Gå till innehåll

Ge tips till en nybörjare med tusen frågor!


Newmount

Recommended Posts

Vill först säga hej och tacka för ett trevligt forum med bra stämning. Kanske inte så märkligt att det är bra stämning med tanke på hur mycket pengar ni alla drar in på ert spel ;)

Sen vill jag be om ursäkt ifall jag postar på fel forum men jag tror att mina funderingar går under benämningen strategi.

Jag har spelat lite nätpoker till och från senaste halvåret, spelat om låtsaspengar för skojs skull. Förstår inte ens en tiondel av alla förkortningar och uttryck ni använder men förstår spelet på ett ungefär (alltså ytterst lite egentligen)

 

Spela om låtsaspengar är måttligt kul och det känns som att jag går på plus hur jag än bär mig åt men det ger ingen färsk hummer till frugan.

Jag har nu beställt några böcker för att läsa in mig på spelet. Jag har alltid haft lätt för huvudräkning, håller huvudet kallt för det mesta och är en disciplinerad människa. Jag har råd att förlora lite pengar (den möjligheten finns va?) och vill börja spela med riktiga pengar. Min ambition är att i långa loppet gå med vinst. Inte ta stora risker men sakta men säkert få stadiga pengar att rulla in. Som jag förstått det är det inte så svårt på lägre nivå, man kan spela på korten och behöver inte läsa av motståndare i någon större utsträckning? Hur mycket pengar jag kan vinna per dag/vecka/månad förstår jag är beroende på hur mycket jag spelar och på hur mycket jag lär mig men....

 

Vad är en rimlig ambition? Hur går jag tillväga gällande hur mycket jag spelar till en början och hur mycket pengar jag sätter in på min BR? Ska jag avvakta att spela överhuvudtaget någon månad och bara läsa, fundera och träna upp pokerkunskaperna? Är det någon idé att spela låtsaspengar? Hur länge per dag "bör man" spela och vilken gräns för hur mycket jag vinner eller förlorar innan jag lägger av för dan bör jag ha (i 0,5/1)? Alltså, vilken långsiktig strategi sätter jag upp för att kunna få in några extraslantar per månad samt ha lite kul?

 

Många frågor. Några dumma och några ännu dummare men om någon har lust att svara på en eller flera av dem så är jag tacksam! Förutom min tacksamhet så är jag en fisk ett tag till och kan sponsra era semestrar ;)

 

* RP och Välkommen! :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite av mina tankar... Det finns en hel del killar (och tjejer) på detta forum som är mer kvaliciferade än mig att svara på dina frågor. Men som expert sover man kanske om nätterna? Dumt. ;)

 

Jag tycker inte att funmoney kan jämföras med "riktig" poker. Har bara testat det en gång i 30 min men det var nog i snitt 3 all ins per giv, inte vanligt i "riktig" poker. Psykologin försvinner, vilket utgör en viktig faktor och det blir mer lotto. Så jag tror inte att du lär dig spela via funmoney.

 

Läs böckerna, börja lågt. Men sätt inte in för LITE pengar... många kommer skriva att du inte ska sätta in mer än du är villig att förlora. Och det stämmer verkligen, men välj då ett microbord som passar din BR (bankrulle ).

 

Du kan ju kanske läsa lite om grunderna, vilka du förmodligen iaf är bekant med efter din funmoney sejour. Men annars förespråkar jag att du varvar pluggandet med desto mer spelande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allå där! Jodu, jag är, hrrrm, faktiskt en vinnande en, så då är det väl rätt av mej att ge dej några råd. Jag tycker absolut att du ska börja spela om pengar. Men gärna inte på den nivån du pratar om (0.5/1). Där tycker jag att man dels ska vara ganska duktig (spelat en hel del timmar), dels bör du, tycker jag, ha en bankrulle på omkring 8-10 000 för att sätta igång. Vara safe alltså. Om du är hyffsat duktig. Så jag tycker istället du ska sätta in omkring 1000 kr på expekt till att börja med, och spela på deras 0.05/0.10-bord. Inköp på max 10 dollar. Spelar du tight, aggressivt och allmänt bra har du goda möjligheter att både spela in säkert ett par hundralappar per dag (nån, några timmars sittande), men framförallt lär du dej. Säg att jag satt och tragglade där från augusti till januari med fina vinster ibland, men en overall förlust på mellan 8-10 000. Från januari tills nu handlar det om helt andra pengar, fast åt andra hållet, men det är en annan historia. Det är väl ungefär vad jag skulle rekommendera. Märker du at du har talang, och det funkar bra, byter du upp dej en nivå i taget. Men ta det hellre sakta och säkert för att inte springa på pumpen. Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja micro limits är den rätta melodin, samt bonusar. Finns massor med siter som ger dig en viss procent av summan du sätter in samt finns det några som även ger några dollar utan insättning. Vet inte hur mycket du har råd att förlora så det var några snabba svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ar mina rad:

 

Du har gjort allting bra hittills. Du forsoker lara dig pokerteori och har spelat for latsaspengar.

 

Manga ser ner pa latsaspengar och sager att det inte ens ar lont att spela med det. Jag har en annan tanke.

 

For att bli bra pa poker, sa maste du forst o framst forsta spelet i ryggmargen. Och forsta steget till detta ar att kunna lasa spelet. Visserligen ar spelet pa latsaspengar fjantigt och inte lls likt riktiga cashgames, MEN du lar dig lasa spelet. Du far en speluppfattning

 

ex. du har AA och ser bordet komma 567. En orutinerad spelare ser inte alla faror, medan om du har vant dig vid spelet sa borjar du snabbt rakna ut vilka kort som skadar dig, och vilka som ar bra.

 

Darfor tycker jag att latsaspengar ar en bra borjan. Du tranar upp din speluppfattning.

 

Sen tycke rjag definitvt du skall lasa nagra bocker. Sklansky on Holdem ar rekommenderat. Aven Ken Warren low limit Holdem.

 

Nar du sen skall borja spela om pegar tycker jag att du skall kora turneringar. Du far mkt noje for pengarna. Inte san stor risk, och har du lite tur kan du kamma hem stora summor.

 

Sjalv ar jag valdigt mkt emot micro limits. har aldrig kort nagot lagre an $.5/1 Fixed Limit, och .25/.5 No Limit texas.

 

Jag tror spelet under dessa nivaer ar under all kritik. Du kan sakert vinna, men du blir inte en battre spelare.

 

Offra hellre $10-20 om dagen pa turneringsavgifter. Battre valuta for pengarna.

 

Dock kommer mitt viktigaste rad nu: spela utan radsla!!! Om du ar radd for att forlora, sa ar du automatiskt radd for att vinna i mina ogon.

 

Lycka till med ditt spelande! har du fler fragor sa skriv garna.

 

mvh

 

Swede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Swede på alla punkter utom att micro skulle vara lönlöst att spela.

 

Swede har inte spelat på micro som han själv skriver, och kanske därför saknar lite insikt?

 

Själv har jag spelat 0.05/0.01 - 1/2 NL, och på micro-borden kan man sannerligen lära sig en hel del. Spelet skiljer sig inte mycket ifrån 0.25/0.50. Tror även du kommer bli förvånad över hur mycket pengar du kan tjäna ihop på den lägsta micron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller också med Swede på det mesta utom det här med micro. Visst, spelet blir lite annorlunda. Vissa knep och rackartyg fungerar inte på samma sätt som på högre nivåer, men du lär dej spelet. Och det finns faktiskt stora möjlightere till en del pengar där med. Bli inte girig bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd till dig blir att spela No-limit (poker ska vara roligt!). Sedan tycker jag inte du ska ha alltför stora förväntningar på att dra in pengar. Tänk dig själv vad ett pokerparti är: Du försöker vinna andras pengar som samtidigt försöker vinna dina pengar och under tiden betalar ni alla "rake" (avgift till den som tillhandahåller spelet). Att plussa under de här förutsättningarna är självklart inget som alla klarar av (som många verkar tro i detta land!). Råden blir: 1. Läs böcker om poker 2. Jaga bonusar(kompenserar dig för all rake du betalar 3. Spela poker för låga insatser (0.05/0.10 NL), för att sedan röra dig uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar ödmjukast för tipsen så här långt! Suger åt mig av allt och sållar lite där tipsen skiljer sig åt.

Sammanfattning...

Jag kommer att läsa ett flertal böcker, sätta in en BR som inte är alltför låg. En tusing får det bli. Spela micro och där inte ha för höga förväntningar på vinster. Jag kommer att spela coolt, vänta in bra händer och vara minst fisk ( så gott jag kan). Eventuellt senare gå till högre bord, men det tror jag personligen dröjer. Jag har inte obegränsat med tid att spela och mina ambitioner att vinna pengar sträcker sig till att få in lite extraslantar per månad att spendera på nåt skoj.

Sen ska jag även spela turneringar, både för kul och för att lära.

 

Rekommenderar ni att jag sätter upp någon summa där jag stannar, typ vunnit 10 dollars, stanna för dan/förlorat 5 dollars, stanna för dan eller är det bättre att sätta upp en tidsgräns typ spela en timme och sen sluta oavsett vad? (Borträknat ännu sämre spelare vid bordet som verkar druckna och penningstinna)

 

 

ps. När det skrivs om BB/100 menas det vunna stora potter (Big bets) per hundra händer? ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd till dig blir att spela No-limit (poker ska vara roligt!).

 

Oja, så sant.

 

hmmm är inte limit rolig? Jag tycker du ska börja spela limit eftersom det minskar dina förluster samtidigt som du lär dig spelet. tycker inte nån ska börja på No Limit förren man kan kontrolera Tilt o sånt :P

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SLuta när du är på topp, och du känner att det börjar vända. Dvs när du börjar bli ofokuserad, uttråkad, less, förbannad etc. Så länge det är roligt, du vinner, och du har tid så finns inga gränser. Är du inne i ett flow finns det ju ingen anledning att bryta. BB/100 skulle jag misstänka betyder att man får slänga upp max 100 big blind på bordet, men jag kan även ha väldigt fel, är inte så giftig på alla termer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så märkligt att det är bra stämning med tanke på hur mycket pengar ni alla drar in på ert spel Wink

 

Tja inte alla som skriver heller ;) Tro inte att poker är nån generell guldgruva, MÅNGA förlorar. Oftast lurar dom sig själva att dom är vinnande, men det är så att de flesta inte ens kan slå raken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja inte alla som skriver heller ;) Tro inte att poker är nån generell guldgruva, MÅNGA förlorar. Oftast lurar dom sig själva att dom är vinnande, men det är så att de flesta inte ens kan slå raken.

 

Åh fan, jag trodde det var pokersajterna som kämpade för att få det att gå runt :-o

 

Allvarligt så fattar jag att de flesta är förlorare och att många här väljer vilken statistik de vill se och berätta när det gäller deras eget spel. Jag är realist och räknar inte med några stora pengar. Däremot räknar jag med att jag med skärpa i skallen, ett antal böcker och massa träning ska ge mig plusstatistik i långa loppet på lägre bord. Med plus menar jag 1 krona/månad och allt däröver. Kanske är jag för optimistisk men det lär jag bli varse om i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har losat en del! punk slut. jag ska dock sluta lira poker online, då jag inte känner att det finns möjligheter längre, har lirat på expekt + 24h , det känns att oftast, finns det ett gäng personer som sitter i ventrilo och snackar med varandra... räcker med 3 pers per bord, då vet dem 6 kort av kortleken, vilket är en stor fördel, förlorat ca 400$ på detta, så känns som min smärtgräns är nåd! =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har losat en del! punk slut. jag ska dock sluta lira poker online, då jag inte känner att det finns möjligheter längre, har lirat på expekt + 24h , det känns att oftast, finns det ett gäng personer som sitter i ventrilo och snackar med varandra... räcker med 3 pers per bord, då vet dem 6 kort av kortleken, vilket är en stor fördel, förlorat ca 400$ på detta, så känns som min smärtgräns är nåd! =(

 

Bullcrap, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tar tillbaka vad jag sagt om micro limits. Har aldrig riktigt spelat det, och de fa gr jag gjorde det kandes det kasst. Men det finns folk med betydligt mer erfarenhet an mig pa detta, lyssna pa dem.

 

Sjalv var jag en inbiten Fixed limit spelare fram tills borjan av detta aret.

 

Nar jag spelar live foredrar jag fortfarande fixed limit. Det ar kul.

 

Tycker du skall borja med FL och sen avancera till NL. Jag anser NL ar ett svarare spel, speciellt om man har begransad bankrulle och ar ny till spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört Fixed Limit sen november och är först nu på väg mot No-limit.

Åsikterna går vitt isär om vad man ska börja med men för egen del innebar de mindre svängningarna i BR att man får ett pålitligare kvitto på hur ens spel går då man lägger om sitt spel, byter nivå etc.

Sen har det för egen del varit viktigt att lära mig hantera tilt. Man vänjer sig helt enkelt att det är naturligt att ens AA mot 5-6 som synar bara håller ca varannan gång.

Det som i början fick mig att mosa pennorna i pennstället, känna för att drämma pannan i skrivbordet och liknande produktiva beteenden producerar nu för tiden mest ett snett leende.

Tror med tanke på ovanstående att undertecknad knappast varit redo för no-limit förrän nu efter ett par 100h FL spelande och vana att killen som är trevlig nog att gå med trots en raise preflop med 27o ibland ändå är kung även mot ens egna KK :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja

 

Mitt råd till dig blir att spela No-limit (poker ska vara roligt!).

 

Oja, så sant.

 

hmmm är inte limit rolig? Jag tycker du ska börja spela limit eftersom det minskar dina förluster samtidigt som du lär dig spelet. tycker inte nån ska börja på No Limit förren man kan kontrolera Tilt o sånt :P

 

Mvh

 

Helt riktigt, nybörjare har ingenting i No Limit att göra! Att köra 0,5/1 Fixed limit, om det var det vår käre frågeställare talade om, känns som en helt ok nivå, även om jag skulle rekommendera att börja ännu lägre.

 

Börja med det lättaste som finns (0,05 / 0,1 Fixed limit) och gå sakta uppåt. No limit kan du börja med när du känner dig säker på fixed, men även då skulle jag rekommendera att du börjar med pot limit. Det minskar risken att bli av med allt på en gång, men det ger i vart fall en stor del av den extra taktiska dimension som no limit erbjuder.

 

När det gäller fixed limit så köper jag aldrig in mig på mindre än 50 gånger lilla limiten (t.ex. 25 dollar på ett 0,25/0,5-bord), för säkerhets skull. När det gäller no limit måste du köpa in dig på ännu mer. Dessutom, med tanke på att risken är så stor i no limit, så måste du ha mångfaldigt större bankroll bakom dig. Om du köper in dig på $10 så måste du ha absolut minst $100 kvar på din BR. Du vill inte förlora allt i en hand.

 

På grund av allt detta så är det bäst att börja på lägsta nivå i fixed limit. Arbeta dig upp, gå upp en nivå först när du är stensäker på att du klarar det. En dag så är det du som vinner de stora pengarna, men fram till dess så är no limit en snårig, taggig och ogästvänlig miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har åsikten att man kan bli Funmoney skadad..varför..

 

Jo, hjälpt några vänner till mig att börja spela poker..*blink

 

Efter ett tag de har spelat, så har de fortfarande inte fått in vilka händer som vinner i det långa loppet..det jag menar är att man får in fel "system" in i ryggmärgen ( Swede sry )

 

Så är man verkligen seriös att lära sig riktig poker så varför inte börja med microlimits...kostar 1 cent eller med freerolls?

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, nybörjare har ingenting i No Limit att göra! Att köra 0,5/1 Fixed limit, om det var det vår käre frågeställare talade om, känns som en helt ok nivå, även om jag skulle rekommendera att börja ännu lägre.

Så länge man kan hitta folk som spelar på ungefär samma nivå så är det definitivt inte fel att börja med no-limit. Själv tycker att no-limit på många sätt är mer intuitivt än fixlimit på många sätt, särskilt som man får mycket direktare feedback på vad som är vinnande spel i den satsningsformen än i fixlimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BB/100 skulle jag misstänka betyder att man får slänga upp max 100 big blind på bordet, men jag kan även ha väldigt fel, är inte så giftig på alla termer...

 

BB/ 100 hands betyder Big Bets per hundra händer som man vinner/förlorar och ett Big Bet är 2x Big blind

 

exempel, förra månaden så slutade jag på ynka 0,16BB/100 händer på 12000 spelade händer.

 

Uttrycket är mest användbart inom FL men man kan även använda det inom NL att mäta med och jämföra med hur mycket man vinner (med NL kontra FL eller NL/NL eller FL/FL på olika nivåer, ja alla förstår nog ;) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...