Gå till innehåll

Rätt till att gå ner i arbetstid


TotalFarsa

Recommended Posts

Har lite dålig koll på vad som gäller i följande fall så kollar om det är någon här som har torrt på fötterna.

 

Scenario: Min sambo har en 100% tillsvidareanställning på ett privat företag sedan ca 5 år tillbaka i tiden. Nu vill hon gå ner till 50% för att kunna starta upp ett eget företag. Beat; hennes chef säger nej till detta. Han säger ordagrant "antingen jobbar du här 100% eller så jobbar du inte här alls". Jag har träffat denne chef ett par gånger och det är en trevlig prick men jag råkar veta att han har noll koll på arbetsrätt och regler därikring.

 

Så därför undrar jag, har min sambo rätt att gå ner till 50% eller har hennes chef rätt att neka henne?

 

Vi har två barn om det nu skulle kunna gå att göra något på den vägen...

 

*edit* Hon jobbar som grafiskt ansvarig webdesigner och känner att det är dags att gå vidare men vem fan vill lämna en säker anställning i det här klimatet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den här också, verkar lite mer applicerbar:

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19971293.html

3 § En arbetstagare har rätt till hel ledighet från sitt arbete under högst sex månader för att själv eller genom juridisk person bedriva näringsverksamhet. Arbetstagarens verksamhet får dock inte konkurrera med arbetsgivarens verksamhet. Ledigheten får inte heller innebära väsentlig olägenhet för arbetsgivarens verksamhet.

En arbetstagare har rätt till ledighet endast under en period hos en och samma arbetsgivare.

 

*edit* Och vad är normen för väsentlig olägenhet liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...