Gå till innehåll

Högskoleprovet


rAilFISH

Recommended Posts

Finns "utbildningar" att köpa, som har "pengarna-tillbaka-garanti" om du inte höjer dig från tidigare resultat. Känner flera som prövat detta, och alla har höjt sina resultat. Plussas!

 

Är det dessa utbildningar som är anledningen eller det att man när man en gång gjort provet är (oftast) bekväm med situationen och fattat "tänket"? Vad jag hört så finns det dessutom statisktik som visar att man höjer sitt resultat från 1:a gången-3:e gången. Eller? :roll:;-)

 

Håller självklart med om att det faktiskt går att plugga inför HP dock, retas lite bara! :mrgreen:

 

Du är väl btw en sån där 2.0:are antar jag? Själv hamna jag på 1.3 den andra gången jag skrev... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det dessa utbildningar som är anledningen eller det att man när man en gång gjort provet är (oftast) bekväm med situationen och fattat "tänket"? Vad jag hört så finns det dessutom statisktik som visar att man höjer sitt resultat från 1:a gången-3:e gången. Eller? :roll:;-)

 

Håller självklart med om att det faktiskt går att plugga inför HP dock, retas lite bara! :mrgreen:

 

Du är väl btw en sån där 2.0:are antar jag? Själv hamna jag på 1.3 den andra gången jag skrev... :lol:

 

Självklart spelar rutinen roll, men jag tror faktiskt att de gör en större skillnad än man tror. Det är t ex suffix, prefix träning vid orden, i NOG delen så är det ju alltid samma typ av uppgifter, dvs ett par geometrifrågor, några sannolikhetsfrågor etc. Om man då läser på runt just dessa områden, så går det ju både fortare och bättre när man väl sitter där.

 

Minns faktiskt inte mitt resultat, men det var inte 2,0. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tips:

1. Träna på gamla högskoleprov med tidtagning. Ifall du inte hinner klart i tid, tänk efter vad du måste ändra på i din lösningsmetod för att bli klar i tid.

 

2. Lös vad som efterfrågas på högskoleprovet, dvs vad som är rätt svarsalternativ i stället för att lösa själva uppgiften som man ofta gör i gymnasiet.

 

3. Ord-delen är det som är svårast att träna in snabbt. Försök lära dig vad olika prefix och suffix betyder så ramlar det in en del poäng i alla fall.

 

4. Högskoleprov ser ganska likadana ut, lär dig lösningsmetodiken för "standard"-uppgifterna på matematik och diagram.

 

5. På läsförståelse, följ definitivt inte anvisningarna om att läsa texten först och sedan läsa frågorna. Väldigt få hamnar inte i tidsnöd då. Läs frågorna först så du vet vad du ska leta efter i texten medan du läser texten.

 

6. Inse att högskoleprovet mäter snabbhet, något som av någon anledning anses helt utan värde i grundskola och gymnasium.

 

7. På grund av att snabbhet krävs, se till att du hinner svara på alla frågor innan tiden tar slut. Det är mycket bättre att svara på 100% av frågorna med 80% sannolikhet att ha rätt än att vara 100% säker på hälften av frågorna och inte hinna göra resten alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...