Gå till innehåll

Statskulden.


Recommended Posts

Det finns visst mening med att låna pengar. Exempelvis om du som företag lånar pengar till investeringar för att du tror att dessa investeringar kommer att ge högre avkastning än kostnaden för lånet.

 

Dessutom är det som tidigare påpekats stor skillnad mellan skulder till utlandet och skulder till landets invånare.

Det var det jag menade när jag skrev att syftet med skulden var att göra sej skuldfri. Det kan ju tolkas precis som du skriver oxå naturligtvis.

 

Men som sagt, den bilden har inte jag av Sveriges statsskulder. Känns som om Sveriges statsskuld mest grundat sej i akutlösningar på budgetunderskott genom åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, den bilden har inte jag av Sveriges statsskulder. Känns som om Sveriges statsskuld mest grundat sej i akutlösningar på budgetunderskott genom åren.

 

Det är väl en kombo. Att täcka budgetunderskott kan vara ett adekvat skäl till att låna.

 

Tycker alltid det är kul att läsa såna stensäkra uttalanden som man finner i OP. Om det ist handlade om att Ericsson hade skulder på massor av pengar per aktieägare, så skulle nog de flesta lolla. Där är matematiken enklare och mer intuitiv, då pengar har face value. I nationalekonomiska sammanhang är pengar något betydligt mer luddigt, och bilden kan inte målas i svartvitt med kontrast 100 som OP gör, men liknelsen med Ericsson har icke desto mindre ett pedagogiskt värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att ingen nämner de verkliga orsakerna till varför Sverige och resten av västvärlden befinner sig i den nuvaranden situationen.

 

Läs denna bok:

 

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918948326X

 

En person verkade i alla fall ha huvudet på skaft som rekommenderade Zeitgeist filmen dock.

 

Död åt ZOG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att ingen nämner de verkliga orsakerna till varför Sverige och resten av västvärlden befinner sig i den nuvaranden situationen.

 

Läs denna bok:

 

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918948326X

 

En person verkade i alla fall ha huvudet på skaft som rekommenderade Zeitgeist filmen dock.

 

Död åt ZOG.

 

Jag har rekommenderat den förr, ingen som ser den ändå. Människor (framförallt svenskar) är så jävla trångsynta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte ganska så självklart varför vi inte betalar, eller varför tex USA har sådana enorma skulder? Det är någon/några som tjänar på detta. Och denna någon/några ger ju inte frivilligt bort miljarder bara så där. Vet inte vad folket på pokerforum anser om zeitgeist men den kan vara ganska så intressant att se. För att i vilket fall diskutera eller ifrågasätta saker. Precis som du gör nu, tror du kan finna den intressant,

 

Filmen är fri, den är gjord utan något vinstsyfte och dom släppte den på nätet så att alla som vill skall kunna få ta del av den. Så om jag postar en länk var man kan ladda ner den så uppmanar jag inte till något brott, eller? Om någon moderator anser det ändå så pma mig så får du den ändå :-)

 

http://www.tankafett.com/full.php?id=10491

 

Zeitgeist addendum är bättre!

 

http://video.google.com/videoplay?docid=7065205277695921912&ei=8dkkSdmMFYT22gLx_JmuCg&q=zeitgeist+addendum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om politikerna och våra folkvalda ledare hade varit kompetenta hade dom dom betalt av skiten på några år. Höjt skatten eller vad som helst. Då hade våra skattepengar sluppit att dräneras på kapital varje månad. Vi har ju redan nu betalt långt mer i räntor än vad skulden är. 126,5%. Folk pratar om att SMS lån är bara idioter som tar. Men vad har våra politiker gjort? 126,5% effektiv ränta hittills. Och det räcker inte. Då har jag inte räknat på åren innan 1988. Vi har haft statsskuld sedan 1975 minst. Sjukt.

 

Du kan ju inte jämföra med sms-lån. Dessa ger ungefär 85 miljoner procents ränta på en 20-årsperiod. Ganska mycket mer alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...