Gå till innehåll

3-betande i PLO


wallie999

Recommended Posts

Inspirerad av den här tråden på 2+2 har jag börjat fundera på vilka händer/situationer som är lämpliga att 3-beta, men jag skulle gärna ha lite input ifrån er andra PLO-spelare här på forumet.

 

Själv 3-betar jag rätt sällan och förlorar förmodligen värde genom att inte göra det tillräckligt ofta. Mina 3-bets sker i princip uteslutande i position och mot lösa spelare vars range jag har krossad med min 3-bets range. De händer jag 3-betar är starka ess och (inte allt för låga) dubbelfärgade rundowns, men de utgör ju en ganska liten del av de händer som jag spelar i position.

 

Oftast synar jag dock bara, dels för att ge ut mindre information om min hand och dels för pottkontroll (så att jag kan ta ställning på floppen till huruvida jag vill bygga en stor pott eller inte).

 

Det jag har börjat fundera på är om man inte bör ha en ganska bred 3-betsrange i position, då position är en så pass viktig faktor i PLO. Detta gäller särskilt de händer som träffar många floppar t ex en eller tvåfärgade rundowns och onegapers, med vilka man kan syna en 4-bet. Jag tänkte börja att öppna upp min 3-betsrange en del, men tar gärna emot råd då det förmodligen kommer att bespara mig en del (misslyckade 3-bets) pengar.

 

Så vilka händer och i vilka situationer 3-betar ni och varför? Vad 3-betar ni ur position? Hur svarar ni på 4-bet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, har haft exakt samma funderingar själv ett tag eftersom jag ofta är löjligt passiv preflopp på de flesta bord. Oavsett vilket tenderar jag att köra som Hwang, position känns många gånger viktigare än preflopp-initiativ i omaha-lotteriet. Trådskaparen (på 2+2) känns som han är ute och "holdém-cyklar" en del men jag kan ha fel.. :)

 

 

Exempel på bra inlägg av Hwang:

 

This is precisely my point -- the pre-flop initiative is way overvalued in PLO.

 

In NLHE, when you raise before the flop, you are representing a hand like AA that is a huge favorite to make it to showdown. The reason the c-bet is so effective in NLHE is because it is much harder to outdraw one pair.

 

But in PLO, hand values are much more flop dependent. The misconception that most people have is that their opponents fold because they raised before the flop. This is incorrect. Much of the time, your opponents aren't folding hands they wouldn't ordinarily have folded anyway.

 

Your opponents don't actually fold because they fear that you have AA. In fact, the opposite is true; if your opponents thought you had AA, they would tend to come after you more often.

 

And so in contrast to NLHE, the pre-flop initiative does not actually create fold equity in PLO, except in two basic instances:

 

1. When an Ace flops and nobody was helped by the board.

2. When the board is paired on the flop and nobody hit it.

 

And yes, the positional advantage tends to trump the pre-flop initiative because the pre-flop initiative doesn't actually have much value in deep-stacked PLO. And yes, constantly raising out-of-position pre-flop is a huge leak, because you are only setting yourself up to get outplayed.

 

You don't have to believe it, and of course you can play any way you like.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni kör deucescracked videos så har de ju en del videos om PLO och Vanessa selbst, som gör dessa, menar att man kan antingen 3beta mycket i position eller inte trebeta alls. Man förlorar värde om man inte 3betar. Men hon menar också att bara 3beta en väldigt snäv range är att ge ut för mycket information om sin hand och tycker då det är bättre att inte 3beta alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tråden handlar väl egentligen om det, men den fick mig att tänka på 3-betande då den berör aggressivitet pre flop. 3-beta för att ta initiativ i handen tycker jag är rätt ointressant (och det verkar folk ha kommit fram till i 2+2 tråden också). Det jag tänker är att man kanske borde 3-beta mer i position just för att folk tenderar att syna för mycket ur position och att värdet av position är så pass stort i PLO.

 

De där DC-videorna du snackar om, är det Ms. Plo-serien eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tråden handlar väl egentligen om det, men den fick mig att tänka på 3-betande då den berör aggressivitet pre flop. 3-beta för att ta initiativ i handen tycker jag är rätt ointressant (och det verkar folk ha kommit fram till i 2+2 tråden också). Det jag tänker är att man kanske borde 3-beta mer i position just för att folk tenderar att syna för mycket ur position och att värdet av position är så pass stort i PLO.

 

De där DC-videorna du snackar om, är det Ms. Plo-serien eller?

 

Japp ms_plo det är där hon pratar 3-bet det finns ju en till serie om lägre stakes men där pratar hon inte så mycket om det.

 

Sen håller jag med dig om att raisa och 3-beta mer i position för att bygga pott mer än att ta preflop initiativ. Man behöver ju inte 3-beta pott varje gång utan kanse bara 2-3x höjningen.

 

Ur position raisar jag nästan aldrig pre och synar inte gärna en raise heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text:

 

 

jag tycker verkligen killen i ditt citat är ute å cyklar när han säger att preflop initiativ är värt mindre i omaha än holdem.

ta initiativ pre+ c-bet e basen i ett vinnande spel mot average fi.

finns flera olika skäl till det å hinner integå in på dem nu då man e på jobbet, vill bara säga att jag e rätt övertygad om att average fi är sämre på att försvara sig emot det i omaha än i holdem (ok vet inteom de är sämre eftersom ja spelar sålite holde,men j-ligt dåliga e de i alla fall)

 

ok ja måste oxå specifikt kommentera det bizarra i påståendet att att det är så mkt lättare att utfloppa ett par i omaha än holdem sådärför funkar inte c-bets.

ja det e såklart lättare att floppa nått i omaha men det vet ju fi så hans handstyrka för att agera på flopp kommer ju va större än i holdem, vilket gör att hans ratio för att spela vidare på flopp är konstant över spelen. (jaja har ingen aning om den e helt konstant i verkligheten förståss finns ju ovidkommande variabler som påverkar oxå)

 

 

kan heller inte låta bli att kommentera att han säger att folk inte blir rädda för att du har AA utan de ger sig på dig istället när de tror du har det. I say keep em coming.

Average fi har stora läckor när det gäller sitt spel mot troliga/uppenbara AA, vilket gör att aggresivt spelade AA är en mkt mer profitabel omaha hand än den ges credit för.

 

Average fi har inte längre heller lika stora luckor närdetgäller att själv spela AA och därför är det heller inte lika mkt värde i att spela mot troliga/uppenbara AA som det en gång va.

 

det här va ju på gränsen till OT kanske, då jag ovan pratar om allmän preflopp aggressivitet å inte trebet-specifikt ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du lyckas kombinera preflop initiativ med position så har du mycket värde i det. Men preflop initiativ OOP tappar mycket värde för det är så lätt för fi att floata dig och du kommer få otroligt svårt att avgöra om han bara floatar eller verkligen har en hand.

 

Whang pratar i den mycket långa tråden om SPR (stack to pot ratio) och menar att för att kunna floata effektivt måste kunna syna flop betta pott på turn och ha minst ett halvt pottbet kvar till river (vilket ger att man bör ha en SPR på minst 9 om man ska syna i position för att försöka nypa potten från en pre raisare).

 

Om man då 3betar pre och bara har ett pottbet kvar till flop kan man ju med fördel 3beta OOP och ändå ha nytta av sitt preflopp initiativ. Men om man är mycket djupar än så så blir det ju alltid jobbigt postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett av de försvar mot aggresivitet jag nämnde tidigare som folk har så svårt för i omaha e just att använda sig av å floata.

Average fis största problem med å floata e att han gör det för sällan å att han i övrigt har en synrange som är för starkt viktad åt draghänder å halvtaskiga träffar. Vilket gör att man kan syna ned tunt/bluffa bort på senare gator å därigenom sabba fis lilla försök till att hejda vår ohejdbara aggrisivitet;-).

Detta blir ännu enklare av att den största läckan av de alla som average fi har i omaha är att hans betrange är så polariserad mellan bluff å stål i synnerhet på river, dvs han kan inte värdebeta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt ett för 3bet mot dåliga motspelare är imo att man vinner så sjukt mycket på att spela mot spelare som är för lösa pre och för tighta på flopp. Mot många veka motståndare kan du pumpa in massa pengar pre profitabelt med 2222. Finns helt seriöst flera motståndare som jag 3betar runt 80% av händerna från bb när han öppnar i sb mot.

 

Whang pratar i den mycket långa tråden om SPR (stack to pot ratio) och menar att för att kunna floata effektivt måste kunna syna flop betta pott på turn och ha minst ett halvt pottbet kvar till river (vilket ger att man bör ha en SPR på minst 9 om man ska syna i position för att försöka nypa potten från en pre raisare).

 

Verkar ju vara rätt dumt ifall din motståndare fattar att du inte har luft i din synrange på flopp om er SPR är under 9.

 

kan heller inte låta bli att kommentera att han säger att folk inte blir rädda för att du har AA utan de ger sig på dig istället när de tror du har det. I say keep em coming.

Average fi har stora läckor när det gäller sitt spel mot troliga/uppenbara AA, vilket gör att aggresivt spelade AA är en mkt mer profitabel omaha hand än den ges credit för.

 

Average fi har inte längre heller lika stora luckor närdetgäller att själv spela AA och därför är det heller inte lika mkt värde i att spela mot troliga/uppenbara AA som det en gång va.

 

Agree, AAxx är underskattade i PLO.

 

Sen håller jag med dig om att raisa och 3-beta mer i position för att bygga pott mer än att ta preflop initiativ. Man behöver ju inte 3-beta pott varje gång utan kanse bara 2-3x höjningen.

 

Ur position raisar jag nästan aldrig pre och synar inte gärna en raise heller.

 

Jag raisar i princip aldrig mindre än pott pre. Verkar bli jobbigt att balansera också, har redan tillräckligt mycket att tänka på ;)

Så du spelar inte händer OOP? :S Om du inte är urusel postflop ger du ju bort hur mycket equity som helst!

 

Om ni kör deucescracked videos så har de ju en del videos om PLO och Vanessa selbst, som gör dessa, menar att man kan antingen 3beta mycket i position eller inte trebeta alls. Man förlorar värde om man inte 3betar. Men hon menar också att bara 3beta en väldigt snäv range är att ge ut för mycket information om sin hand och tycker då det är bättre att inte 3beta alls.

 

Om man antar 200bb stackar, vi sitter i bb och btn som är kompetent öppnar så har jag hellre bara fold- och flatrange än att slå om med exakt bara AAxx och sedan dela upp de andra händerna mellan fold och call. Men så fort vi får lite balans i vårt 3bettande så tappar vi nog för mycket värde på att inte göra det.

Sedan finns det såklart vissa lägen där jag inte har en 3betsrange.

Tex, fullring PLO mot kompetenta spelare med 200bb effektivt. UTG öppnar pott och jag sitter UTG+1. Här har jag bara flat- och foldrange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du spelar inte händer OOP? :S Om du inte är urusel postflop ger du ju bort hur mycket equity som helst!

 

Jodå jag spelar mycket pre OOP men jag raisar inte dem. En hand jag raisar CO/BTN 100% kan mycket väl vara en limp/call UTG. En hand jag 3b på knappen kan oxå vara limp/call UTG men sen flyter det ju lite, raisar mer ju senare jag sitter och openfoldar mer ju tidigare jag sitter.

 

Vad jag inte vill på PLO25$ är att bygga en jätte stor multiway pott (och den blir multiway för en UTG potbet) när jag är OOP även om min hand är kanon pre. Sen har man ju sina top 2% (% är tagen ur luften helt här) ex AAKJds, AA78ds, 9TJQss o liknande som man höjer i alla pos.

 

Omvänt så raisar jag säkert 90% av de händer jag vill spela i oraisad pott på knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

......man kan antingen 3beta mycket i position eller inte trebeta alls. Man förlorar värde om man inte 3betar. Men hon menar också att bara 3beta en väldigt snäv range är att ge ut för mycket information om sin hand och tycker då det är bättre att inte 3beta alls.

 

Det var detta jag vill prova mer, förlorar nog en del värde på passivt prefloppspel i sen pos. Verkar som trådskapern var inne på samma linje.

 

text.

 

Åsikterna går isär och jag håller nog inte med dig om något du skriver.

 

Anyway, kul att få olika perspektiv. Gissar att du kör högre och/eller grundare? Jag kör low/mid fullstackat på ongame. De som där fullstackar och kör som du förespråkar tror jag inte blir långlivade men jag kan ha fel som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur position raisar jag nästan aldrig pre och synar inte gärna en raise heller.

 

Jodå jag spelar mycket pre OOP men jag raisar inte dem. En hand jag raisar CO/BTN 100% kan mycket väl vara en limp/call UTG. En hand jag 3b på knappen kan oxå vara limp/call UTG men sen flyter det ju lite, raisar mer ju senare jag sitter och openfoldar mer ju tidigare jag sitter.

 

Vad jag inte vill på PLO25$ är att bygga en jätte stor multiway pott (och den blir multiway för en UTG potbet) när jag är OOP även om min hand är kanon pre. Sen har man ju sina top 2% (% är tagen ur luften helt här) ex AAKJds, AA78ds, 9TJQss o liknande som man höjer i alla pos.

 

Omvänt så raisar jag säkert 90% av de händer jag vill spela i oraisad pott på knappen.

 

När du skrev "raisar ur pos" tog jag det som 3bet eftersom det var det vi pratade om. Missuppfattade vi varandra?

 

Läs din första mening igen. Iallafall jag tolkar det som att du inte synar höjningar ur pos och att du inte 3betar ur pos, alltså viker du typ allt om btn öppnar first in, sb viker och du sitter på bb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Åsikterna går isär och jag håller nog inte med dig om något du skriver.

 

Anyway, kul att få olika perspektiv. Gissar att du kör högre och/eller grundare? Jag kör low/mid fullstackat på ongame. De som där fullstackar och kör som du förespråkar tror jag inte blir långlivade men jag kan ha fel som sagt.

 

ja man vill ju ha lite mothugg annars går man ju inte framåt:-D spelar mest på svs sådet blir mer djupstackat vilket jag tycker passar ännu bättre.

Däremot så 3-betar jag rätt lite pre faktiskt (troligen något jag kan förbättra) även om detökat lavinartat snessate 3 veckorna. Jag höjer mest som först in konstant.

min erfarenhet e att ju lägre man spelar desto sämre ärfolk på att försvara sig mot fi som ständigt tar kommandot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkvärd tråd.

 

Problemet för oss vanliga dödliga är väl att om man ska börja 3-beta mer preflop så måste man ha bättre postflop skills än om man kör lite 'fegare' preflop.

 

Som jag tolkar det är poängen att man ska få motståndarna såpass passiva att de bara spelar emot när de har något, och endast floatar med semiträff och drag, höjer med stål osv. Blir ganska lättlästa helt enkelt. Correct?

 

Sen att omsätta detta i praktiken... Går det att bara sätta sig en kväll och tänka att nu j-lar ska jag spela aggressivt? 3-beta som aldrig förr och hoppas att man bottnar. Eller behöver man sniffa lite ammoniak först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skrev "raisar ur pos" tog jag det som 3bet eftersom det var det vi pratade om. Missuppfattade vi varandra?

 

Läs din första mening igen. Iallafall jag tolkar det som att du inte synar höjningar ur pos och att du inte 3betar ur pos, alltså viker du typ allt om btn öppnar first in, sb viker och du sitter på bb?

 

Det är jag som är otydlig. Jag limpar hellre än raisar pre i tidig pos. Men jag synar en raise om jag limpat först. Om jag inte är beredd att syna en raise open foldar jag.

 

Mao jag spelar tight i tidig pos och limpar bara bra händer jag är beredd att syna en höjning med. Händer jag är beredd att syna en 3-bet med i tidig pos höjer jag själv och är som regel beredd o stacka av med pre. Blir det tydligare? :oops: Det finns alltså en del händer jag limpar men foldar om det blir raise + 3B innan det kommer runt till mig.

 

Sen hänger ju allt på pottodds och vilka som är kvar i potten och hur lös och/eller aggresiv spelaren som höjer/3 betar är.

 

men min generella regel kan man nog säga är att jag försöker att inte bygga pott före flopen i tidig position utan mycket starka händer. Det betyder ju inte att jag aldrig spelar en raisad pott ur positon utan bara att jag inte själv bidrar till att höja upp potten först. Många potter blir ju rund limp eller en raise och rund syn. Men raisar man först blir ofta sekvensn raise + syn +syn +3b och så får man spela en jätte pott ur pos för när du synar synar alla. Men genom att limpa och "bara" syna raisen som på NL25$ kommer 70% så håller man potten nere före flop.

 

Om jag sitter på tex SB, BB och det är raisat till mig 3-betar jag väldigt sällan men som sagt BTN, CO 3-betar jag betydligt oftare.

 

mycket text här, men frågan är om det blir något innehåll ... jag är inte helt 100 klar över varför jag gör alla mina spel vilket nog påverkar hur strukturerat jag förklarar mina val

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkvärd tråd.

 

Problemet för oss vanliga dödliga är väl att om man ska börja 3-beta mer preflop så måste man ha bättre postflop skills än om man kör lite 'fegare' preflop.

 

Som jag tolkar det är poängen att man ska få motståndarna såpass passiva att de bara spelar emot när de har något, och endast floatar med semiträff och drag, höjer med stål osv. Blir ganska lättlästa helt enkelt. Correct?

 

Sen att omsätta detta i praktiken... Går det att bara sätta sig en kväll och tänka att nu j-lar ska jag spela aggressivt? 3-beta som aldrig förr och hoppas att man bottnar. Eller behöver man sniffa lite ammoniak först?

 

blir ett kort svar då jag hänger med svärföä ida:mrgreen:

äh fan blev för krångligt att svara på snabbt får inte fram vad jag menar, svaret får bli en annan gång 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker verkligen killen i ditt citat är ute å cyklar när han säger att preflop initiativ är värt mindre i omaha än holdem.

ta initiativ pre+ c-bet e basen i ett vinnande spel mot average fi.

finns flera olika skäl till det å hinner integå in på dem nu då man e på jobbet, vill bara säga att jag e rätt övertygad om att average fi är sämre på att försvara sig emot det i omaha än i holdem (ok vet inteom de är sämre eftersom ja spelar sålite holde,men j-ligt dåliga e de i alla fall)

 

ok ja måste oxå specifikt kommentera det bizarra i påståendet att att det är så mkt lättare att utfloppa ett par i omaha än holdem sådärför funkar inte c-bets.

ja det e såklart lättare att floppa nått i omaha men det vet ju fi så hans handstyrka för att agera på flopp kommer ju va större än i holdem, vilket gör att hans ratio för att spela vidare på flopp är konstant över spelen. (jaja har ingen aning om den e helt konstant i verkligheten förståss finns ju ovidkommande variabler som påverkar oxå)

 

 

kan heller inte låta bli att kommentera att han säger att folk inte blir rädda för att du har AA utan de ger sig på dig istället när de tror du har det. I say keep em coming.

Average fi har stora läckor när det gäller sitt spel mot troliga/uppenbara AA, vilket gör att aggresivt spelade AA är en mkt mer profitabel omaha hand än den ges credit för.

 

Average fi har inte längre heller lika stora luckor närdetgäller att själv spela AA och därför är det heller inte lika mkt värde i att spela mot troliga/uppenbara AA som det en gång va.

 

det här va ju på gränsen till OT kanske, då jag ovan pratar om allmän preflopp aggressivitet å inte trebet-specifikt ;-).

 

Har inte hunnit lasa supernoga an, men

haller med Nitilism om att for det stora flertalet ar preflop callin is your biggest leak, foljt av nar dom forsoker vinna mot AA :mrgreen:

AAxx ar en battre hand i PLO an holdem ffs !

 

Och verkar vara av samma asikt som Psykologas.

 

Jag 3/4-betar light, for att vara sapass tight 25/15 som jag ar, aven ur position. Och detta pga av att PF initiativ ar sa viktigt.

Men detta ar naturligtvis helt beroende pa vilken typ fi ar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text, förklaring

 

EXAKT som grebgobz resonerar/spelar jag också men börjar undra om jag skulle tänka om en del efter att ha läst synpunkter från er andra.

 

Springer ifs bra nu så det lär väl bli mer motiverande att styra om spelet när det swingar neråt, haha

 

 

Bra tråd iaf.

 

En fråga: Under vilka förutsättningar (om några?) 3betar ni från sb/bb med djupa (>150bb) stackar? Är inte helt 100% på hur jag ska tolka vissa av era tidigare svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote=Mr_Tight;1103736

En fråga: Under vilka förutsättningar (om några?) 3betar ni från sb/bb med djupa (>150bb) stackar? Är inte helt 100% på hur jag ska tolka vissa av era tidigare svar.

 

Mot kompetent fi 3betar jag nog aldrig mot UTG/UTG+1 raise men mot btn eller CO öppning 3betar jag bra händer för värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full Tilt Poker Game #8734471539: Table Hostetler (6 max) - $0.50/$1 - Pot Limit Omaha Hi - 17:51:00 ET - 2008/10/30

Seat 1: Iwillbeatyou1 ($163.30)

Seat 2: mdb77 ($102.10)

Seat 3: TungDanne ($115.95)

Seat 4: roald373 ($205.30)

Seat 5: pigsaflyn ($81)

Seat 6: Kempilicious ($24.95)

Iwillbeatyou1 posts the small blind of $0.50

mdb77 posts the big blind of $1

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kempilicious 5 of SpadesJack of SpadesQueen of ClubsJack of Clubs

TungDanne raises to $3.50

roald373 raises to $12

pigsaflyn folds

Kempilicious folds

Iwillbeatyou1 calls $11.50

mdb77 folds

TungDanne raises to $49

roald373 has 15 seconds left to act

roald373 calls $37

Iwillbeatyou1 calls $37

*** FLOP *** 4 of Spades2 of Spades8 of Diamonds

Iwillbeatyou1 checks

TungDanne bets $66.95, and is all in

roald373 raises to $133.90

Iwillbeatyou1 folds

roald373 shows 10 of HeartsQueen of Spades8 of HeartsKing of Clubs

TungDanne shows 10 of DiamondsKing of Diamonds4 of Hearts8 of Clubs

Uncalled bet of $66.95 returned to roald373

*** TURN *** 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs

*** RIVER *** 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs9 of Hearts

roald373 shows a pair of Eights

TungDanne shows two pair, Eights and Fours

TungDanne wins the pot ($278.90) with two pair, Eights and Fours

roald373 adds $10.65

*** SUMMARY ***

Total pot $281.90 | Rake $3

Board: 4 of Spades2 of Spades8 of DiamondsAce of Clubs9 of Hearts

Seat 1: Iwillbeatyou1 (small blind) folded on the Flop

Seat 2: mdb77 (big blind) folded before the Flop

Seat 3: TungDanne showed 10 of DiamondsKing of Diamonds4 of Hearts8 of Clubs and won ($278.90) with two pair, Eights and Fours

Seat 4: roald373 showed 10 of HeartsQueen of Spades8 of HeartsKing of Clubs and lost with a pair of Eights

Seat 5: pigsaflyn didn't bet (folded)

Seat 6: Kempilicious (button) didn't bet (folded)

 

 

Hade jag haft lite större rulle så hade jag fullstackat. Då hade man kunnat tre fyr och fembetat profitabelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...