Gå till innehåll

Gömma sig bakom annans Ip och datoradress (?)


calculator2

Recommended Posts

Hej alla datorkunniga,

 

Mitt spelkonto blev med allra största sannolikhet hackat för några dagar sedan.

 

Dagen efter hackningen loggar jag in på kontot och ser att det saknas pengar och går in på playcheck (stället där man ser alla händer som spelats på ens konto hos microgaming) och ser att någon har spelat poker på mitt konto kvällen innan vid en tidpunkt då min dator var påslagen, i mitt vardagsrum och under min uppsyn.

 

Får dagen efter detta informationen av sidans säkerhetsteam att alla inloggningar den senaste tiden på mitt konto har varit från samma IP -adress och till min stora förvåning samma dator, dvs min.

 

Så min första fråga är helt enkel går det att få det att se ut som att spelet varit från min dator och IP trots att det varit från någon annans?

 

Om det går att "förfalska" IP- adressen och Datoradressen (eller vad det nu kallas) går det att se i min dator att det inte var jag( min dator och/eller IP) som spelade?

 

 

Mycket tacksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så min första fråga är helt enkel går det att få det att se ut som att spelet varit från min dator och IP trots att det varit från någon annans?

 

Nej. Dvs det går att göra en så avancerad sak på ett LAN, men det är knappast troligt i detta fall.

 

Troligare är att någon faktiskt gått genom din dator. Det enklaste exemplet är väl att din dator skulle ha IIS ( internet connection sharing) påslaget. En annan dator får sedan internet genom din dator, och allt den gör ser från internet-sidan ut som om det är din ip.

 

Andra metoder är olika fjärrkontroll-program ( VNC t ex), trojaner och liknande.

 

Jag tycker absolut att du ska låta någon kunnig titta på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen, kollegan, klasskompisen, den där killen i lokala livegames som jämt snackar om datorer...

 

Känner nog ingen som har så bra koll på datorer, undrar väl mer om det finns nått företag som gör det och som kan ge nått typ av kvitto eller liknande på vad de kommit fram till. Grejen är den att det rör sig om jätte mkt pengar som spelats bort och det vore skönt att ha papper på att nån hackat sig in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det är samma ip-adress vi pratar om så finns det tre sannolika senarion(har även nämts tidigare i tråden)

1. Att någon sitter vid din dator och spelar.

2. Att någon har hackat sig in på ditt nätverk.

3. Att du fått en trojan på datorn vilket beyder att någon annan kan styra den.

 

Det första jag skulle göra är att kolla mitt trådlösa. Vad kör du för kryptering? WEP?(kasst) WPA?(bättre) WPA2?(bäst). Det går även lätt att se om någon är inne i ditt LAN med diverse gratisprogram.

Byt lösenord på nätet och din router. Glömm inte att det ska vara ett starkt lösen.

 

Sedan skulle jag kolla igenom min egen dator. Sök igenom med ett par olika antivirus osv. Går även här att se om du har någon "skum" anslutning till någon annan dator, detta kan dock vara svårt.

 

Vad det gäller att kontakta rätt folk så finns det mycket kunnigt it-säkerhets folk. Googla! Kan dock kosta litegrann men som du säger att det rör sig om lite pengar du förlorat så kan det vara värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får nån att kolla själva datorn hemma, ta hem HiJackThis från http://www.trendsecure.com/portal/en-US/tools/security_tools/hijackthis/download

 

 

posta loggen(gärna på ett säkerhetsforum), kanske det kan ge en hint vad som hänt...+att det är i stort sätt enda sättet att få vettig hjälp online att bli av med malware

 

där en quickstart guide http://www.whatthetech.com/hijackthis/

 

 

 

edit: +som redan nämnts: kolla igenom dina router settings, anslutna datorer, loggar, typ av kryptering, osv? fabriksinställt eller lätt lösenord på router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl tänka mig att ett program skrivet för att snoka rätt på inlogg på pokersajter även kan ha en funktion för att tunnla trafiken så att det ser ut som om det är du som spelar.

 

Så förutom det som föreslagits ovan, Ta bort alla undantag som du har satta i mjukvarubrandväggen och sätt default till att neka access, se framförallt till att den brandvägg du kör kan spärra både inkommande och utgående trafik. Visst, brandväggen i routern kan spärra inkommande trafik, men det fungerar bara om trafiken kommer utifrån nätet, är det din granne som jävlas så går ju trafiken på WLAN:et och då spärras inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...