Gå till innehåll

QQ möter synare i mitten av MTT


ossy

Recommended Posts

Lågt inköp på stars, MTT i mitten ungefär, medelstack ca 35000. Har ett par händer tidigare förlorat halva stacken efter att ha sprungit in i AA.

 

cabbie182 är ganska lös, höjer med alla ess ungefär.

 

Som spelat, bra eller anus? Ska jag gå allin tidigare, typ flop? Eller hur agera?

Framför allt, går det att komma från handen som en antagonist menar.

 

Plats 1: Debster1 (41432 i marker)

Plats 2: longshot009 (79129 i marker)

Plats 3: Dulo14 (15093 i marker)

Plats 4: HERO (22923 i marker)

Plats 5: jimmysrvng (45763 i marker)

Plats 6: Amélie (31168 i marker)

Plats 7: Trondad (99814 i marker)

Plats 8: cabbie182 (31155 i marker)

Plats 9: TBCizzel (90453 i marker)

Debster1: lägger ante 150

longshot009: lägger ante 150

Dulo14: lägger ante 150

HERO: lägger ante 150

jimmysrvng: lägger ante 150

Amélie: lägger ante 150

Trondad: lägger ante 150

cabbie182: lägger ante 150

TBCizzel: lägger ante 150

Debster1: lägger lilla mörken 625

longshot009: lägger stora mörken 1250

 

*** HÅLKORT ***

Utdelat till HERO [:Qs::Qd:]

 

Dulo14: lägger sig

HERO: höjer 2500 till 3750

jimmysrvng: lägger sig

Amélie: lägger sig

Trondad: lägger sig

cabbie182: synar 3750

TBCizzel: lägger sig

Debster1: lägger sig

longshot009: lägger sig

 

*** FLOPP *** [:5d::7c::2h:]

HERO: satsar 6250

cabbie182: synar 6250

 

*** TURN *** [:5d::7c::2h:] [:Ks:]

HERO: satsar 7500

cabbie182: synar 7500

 

*** RIVER *** [:5d::7c::2h::Ks:] [:Th:]

HERO: satsar 5273 och är all-in

cabbie182: synar 5273

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att du ska höja mindre pre kanske 3000

 

Som det är nu blir stacksizen lite off. Potten är 10000 (om jag räknar rätt) och du har 19000 kvar i stacken. Om du bettar 6000 (vilket jag tycker är lite lite) och blir synad så är potten på turn 22000 och du har bara 13000 kvar.

 

Du har lite för mycket för att pusha på flop men lite för lite för att få till betsizingen post.

 

Raisa mindre pre och dela upp resten av markerna för att beta flop och pusha resten på turn, eller beta mer pre och pusha flop.

 

PS: ditt turnbet ger honom mer än 4:1 i odds+plus lite implicita.

 

Jag skulle nog gå 3000 pre, 6500 flop och push resten på turn.

 

Pott 9225 på flop bet 6500 (2,4:1), pott 22225 på turn kvar i stacken 13423 push ger honom 2,65:1 i odds

 

Eller nått liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på om jag tror att FI kan betala av en deg på flopp så gör jag gärna det här, 3BB pre är helt ok. Annars kör jag nog exakt samma stil som Hero, sjuk syn på flopp från FI dock, borde ju inte finnas syn här om han inte träffat nötter. Raise/Fold är ju annars standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå tvärtemot vad nästan alla andra har sagt, definitivt inte mindre preflop. Om man höjer till 3000 får big blind om alla andra foldat till BB 4:1 i pottodds. 3000 är under halv pott i höjning och inbjuder till flera syner efter hero.

 

3000 gör ju att motståndarna får pottodds till att syna med Kx & Ax. 3000 tycker jag inbjuder till att hero får spela en pott med flera motståndare ur position. (Utan anten tycker jag 3k är helt okej som höjning)

 

grekgobz, jag förstår inte varför hero ska öppna preflop för mindre än halv pott, sedan när en mycket bra flopp har kommit där hero sannolikt är way ahead och det bör inte längre finnas speciellt många outs som gör motståndarens hand bättre än hero ska man plötsligt gå upp kraftigt i bettstorlek relativt potten? Sedan när kungen landar ska man fortsätta med att betta ganska stor andel av potten? Motståndaren kommer ju inte vika en enda hand som är bättre än HERO's damer. Chansen/risken att motståndaren går förbi med HERO med riverkortet är ganska låg så man behöver ju inte betta hårt på grund av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå tvärtemot vad nästan alla andra har sagt, definitivt inte mindre preflop. Om man höjer till 3000 får big blind om alla andra foldat till BB 4:1 i pottodds. 3000 är under halv pott i höjning och inbjuder till flera syner efter hero.

 

3000 gör ju att motståndarna får pottodds till att syna med Kx & Ax. 3000 tycker jag inbjuder till att hero får spela en pott med flera motståndare ur position. (Utan anten tycker jag 3k är helt okej som höjning)

 

grekgobz, jag förstår inte varför hero ska öppna preflop för mindre än halv pott, sedan när en mycket bra flopp har kommit där hero sannolikt är way ahead och det bör inte längre finnas speciellt många outs som gör motståndarens hand bättre än hero ska man plötsligt gå upp kraftigt i bettstorlek relativt potten? Sedan när kungen landar ska man fortsätta med att betta ganska stor andel av potten? Motståndaren kommer ju inte vika en enda hand som är bättre än HERO's damer. Chansen/risken att motståndaren går förbi med HERO med riverkortet är ganska låg så man behöver ju inte betta hårt på grund av det.

 

Som jag skrev ovan antingen så betar man 4500-5000 pre och degar flop eller så betar man mindre för att ha lagom för att få in allt till turn.

 

En normal raise på dessa nivåer är ofta 2,5-3BB pre när blindsen är såpass höga då även 1BB ofta är en ganska stor del av snittstacken. Här tittar man inte så mycket på pottodsen. att höja 4BB är över 20% av heros stack och redan 3BB är nästan 17% av heros stack. Normalt höjer man inte så mycket pre på dessa nivåer och att här höja mer för att man har ett monster pre är ju inte smart strategi då fi kan fatta vad man gör. Höjer vi mer så är det för att comitta oss på flopen.

 

Ax o Kx har i runda slängar 13% att dra ut oss till flop och AK ca 24% (3 kort) och vid en 3000 höjning får BB betala 22% av potten för att syna. Inte så bra odds att det stör. Alla andra får sämre odds. Han behöver mao AK eller KK eller AA för att ha rätt odds att syna mot vår specifika hand, Han kan ju ha rätt odds att syna mot vår range men det skiter vi ju i här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovan antingen så betar man 4500-5000 pre och degar flop eller så betar man mindre för att ha lagom för att få in allt till turn.

 

En normal raise på dessa nivåer är ofta 2,5-3BB pre när blindsen är såpass höga då även 1BB ofta är en ganska stor del av snittstacken. Här tittar man inte så mycket på pottodsen. att höja 4BB är över 20% av heros stack och redan 3BB är nästan 17% av heros stack. Normalt höjer man inte så mycket pre på dessa nivåer och att här höja mer för att man har ett monster pre är ju inte smart strategi då fi kan fatta vad man gör. Höjer vi mer så är det för att comitta oss på flopen.

 

Ax o Kx har i runda slängar 13% att dra ut oss till flop och AK ca 24% (3 kort) och vid en 3000 höjning får BB betala 22% av potten för att syna. Inte så bra odds att det stör. Alla andra får sämre odds. Han behöver mao AK eller KK eller AA för att ha rätt odds att syna mot vår specifika hand, Han kan ju ha rätt odds att syna mot vår range men det skiter vi ju i här.

 

Ja och vi har 80% mot any 2 cards så då ska vi limpa eller? Nej.

 

Vi ska betta som vi hade vilken hand som helst i vår range och han ska kunna folda en del av gångerna för det är det vi vill. Vi ska bete oss precis som vi hade AJ 77 eller annan hand i vår range, och 3BB är verkligen inte för mycket när det ligger ante ute. Foldar de för att du bettar 3BB bettar du antingen för få händer eller så sitter de på skräp och kommer ändå inte vilja se floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och vi har 80% mot any 2 cards så då ska vi limpa eller? Nej.

 

Vi ska betta som vi hade vilken hand som helst i vår range och han ska kunna folda en del av gångerna för det är det vi vill. Vi ska bete oss precis som vi hade AJ 77 eller annan hand i vår range, och 3BB är verkligen inte för mycket när det ligger ante ute. Foldar de för att du bettar 3BB bettar du antingen för få händer eller så sitter de på skräp och kommer ändå inte vilja se floppen.

 

3BB är inte för mycket och 2,5BB är inte för lite, Jag skrev ingenstans att vi skulle limpa.

 

Och ja jag betar alla mina händer 2,5BB, utom i situationer där jag går AI pre, när blindarna här såpass höga som de är. Och ja för det mesta räcker det bra för att få rundfold eller någon enstaka syn (vilket jag vill ha här), och det är kanon när jag ska stjäla att jag slipper beta mer. De gånger jag raisar mer är det för att det finns limpare före eller för att jag ska comitta mig till flopen.

 

Sen beror det ju på min stackstorlek också om man har säg 30k marker så är ju 3BB bättre än 2,5BB har man 40k kan man ju betta 3,5BB också. Det handlar ju även lite om hur stor del av stacken man raisar pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ax o Kx har i runda slängar 13% att dra ut oss till flop och AK ca 24% (3 kort) och vid en 3000 höjning får BB betala 22% av potten för att syna. Inte så bra odds att det stör. Alla andra får sämre odds. Han behöver mao AK eller KK eller AA för att ha rätt odds att syna mot vår specifika hand, Han kan ju ha rätt odds att syna mot vår range men det skiter vi ju i här.

 

Om jag vore BB här som startar handen med 79k synar jag med ATC om höjningen är till 3k, ingen annan synat och jag får de pottoddsen. Inte minst för att stealfrekvensen mot mina blinds ska minska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att lämplig öppningraise är till 2.5x +-0.3x, med alla händer man väljer att spela. Ju grundare stackar desto mindre behöver man raisa pre. Att syna med ATC i BB bara för att man har skapliga odds mot en 2.5x bet är imho jättejättedåligt, och klart bra för en hand som QQ då den har grymt bra implicita odds postflop med grunda stackar.

Dessutom kommer alla motståndare max ha 3 direkta outs i sin hand om han inte slöspelat AA, KK. Alla AK är givna 3 bets, allt annat med AK är jättedåligt om man inte har en spelare med riktigt hög squeezefrekvens sittandes bakom en.

 

Edit:

Nu till handen. Låt oss säga att Fi är en hyfsad spelare som inte är otroligt dålig eller oseriös. Han kan därför syna pre med typ 77-TT, KK-AA, KQo/s, QJs, JTs, AJo/s. QQ-JJ, AK, AQ bör han 3 beta. Float på flopp känns tveksamt också. Därför är det underligt om kungen hjälper Fi överhuvudtaget. Han bör ju inte ha K7 direkt? Då du har betydligt mindre än ett pottbet kvar på turn är det bara att dega, vilket i princip hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att lämplig öppningraise är till 2.5x +-0.3x, med alla händer man väljer att spela. Ju grundare stackar desto mindre behöver man raisa pre. Att syna med ATC i BB bara för att man har skapliga odds mot en 2.5x bet är imho jättejättedåligt, och klart bra för en hand som QQ då den har grymt bra implicita odds postflop med grunda stackar.

 

2.5x BB - höjning ger här BB 4:1 i pottodds (vilket inte är skapligt utan mycket bra) och BB är inte shortstackad här. Ifall BB inte synar brett med de pottoddsen så lär ju någon försöka stjäla BB:s blinds hela tiden.

 

Ifall HERO är en nit som bara höjer QQ+ i den positionen så är de implicita oddsen troligen reversed för HERO. Ifall HERO är lösare och öppnar med en hel del händer tror jag BB:s chans att vinna potten är hyfsat stor. Eftersom HERO sannolikt continuation-bettar ofta på floppen oavsett träff har ju BB hyfsade implicita odds också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.5x BB - höjning ger här BB 4:1 i pottodds (vilket inte är skapligt utan mycket bra) och BB är inte shortstackad här. Ifall BB inte synar brett med de pottoddsen så lär ju någon försöka stjäla BB:s blinds hela tiden.

 

Ifall HERO är en nit som bara höjer QQ+ i den positionen så är de implicita oddsen troligen reversed för HERO. Ifall HERO är lösare och öppnar med en hel del händer tror jag BB:s chans att vinna potten är hyfsat stor. Eftersom HERO sannolikt continuation-bettar ofta på floppen oavsett träff har ju BB hyfsade implicita odds också.

 

Hero är shortstackad således är det helt irrelevant ur Heros oddssynpunkt om BB är shortstackad eller inte. Du måste verkligen förklara hur QQ kan ha reversed implied odds mot en random hand när man har runt 3 pottbet kvar postflop. Implicita oddsen blir då väldigt bra då t ex J8o träffar ett par och måste stacka.

 

En bra anledning att inte skjuta in 4x pre är att man ska kunna raise/folda en viss del av sin range och ge sig själv billiga stealmöjligheter med t ex JTo i samma position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Det är var roligt att så många funderade kring öppningsbettet för det var något jag själv funderade en halvsekund på också. Det som fällde avgörandet var att vid just detta bord så hade alla som öppnat gjort det med 3 BB vid denna nivån utan att få överdrivet många synare. Att då beta 3000 (vilket nog är det jag gör oftast) hade, tror jag, ansetts som billigt och gett betydligt fler synare. Jag ville ha HU vilket jag fick.

 

jkkman, bla, talar om range på FI vilket är något i stil med vad jag själv satte honom på. Vilket leder mig till vad sulla sa:

 

Beroende på om jag tror att FI kan betala av en deg på flopp så gör jag gärna det här, 3BB pre är helt ok. Annars kör jag nog exakt samma stil som Hero, sjuk syn på flopp från FI dock, borde ju inte finnas syn här om han inte träffat nötter. Raise/Fold är ju annars standard.

 

Någon som kallsynar här får mig att misstänka nötter också eller någon som har svårt att släppa överpar, men som sagt lågt inköp och fin flopp, därför betar jag vidare... Det jag undrade var om ni betydligt bättre spelare har förmågan att stanna upp med så mycket av stacken investerad och lite chips pga denna misstanke? Det känns fel att beta vidare men måste... :)

 

 

Facit finns nedan i vitt:

FI sitter på 55. Vilket borde vara en "felaktig" preflopsyn med tanke på hur mycket jag sitter med bakom mig räknat på odds för set?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Det är var roligt att så många funderade kring öppningsbettet för det var något jag själv funderade en halvsekund på också. Det som fällde avgörandet var att vid just detta bord så hade alla som öppnat gjort det med 3 BB vid denna nivån utan att få överdrivet många synare. Att då beta 3000 (vilket nog är det jag gör oftast) hade, tror jag, ansetts som billigt och gett betydligt fler synare. Jag ville ha HU vilket jag fick.

 

jkkman, bla, talar om range på FI vilket är något i stil med vad jag själv satte honom på. Vilket leder mig till vad sulla sa:

 

 

 

Någon som kallsynar här får mig att misstänka nötter också eller någon som har svårt att släppa överpar, men som sagt lågt inköp och fin flopp, därför betar jag vidare... Det jag undrade var om ni betydligt bättre spelare har förmågan att stanna upp med så mycket av stacken investerad och lite chips pga denna misstanke? Det känns fel att beta vidare men måste... :)

 

 

Facit finns nedan i vitt:

FI sitter på 55. Vilket borde vara en "felaktig" preflopsyn med tanke på hur mycket jag sitter med bakom mig räknat på odds för set?

 

Kan ju faktiskt vara så att han bestämt sig dega på ett gäng låga floppar om han tror att du Cbettar en hög andel av din preflopraises HD. Då blir ju ine synen pre lika usel.

 

Oavsett går det ju inte att komma ifrån handen här och huruvida du raisar 2,5 eller 3 pre blir mer en smaksak/spelstilsfråga än något annat. Låt säga att man inte har någon raisefoldrange alls här samt att spelet är löst pre kontra att du stjäl mycket och att folk är tajta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...