Gå till innehåll

När du börja backa? Dagsgräsn osv...


PokerLeffe

Recommended Posts

Hej alla, jag har precis haft två back dagar i rad och är ner 4 inköp.

Ska väll egentligen inte whina för mkt har varit releatvit skonad senaste tiden men hur fan gör man för att klättra ur en nedåtgående trend.

 

Jag lirar numer på SvS och har satt en dagsgräns på 4 inköp, (torska således 2 igår (inatt) och två idag (nyligen).

 

Jag brukar lira 3 bord itaget och känner att jag behöver typ göra det för att spela min optimala poker, men om man åker på två badbeats så är man nere på två bord...Och därifrån är det nästan en säker resa till minus två till...Egentligen borde jag sluta när jag torskat 2 inköp, men vem vill sluta back 2 inköp mot en "90/4/0,2 Fisk" som cp träffat river 2 ggr...

 

Grundfrågan är väll egentligen hur gör man för att lära sig att sluta när man är back? Egentligen borde jag ha en dagsgräns på säg 6 inköp och sluta splea när jag förbrukat 4 av dem...

 

Ta mitt sista inköp idag, sitter endast på ett bord är tom nere som shortstack, jag slaskar som fan, "för jag vet jag har edge, och jag har läst dem" och sedan är man inne i allt för många marginella situationer och även om man leder så är man inte mer än ett bad beat från "dagsgul". Dessa situationer som inte hade spelat någon roll om man kan köpa in på nytt men lite otur så är man ute...

 

Jag torska sista delen av stacken ALL IN preflop med KQs, FI visa upp Q9 men träffa 9 på river såklart... (I vanliga fall är man ju inte all in pre med KQs men nu hade jag ju "läst fi")

Jag förvänta mig inget annat... Jag visste att när jag hade 50 BB kvar så skulle jag bara "spela upp dem" för jag visste att vad jag än gjorde skulle jag bli bad beatad, och på något sätt ville jag "bara få bad beatet som jag visste skulle komma ur mig... " Ngn som känner igen sig?

 

Varför har jag inte självkontrollen där att sluta och spara de 50 BB... eller inte spela alls när jag bara kan lira ett bord och ta det en annan dag...

Hur får ni er självkontroll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en stoploss på 2inköp kommer du inte långt med. det är dags att höja den. fortsätt spela sålänge du vet att du spelar ditt "a-game" och inte är trött/hungrig/otaggad... förstår inte riktigt problemet. som det är nu sitter du ju inte och spelar för sakens skull, enbart för att jaga ikapp ditt back, särskilt när du inte fullstackar. påverkar säkerligen ditt spel

 

du säger att du har en stoploss på 2inköp som du utnyttjat igår och idag men ändå frågar du "hur ska man göra för att sluta spela när man backar"? är det inte det du har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte ta så hårt på dagsgränserna. Om du är ner 2 inköp och bara har tänkt att förlora 2 till så skulle jag ändå lira 3 bord, altenativet skulle vara att inte spela alls, men då blir ju mitt i allt din dagsgräns 2 inköp. Känns ju som att du ger bort mycket $/h om du vet att du har bättre $/h på tre bord än två, men ändå väljer att bara spela två bord.

Förresten, oroa dig inte så mycket för trender osv. Normale för mig är 10 inköp upp/ner per dag, ibland per timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagsgräns är klockrent att ha. Jag har satt min egen på 5 inköp.

Spelar jag HU så har även ett stop på 2 förlorade inköp mot samma kille. Då lämnar jag bordet direkt och sätter mig med någon annan istället.

 

Men förstår inte varför du går ner på färre bord när du har tappat inköp. Har du ett inköp kvar på dagsgränsen kan du fortfarande spela många bord. Det gör ingen skillnad. Du tappar ju värde om du anser dig ha en edge på nivån du spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att 2 inköp är en lite låg stoploss, om det är så jobbigt för dig att förlora 2 inköp så bör du kanske överväga att gå ner i nivå där förlusterna inte svider så mycket.

 

Ett tips kan vara att köpa in max så fort du förlorar en pott. Risken är annars att du blir allt för medveten om hur mycket du har backat och hamnar i ett tillstånd där spelet går ut på att vinna tillbaka pengar, vilket är livsfarligt (50bb-exemplet är ganska talande).

 

Testa också att sitta ut en stund om du förlorar en jobbig pott. Ta en minut och fundera över handen och samla dig en smula. Det kan göra underverk.

 

Sen är det viktigt att se saker i ett större perspektiv. Så du förlorade ett par potter till nån fisk? Det är ingen big deal, för du vet ju att i slutändan så kommer han att gula och du att vinna om ni spelar som ni gör. Kanske inte idag och inte heller imorgon, men på sikt och det är det som spelar roll (om du har hyfsat bankroll management dvs). Och inse att de där förlusterna kommer att upprepa sig igen och igen, så lär du dig inte att handskas med det så kommer du att bli olycklig varje gång det händer.

 

Sen kan jag tipsa om boken "Elements of poker" av Tommy Angelo, den behandlar ganska ingående när och hur man ska avsluta en session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv märkte jag efter 10 månaders pluss fortsatt med 2 månaders minus att jag tappat koncentrationen totalt.

 

Efter en utcashning och tapp i nivå började jag tänka om, satte en spelgräns på 1 timme som kom att bli 1 timme och 15 minuter.

 

Sen dess har jag spelat koncentrerat och mycket bättre. Många anser nog att denna varianten är dålig mtp att man inte får lika bra koll på olika fienderna. Men den har fungerat för mig på lägre nivåer där de flesta FI är lättlästa (i allmänhet löspassiva och enstaka fall alldeles för lösaggro för sitt eget bästa)

 

Alltså: tidsbegränsning! Absolut inte optimalt för de flesta, men kanske något att testa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar jag HU så har även ett stop på 2 förlorade inköp mot samma kille. Då lämnar jag bordet direkt och sätter mig med någon annan istället.

 

du kan inte mena allvar här, eller? du följer samma princip även om han är en total jävla sopa som vunnit de inköpen i 2st 70/30?

 

sedan reloadar man ju allt för jämnan, när du är inne för 2 inköp, slutar du helt enkelt reloada då eller? rätt så fjantiga idiotregler vissa av er har. humoristiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan inte mena allvar här, eller? du följer samma princip även om han är en total jävla sopa som vunnit de inköpen i 2st 70/30?

 

sedan reloadar man ju allt för jämnan, när du är inne för 2 inköp, slutar du helt enkelt reloada då eller? rätt så fjantiga idiotregler vissa av er har. humoristiskt.

 

Att du ens orkar svara.

Måste nästan fråga fall du är lite smådum. Kanske får börja skriva in alla aspekter i besluten med alla olika parametrar på en mindre uppsats på 20 sidor. Lite får du väl tänka själv.

 

Självklart sitter jag med fullt inköp.

Om jag anser att jag har så pass stor edge mot killen såklart jag spelar vidare.

 

Men mot en spelare där jag bara har en mindre edge mot så slutar jag. Kommer såklart spela han en annan gång men fortsätter inte just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du ens orkar svara.

Måste nästan fråga fall du är lite smådum. Kanske får börja skriva in alla aspekter i besluten med alla olika parametrar på en mindre uppsats på 20 sidor. Lite får du väl tänka själv.

 

Självklart sitter jag med fullt inköp.

Om jag anser att jag har så pass stor edge mot killen såklart jag spelar vidare.

 

Men mot en spelare där jag bara har en mindre edge mot så slutar jag. Kommer såklart spela han en annan gång men fortsätter inte just då.

 

har du haft någon hjärnblödning på sistone? läs din tidigare post där du klart och tydligt står att "du lämnar bordet om jag är back 2 inköp mot en och samma kille och spelar någon annan istället". och nu angriper du mig med "SÅKLART jag stannar om jag vet att jag har edge, att du ens orkar svara, fiskjävel".

 

hoppas du gular. hu4rollz? mf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du haft någon hjärnblödning på sistone? läs din tidigare post där du klart och tydligt står att "du lämnar bordet om jag är back 2 inköp mot en och samma kille och spelar någon annan istället". och nu angriper du mig med "SÅKLART jag stannar om jag vet att jag har edge, att du ens orkar svara, fiskjävel".

 

hoppas du gular. hu4rollz? mf

 

haha. Åter igen. Tänk lite. Du hånar någon för att den har satt upp en förlustgräns, vilket är bra i money management synpunkt.

För att du ska förstå framtida inlägg så ska jag skriva det väldigt detaljerat. Om det nu i framtiden kommer en handanalys ska jag ta med samtliga tidigare händer som jag haft med Fi. (får väl hoppas att det inte är allt för många). Så att du slipper tänka lite själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spärr är ju värdelöst.

Spelar man 4 bord t.ex. och har 4 inköps spärr (Säg 2000 kr på 2,5/5kr), kan man ju inte reloada på något bord eftersom det överstiger spärren och då sitter man där shortstack som en r-tard? :-P

 

Sen spelar det väl ingen roll om man tappar ett inköp, man bör sluta om man spelar dålig poker inte bara för att man förlorar. Rebuy ba och på dom igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ska folk inse att sånt här är ytterst individuellt?

 

maskineri, gå o lägg dig, gräv ner dig eller nåt, sluta iaf posta skitsnack

 

Va väl inte han som skrev en sak, menade en annan och sen frågade om en person var dum i huvudet?

 

Pele har ju bara sig själv att skylla, skriver han att han lämnar efter 2inköp alltid, och sen ändrar sig helt. Skriv att det finns undantag om du ska bli sur när folk kallar dig dum, för att sluta efter 2inköp oavsett känns som ett riktigt retard spel! Speciellt HU där det kan gå på första två händera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men förstår inte varför du går ner på färre bord när du har tappat inköp. Har du ett inköp kvar på dagsgränsen kan du fortfarande spela många bord. Det gör ingen skillnad. Du tappar ju värde om du anser dig ha en edge på nivån du spelar.

 

Nej, har han tappat två inköp så kan han ju bara köpa in på max två bord om man har spelgräns på 4 inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va väl inte han som skrev en sak, menade en annan och sen frågade om en person var dum i huvudet?

 

Pele har ju bara sig själv att skylla, skriver han att han lämnar efter 2inköp alltid, och sen ändrar sig helt. Skriv att det finns undantag om du ska bli sur när folk kallar dig dum, för att sluta efter 2inköp oavsett känns som ett riktigt retard spel! Speciellt HU där det kan gå på första två händera..

 

Men allvarligt. Lite får man väl tänka. Ja jag slutar när jag har förlorat 2 inköp. Men det är väl självklart om det är den största tomten och jag tror att jag kommer plocka tillbaka det så stannar jag det förstår väl vem som helst.

Och som jag skrev tidigare, 2 inköp back mot en någon som jag bara har en liten edge på så lämnar jag. Kommer spela sämre än innan. Kan lika bra leta efter någon annan som det finns värde på än att stanna där och nöta tillbaka inköpen.

Och varför skulle det vara retard. Jag vet om att jag inte kommer spela lika bra som innan om jag ligger 2 inköp ner mot en spelare. Varför ska jag då stanna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har han tappat två inköp så kan han ju bara köpa in på max två bord om man har spelgräns på 4 inköp.

 

Jag kanske förstod frågan fel. Men jag tror inte det var att han hade en spelgräns på 4 inköp utan att han satte som mål att sluta om han förlorat 4 inköp på en dag. Men jag kanske har fel där. Inte lirat på SvS så jag vet inte hur det fungerar med spelgränser där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men allvarligt. Lite får man väl tänka. Ja jag slutar när jag har förlorat 2 inköp. Men det är väl självklart om det är den största tomten och jag tror att jag kommer plocka tillbaka det så stannar jag det förstår väl vem som helst.

Och som jag skrev tidigare, 2 inköp back mot en någon som jag bara har en liten edge på så lämnar jag. Kommer spela sämre än innan. Kan lika bra leta efter någon annan som det finns värde på än att stanna där och nöta tillbaka inköpen.

Och varför skulle det vara retard. Jag vet om att jag inte kommer spela lika bra som innan om jag ligger 2 inköp ner mot en spelare. Varför ska jag då stanna?

 

vad är det du inte förstår? du skrev en sak och menade en annan precis som fudge sa, sedan hoppar du på mig när jag påpekar det.

 

och nej, det är inte SJÄLVKLART att man fortsätter spela om man torskat 2 inköp i 2st 70/30 potter. läs om din egna post så ser du själv att du skrev som en jävla åsna.

 

som sagt:

 

HU4ROLLZ? nick och site annars så ska jag gula dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla, jag har precis haft två back dagar i rad och är ner 4 inköp.

Ska väll egentligen inte whina för mkt har varit releatvit skonad senaste tiden men hur fan gör man för att klättra ur en nedåtgående trend.

 

Jag lirar numer på SvS och har satt en dagsgräns på 4 inköp, (torska således 2 igår (inatt) och två idag (nyligen).

 

Jag brukar lira 3 bord itaget och känner att jag behöver typ göra det för att spela min optimala poker, men om man åker på två badbeats så är man nere på två bord...Och därifrån är det nästan en säker resa till minus två till...Egentligen borde jag sluta när jag torskat 2 inköp, men vem vill sluta back 2 inköp mot en "90/4/0,2 Fisk" som cp träffat river 2 ggr...

 

Grundfrågan är väll egentligen hur gör man för att lära sig att sluta när man är back? Egentligen borde jag ha en dagsgräns på säg 6 inköp och sluta splea när jag förbrukat 4 av dem...

 

Ta mitt sista inköp idag, sitter endast på ett bord är tom nere som shortstack, jag slaskar som fan, "för jag vet jag har edge, och jag har läst dem" och sedan är man inne i allt för många marginella situationer och även om man leder så är man inte mer än ett bad beat från "dagsgul". Dessa situationer som inte hade spelat någon roll om man kan köpa in på nytt men lite otur så är man ute...

 

Jag torska sista delen av stacken ALL IN preflop med KQs, FI visa upp Q9 men träffa 9 på river såklart... (I vanliga fall är man ju inte all in pre med KQs men nu hade jag ju "läst fi")

Jag förvänta mig inget annat... Jag visste att när jag hade 50 BB kvar så skulle jag bara "spela upp dem" för jag visste att vad jag än gjorde skulle jag bli bad beatad, och på något sätt ville jag "bara få bad beatet som jag visste skulle komma ur mig... " Ngn som känner igen sig?

 

Varför har jag inte självkontrollen där att sluta och spara de 50 BB... eller inte spela alls när jag bara kan lira ett bord och ta det en annan dag...

Hur får ni er självkontroll?

 

 

Jävlar sådant liv det blev då... Jag lämnar en post och går hemifrån och förväntar mig en 2-3 svar på sin höjd och när jag kommer hem så är det ett jävla liv i tråden, kanske inte så mkt om mig och jätte fokus på mitt problem ur vinkeln jag tänkt, men ändå :-)

 

För att förklara och förtydliga då. Jag spelar NL 1/2 kr på SvS. Jag kör stenhårt på buyin 100 BB dvs 200 pix, varför jo för att jag anser att jag spelar bättre i det ranget vilket även hem bekräftar, jag vinner mindre när jag spelar allt för djupstackat... är kanske en vanesak men ändå...

 

Jag har en dagsgräns på 800 kr satt i klienten, dvs jag kan inte torska mer än 4 inköp, varför? Jo för när stenen börjar rulla ner för backen... alltså när jag väll börja backa så slutar det ofta inte, jag har tidigare haft lite "småproblem" med tilt och för drygt ett år sedan gula dåvarande rullen på FTP genom att smiska upp 3 nivårer (från NL50 till NL400) när jag var upptiltat och såg rött efter ett par dagars otur och som kronan på verket en helvetes bad beat session, då en 10 buy-ins bad beat snabbt förvandlades till en 26 buy-in bad beat session...

 

Tanken med att återgå till SvS trots deras otroligt värdelösa klient är att de har en sak som är bra, man kan sätta gränser, både i tid och pengar.

 

Så jag har satt upp en max session tid på 2 tim och maxförlust per dag 800 buy in.

 

Nu är det ju så att jag lirar 3 bord i taget och så fort jag tappar mer än 1 buy in så sitter jag inte ens med 100BB på varje bord vilket är lite handikappade, samt andra problem som uppkommer är t.ex om det går bra på 2 bord säg att jag tagit mina 200 till typ 300 vardera men jag tappat 400 på det tredje bord i 2 bad beats mot en "90/4/3 fisk" som träffat set på river 2 ggr i rad t.ex. då kan jag inte köpa in på nytt för även om jag har 600 kr kvar av dags gränsen så är de upp bundna på två andra bord...

 

Min tanke är nu att jag ska mentalt ha kvar gränsen på 4 buy in's eventuellt höja den till 5 för att ge mig mer utrymme. Men jag vill höja dagsgränsen på SvS mer så att kan köpa in och lira tre bord för det är då jag känner att jag spelar bäst. blir för slaskig annars.

 

Hur ska jag lära mig att sluta, och följa mina uppsatta regler?

För jag anser att dessa regler är vettiga att ha om man är mig, och jag kan inte tänka mig att jag är den enda på PF som brottas med tilt då och då.

HUr gör ni? Har ni satt upp en bild på er mamma som tittar argt på er vid datorn eller vad? Hur tänker ni? Hur får ni sjävkontrollen och självdisiplinen att backa bort från datorn....

 

Sen kan jag tipsa om boken "Elements of poker" av Tommy Angelo, den behandlar ganska ingående när och hur man ska avsluta en session.

 

Jag ska kika efter denna boken när jag får tid, finns kanske på biblan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men allvarligt. Lite får man väl tänka. Ja jag slutar när jag har förlorat 2 inköp. Men det är väl självklart om det är den största tomten och jag tror att jag kommer plocka tillbaka det så stannar jag det förstår väl vem som helst.

Och som jag skrev tidigare, 2 inköp back mot en någon som jag bara har en liten edge på så lämnar jag. Kommer spela sämre än innan. Kan lika bra leta efter någon annan som det finns värde på än att stanna där och nöta tillbaka inköpen.

Och varför skulle det vara retard. Jag vet om att jag inte kommer spela lika bra som innan om jag ligger 2 inköp ner mot en spelare. Varför ska jag då stanna?

 

Ja självklart ska man tro att du menar något annat än just det du skriver! Vad trodde jag egentligen?

 

Min fråga till är varför du ens ska spela HU om du har problem med swings på två inköp, och sen om det är mot ngn du har edge mot och snällt erkänner du ger upp efter två inköp om inte edgen är enorm, så räknas det i min värld som retard spel. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag lära mig att sluta, och följa mina uppsatta regler?

 

Borde inte tvåtimmars-gränsen var tillräckligt med spärr? För även om du tiltar hinner det inte gå jättelångt innan den gränsen hindrar dig ifrån att slaska bort hela rullen.

 

Jag körde med rullebegränsning i början men slutade med det eftersom det begränsar spelet så otroligt. Det var också denna gräns som bidrog till mitt tiltande, som jag haft stora problem med, eftersom jag aldrig kan få ut det värde jag normalt får om jag spelar mitt A-game. Slutar med att man sitter short på 4 bord och lirar kass poker. Om du spelar bäst med 100bb, då ska du göra det, då ska ingen spärr behöva hindra dig.

 

Hittar jag värde i att lira 4 bord med 200bb då vill jag kunna göra det, även om jag inte har lust eller råd att förlora 4000 kr på en dag. Försök sätta spärren i huvudet istället.

 

Förövrigt anser jag att en mer vettigare gräns vore nivåbegränsningar, för att förhindra att man skottar. Frågan är hur mkt värde som skulle försvinna på min nivå då. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

standard att sluta efter ett par inköp back ..jag brukar sluta rätt snabbt när jag lirar HU ..typ 3 inköp (notera 200BB inköp) så brukar jag packa ihop.

Ibland fortsätter man ju även när man ligger 10 inköp back men då kan jag garantera att det är en riktig fisk man spelar mot.

minns inte när jag kom på det men för några år sedan så hade jag inget sånt..men då tiltade man ju loss ganska bra med. sen såg man andra spelare som antingen slutade ge en action helt eller klev efter några tappade inköp då började man fatta att det kan vara en bra ide att faktiskt kliva games ibland man behöver inte jaga hela tiden, det finns spel hela livet.

Speciellt om man sitter o lirar någon riktigt bra spelare så kommer ju ofta edgen från den som tiltar mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

standard att sluta efter ett par inköp back ..jag brukar sluta rätt snabbt när jag lirar HU ..typ 3 inköp (notera 200BB inköp) så brukar jag packa ihop.

Ibland fortsätter man ju även när man ligger 10 inköp back men då kan jag garantera att det är en riktig fisk man spelar mot.

minns inte när jag kom på det men för några år sedan så hade jag inget sånt..men då tiltade man ju loss ganska bra med. sen såg man andra spelare som antingen slutade ge en action helt eller klev efter några tappade inköp då började man fatta att det kan vara en bra ide att faktiskt kliva games ibland man behöver inte jaga hela tiden, det finns spel hela livet.

Speciellt om man sitter o lirar någon riktigt bra spelare så kommer ju ofta edgen från den som tiltar mest.

 

Phil Ivey gör samma sak, kliver av om han förlorat 2 eller om det är 3 inköp mot samma spelare HU ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...