Gå till innehåll

Beroende av..


dafvor

Recommended Posts

Jag är beroende av lypsyl. Jag har nog varit det i minst 5 år.

Har nån haft liknande problem? Det går verkligen inte att sluta.

 

Använder upp ett helt på några få dagar.

 

Jag har klarat att sluta snusa samt röka under perioder men detta är något helt annat.

 

Sick!

 

Need help!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, det är väl inte skadligt med för mycket lypsyl? Om det inte är det är det ju bara att köra.

 

Själv är jag beroende av snus, kaffe, mjölk och eventuellt alkohol i perioder. Det enda av detta jag inte skulle klara mig utan är kaffe och snus och så länge jag har alkohol och mjölk under kontrollerat beroende så är jag nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är beroende av lypsyl. Jag har nog varit det i minst 5 år.

Har nån haft liknande problem? Det går verkligen inte att sluta.

 

Använder upp ett helt på några få dagar.

 

Jag har klarat att sluta snusa samt röka under perioder men detta är något helt annat.

 

Sick!

 

Need help!

 

Har haft en kompis som var lypsylberoende. Inte bra för läpparna vad jag har hört, dom kommer typ bara bli torrare och torrare (dom håller sig inte mjuka och fina själva), så efter ett tag måste man bre på orderntligt. Dock är det inte någon läkares påstående så man kan ju ha sina tvivel om det stämmer.

 

Själv är jag nog datorberoende tror jag. Tragiskt.

 

Edit. Brukar även gå och dricka direkt ur sirapsflaskan när jag blir sugen. Finns det ingen sirap går honung alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SOCKER:h:

 

Tyvärr. Och Cola Zero (Koffein i allmänhet mao, men kaffe smakar inte så jävla gott.)

 

Har haft en kompis som var lypsylberoende. Inte bra för läpparna vad jag har hört, dom kommer typ bara bli torrare och torrare (dom håller sig inte mjuka och fina själva), så efter ett tag måste man bre på orderntligt. Dock är det inte någon läkares påstående så man kan ju ha sina tvivel om det stämmer.

 

Ja, typ det tvivlet att det är idioti. Varför marknadsföra en produkt för torra läppar som torkar ut dom? Jag menar hur bra är handkrämer som ska hjälpa mot torr hud men istället torkar ut den och gör att den spricker mer?

 

Myt kallas det.

 

Edit: Och datorberoende är jag. Tror inte det har och göra med något speciellt (Typ poker, internet) utan mer användandet i helhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snus är det enda som jag är fulltut beroende av.

Sen så är det ju alkohol men det är ju inte så man blir galen utan alkohol det är nog mera psykiskt att man alltid vill ha någon form av alkohol när det fina middag eller dylikt.

 

Är dock lite orolig att jag ska bli beroende av mina nya magiska grindpiller men så länge jag bara använder dom när det vankas långa grindsessioner är det nog ingen fara.

 

Edit: Spel och pokertorsk är man ju också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAr en polare som också använder lypsyl alltför mkt, har frågat honom om detta och han säger att hans läppar alltid är torra, ren inbillning imo.

 

Själv är jag beroende av snus och till viss del alkohol och kaffe.

 

Prova sluta använda det(lypsyl) ASAP o testa köra med försvarets hudsalva istället, mkt bättre i längden!

 

Kollar ni på vad lypsyl innehåller (det som det är mest är det som står först på innehållsdeklarationen) och det är väl något parafin (osäker på exakt vad det heter) och det gör läpparna beroende av det i längden...men osäker på källa tyvärr, någon som kan efterforska det lite bättre eller är det en "myt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova sluta använda det(lypsyl) ASAP o testa köra med försvarets hudsalva istället, mkt bättre i längden!

 

Kollar ni på vad lypsyl innehåller (det som det är mest är det som står först på innehållsdeklarationen) och det är väl något parafin (osäker på exakt vad det heter) och det gör läpparna beroende av det i längden...men osäker på källa tyvärr, någon som kan efterforska det lite bättre eller är det en "myt"?

 

Kan vara så att jag är en idiot men jag tror likadant. Alltså, om man använder för mycket, vänjer sig läpparna vid det och mjukar inte upp av sig själv. Samma sak med huvudverkstabletter, om man använder för ofta vänjer sig kroppen.

Förmodligen bara idiotiskt tänk då alla läkarbarn får i sig piller efter piller, de borde ju veta va de sysslar med men man vet aldrig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att jag är en idiot men jag tror likadant. Alltså, om man använder för mycket, vänjer sig läpparna vid det och mjukar inte upp av sig själv. Samma sak med huvudverkstabletter, om man använder för ofta vänjer sig kroppen.

Förmodligen bara idiotiskt tänk då alla läkarbarn får i sig piller efter piller, de borde ju veta va de sysslar med men man vet aldrig :)

 

jag skulle inte säga att jag var beroende av lypsyl, snarare att jag hade problem med torra läppar som sprack och var jobbiga osv.

Använde mkt lypsyl under den tiden men så fort jag slutade använda det några dagar blev läpparna jättetorra osv.

 

Fick då också höra att lypsyl kunde mätta självåterfuktningen i läpparna, så började köra på försvarets munsalva istället.

Funkar hur fint som helst och man behöver inte använda lika mycket heller!

Försvaret FTW!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, typ det tvivlet att det är idioti. Varför marknadsföra en produkt för torra läppar som torkar ut dom? Jag menar hur bra är handkrämer som ska hjälpa mot torr hud men istället torkar ut den och gör att den spricker mer?

 

Myt kallas det.

Om man ska vara lite konspiratorisk är det väl en utmärkt produkt att saluföra - den löser problemet i det korta loppet men förvärrar det i det långa så att man tvingas fortsätta använda det. Tvivlar på att någon har incitament att bekosta en vetenskaplig studie på lypsylets negativa effekter men anekdotiskt finns det mycket som talar för att det förhåller sig så här och teoretiskt sett är förklaringsmodellen som flera ovan har angivit inte alls orimlig.

 

I många sammanhang anpassar sig kroppens vävnader till de krav som ställs på dem. Om du börjar spela gitarr dröjer det inte länge förrän huden på vänsterhandens fingertoppar byggs på så att det inte längre gör ont att trycka ner strängarna. Om du låter bli att röra dina ben förtvinar lårmusklerna ganska snabbt. Att smörjningen av läpparna kan hämmas av "hjälp utifrån" är som sagt inte teoretiskt orimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...