Gå till innehåll

Outs, 2% eller 4%?


Deppodi

Recommended Posts

Tjenare!

 

Jag ska inte göra någon lång och jobbig tråd om pottodds osv. Men när jag har spelat poker så läste jag en guide i början av min pokerkarriär, där stod det att man kunde ta x antal outs gånger 4 på floppen, och sen gånger 2 på rivern för att få fram ett ungefärligt värde på hur bra procentchans man har att vinna handen.

 

Ett typiskt färgdrag på flop = 9x4~36%

Ett typiskt färgdrag på turn = 9x2~18%

 

Stämmer detta?

 

För jag läste nyss i en annan guide där det står att man bör ta sina outs gånger 2. Det innebär ju att vi skulle ha lite bättre än 4:1 på floppen? Vilket inte stämmer? :shock:

 

PS. Det var en nybörjarguide :-P

 

http://www.pokersidan.se/pottodds.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8x preflop?

 

Man räknar 2% per kort på brädan (och på handen).

 

Med ett ess på näven finns det (förhoppningsvis) tre kvar i leken. Vi säger att du är all in mot KK och att du måste träffa det där esset på rivern för att vinna. 3 ess, alltså ungefär 6% chans att träffa ess på rivern (om man plockar bort ev kickerträff och färg/stegdrag).

 

På andra gator får du multiplicera accordingly med hur många kort som ska dras (flopp+turn+river).

 

Så preflop har du alltså...? (Pedagogiska Jennez)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Jag ska inte göra någon lång och jobbig tråd om pottodds osv. Men när jag har spelat poker så läste jag en guide i början av min pokerkarriär, där stod det att man kunde ta x antal outs gånger 4 på floppen, och sen gånger 2 på rivern för att få fram ett ungefärligt värde på hur bra procentchans man har att vinna handen.

 

Ett typiskt färgdrag på flop = 9x4~36%

Ett typiskt färgdrag på turn = 9x2~18%

 

Stämmer detta?

 

För jag läste nyss i en annan guide där det står att man bör ta sina outs gånger 2. Det innebär ju att vi skulle ha lite bättre än 4:1 på floppen? Vilket inte stämmer? :shock:

 

PS. Det var en nybörjarguide :-P

 

http://www.pokersidan.se/pottodds.php

 

Tror du massuppfittade dem lite kanske? Exemplet färgdrag på flop så har du 18% från flop till turn och sedan 18% från turn till river. Tillsammans från flop - river är det alltså 36%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte bli off topic, men tänk på att tumreglerna blir mer och mer felaktiga ju fler outs vi räknar på. Tror att upp till 9 outs så funkar det riktigt bra. Med fler outs så blir det mer och mer glädjekalkyl.

 

/SK

 

4% per out för de första 10 outsen, 3% för varje out därutöver = en tumregel som är tillräckligt nära sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska bra är väl att använda 2% som tumregel per specifikt kort, och sedan räkna på sannolikheten för att man INTE träffar per gata.

 

Exempel: Vi har 15 outs från flopp. 15x2=30%. Alltså 70% att vi inte träffar från flopp ->turn. För att få sannolikheten flopp->river kvadrerar vi sannolikheten att inte träffa, dvs 0,7^2=0,49=49% att vi INTE träffar, alltså 51% att vi träffar. Enkelt och nära sanningen oavsett antal outs, och vi undervärderar snarare än övervärderar våra chanser dessutom, om än marginellt (eftersom varje specifikt kort >2%). Rätta mig om jag har fel. Är full och trött...

 

 

/SK

 

EDIT: Nån siffra fel pga fylla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...