

 

Verkyget kommer att dela upp en hand range i fold, syn och raise utifrån vad som är spelteoretiskt optimalt. Verktyget kan endast approximera en GTO lösning och är fortfarande beroende av en hel del input från användaren men den effektiviserar något som annars skulle vara ganska omständigt. Verktyget relaterar endast till fixed limit spel.

 

Jag sitter på en hel del information i att approximera GTO och jag skapade nyligen en enkel Excell sida som hjälper mig att lösa flera olika problem. Vill dock komma vidare, men har inga egna programmerings kunskaper.

 

Bor du i Stockholmsområdet så vore det grymt. Pm:a mig om du är intresserad eller bara vill veta mer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan matematiken för att räkna ut ett optimalt spel så tror jag det är en smal sak för dig att lära dig programmera ett progam med textgränssnitt.

 

Är väldigt nyfiken på hur du hanterar okända variabler.

Hur vet du vad motståndarna har för call/raise/fold range?

Hur vet du hur de reagerar på en eventuell call/raise/fold?

 

Ska allt sånt matas in manuellt för varje given situation som kan uppstå efter flop/turn/river? Det blir mycket att mata in...

 

Om du presenterar matematiken för att spela spelteoretiskt optimalt så hjälper jag dig mer än gärna med programmeringsbiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att verktyget ska närma sig en GTO lösning. Alltså långt ifrån en verkligt exakt lösning.

 

För att komma nära så lånar jag tankar och resultat av University of Alberta Poker Research Program. (särskilt av deras DIVAT-system)

 

För att närma sig en GTO lösning av en specifik situation så behöver vi inte veta vad vår motståndare kommer att göra eller reagera. Vår strategi går ju ut på att det inte spelar någon roll vad han gör eftersom han inte kommer kunna utnyttja oss. Vi behöver bara veta vad vi ska göra med delar av vår range för att inte lämna några luckor för honom att utnyttja.

 

Mattematiken grundar sig på alpha från Mathematics of poker och använder sig dessutom av offsets för att väga upp för vissa faktorer. Utifrån detta så får vi tröskel värden som jämförs med händer som har omvandlats till siffervärden. En hands siffervärde grundar sig på EHS (estimated hand strength), en metod som användes av Polaris grabbarna.

 

Det finns många brister i detta och jag är osäker på hur långt vi kan komma. Ser man till snabba (eller långsamma) stålar så ska man nog titta åt ett annat håll. Detta är ett hobby, lust projekt som eventuellt kan växa. Men för egen del är jag bara intresserad av att göra något roligt och få ett verktyg som löser vissa av mina problem med pokermatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...