Gå till innehåll

Superaggressiva motståndare i SNG


frenger2

Recommended Posts

Jag anser mig vara en kompetent SNG spelare med 14% ROI nånting

men jag får stora problem när jag möter väldigt loose aggressiva

spelare. Då menar jag inte duktiga sådana utan -50% ROI typen.

 

Jag spelade en 10$ 6-handed sng nyss på FT med normal

blindsstruktur. När vi går ner till 3 spelare (bubblan) så har

jag och de andra två likvärdiga stackar mellan 2900 och 3100.

Blindsen är uppe i 50/100. Båda mina motståndare är superfiskar

med lägre än -20% ROI. Drömläge, eller?

 

Det kan tyckas, men jag får det ändå väldigt kämpigt. Motståndare A

är extremt aggressiv och lös, han spelar 70-80% av sina starthänder

och re-raisar nästan varannan gång som han möter en raise preflop.

När väl floppen har kommit betar han 80% av gångerna pot-storlek

(när han inte betar floppen då vet man att man står mot en monsterhand ^^).

Motståndare B är också ganska lös, men inte fullt lika agressiv.

 

Tydligt så finns mina kommande marker att hämta hos spelare A,

när jag väl går till showdown så kommer med stor säkerhet alla

marker att vara i mitten. Samtidigt kan jag inte ta chansningar

och spela marginella händer även om jag är 80% säker på att

jag leder, då jag ser det väldigt troligt att det snart kommer

en fight mellan spelare A och B där den ena åker ut.

 

Vad skulle ni ha för strategi här? Jag kan inte vinna några

blinds efterssom jag får syn 80% av gångerna jag höjer prelop.

Och jag vill helst avvakta och vänta på att antingen A eller B ska

fiska ut sig mot varandra. Samtidigt, ju mindre stack jag får desto

mer passiva blir A och B när jag har minsta stacken...

 

Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80% att vinna potten != marginell hand..

Kom igen! Det där var väl ett astråkigt inlägg.

 

Jag är inte bra på att uttrycka mig om poker efterssom jag

aldrig har skrivit om det innan, som du ser är jag ingen

superaktiv medlem här på forumet..

 

Vad jag menar är att om jag har K-5 men träff på kungen så

är det vanligtvis en marginell hand. Men när han bombar pot

på floppen K-10-8 så leder jag med stor säkerhet, men jag

vill inte syna efterssom jag inte vill riskera stora delar

av min stack med en hand som är halvkass efterssom jag ser

värde i att vänta på att de andra ska spela ut sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör väl leta efter ett läge där du tror att du har typ 60/40 el 65/35 mot hans range och sen dega/syna. Vi behöver ju bättre edge än typ 51/49 eftersom det är bubbla men tror 60/40 bör vara tillräckligt. Att du kommer få större varians av att spela så här är ju givet men du kommer plussa bättre då du inte foldar bort marker i onödan till överdrivet agressiva spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen! Det där var väl ett astråkigt inlägg.

 

Jag är inte bra på att uttrycka mig om poker efterssom jag

aldrig har skrivit om det innan, som du ser är jag ingen

superaktiv medlem här på forumet..

 

Vad jag menar är att om jag har K-5 men träff på kungen så

är det vanligtvis en marginell hand. Men när han bombar pot

på floppen K-10-8 så leder jag med stor säkerhet, men jag

vill inte syna efterssom jag inte vill riskera stora delar

av min stack med en hand som är halvkass efterssom jag ser

värde i att vänta på att de andra ska spela ut sig.

 

Ok sry, men som Sulla skriver.. det är bara att dega när du tror att du leder, höjer han 3x pre så tryck in keramiken! Ingen ide att titta på massa floppar o greja när du har så liten stack i förhållande till blindsen.

 

Välkommen till forumet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok sry, men som Sulla skriver.. det är bara att dega när du tror att du leder, höjer han 3x pre så tryck in keramiken! Ingen ide att titta på massa floppar o greja när du har så liten stack i förhållande till blindsen.

 

Välkommen till forumet ;)

Jo men problemet är ju att jag ser honom så extremt lös att han synar min all in väldigt ofta. Jag kan tänka mig att han synar

med alla äss, alla par samt K-Q och K-J, kanske ännu mer.

Vill jag verkligen trycka in allt då, med litet fold ev, när jag

har känslan att det kan räcka med 10 händer för att A eller B

ska ha åkt ut mot varandra. 10 händer = 3bb + 3sb = 450 förlorade

marker. 2550 kvar.

 

Ser ni inget värde i att avvakta tills stacken är nere till

under 2500 iallafall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men problemet är ju att jag ser honom så extremt lös att han synar min all in väldigt ofta. Jag kan tänka mig att han synar

med alla äss, alla par samt K-Q och K-J, kanske ännu mer.

Vill jag verkligen trycka in allt då, med litet fold ev, när jag

har känslan att det kan räcka med 10 händer för att A eller B

ska ha åkt ut mot varandra. 10 händer = 3bb + 3sb = 450 förlorade

marker. 2550 kvar.

 

Ser ni inget värde i att avvakta tills stacken är nere till

under 2500 iallafall?

 

Höj mycket med bra händer.

Toppar brukar vara tillräckligt mot överaggro tomtar. Bombar han floppen och du synar lugnar dom oftast ner sej och du kan få checka hela vägen och vinna en hyfsad pott rätt billigt. Annars är det bara att dega om du träffar toppar med okej kicker. Det hade jag gjort i alla fall. Visar man var skåpet ska stå blir dom ofta lite vekare och vågar integå upp mot en lika hårt efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl har en dunderhand så höjj bra högt, callar idioten så är han ju körd. Har själv råkat ut för dessa för många gånger, man vet liksom inte vart man står när dom hela tiden reraisar en postflop/turn.

Min taktik blev iallafall att tight. Jag mini-raisade före

flop om jag hade topphand, för att kunna syna en re-raise

utan att binda mig.

Jag fick A-Ks på small blind och gjorde 200 till spelare A i big

blind. Han synar. Flop A-7-4. Jag checkar, han satsar 400, jag

trycker in och han lägger sig. Det var enda handen jag han spela

innan A slog ut B när B gick all in med äss högt på floppen, mot spelare A. Då råkade A sitta på K-K och jag var HU.

 

Denna gången funkade det men är det optimalt? Att vara mkt tight

pre och endast spela starka träffar postflop. Ofta kommer det ju

hända att det inte kommer någon sådan stark träff förens jag har

blindat ner mig till shortstack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte var du spelar men utbetalningsstrukturen brukar väl vara kraftigt viktad åt segraren. Om du väntar ut att de andra ska slå ut varandra så dels skänker du ju chips till den framtide vinnaren dem emellan och dels kommer den kvarvarnde fi ha deras sammanlagda mängd marker. Det här gör ju att du får det onödigt svårt att vinna i slutändan.

 

Om du tror dig ha ett ~60/40-övertag känns det helt rätt att pusha. Egentligen tror jag att det är värt att ta mer marginella situationer än så också iom utbetalningsstrukturen som gör att det är så viktigt att vinna, spontant typ alla övertag 51/49 :-) Detta eftersom du har så goda möjligheter att bli den som vinner om du slår ut A då det istället blir du som har den betydligt större stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj mycket med bra händer.

 

Rent teoretiskt är ju det största misstaget en överaggro gör att han betar för mycket. För att utnyttja det max bör man vara syn-fisk, fast det gäller att syna med rätt händer. Lagom mycket starkare beroende på bet. Svårt..., men också lönsamt.

 

Ge honom chansen att folda med en höjning av enbart bra händer är inte smart, (om han inte är hel-pucko och synar felaktigt också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt är ju det största misstaget en överaggro gör att han betar för mycket. För att utnyttja det max bör man vara syn-fisk, fast det gäller att syna med rätt händer. Lagom mycket starkare beroende på bet. Svårt..., men också lönsamt.

 

Ge honom chansen att folda med en höjning av enbart bra händer är inte smart, (om han inte är hel-pucko och synar felaktigt också).

 

Visst. Men om han alltid synar eller reraisar så är det ju en god idé att höja med bra händer och sen ställa när han reraisar. Då kanske han känner sej committad och synar med skit och så har man en stor chans att få en fin stack. Med dom statsen dessa snubbar hade räknar jag med att han är rätt sämst och skulle betala av även om man bara höjer bra händer. Även om jag personligen hade nypt tillbaka med halvbra händer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, toppar är ofta nöten mot överaggressiva spelare.

 

Och därför vill vi ju spela postflop mot sopor!

 

Flera av de tidigare råden i tråden bygger ju på att vi ska höja saftigt pre med händer som AK som enda medicin. Det är det ju förstås inte. Å bubblan har vi ju inte råd att sitta och väta på de händerna och sen vill vi ju inte ha ett race om stacken, utan hellre ta betalt när vi träffat floppen av de överaggressiva som betar alla gator oavsett om de har toppträff, miniträff eller ingen träff alls. Synfisk FTW!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De diskussioner jag hör här tycks förutsätta ganska bra stackdjup på 20-30BB men om vi sitter med 10-15BB effektiva stackar (vilket ofta är situationen på bublan) kan vi ju inte lyxa med att se en flop och spela därifrån. Vi kan ju knappast syna en 4BB raise och folda flop eller?

 

Där väntar vi in en hand som vi tror leder stort mot fi's raise range och limp reraisar AI pre.

 

Typ alla 88+ alla A5+ alla broadway. Då sätter vi lite press på han. Synar han och drar ut så är det bara att starta om.

 

Har vi riktiga monster och inte vill riskera en kallsyn bakom kan vi ju raise pusha om han alltid i pricip 3b allt vi gör.

 

Kom ihåg att även om han är en superfisk så vill han också komma ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar hellre 450 chips pre utan contest än att spela en tveksam hand ur position, alternativt att jag med contest om hela stacken leder jättestort.

 

I normala fall ja. Men en normal raise ger ju 80% en 3bet tillbaka så några steal möjligheter har vi inte. Alltså ska vi hitta en hand som leder stort mot hans raise/call range och antingen limp raisa AI eller om man vill riskera mindre pusha rakt av för att maximera det lilla FE vi har.

 

Om han 3B 80% så kanske han bara synar 40% för en push. Kan ju vara så att han gärna pushar raisar men inte alls gärna synar en open push.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De diskussioner jag hör här tycks förutsätta ganska bra stackdjup på 20-30BB men om vi sitter med 10-15BB effektiva stackar (vilket ofta är situationen på bublan) kan vi ju inte lyxa med att se en flop och spela därifrån. Vi kan ju knappast syna en 4BB raise och folda flop eller?

 

Där väntar vi in en hand som vi tror leder stort mot fi's raise range och limp reraisar AI pre.

 

Typ alla 88+ alla A5+ alla broadway. Då sätter vi lite press på han. Synar han och drar ut så är det bara att starta om.

 

Har vi riktiga monster och inte vill riskera en kallsyn bakom kan vi ju raise pusha om han alltid i pricip 3b allt vi gör.

 

Kom ihåg att även om han är en superfisk så vill han också komma ITM.

 

Vem har sagt att vi ska syna 4BB med 15BB i stack? Om vi är grundare än 6-7BB är det ju bara att ställa först in, spelar ju ingen roll om fi är fisk eller inte. Om vi har 15 BB är det klart att vi kan limpa och spela därifrån. Är fi jätteaggressiv så anpassar vi förstås våra HD efter det.

 

Att fi är jättelös i sin raise range, innebär ju inte att de synar lika löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att vi ska syna 4BB med 15BB i stack? Om vi är grundare än 6-7BB är det ju bara att ställa först in, spelar ju ingen roll om fi är fisk eller inte. Om vi har 15 BB är det klart att vi kan limpa och spela därifrån. Är fi jätteaggressiv så anpassar vi förstås våra HD efter det.

 

Att fi är jättelös i sin raise range, innebär ju inte att de synar lika löst.

 

Problemet är att fi raisar kanske 60% och 3b ca 40% när han blir raisad.

 

Det gör att vi inte gärna kan limpa om vi inte är beredda att ta en syn och vi kan inte raisa utan att vara beredda att följa upp med en AI om vi blir 3b pre.

 

Vilket gör att vi måste hitta en HD som slår hans HD och vara beredd att spela om hela stacken preflop.

 

Om fi 3B 30% av sina händer och raisar 60% så måste vi anpassa oss efter det.

 

30,2 % 55+,A2s+,K5s+,Q7s+,J8s+,T8s+,98s,A7o+,A5o,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o

Vi borde då vara beredd o spela om hela stacken med kanske 15% av våra bästa händer

15,1% 77+,A7s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KTo+,QJo

 

Sen kanske vi kan limp syna med en del fler händer

Han raisar 59,6% 22+,A2s+,K2s+,Q2s+,J2s+,T3s+,95s+,85s+,75s+,64s+,54s,A2o+,K3o+,Q5o+,J7o+,T7o+,97o+,87o

Så kanske vi ska limpsyna våra 30% bästa händer

dvs 55+,A2s+,K5s+,Q7s+,J8s+,T8s+,98s,A7o+,A5o,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o

 

Men då kommer problemet hur vi ska agera efter flop och eftersom hand Cbetar typ 95% så blir det ju jobbigt postflop ur pos.

 

Vi kan ju enas om att limp folda före flopen inte är något bra alternativ alltså limpar vi inte om vi inte vill syna en raise och är vi beredda att syna en raise är det ju bättre att höja först men vill ju inte höja om vi inte är beredda att syna en 3b och ska vi syna en 3b pre kan vi lika gärna spela AI pre mot denna fi.

 

Därför förespråkar jag att spela de 15% bästa händerna för stacks pre.

 

Vi måste ju förr eller senare riskera hela stacken mot en sån fi och jag gör det hellre när jag fortfarande har fler marker än han än när jag har mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att fi raisar kanske 60% och 3b ca 40% när han blir raisad.

 

Det gör att vi inte gärna kan limpa om vi inte är beredda att ta en syn och vi kan inte raisa utan att vara beredda att följa upp med en AI om vi blir 3b pre.

 

Vilket gör att vi måste hitta en HD som slår hans HD och vara beredd att spela om hela stacken preflop.

 

Om fi 3B 30% av sina händer och raisar 60% så måste vi anpassa oss efter det.

 

30,2 % 55+,A2s+,K5s+,Q7s+,J8s+,T8s+,98s,A7o+,A5o,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o

Vi borde då vara beredd o spela om hela stacken med kanske 15% av våra bästa händer

15,1% 77+,A7s+,K9s+,QTs+,JTs,ATo+,KTo+,QJo

 

Sen kanske vi kan limp syna med en del fler händer

Han raisar 59,6% 22+,A2s+,K2s+,Q2s+,J2s+,T3s+,95s+,85s+,75s+,64s+,54s,A2o+,K3o+,Q5o+,J7o+,T7o+,97o+,87o

Så kanske vi ska limpsyna våra 30% bästa händer

dvs 55+,A2s+,K5s+,Q7s+,J8s+,T8s+,98s,A7o+,A5o,K9o+,Q9o+,J9o+,T9o

 

Men då kommer problemet hur vi ska agera efter flop och eftersom hand Cbetar typ 95% så blir det ju jobbigt postflop ur pos.

 

Vi kan ju enas om att limp folda före flopen inte är något bra alternativ alltså limpar vi inte om vi inte vill syna en raise och är vi beredda att syna en raise är det ju bättre att höja först men vill ju inte höja om vi inte är beredda att syna en 3b och ska vi syna en 3b pre kan vi lika gärna spela AI pre mot denna fi.

 

Därför förespråkar jag att spela de 15% bästa händerna för stacks pre.

 

Vi måste ju förr eller senare riskera hela stacken mot en sån fi och jag gör det hellre när jag fortfarande har fler marker än han än när jag har mindre.

 

Om du bara ska spela de 15% bästa händerna pre 3/4-handat har du blindat ner dig till ointressant stack! Om vi vet att fi raisar allt möjligt så är det ju bara att ställa fi med en rimlig HD (som är väsentligt bredare än top 15% imo).

 

Bara för att fi raisar löst pre innebär det ju inte att fi synar lika löst mot vår push!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska spela de 15% bästa händerna pre 3/4-handat har du blindat ner dig till ointressant stack! Om vi vet att fi raisar allt möjligt så är det ju bara att ställa fi med en rimlig HD (som är väsentligt bredare än top 15% imo).

 

Bara för att fi raisar löst pre innebär det ju inte att fi synar lika löst mot vår push!

 

Håller med, jag skrev ovan att jag föredrar att pusha rätt ut för han antagligen inte synar lika löst då.

 

Sen är det nog så att 15% är för tight men tanken om att man inte ska varken limpa eller höja utan spela för stacks pre är rätt imo.

 

Sen är det nog så att med bara 3 st kvar så borde man nog openpusha 35% för att ta hem flest blinds av de som är kvar. (naturligtvis med hänsyn till vad som hänt innan och position)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...