Gå till innehåll

Allt om fiske!


Mag

Recommended Posts

Och nu menare jag inte vid pokerborden..

 

Vore kul o snacka med lite folk som gillar o fiska..kanske har lust o berätta er bästa fiske resor osv..

 

Mitt bästa fiske minne var 2002 när jag var i Florida och fiska Tarp

Coolate jag gjort i fiske väg, stora jävla kämpe glada fiskar..

 

lägger en bild på dom "små" sötnosarna

 

tarp3i.jpg

 

så berätta vad ni gillar och fiska och hur..själv gillar jag djuphavs fiske i Usa, men o meta med vanligt spö i sverige är att bra det med..

 

* Grattis Mag, det här är den nya Allt om tråden ;) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så berätta vad ni gillar och fiska och hur..själv gillar jag djuphavs fiske i Usa, men o meta med vanligt spö i sverige är att bra det med..

 

Vore kul att testa lite trolling/djuphavsfiske, men det har jag aldrig provat på.

Numera håller jag mig till mete/kastmete, för varenda gång jag kastar wobblers eller skeddrag eller spinnare eller vad fan som helst slutar det med bottennapp.

Måste ha sumpat drag för över 1500 spänn i mina dagar :evil:

 

Att sitta vid en spegelblank sjö, när solen håller på att gå ner, med ett flöte som guppar på vattnet är svårslaget. Det brukar då fastna ett par abborrar och nån enstaka mört eller braxen.

 

Brax har jag bara fått en gång. Mört händer ca varannan gång jag metar. Bägge sorter åker tillbaka i vattnet. Får man några fina abborrar i lagom storlek blir det smörstekt abborrefilé på knäckebröd med lite salt. MUMS!

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sitta vid en spegelblank sjö, när solen håller på att gå ner, med ett flöte som guppar på vattnet är svårslaget

 

Nu vetjag vad det blir ikväll om det inte regnar iaf...Ska lova dig att djuphavs fiske är ibland de roligaste man kan göra..Känslan när det bara skriker till i linan och spöet böjer sig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar köra lite kast och trolling oftast med wobbler för att dra upp en gädda, men en o annan abbore är även kul att fånga (Not. för lekmanen: grillat abborekött är kanon). Har försökt få tag i lite kämparfisk nämligen lax men den är svår att hitta.

 

Ibland blir det även lite mete som kanske strömming. Äckligaste jag fått på mete är "blodfisken" RUDA. Ussh, fy och blä!

 

Skulle vara jävligt kul att sticka ut och fiska i utländska vatten med annorlunda fiskar som ligger på en +10kg, kanske hajar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiske hör helt klart till de bästa sakerna man kan göra. De senaste åren har det tyvärr blivit lite mindre, men jag och några polare brukar åka och fiska regnbåge några gånger varje sommar. Brasa, korv, folköl och skitsnack - Oslagbart :)

 

Kommer ni förresten ihåg eran första fisk? Eller första gädda kanske vi ska ta. Jag gick på fritids och var väl runt sju år. Vi var nere vid sjön och vår ledare såg att det vankades gädda i viken. Jag och en kompis ställde oss där och började kasta som besatta. Plötsligt ryckte det till i mitt spö och gäddan var fast. Därefter gick jag och gäddan på en stolt visning runt hela kvarteret i några timmar. Är det första gäddan så är det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tal om den första gäddan..så fick jag min igår... :P

 

har aldrig lyckats få något på kroken med kastspö i sverige förr...men igår så blev det tungt och jag sa till tanten

 

- Fan jävlar nu har jag botten napp igen..

 

Men det var en trevlig 1,5kg gädda på kroken 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Åkte och hälsade på min kära mor i Seattle USA förra sommaren..

Runt de där trakterna är det ju ganksa schysst flugfiskevatten spec i naturreservaten..

 

Så iväg flyger jag över atlanten med flugspöt.. Kliver ner i ån, ser hjort och älg springa längs bankerna längs ån(sånt man bara ser på tv), skönaste känslan någonsin.. Inte en människa i sikte.. JAg har nämligen traskat långt långt in bland skog o mark..HIttar ett trevligt ställe att vada ut till mitt i ån där det ligger ett träd som fallit, så upp dit ska jag och bannemig ska jag nå ut med flugan till den där hålan 10 meter bort för där ska en fet regnbåge vänta på mig=)

 

Efter ca 20 minuter rycker det till ordentligt och efter 10 minuters kamp har jag dragit upp en steelhead på 4.2 kilo!

 

Det var min bästa fiskehistoria :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mag! Var i FLorida fiskade du Tarpoon??

Boca Grand??

 

Det är ju annars ett grymt ställe mitt på västkusten, med djupa fickor i havsbotten vid en industrihamn. Var där för några år sedan, lyckades dock inte få något annat än en liten sketen Grouper... :?

 

Såg dock en ENORM (..dum..dum.........dum..dum....) haj plocka en av dessa bjässar! Mäktigt att se kan jag lova....

 

Hajen var aldeles vit på magen men jag undrar om det verkligen var en av de stora vita...önsketänkande kanske....

 

Ha det!

 

Norpan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skräll att jag är inne o skriver i gamla trådar, men japp Norpan jag var i Boca Grand, extremt häftigt, ska försöka komma ditt igen..Och jag hade en av dessa bjäsar på med den slet sig av (den var ennnnorm)

 

Ps. fisken växer inte för varje gång jag berättar.DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Är vad man skulle kunna kalla yrkesfiskare. Äffärerna går dock dåligt, den enda fisk jag lyckats få upp hittills var en liten gädda för 3-4 år sedan. Återigen hade jag kastat iväg draget (eller vad man säger) till ett i mitt tycke strategiskt ställe, återigen hade jag fastnat långt in i vassen och återigen fick min något mer erfarne polare ro dit och skära loss draget. Den enda skillnaden denna gången var att en liten gäddfan lyckats nafsa sig fast i draget medans det satt fast, jäklar vad nöjd och mallig jag blev. 8-)

 

Lite bonuskuriosa; desförinnan på samma fisketur hade jag inte bara lyckats kasta för nära vassen/land, jag hade kastat upp på land. Ett träd, närmare bestämt. Och så var polarens fiskelåda ett drag fattigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...