Gå till innehåll

Skulle jag foldat?


Saintan

Recommended Posts

Spelade en turnering i går 3 dollar, deepstack, turbo och med 12 spelare kvar ligger jag 3:a med 120 000, average på 90 000. På small blind får jag 9,9 alla foldar fram till mig och jag höjer till 30 000, blindsen 5000/10000 och ante på 1000, bigblind som är 2:a med 160 000 ställer mig all in, han är en tight spelare och jag kunde som bäst hoppas på att han hade två överkort.

Jag synade och han visade upp 10,10.

Spelade jag rätt eller borde jag foldat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en turnering i går 3 dollar, deepstack, turbo och med 12 spelare kvar ligger jag 3:a med 120 000, average på 90 000. På small blind får jag 9,9 alla foldar fram till mig och jag höjer till 30 000, blindsen 5000/10000 och ante på 1000, bigblind som är 2:a med 160 000 ställer mig all in, han är en tight spelare och jag kunde som bäst hoppas på att han hade två överkort.

Jag synade och han visade upp 10,10.

Spelade jag rätt eller borde jag foldat?

 

Om du är helt säker på att han som bäst (för dig) har två överkort bör du givetvis lägga dig eftersom du inte vill åka ur turneringen på en coinflip och inte ligger illa till efter en fold. Men hur säker är du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är helt säker på att han som bäst (för dig) har två överkort bör du givetvis lägga dig eftersom du inte vill åka ur turneringen på en coinflip och inte ligger illa till efter en fold. Men hur säker är du?

 

Lägg upp en rimlig range, pokerstove och konstatera att vi obv synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg upp en rimlig range, pokerstove och konstatera att vi obv synar.

 

Eh jo visst, men är han HELT SÄKER innebär en "rimlig range" som bäst 49/51, vilket inte nödvändigtvis innebär bättre EV än en fold när folden innebär snittstack och call hälften av gångerna innebär att han är ute.

 

Det var därför jag frågade om han verkligen var säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh jo visst, men är han HELT SÄKER innebär en "rimlig range" som bäst 49/51, vilket inte nödvändigtvis innebär bättre EV än en fold när folden innebär snittstack och call hälften av gångerna innebär att han är ute.

 

Det var därför jag frågade om han verkligen var säker.

 

Det finns ingen hand som har 51% equity mot 99 pre. Tänk på vilka sjuka potodds han får.

Det är klart han inte är säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen hand som har 51% equity mot 99 pre. Tänk på vilka sjuka potodds han får.

Det är klart han inte är säker.

 

Hand 0: 48.759% 48.56% 00.20% 947913408 3867552.00 { 99 }

Hand 1: 51.241% 51.04% 00.20% 996378048 3867552.00 { TT+, ATs+, KTs+, QTs+, JTs, ATo+, KTo+, QTo+, JTo }

 

 

Visst får han bra potodds, men nu åker han ur turneringen 51% av gångerna, och dom 49% han vinner är han ändå inte garanterad en vinst. Och han kan faktiskt vara helt säker på att FI inte gör det här med kort under 10.

 

Jag skulle vilja se betalningsstrukturen innan jag säger något definitivt dock, för den spelar i allra högsta grad in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en av de situationer jag tycker är svåra i turneringar.

 

Vad jag tycker mig se är att många mycket duktiga spelare skyr större stackar som pesten även i mycket goda lägen. Jag vet inte om de gör rätt i detta.

 

Jag vet att de inte gör det.

 

Skrev fel innan åkte ut på 15:e plats inte 12:e, spelar kanske inte någon större roll.

Prisstrukturen: http://www.officialpokerrankings.com/fulltiltpoker/Tengis/poker/results/D1B5C9B561D147369B15F64CFEBE4129.html?t=1

 

Ganska säker på att han inte har sämre kort än två överkort säg 80-90%.

 

Men du har fel. En turnering säger inte speciellt mycket om en specifik range som en motspelare har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, openpusha allt du spelar när du är så short imo.

 

Han är på tredje plats av 15 kvar. 15:e pris är $12 om jag ser på rätt ställe, och t ex 7:e pris $43 och 1:a pris $335. Hans stack är mycket liten, men många har en ännu mindre. Det är turbo med snabbt växande och redan mycket stora blinds och ante. Alltså går det att folda sig till mycket mer pengar... det låter lockande för mig, men jag skulle tro att det är ett fundamentalt misstag. Det skulle alltså trots denna möjlighet vara mer lönsamt att ta risken och sikta på att hamna bland de översta tre eller åka ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är på tredje plats av 15 kvar. 15:e pris är $12 om jag ser på rätt ställe, och t ex 7:e pris $43 och 1:a pris $335. Hans stack är mycket liten, men många har en ännu mindre. Det är turbo med snabbt växande och redan mycket stora blinds och ante. Alltså går det att folda sig till mycket mer pengar... det låter lockande för mig, men jag skulle tro att det är ett fundamentalt misstag. Det skulle alltså trots denna möjlighet vara mer lönsamt att ta risken och sikta på att hamna bland de översta tre eller åka ut?

 

Gör en ICM-beräkning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är på tredje plats av 15 kvar. 15:e pris är $12 om jag ser på rätt ställe, och t ex 7:e pris $43 och 1:a pris $335. Hans stack är mycket liten, men många har en ännu mindre. Det är turbo med snabbt växande och redan mycket stora blinds och ante. Alltså går det att folda sig till mycket mer pengar... det låter lockande för mig, men jag skulle tro att det är ett fundamentalt misstag. Det skulle alltså trots denna möjlighet vara mer lönsamt att ta risken och sikta på att hamna bland de översta tre eller åka ut?

Det jag menar är att man inte ska betfolda några händer utan spela push/fold med 12bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...