Gå till innehåll

5/10SvSp-3betad pott


Recommended Posts

En hand jag funderat lite på. Har inte HH så tar det från minnet.

 

Fold till mig på knappen som höjer till 40 med AQ. BB slår om till 140, jag synar. Effektiva stackar 2000. Fi har precis satt sig så inga reads.

 

Floppen kommer Q72r. Han leder 220.

 

Funderade efter handen en del på bästa linjen här. Instinktivt vill man ju bara syna pga WB/WA och att man foldar ut för många sämre händer om man höjer osv.

 

Dock insåg jag att det inte finns så många händer jag värdehöjer här så för att kunna bluffa denna flopp (vilket man blir sugen på rätt ofta) borde jag kanske ha AQ i min värdehöjningsrange här.

 

Antaget att jag aldrig har Q7/Q2/72 här så blir ju min range ganska dåligt balanserad om jag inte höjer med AQ här. Då är min range typ AA/KK/QQ/77/22 varav AA/KK/QQ 4betar jag nog oftast.

 

Dock känns det ju onekligen som man överrepresenterar sin hand här. Om fi ställer floppen efter jag höjt känns det som man knappt leder mot någonting i hans range. Jag spelar sällan texas så jag har ingen jättekoll på det. Vad 3betar folk denna flopp med generellt utan reads?

 

Så lite frågor: :)

 

1. Bör man ha AQ i sin värdehöjningsrange här eller räcker händerna jag nämnde ovan?

2. Behöver man ens ha en balanserad range här mot en okänd?

3. Vilken range ställer folk floppen med här på den här nivån generellt?

4. Tänker jag på detta på en för hög nivå när fi förmodligen inte ens funderar över hur balanserad min range är här?

 

EDIT: 5. Givet att min värdehöjningsrange är AA/KK/QQ/77/22 här. Hur räknar man ut hur många procent av gångerna man kan bluffa givet att man vill spela optimalt balanserat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker generellt sett inte att man måste ha nån värdehöjningsrange här.. När brädan är såpass torr så har jag inget emot att ta ett kort med i stort sett hela min range jag vill fortsätta med. Dels kan det inducera mkt bluffar från fi då han ofta kommer se detta som en flopp man gärna floatar och därför skjuta igen på turn. Och så kan man komma billigare undan när man väl är slagen.

 

Jag avskyr också beslutet man måste fatta om man blir 4-betad ai på floppen efter man har höjt. Min uppfattning av nivån är att randomfi endast tar den linjen för värde (om det inte är fredag 25e) så AQ är generellt sett jävligt marginell hand att få in det med här, men ack så svårsläppt.

 

Om man bara synar flopp så får man också mkt mer värde av händer som 88-JJ som säkert inte släpper en blank turn rakt av.

 

Så för mig känns syn som absolut bäst i de flesta fallen. Vet inte om jag hade några vettiga åsikter alls, men de var mina spontana tankar :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar definitivt syn här.

Dem här resonemangen med balanserad range är jag helt fisk på och jag borde banna mig själv från alla cashgame-bord (går det?) över NL$100 eftersom jag bara blir dunderägd.

Dock känns det ju som att det inte finns något värde i att höja här då allt som händer är att Fi lägger allt du slår alternativt slår om och då måste du lägga. Att bara syna gör att du borde kunna få ut lite värde av händer som 99-JJ, KQ och även om motståndaren bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn är väl helt ok, så länge du har i åtanke att gå tvärbroke "i framtiden" vilket jag misstänker att du har på den floppen.

 

Tror inte du behöver bry dig så mycket om balanserad range där om ni inte möts varje dag eller så.

 

Visserligen möjligt att han kan stacka med QK eller liknande, men känns som du får mer värde av att syna och låta honom irriteras över en eventuell float eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...