Gå till innehåll

Enter the Matrix?


ROmeoBOT

Recommended Posts

Full Tilt har ju börjat med en ny typ av sit'n'go där man spelar fyra bord samtidigt, mot samma motståndare men olika placering.

 

Vad ska man ha för taktik i dessa? Målet är ju att vinna alla fyra borden, men det kanske är bättre att gambla tidigt för att sedan kunna koncentrera sig på de bord där man är kvar. Det krävs ju en enorm simulantkapacitet för att hinna med 4 bord samtidigt. :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså - man bör nog spela normaltight, men i marginella lägen där man normalt väljer mellan syn och vik, så bör man alltid syna om man då kan slå ut någon (och folda om man inte täcker fienden).

 

Fast det måste ju bero på hur många poäng man redan har för ibland kan det räcka med få poäng för att säkra själva "gruppsegern"? Man måste ju hela tiden hålla redan på hur många poäng dom andra har och hur många till dom kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså - man bör nog spela normaltight, men i marginella lägen där man normalt väljer mellan syn och vik, så bör man alltid syna om man då kan slå ut någon (och folda om man inte täcker fienden).
Just det, fast att man med en stor stack en bit in i turneringen kan pusha mer frekvent mot medelstackar i strategiska lägen exv i limpad flervägspott, liksom att squeeze sannolikt är lite mera lönsamt än vanligt.

 

Nu har jag bara spelat en st, och slaskade då loss fullständigt då jag hade bråttom, men jäkligt kul var det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade ett par stycken och Matrix är bra särskilt för dom som vill köra i settar.

Alltid 4st som startar exakt samtidigt när man kör Matrix.

 

Alltså - man bör nog spela normaltight, men i marginella lägen där man normalt väljer mellan syn och vik, så bör man alltid syna om man då kan slå ut någon (och folda om man inte täcker fienden).

 

Taktiken lär förändras något - jag misstänker, utan att vara helt säker, att spel som bygger på att slå ut spelare lönar sig - eftersom det är dem prispooler. En normal prispool på varje bord, och en prispool till bästa poängplockarna.

 

Helt fel.

Det är 5st lika stora prispooler.

 

Man ska spela som en vanlig SnG förutom när det är nära att komma i "poolpengarna".

Då kan man hitta en vik eller syn beroende på om man har jättemycket eller jättelite chips ungefär son i en vanlig SnG.

 

Även om man får 2 poäng för att slå ut en motspelare får man 1 poäng för att vara kvar längre i turneringen än någon annan, alltså:

10p 1:a plats

7p 2:a plats

6p 3:e plats

5p 4:e plats

4p 5:e plats

3p 6:e plats

2p 7:e plats

1p 8:e plats

 

En mtt forum trix vore sjukt kul!

 

Instämmer med föregående talare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sak samma om man spelar vanliga eller Matrix, fast man kan få lite "extra" på Matrix.

 

Istället för 4st $5.50 spelar man en $22 Matrix.

"extra" pengarna kommer från en liten ranking av 4 turneringar.

5 lika stora prispotter varav 1 är för "rankingen",

kan jämföras med 5st SnG om man är lite tråkig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja, vad tror ni, tjänar man på det här jämfört med att bara spela vanliga SnGs? Belönar systemet vinnande eller förlorande spelare? Själv spelar jag oftast jäkligt tajt innan det är 4-5 pers kvar, och får då inte så mycket poäng för utslagna spelare.

 

Det finns väl två sätt att räkna på det här:

Alt1:

Man kan tänka sig att en 100$ matrix motsvarar 4st 20$ SnG plus en 20$ sidebet om vem som lyckas bäst i de fyra. Om man i snitt går plus på sidebetet är det värt att ta det, även om det bara är någon procent, eftersom man inte behöver lägga någon extra tid på det (man spelar inte på ett femte bord), även om det är en liten extra risk.

 

Alt2:

Man kan räkna sidebetet som en femte SnG där det är värt att spela om ROI på den 5e överstiger snittet i ROI av de vanliga SnG eftersom den då drar upp snittet.

 

 

Jag tänker spela en bunt matriser nu och samla lite data. Jag tror iallafall att man ska tänka utifrån alternativ 1 ovan, förutsatt att man kan hantera risken. Men matrisvariansen bör väl dessutom vara lägre än för vanliga SnG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...