Gå till innehåll

nolltaxering!


bigdwarf

Recommended Posts

Antar att det finns ett par stycken på detta forum som nolltaxerade förra året. Tänkte kolla om det är någon som fått några efterföljder av detta? Räcker det med att man spelar på en skattefri site så slipper man oroa sig? Någon som blivit sköntaxerad?

 

Vet att det finns en lång skattetråd men skulle vilja ha svar från personer som varit med om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det egentligen? Måste ju finnas tusentals arbetslösa som nolltaxerar? Kollar skatteverket upp alla dem?

 

Och vad innebär kolla upp? Kollar deras konton?

 

A-kassa är både belagd med inkomstskatt och pensionsgrundande. Detsamma gäller andra ersättningar som sjukersättning, föräldrapenning med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa deklaration blir första helt noll för mig så jag är ruskigt nyfiken =)

Förra året hade jag hela 60k i inkomst!

Är lite nojjig dock då jag hört från nått håll att ipoker kanske inte är skattefritt??

Spelat på stars och full tilt en del men aldrig cashat ut några större summor så där borde man klara sig också, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det finns ett par stycken på detta forum som nolltaxerade förra året. Tänkte kolla om det är någon som fått några efterföljder av detta? Räcker det med att man spelar på en skattefri site så slipper man oroa sig? Någon som blivit sköntaxerad?
Ja. Nej. Ja.
Tror det är just nolltaxering som skatteverket får upp ögonen för.
Nej.
Hur fungerar det egentligen? Måste ju finnas tusentals arbetslösa som nolltaxerar? Kollar skatteverket upp alla dem?

 

Och vad innebär kolla upp? Kollar deras konton?

Ja, Skatteverket har som mål att kola upp alla för eller senare. Det är många som ska kollas, så det dröjer lite.

Att "kolla" innebär att SKV först skickar ut en förfrågan där du ska redovisa hur du överlever ekonomiskt. Är inte svaret tillfredsställande kan SKV ta utdrag från dina bankkonton... finns där något suspekt får du förklara dig om din historia inte stämmer i deras ögon.

Om du är "ekonomiskt aktiv" triggar detta systemet extra. Att vara ekonomiskt aktiv innebär att du t.ex. köper/säljer aktier, bilar, hus/bostadsrätter eller använder utländska kontokort i Sverige. Allt detta kan SKV se.

 

Good Luck! (You'll need it!) :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...