Gå till innehåll

Hierarkin på våra fängelser


Jennez

Recommended Posts

Märklig bedömning, Jennez.

Hagamannen slaktade inte några barn, vilket både Eklund och Olsson gjorde.

 

Våldtäkt och mord på barn är fortfarande det värsta du kan göra.

Även bland snabbknullare av normalgraden. D.v.s. de som attackerat vuxna kvinnor. Många av dessa har egna ungar dessutom.

 

Så skruvad är hackordningen på kåken likförbannat.

Det är aldrig så att "vi har gjort ungefär likartade brott". Hierarkin gäller stenhårt, inte bara på kåken, utan även på rättspsyk numera.

 

Rånare står högt i kurs. Bankrånare och värderånare då.

Folk som rånar panschisar eller handikappade hamnar jävligt långt ner på stegen.

 

När det gäller mördare, är det en annan bag.

Det handlar mycket om VEM du släckt och i vilket sammanhang.

Polismördare får alltid cred i de här kretsarna, t.ex.

 

Utvecklingen de senaste 20 åren, visar också att gängtillhörigheten är viktigare än den var förr.

Kåkarna i Sverige har utvecklats efter amerikansk modell.

Som allt annat...

Håller med Roffe här.

 

Och var i hierarkin bland Lindgren, Eklund, Ohlson, Quick hamnar då Tony Allden? (Han som mördade Carolin Stenvall i Gällivare)

 

Och var är Vrakman och Max Cady? Har våra kriminologer helt missat denna tråd? (Jag har bara 10 poäng Allmän Kriminologi)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Håller med Roffe här.

 

Och var i hierarkin bland Lindgren, Eklund, Ohlson, Quick hamnar då Tony Allden? (Han som mördade Carolin Stenvall i Gällivare)

 

Och var är Vrakman och Max Cady? Har våra kriminologer helt missat denna tråd? (Jag har bara 10 poäng Allmän Kriminologi)

 

Var Allden hamnar vet vi inte förrän vi har svaret på vad han egentligen gjort.

Jag tror inte han hamnar speciellt högt upp.

 

De flesta som haft med Quick att göra, vet att han är en mytoman av rang.

Hans fabulerande kring 8-9 mord köptes direkt av polis/åklagare för att höja procenten på uppklarade brott.

Hela karln är ett enda stort ljug.

 

Apropå Ekobrottslingarna så hamnar de sällan eller aldrig på hårdkåkarna där de riktiga psykopaterna sitter.

Halvöppna anstalter oftast.

 

Ekogubbarna drabbas därför sällan av det klimat som råder på Kumla, Hall, Tidaholm etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att våldtäkt och/eller mord av barn är det förjävligaste. Men om man ska kolla på enskilda fall eller rättare sagt förbrytare så känns Hagamannen bra mer skruvad än både Olsson och Eklund. Helt enkelt eftersom han var en serieförbrytare och var helt besinningslös i sitt våld. Visserligen är både Olsson och Eklund skyldiga till två eller fler brott men den systematiska och brutala misshandel som Hagamannen utsatte vissa av offren för känns så brutal och sjuk då de bägge andra (så vitt man förstår) åtminstone dödade sina offer förhållandevis snabbt.

 

Samtliga herrar är ju naturligtvis svårt psykisk störda men Hagamannen känns mer oberäknerlig och farlig för den allmänna populationen än de bägge andra. Det är dock hårklyverier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Ekobrottslingarna så hamnar de sällan eller aldrig på hårdkåkarna där de riktiga psykopaterna sitter.

Halvöppna anstalter oftast.

 

Ekogubbarna drabbas därför sällan av det klimat som råder på Kumla, Hall, Tidaholm etc.

 

Helt OT i den här tråden, men jag känner en hantverkare som åkte in för skattebrott. Enda anledningen till atthan inte åkte in för bokföringsbrott också var att han inte hade tillstymmelse till bokföring.

 

Okej, killen hamnar på öppen anstalt. Alltså, det här är en kille som absolut inte kan sitta still, han måste ha sina fingrar igång. Och anstalten är ju i halvrisigt skick. Så han lånar ihop lite verktyg av anstaltsledningen och börjar fixa småsaker här och var. Okej, i slutet av vistelsen så är det på nivån att han får pengar och nycklar till skåpbilen och drar iväg till byggmarknader för att köpa material för att fixa och dona.

 

När han muckar så får han direkt "order" att fixa ett företag igen så han kan komma tillbaks och snickra klart det sista på anstalten. Han måste dock ha någon som sköter bokföringen :-). Onekligen en perfekt första referens efter mucket.

 

För killar som dessa funkar kriminalvården. För övriga är det väl mest förvaring, att se till att Hagamannen inte kommer ut i samhället igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att våldtäkt och/eller mord av barn är det förjävligaste. Men om man ska kolla på enskilda fall eller rättare sagt förbrytare så känns Hagamannen bra mer skruvad än både Olsson och Eklund. Helt enkelt eftersom han var en serieförbrytare och var helt besinningslös i sitt våld. Visserligen är både Olsson och Eklund skyldiga till två eller fler brott men den systematiska och brutala misshandel som Hagamannen utsatte vissa av offren för känns så brutal och sjuk då de bägge andra (så vitt man förstår) åtminstone dödade sina offer förhållandevis snabbt.

 

Samtliga herrar är ju naturligtvis svårt psykisk störda men Hagamannen känns mer oberäknerlig och farlig för den allmänna populationen än de bägge andra. Det är dock hårklyverier.

 

Just for the record, så har inte Hagamannen mördat någon. (Var iofs rätt nära att sista offret strök med.) De två andra psykopaterna du nämner har däremot mördat. Barn dessutom. Så att Hagamannen är farligare för samhället vetefan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just for the record, så har inte Hagamannen mördat någon. (Var iofs rätt nära att sista offret strök med.) De två andra psykopaterna du nämner har däremot mördat. Barn dessutom. Så att Hagamannen är farligare för samhället vetefan....

 

Beror ju på hur man definierar "farlig". Jag tar Hagamannen som exempel eftersom han gav sig på ett stort antal människor helt på random. Större risk att bli brutalt misshandlad av Hagamannen än att bli mördad av Eklund med andra ord, även om man så klart hellre hade haft livet i behåll.

 

Ang. att Helén hölls fången i stugan i flera dagar så stämmer det säkert. Det är ju naturligtvis djupt tragiskt men jag får hänvisa till ovan stycke för min poäng.

Det verkar som att flickmorden har ett större slumpmoment involverat än Hagamannens tillvägagångssätt. Visst valde han också ut sina offer slumpmässigt men var å andra sidan ute och härjade oftare. Han hade inte heller en lika klar definition av vilken typ av offer han sökte. Det räckte i princip med att man var kvinna vilket täcker in hälften av oss. Hur stor andel av befolkningen flickor i åldern 8-12 år är har jag ingen aning om men det är ju extremt snävt i jämförelse med Hagamannens spridning.

 

Tar man å andra sidan en snubbe som Mattias Flinck så är det rätt sannolikt att den killen är helt ofarlig idag. Man kan väl säga att han fick samma typ av tillfälliga psykos som Hagamannen. Btw så kan vem som helst av oss råka ut för en sådan psykos. Skillnaden är att Hagamannen flippade i princip varenda gång han drack. För Flinck och den övriga majoriteten händer sådant bara en gång (om det händer alls).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man å andra sidan en snubbe som Mattias Flinck så är det rätt sannolikt att den killen är helt ofarlig idag. Man kan väl säga att han fick samma typ av tillfälliga psykos som Hagamannen. Btw så kan vem som helst av oss råka ut för en sådan psykos. Skillnaden är att Hagamannen flippade i princip varenda gång han drack. För Flinck och den övriga majoriteten händer sådant bara en gång (om det händer alls).
Måste vara första gången i historien jag håller med Jennez om någonting. Flinck är ofarlig idag. Men, som Örebro tingsrätt skrev, straffvärdet på hans brott är för högt för att kunna tidsbestämma hans straff redan nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow... Hade ingen aning.

 

Snyftningarna från Jens hörs i hela Skåne just nu... :mrgreen:

Låt mig gissa - Cyntax är stadgad familjefar?

 

OnT: På landets klass 1 fängelser är c:a xx% från olika balkanländer, resten är en salig blandning av somalier, finnar, danskar, norrmän och givetvis svenskar (mycket grov generalisering, jag vet!). Min fråga; har ditt brott större betydelse än din hudfärg i ett fängelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyftningarna från Jens hörs i hela Skåne just nu... :mrgreen:

Låt mig gissa - Cyntax är stadgad familjefar?

 

OnT: På landets klass 1 fängelser är c:a 50% från olika balkanländer, resten är en salig blandning av somalier, finnar, danskar, norrmän och givetvis svenskar (mycket grov generalisering, jag vet!). Min fråga; har ditt brott större betydelse än din hudfärg i ett fängelse?

 

Tror du glömde bort att nämna lejonparten dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du glömde bort att nämna lejonparten dock..

 

Innan diskussionen tar fart: Jag ser väldigt gärna en länk till trovärdig källa kring etnicitet/hudfärg på våra fängelser. Sedan är diskussionen fri.

 

Som jag skrev - grov generalisering. Skitsamma hur procentsatserna är fördelade - frågan var alltså om hudfärg/etnicitet har mindre betydelse än det brott man begått? Det jag fiskar efter är om rasismen på ett fängelse är mindre utbredd än i samhället i stort...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en "grov generalisering" - det är ett uttryck för ett hopplöst kantstött intellekt.

 

Misstänkte att en - eller flera - enkelspåriga forumiter skulle hänga upp sig på detaljerna och ge blanka fan i själva huvudfrågan.

För säkerhets skull editerar jag lite i den posten och förhoppningsvis får svar på frågan jag ställde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag fiskar efter är om rasismen på ett fängelse är mindre utbredd än i samhället i stort...?
Rasismen på fängelser är mycket, mycket grövre än i samhället i stort. Om inte annat för att det finns betydligt fler män med arbetarklassbakgrund än dagisfröknar där inne.

 

Ingen länk att bjuda på, men jag skulle bli extremt förvånad om personer utan medborgarskap inte vore rejält överrepresenterade på klass 1 anstalter.

 

Är ju också rätt naturligt eftersom en stor del av den grova narkotikabrottsligheten, och annan organiserad brottslighet, sker bland internationella entreprenörer och det bland dessa finns ovanligt hög flyktrisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att en - eller flera - enkelspåriga forumiter skulle hänga upp sig på detaljerna och ge blanka fan i själva huvudfrågan.

För säkerhets skull editerar jag lite i den posten och förhoppningsvis får svar på frågan jag ställde.

 

Det kan ju bero på att din frågeställning inte är lika intressant som att gapa åt det faktum att man kan vara som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan diskussionen tar fart: Jag ser väldigt gärna en länk till trovärdig källa kring etnicitet/hudfärg på våra fängelser. Sedan är diskussionen fri.

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

 

Det finns en del på BRÅ under http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=49&module_instance=15 kring detta ämne.

 

Sen vill jag som laglydig icke straffad medborgare gärna också veta om skalan utgår från 1. Vilket brott, 2. Vem var brottsoffret och 3. Vem är förövaren i nämnd ordning?

 

Jag har en del "plitar" i bekantskapskretsen men vi har faktiskt aldrig snackat om denna fråga. Det jag vet är att "plitarna" brukar ha en liknande skala men att den i vissa delar skiljer sig något från de intagnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rasismen på fängelser är mycket, mycket grövre än i samhället i stort. Om inte annat för att det finns betydligt fler män med arbetarklassbakgrund än dagisfröknar där inne.

 

Ingen länk att bjuda på, men jag skulle bli extremt förvånad om personer utan medborgarskap inte vore rejält överrepresenterade på klass 1 anstalter.

 

Är ju också rätt naturligt eftersom en stor del av den grova narkotikabrottsligheten, och annan organiserad brottslighet, sker bland internationella entreprenörer och det bland dessa finns ovanligt hög flyktrisk.

 

Om dagisfröknarna icke tillhöra arbetarklassen, i hvilken av samhällets klasser eller ständer äga de då medlemsskap?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyftningarna från Jens hörs i hela Skåne just nu... :mrgreen:

Låt mig gissa - Cyntax är stadgad familjefar?

 

Snarare ett högljutt brölande. Intressant att man inte kan hålla med om någonting en person skriver bara för att han inte råka dela åsikten om att folk ska få inkräkta på integritet och egendom hur som helst bara för att de har lyckats genomföra ett fullbordat samlag.

 

Nevermind. Det var OT. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dagisfröknarna icke tillhöra arbetarklassen, i hvilken av samhällets klasser eller ständer äga de då medlemsskap?
Ok, var inte helt klockrent exempel. Men jag tänker ändå hävda att det finns en viss skillnad i främlingsfientlighet om man jämför mellan exempelvis hamnarbetare och dagisfröknar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan ändå vara ganska säker på att det hade varit en tidsfråga innan någon hade avlidit till följd av hagamannens attacker, i det att hans våld eskalerade för varje attack.

Känns dock riktigt förvirrat att jämföra Eklund och Hagamannen med frågeställningar som "vem är värst". Att ngn utgör samma sorts hot, men för ett mindre snitt ur populationen gör knappast den personen godare. Ju mer specifik hook-upen är desto farligare blir det ju dessutom för denna grupp, då varje individ kommer utgöra en större del av gruppen och därmed bli mer exponerad för fara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan ändå vara ganska säker på att det hade varit en tidsfråga innan någon hade avlidit till följd av hagamannens attacker, i det att hans våld eskalerade för varje attack.

Känns dock riktigt förvirrat att jämföra Eklund och Hagamannen med frågeställningar som "vem är värst". Att ngn utgör samma sorts hot, men för ett mindre snitt ur populationen gör knappast den personen godare. Ju mer specifik hook-upen är desto farligare blir det ju dessutom för denna grupp, då varje individ kommer utgöra en större del av gruppen och därmed bli mer exponerad för fara.

 

Vi snackar inte om vem som är "farligast" utan om vem som utgör ett större hot mot den totala allmänheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, var inte helt klockrent exempel. Men jag tänker ändå hävda att det finns en viss skillnad i främlingsfientlighet om man jämför mellan exempelvis hamnarbetare och dagisfröknar.

 

Sen är ju inte rasism och främlingsfientlighet reserverat till etniska svenskar.

 

Får X spö/snubbla i duschen/whatever pga av sitt ursprung är det väl rasism

oavsett om ursprunget är Bredäng, Pristina eller Ouagadougou.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...