Gå till innehåll

WTF Armbrytargymnasie?


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nora Själin är en av eleverna som läser armbrytning. Hon har också varit aktiv armbrytare i snart tre år.

– Jag trodde aldrig att jag skulle få chansen att plugga armbrytning på skoltid, men nu är det ett faktum.

Två förmiddagar i veckan ägnas åt teori och träning medan man på kvällstid ägnar sig till träning i den lokala klubblokalen. Under lektionerna går man igenom träningsprogram, målstyrning, kropp och hälsa, kost, muskellära med mera.

– Jag tror att det här är jätteviktigt för armbrytningen i Sverige. Att få skolor så pass intresserade att de väljer att erbjuda armbrytning som individuellt val, säger Nora.

.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle fotbollsgymnasium vara bättre då?

I såna fall, på vilket sätt då?

 

Egentligen borde man inte behöva föklara det för dig men fotbollen är ju faktiskt en samhällsekonomisk sport. Den genererar en hel del arbetstillfällen och bidrar till att berika många människors fritid.

Armbrytning? Ett skämt imo. Finns iofs en hel del "sport"gymnasium som skulle kunna skrotas men fotbollens dito är inte ett av dem.

 

Btw - jag ser hellre ett pokergymnasium än ett armbrytargymnasium eftersom pokern sysselsätter och avlönar bra många fler människor som i annat fall kanske skulle belasta statens finanser och därmed storleken på min inkomst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att detta är en vanlig gymnasieutbildning med lite "extra gympa". Finns ju betydligt värre exempel.

 

Titta t.ex. på flyggymnasiet i arvidsjaur, tror att varje gymnasieplats där kostar ungefär 1.5 miljon mer än vanliga platser om jag kommer ihåg rätt.

 

Men detta leder ju till att vi får folk som flyger våra flygplan säger ni då. Njaaae inte riktigt, majoriteten ser det som ett trevligt tillfälle att skaffa sig ett flygcert gratis. Bara en minimal andel av de som gått där blir sen piloter.

 

EDIT: Förresten jobbar jag med en före detta svensk mästarinna i armbrytning. Att hon lyckats vinna ett SM säger en hel del om sporten IMO. Riktig pajassport. 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde man inte behöva föklara det för dig men fotbollen är ju faktiskt en samhällsekonomisk sport. Den genererar en hel del arbetstillfällen och bidrar till att berika många människors fritid.

 

Kostar dock betydligt mer än de pengar och arbetstillfällen det genererar...

Fotbollen går ju inte runt på publikintäkterna utan är helt beroende av stora bidrag från kommunerna och näringslivet.

 

Däremot kan man ju argumentera för att det berikar folks fritid, men det gäller ju inte bara för fotbollen i så fall.

 

Notera att detta är en vanlig gymnasieutbildning med lite "extra gympa". Finns ju betydligt värre exempel.

 

Jo precis. Vet inte exakt var den extra kostnaden ligger någonstans i det här fallet. Möjligen något större aktivitetsbidrag till klubben eller betalning till någon tränare om hon nu inte kör de där extra timmarna på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voine, voine... Jag vet inte ens var jag ska börja. Den svenska skolan är så långt från verkligheten man kan komma...

 

Jag säger som jag har sagt i 10 år: Låt alla läsa kärnämnena, punkt slut. Sen kan folk välja själv vad de vill ha som extrakurser (och där ingår inte specifika idrotter, religioner, livsstilsval eller partipolitik).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voine, voine... Jag vet inte ens var jag ska börja. Den svenska skolan är så långt från verkligheten man kan komma...

 

Jag säger som jag har sagt i 10 år: Låt alla läsa kärnämnena, punkt slut. Sen kan folk välja själv vad de vill ha som extrakurser (och där ingår inte specifika idrotter, religioner, livsstilsval eller partipolitik).

 

Låt folk studera vad de vill, grejen är den att du, jag och Svenne Banan inte ska tvingas att finansiera idiotin. Vill någon doktorera i armbrytning? Fine, men betala för det själv eller hitta någon som är beredd att slanta upp (läs: privata stipendier).

 

Det är inte möjligt att ha ett vettigt system som bygger på tvångsfinansiering. Så länge folk inte inser det kommer vi att få dras med att man pumpar in pengar i skit. Man kan inte bygga ett "vettigt" skolsystem på en rutten grund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt folk studera vad de vill, grejen är den att du, jag och Svenne Banan inte ska tvingas att finansiera idiotin. Vill någon doktorera i armbrytning? Fine, men betala för det själv eller hitta någon som är beredd att slanta upp (läs: privata stipendier).

 

Det är inte möjligt att ha ett vettigt system som bygger på tvångsfinansiering. Så länge folk inte inser det kommer vi att få dras med att man pumpar in pengar i skit. Man kan inte bygga ett "vettigt" skolsystem på en rutten grund.

 

Jag har väl inte sagt något annat? Förutom att jag anser att vissa grundläggande kunskaper är viktiga för alla (i princip kärnämnena).

 

Edit: Och att man ska kunna läsa kurser utöver kärnämnena som är behörighetsgrundande till högskolan givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl inte sagt något annat? Förutom att jag anser att vissa grundläggande kunskaper är viktiga för alla (i princip kärnämnena).

 

Edit: Och att man ska kunna läsa kurser utöver kärnämnena som är behörighetsgrundande till högskolan givetvis.

 

Nej, inget att bråka om egentligen, bara det att din lösning tyvärr inte funkar. Så fort du börjar tvångsfinansiera något så börjar det spåra ur. Det går inte att begränsa det till "vettiga saker". Om så vore fallet skulle vi inte betala för provrörsbefruktning för lesbiska eller för armbrytargymnasier... Det börjar i liten skala och så får man en jävla snöbollseffekt. Varför tror du att den offentliga sektorn har växt sig så stor som den har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voine, voine... Jag vet inte ens var jag ska börja. Den svenska skolan är så långt från verkligheten man kan komma...

 

Jag säger som jag har sagt i 10 år: Låt alla läsa kärnämnena, punkt slut. Sen kan folk välja själv vad de vill ha som extrakurser (och där ingår inte specifika idrotter, religioner, livsstilsval eller partipolitik).

 

I så fall borde Idrott verkligen vara ett kärnämne. Fysisk fostran är oerhört viktigt för hur barnen sköter sin hälsa senare i livet. Bland annat pga att idrott och hälsa inte fått tillräckligt med tid i skolan har vi nu väldigt många feta/sjuka människor i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall borde Idrott verkligen vara ett kärnämne. Fysisk fostran är oerhört viktigt för hur barnen sköter sin hälsa senare i livet. Bland annat pga att idrott och hälsa inte fått tillräckligt med tid i skolan har vi nu väldigt många feta/sjuka människor i samhället.

 

Och vad ger dig rätt att bestämma hur andra ska uppfostra sina barn? Jag förstår att det inte är illa menat, men det kryper i mig när jag läser sånt här. Är fysisk aktivitet bra? Självklart, men har du rätt att tvinga någon annans barn att idrotta? Vad ger dig i så fall denna rätt?

 

Nej, bort med allt vad skolplikt heter i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad ger dig rätt att bestämma hur andra ska uppfostra sina barn? Jag förstår att det inte är illa menat, men det kryper i mig när jag läser sånt här. Är fysisk aktivitet bra? Självklart, men har du rätt att tvinga någon annans barn att idrotta? Vad ger dig i så fall denna rätt?

 

Nej, bort med allt vad skolplikt heter i stället.

 

Så länge jag måste finansiera andra människors skola och vård vill jag kunna ställa krav på att de utbildas och fostras till att sköta sin hälsa på bästa vis. Är ju inte så kul att behöva betala för feta människors extra vårdbehov, bara för att dom är för lata/outbildade när det gäller motion och hälsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad ger dig rätt att bestämma hur andra ska uppfostra sina barn? Jag förstår att det inte är illa menat, men det kryper i mig när jag läser sånt här. Är fysisk aktivitet bra? Självklart, men har du rätt att tvinga någon annans barn att idrotta? Vad ger dig i så fall denna rätt?

 

Nej, bort med allt vad skolplikt heter i stället.

 

Du är en revolutionär på ett farligt sätt imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge jag måste finansiera andra människors skola och vård vill jag kunna ställa krav på att de utbildas och fostras till att sköta sin hälsa på bästa vis. Är ju inte så kul att behöva betala för feta människors extra vårdbehov, bara för att dom är för lata/outbildade när det gäller motion och hälsa.

 

Ska jag tolka det som att du A. inte tror på tvångsfinansiering eller B. att det är lugnt för dig så länge du får bestämma?

 

Själv vill jag att man tar tag i grundproblemet, att vi mer eller mindre är livegna i dagens samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...