Gå till innehåll

Ongame segar ihop


norrlands

Recommended Posts

Jag hade problem med att mitt ongame segade ihop totalt även utan HUDs. Kontaktade supporten som hade mycket kontakt med Ongame osv innan de konstaterade att de inte kunde göra något åt det. Jag fick tipset av Kraclob att stänga av "enable statistics" och sedan jag gjorde det har det aldrig hänt igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fortfarande stats då?

 

Jag rensar bort db-filen ganska ofta. När händerna är importerade i PT behöver man ju inte db-filen längre. Men om man ändå vill spara dem kan man ju lägga dem i en annan mapp bara.

 

db-filen ligger i Resources\Databases i installationsmappen, tex C:\Program Files\NextPoker\Resources\Databases

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ongame låser sig fortfarande för mig på regelbunden basis. Fattar inte varför eftersom jag tar bort tidigare nämnd fil varje gång jag spelar. Efter att siten låser sig måste jag starta om datorn innan det fungerar igen.

 

Otroligt irriterande och helt obegripligt att de inte fixar detta någon gång. Har ju varit så här i ett par månader nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ongame låser sig fortfarande för mig på regelbunden basis. Fattar inte varför eftersom jag tar bort tidigare nämnd fil varje gång jag spelar. Efter att siten låser sig måste jag starta om datorn innan det fungerar igen.

 

Otroligt irriterande och helt obegripligt att de inte fixar detta någon gång. Har ju varit så här i ett par månader nu!

Gissningsvis spelar du/ni med en äldre laptop med nån 5400 varvare som hårdisk? om det bara låser sig när stats är aktiverade?

När de kommer till databaser är varvtalet på disken den största prestanda faktorn i en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis spelar du/ni med en äldre laptop med nån 5400 varvare som hårdisk? om det bara låser sig när stats är aktiverade?

När de kommer till databaser är varvtalet på disken den största prestanda faktorn i en dator.

 

Har inte prestandan framför mig men den var ganska vass när jag köpte den i juni 2006. Det är dessutom en stationär dator och inte en laptop och de är ju i regel prestandamässigt vassare än de bärbara alltsomoftast.

 

Problemen borde väl inte bero på datorn när den är såpass ny, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite offtopic...men visar hur prestandamässigt dåligt ongames databaser är...och hur den lätt antagligen får vilken laptop som helst på knä, särskilt de med bara en fysiskdisk, för att inte glömma att 5400rpm verkar vara vanligt fortfarande i laptops. Även en stationär kan lätt gå på knä om man bara har en fysiskdisk och inte trimmat programmen man använder.

 

här kommer lite jag lekt med när jag trimmat postgres i helgen:

 

2 fysiska diskar, båda 7200rpm

på c:/ är allt installerat, till f:/ har jag flyttat pg_data och pg_xlog (postgresql databaser som pt3 använder), tydligen skulle jag flyttat ongame databaserna istället såhär i efterhand.

 

8 ongame bord med PT3 http://s4.tinypic.com/fxt3xs.jpg

fxt3xs.jpg

 

samma med 8 boss bord http://i37.tinypic.com/257ewjr.jpg

257ewjr.jpg

"Gnm.snittl.längd. på disk-kö" är valda räknaren som inte hela texten syns på.

 

observera att postgresql databasen på F:/(ljusblå och blå linjerna i båda bilderna) knappt ger nåt utslag i diskanvändning trots miljon++ händer, ongame databasen så gott som tom (under 1000 händer) och boss sparar sina händer på annat vis.

 

så ja, ongame systemet suger prestandamässigt (antagligen även andra som använder liknade sätt att spara händer)

 

Vad man kan göra?

- töm klientens databas efter varje session

- undvik annan diskhantering på samma disk som ongames databas är på(och liknande hh-databaser) tex genom att mappa databasen till annan fysiskdisk med program som Junction Link Magic(eller gör det manuellt i windows), installera hela ongame klienten på egen disk, använd raid...

- köp en snabbare disk: 10.000 varvare, ssd disk...

 

använd prestandaverktyget som du hittar under: kontrollpanelen/administrationsverktyg och studera...om disken går på knä när det laggar

 

använder du postgresql? trimma minnes hanteringen så att så lite disk som möjligt används av postgresql: http://www.pokertracker.com/forums/viewtopic.php?f=45&t=10393

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

slängde åter i en 3je disk så passar väl på att skirva denna eventuella lösning att boosta upp ongame stats enabled om nu nå känner sig manad att prova...

 

man kan ju också bara installera klienten på en annan disk och se vilken effekt det får, men bäst effekt får det nog om man endast flyttar databas mappen till annan disk... ongame skriver tydligen en hel del i WPCLog.txt filen också, inte bara i databasen, och splittar man dessa till olika diskar så behöver inte hårddisk nålen röra sig så mycket...

 

so here it goes(ersätt Betsson med valfri OnGame klient):

installera ny disk, som tex G:\ gör en mapp på den disken, tex G:\betsson

gå till ..\Betsson\Resources\Databases (vilket antagligen är C:\..)

klipp ut allt i den mappen, klistra in det i den nya mappen G:\betsson

 

..\Betsson\Resources\Databases ska nu vara tomt

G:\betsson ska innehålla dom filerna du flyttade

 

hämta Junction Link Magic http://www.rekenwonder.com/linkmagic.htm

starta JLM

Create

Junction Point(host folder)

New Folder = ..\Betsson\Resources\Databases

 

Destination(target folder)

G:\betsson

 

done... när man nu öppnar ..\Betsson\Resources\Databases mappen, befinner man sig fysiskt på den andra disken(G:\), Operativsystemet och program ser dock ingen skillnad.

 

G:\ där Ongame database mappen befinner sig nu

F:\ dit postgresql pg_data samt pg_xlog är flyttat(kan man dock inte göra lika enkelt som med Ongame, kolla PT3 forumet för instruktioner)

C:\ allt är fortfarande installerat på denna disk...

...mycket jämnare disk belastning (jfr med 8 ongame bord ovan...)

6r7qyu.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en ramdisk. (Datorn använder alltså en liten del av ram-minnet för att skapa en liten med supersnabb hårddisk)

 

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-windows-vista-xp-2000-and-2003-server/

 

Välj fixed media när du installera ramdisk och välj sedan förslagsvis 32 mb som storlek på disken. (Den töms varje gång datorn startas om).

 

If you want to use a RAM drive for your handhistory files modify the following PIG file:

 

"pokersite"\Resources\Pigs\<username>.pig

 

and change the entry:

 

Path=Resources\\Databases\\

 

to

 

Path=R:\\

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en ramdisk.

 

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-windows-vista-xp-2000-and-2003-server/

 

Välj fixed media när du installera ramdisk och välj sedan förslagsvis 32 mb som storlek på disken. (Den töms varje gång datorn startas om).

ty, jag har uppenbarligen för många diskar liggande :)

perfekt om man ändå tömmer databasen dagligen och särskilt på en laptop utan utrymme då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en ramdisk. (Datorn använder alltså en liten del av ram-minnet för att skapa en liten med supersnabb hårddisk)

 

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-windows-vista-xp-2000-and-2003-server/

 

Välj fixed media när du installera ramdisk och välj sedan förslagsvis 32 mb som storlek på disken. (Den töms varje gång datorn startas om).

 

wow, visst förväntade man sig skillnad men att även andra diskar (F:\ pg_data, pg_xlog, processed) helt gick ner i belastning till flatline

 

8 ongame bord med ongame databasen på ramdisk

10cjd6b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte installera ramdisken, när jag klickar på install så står det "failed".

Jag har Vista, skulle verkligen behöva detta programet.

Tacksam för hjälp!=)

brukar hjälpa om man läser lite.... citat från sidan det länkades till:

In Windows Vista, you need to right click on it and select “Run as Administrator”, if not you will get a Failed error message.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en ramdisk. (Datorn använder alltså en liten del av ram-minnet för att skapa en liten med supersnabb hårddisk)

 

http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-windows-vista-xp-2000-and-2003-server/

 

Välj fixed media när du installera ramdisk och välj sedan förslagsvis 32 mb som storlek på disken. (Den töms varje gång datorn startas om).

 

 

Hur modifierar man .pig filen? Jag provade att öppna med WordPad och ändra men det gick inte, lyckades inte googla fram något vettigt heller.

 

Paz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lirar på betsafe som då och då låser sig i ca 60 sek, tänkte rensa bort database från orginalmappen men undrar om man kan göra detta utan att påverka statistiken i PT3?

Tack på förhand!

I PT har du ju en knapp att tömma den med [Clear Database now] i OnGame fliken

 

Har du en gång läst in dom finns dom ju i PT, att importera in dom igen blir ju bara dubbletter

 

Välj fixed media när du installera ramdisk och välj sedan förslagsvis 32 mb som storlek på disken. (Den töms varje gång datorn startas om).

...man kanske ska använda 64MB ramdisk om man även har PT om man spelar mycket mellan reboots, PT tillverkar en kopia nu som då på ramdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...