Gå till innehåll

Hur spelar jag med 15bb stack?


Recommended Posts

De allra svåraste besluten i sng upplever jag när stacken är sådär i gränslandet

mellan spelbar och push/fold. Alltså vid 10-15bb ungefär. Vad gör jag med en

A-K i en ohöjd pot då till exempel? Värdesatsar jag 3bb och får syn så får jag ju

2 av 3 gånger slänga in ett c-bet utan träff. Får jag omslag då och lägger mig

så är det inte mycket kvar av stacken... Jag har ett handexempel från igår med

just A-K, nu är stacken lite djupare ca 17 bb men ändå relativt short.

Hur är min satsning på floppen? Min tanke med den var att den är stor

nog för att ge fold men liten nog för att själv kunna lägga mig vid omslag, rätt

tänkt? Ge gärna mer allmäna förslag om spelstil med den sortens stack också.

 

Full Tilt Poker Game #8931904416: $30 + $3 Sit & Go (68369878), Table 1 - 30/60 - No Limit Hold'em - 6:25:46 ET - 2008/11/12 (6 handed)

Plats 1: Get33 (2,710)

Plats 2: HERO (1,065)

Plats 3: Scottyleeming (1,130)

Plats 4: gonebananas1 (3,365)

Plats 5: mjlang10 (730)

gonebananas1 lägger den lilla mörken på 30

mjlang10 lägger den stora mörken på 60

Knappen är på plats #3

*** HÅLKORT ***

Gett till HERO [Ah Kd]

Get33 lägger sig

HERO höjer till 180

Scottyleeming synar 180

gonebananas1 lägger sig

mjlang10 lägger sig

*** FLOPP *** [2s Js 4c]

HERO har 15 sekunder på sig att göra något

HERO satsar 250

Scottyleeming har 15 sekunder på sig att göra något

Scottyleeming lägger sig

Osynad satsning på 250 går tillbaka till HERO

HERO muckar

HERO vinner potten (450)

*** SAMMANFATTNING ***

Totalpott 450 | Avgift 0

Lista: [2s Js 4c]

Plats 1: Get33 satsade inte (lade sig)

Plats 2: HERO fick (450), muckade

Plats 3: Scottyleeming (knappen) lade sig efter floppen

Plats 4: gonebananas1 (lilla mörken) lade sig före floppen

Plats 5: mjlang10 (stora mörken) lade sig före floppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De allra svåraste besluten i sng upplever jag när stacken är sådär i gränslandet

mellan spelbar och push/fold. Alltså vid 10-15bb ungefär. Vad gör jag med en

A-K i en ohöjd pot då till exempel? Värdesatsar jag 3bb och får syn så får jag ju

2 av 3 gånger slänga in ett c-bet utan träff. Får jag omslag då och lägger mig

så är det inte mycket kvar av stacken...

 

Funderar oxå på det samma (semi-bump)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10-15 BB beror ju förstås på i vilket läge av SNG:n vi är. Jag antar att vi pratar om bubbla och semibubbla?

 

I läget som presenterats så bombar jag alla dar i veckan på den floppen givet hur vi spelat pre. Att slå upp till 250 och vika finns ju inte.

 

AK kan vi ju hur som helst inte vika pre här på nåt sätt, så pre är ju standard, men jag förstår ditt dilemma. Exemplet blir kanske inte så tydligt, men problemet är universellt och den svåraste delen i sng tycker jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10-15 BB beror ju förstås på i vilket läge av SNG:n vi är. Jag antar att vi pratar om bubbla och semibubbla?

 

I läget som presenterats så bombar jag alla dar i veckan på den floppen givet hur vi spelat pre. Att slå upp till 250 och vika finns ju inte.

 

AK kan vi ju hur som helst inte vika pre här på nåt sätt, så pre är ju standard, men jag förstår ditt dilemma. Exemplet blir kanske inte så tydligt, men problemet är universellt och den svåraste delen i sng tycker jag med.

 

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. För det första: Nej det handlar inte

nödvändigtvis om bubblan. Som du ser i mitt handexempel så är det 5 personer

kvar (av 6) och vi är endast innne i fjärde perioden (30/60 med startstack 1500).

Så någon sorts bubbla skulle jag väl inte kalla det. Men hur som helst.

Du säger att höja 3bb preflop är standard. Samtidigt som du säger att du

bombar och fullföljer missad flopp. Då är det väl större värde i att ställa in direkt

preflop, om du ändå in tänker vika dig post. Jag har begränsade kunskaper

i avancerad pokermatematik men menar du verkligen att det är mer optimalt

att höja 3bb pre för att sedan fullfölja i stort sett alla floppar? Jämfört med att ställa pre? (och om du nu hävdar att nej, jag är inte beredd att satsa

på alla floppar, så vill jag gärna att du ger exempel på en flop som du check/foldar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså 10Bb är ju inte en konstant i en sng. Det är väldigt lite tidigt i sng, och mer i senare skeden. Därför är det ju också mindre intressant i tidigare skeden, för då spelar vi bara all-in poker. Hur många betalas på den sajt du spelar på?

 

Problemet för dig här är att du har 17 BB, men att du slår upp 3 av dem, det betyder att det ligger 7,5 BB i potten vid en syn och fold av blindarna. Hur ska du spela därifrån? Du har bara 14 kvar och det ligger 7,5 i potten. Detta måste vi ju ta ställning till pre, dvs innan vi betar pre. Vad kommer hända vid olika scenarion? Hur stor pot bygger vi pre, och vad har vi för stack själva (= hur mycket FE finns det). Jag gillar inte bet-fold här, eftersom vi lämnar oss själva med under 10BB.

 

Vad som är optimalt beror ju givetvis på motståndet, mot vissa check-bombar vi på den här typen av floppar, beroende på hur bred HD fi har pre, och hur vek han är i spelet. Sen finns det ju floppar vi mindre gärna vill bomba på. T ex en flop som innehåller QJ kan ju kännas lite kall att stoppa in allt på.

 

Eller menar du att du är beredd att vika med 600 kvar, efter att du investerat 430 och det ligger drygt 1100 i potten och det kostar dig knappt 30% att syna för resten? Det här måste vi ju givetvis tänka på pre, det är ju inte en isolerad gata på något sätt, utan vad som kommer följa därefter styrs ju av hur vi spelar pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rimlig/t frågeställning / konstaterande.

 

Personligen brukar jag tajta till mig något (slänger tex AJ som jag med lite större stack i vissa situationer hade försökt sno mörkarna med).

 

Däremot brukar jag försöka commita mig redan pre utan att för den sakens skull pusha.. dvs kanske höja 4-5xbb istället för 3x och sedan ställa alla floppar.. mest för att jag tycker det ser så tomtigt ut att ställa 15bb pre.

 

Beroende på hur man ser på det bör man få mer FE om man höjer lite mindre dessutom istället för att ställa. (En tänkande motståndare tänker monster, en otänkande motståndare tänker att man är svag). Eller det är iaf så jag tänker :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.5x är så sjukt överlägset här. Det åstadkommer allt 3x gör, men till ett lägre pris. Jag tänker inte ens kommentera 4-5x.

 

Har vi något mindre stack börjar öppenstopp kännas överlägset med händer typ AK/TT.

 

Vad är det du åstadkommer, du kan ju inte släppa några händer oavsett vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi säger 150 pre, får syn av samma kille.

 

390 i potten, vi betar ut 240.

 

Om han stoppar in här är det 675 för oss att syna i en pott som då blir 2220. Med ess hög utan drag.

 

Klart vi kan släppa.

 

Det enda du har åstadkommit är att bli utdragen (förmodligen; om du nu tajtar till dig precis som jag skrev) för en billig peng. Jag antar att högre par osv hör av sig pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag höjer 2,5x och checkar flop. Har han mig slagen, drar ut och höjer, bluffar vid senare gator så försöker jag syna med en frekvens enligt den frekvens jag tror han bluffar så att jag iaf inte blir exploaterbar. Checkar vi flopp så måste vi vara väl medvetna om att han ofta kommer göra det jobbigt för oss på senare gator och därför är det viktigt att estimera hans range samt bluffrekvens för att kunna göra någorlunda korrekta syner/folder.

 

Jag personligen tycker att detta är bland de svårare lägena i sng men jag gillar inte linjen att bomba floppen, Det enda som kan tala för att vara aggro är att vi inte är nära bubblan. Hade vi varit på bubblan hade det talat för check ännu mer.

 

Det jag dock kan tänka mig att göra om jag ska betta är att att halvpotta men detta kräver ju att ens generella strategi har halvpott inblandat vid träff också, d.v.s att vi lirar smallball.

 

edit. jag är short handed lirare... kanske är min passiva linje inte lika effektiv på fr men min generella uppfattning i sngs är att man ska investera i väl utvalda lägen. Att spela en sån här flop aggressivt är inte en sådan imo. Sen är det klart man med en vis % bör höja en sån här flopp mot en skicklig spelare. Mot en fisk så anser jag dock att check är det bästa.

 

double edit. fan vi är ur position såg jag just. Jag mixar nog mellan check och 2/3 bet och foldar omslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du har åstadkommit är att bli utdragen (förmodligen; om du nu tajtar till dig precis som jag skrev) för en billig peng. Jag antar att högre par osv hör av sig pre.

 

Jag förstår verkligen inte vad du menar.

 

Antingen slipper jag vara all-in mot en bättre hand eller förlora särskilt många marker. Du tycks förespråka det första alternativet, men båda är så klart sämre än min linje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår verkligen inte vad du menar.

 

Antingen slipper jag vara all-in mot en bättre hand eller förlora särskilt många marker. Du tycks förespråka det första alternativet, men båda är så klart sämre än min linje.

 

Du förlorar 390 marker av 1065 i startstacken, ~36% - en ansenlig summa med AQ+ som förmodligen är bästa hand preflop. Låt det åtminstone kosta för fi att dra ut dig med en sämre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men liksom...det är ju inte BRA för oss att spela missade floppar OOP med AK/AQ.

 

Vi kommer få syn hyfsat ofta, oavsett om vi höjer till 2.5x eller 4x, vi kommer ogilla ca 60% av flopparna.

 

Skillnaderna blir:

 

4x vinner preflop något mer ofta

4x inducerar något färre resteals med sämre händer (skulle jag tro)

4x förlorar fler marker de gånger vi får syn pre och spelar c/f på flop

4x gör att vi inte kan bet/vika flop

 

Så vitt jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men liksom...det är ju inte BRA för oss att spela missade floppar OOP med AK/AQ.

 

Vi kommer få syn hyfsat ofta, oavsett om vi höjer till 2.5x eller 4x, vi kommer ogilla ca 60% av flopparna.

 

Skillnaderna blir:

 

4x vinner preflop något mer ofta

4x inducerar något färre resteals med sämre händer (skulle jag tro)

4x förlorar fler marker de gånger vi får syn pre och spelar c/f på flop

4x gör att vi inte kan bet/vika flop

 

Så vitt jag kan se.

 

Klart att det inte är bra! Därför vill vi göra det så enkelt som möjligt för oss och eftersom vi inte spelar några spekulativa händer pre i det här läget så tycker iaf jag det är lika bra att få in degen oavsett flop. Dels för att slippa folda bäst hand och dels för att få fullt betalt när båda har träffat. Klart vi blir utdragna då och då men det sker iaf inte "gratis".

 

Punklista:

1. Utmärkt utgång av handen.

2. Klart negativ aspekt av att höja 4x.

3. Check ger fi stor möjlighet att stjäla potten med sämst hand.

4. Vilket också är hela poängen eftersom jag inte vill kasta bort 40% av stacken, med en riktigt bra starthand.

 

Säger inte att jag har rätt, tycker det är en intressant diskussion eftersom jag tycker det är en av de svåraste situationerna i en sng! Om jag skulle välja något annat alternativ skulle det isf vara check/fold, men det känns oerhört vekt. En fördel med att spela c/f borde vara att man kan stjäla fler potter pre med 2,5x höjningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men liksom...det är ju inte BRA för oss att spela missade floppar OOP med AK/AQ.

 

Vi kommer få syn hyfsat ofta, oavsett om vi höjer till 2.5x eller 4x, vi kommer ogilla ca 60% av flopparna.

 

Skillnaderna blir:

 

4x vinner preflop något mer ofta

4x inducerar något färre resteals med sämre händer (skulle jag tro)

4x förlorar fler marker de gånger vi får syn pre och spelar c/f på flop

4x gör att vi inte kan bet/vika flop

 

Så vitt jag kan se.

 

Håller i stort med i punkterna.

 

Att vi höjer 4-5 BB istället för 2,5BB är ju i ett försök att visa att vi committar oss och för att få fi att spela lite bredare än vad han har odds för. Framförallt när vi har en relativ kortis i BB. Så planen är ju aldrig att spela check-fold de gånger vi höjer 4BB eller mer. Det är ju att göra det enklare att få in smeten.

 

Att vi inte kan bet-vika är ju det vi önskar åstadkomma med den typen av bet.

 

Jag höjer iofs ganska olika här, och båda sätten har ju sina för- och nackdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt deg pre imo.

 

Har du en del sämre händer i din pushrange bör du kunna få syn av en del sämre händer samt att det trots allt finns många som skulle vika 22-88 här. Får du syn är det som absolut sämst flipp och ofta tar du den direkt. Gör du dessutom detta move med PP och en del sämre A så bör det funka bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ifall man pushar.. vad gör man med aj, aq, kq,en del pp?

Push är uteslutet. Balanserar ju ingenting.

Vidare fungerar 4x ifall man bara höjer nötter men ska man också höja marginella händer är det smartare att generellt hålla sig till 2,5x.

 

Jag resonerar utifrån den givna situationen i handen, där mitt spel ska vara lockande för BB att spela för brett och för tidigt. Om det är nån annan som vill dansa så får det väl vara så, det mår jag inte jättedåligt över.

 

Vet inte hur viktig balansen är här.

 

Det här är ju SH, som ju du har milsvid större koll på än jag, men min balansering är snarare i att beta olika här med våra topphänder, än att blanda in sämre händer, så de ggr jag ställer har jag aldrig AJ, utan alltid typ AK+ JJ+, medan 2,5 kan vara AT och sånt. Just i den här handen får ni väl inte för er att raisa 2,5 BB med AT/AJ för att relativt ofta på push i nyllet från BB som börjar bli sugen...? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...