Gå till innehåll

PM / Dödarn anmäld för hets mot folkgrupp


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 134
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är väl iofs generellt rätt bra att folk att reagerar på saker, det skapar ju viss balans; vissa tänjer gränser, andra hojtar till när de är passerade.

 

Jag skrev själv för en tid sen här på forumet att dödarn är en idiot som i ett offentligt media mer eller mindre kallade vem-det-nu-var för pedofil. Tycker det var en sund reaktion. Men att dra det längre än så vore rätt löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kallade han inte den personen för pedofil, utan sa att han SÅG UT som en pedofil... vilket är upp till betraktarens öga... men visst.. lite onödigt kanske det var :)

 

nalle hedlund ser ut som en rysk lönnmördare om du frågar mig.

 

Jo, men det är ju inte hets mot folkgrupp....

Svenskar som N hedlund får du ju kalla vad fan du vill.

Det är ju ziegenare, homosexuella, judar etc som du ska ge fan i.

 

I lagstiftningen om hets mot folkgrupp så ingår ju bara vissa folkgrupper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ansvarig utgivare som har hela ansvaret, eller kan skribenten åka dit också?

 

Tryckfrihetsförordningen:

 

8 kap. Ansvarighetsregler

 

Om ansvaret för periodisk skrift

 

1 § För tryckfrihetsbrott genom periodisk skrift svare den som var anmäld som utgivare, då skriften utgavs.

Var ställföreträdare anmäld och har han inträtt som utgivare, svare ställföreträdaren. Lag (1976:955).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olaga diskriminering tycks vara från brottsbalken (tyckte väl inte det lät särskilt bekant från tryckfrihetsförordningen). Men om det är ett vanligt brottsmål borde väl inte JK vara inblandad?

 

Hur som helst, om det inte är ett brott mot TF kan väl ansvarig utgivare knappast åtalas?

 

Och ja, jag hade absolut kunnat göra en dylik anmälan om texten var stötande och korkad nog. Känns svårt att uttala sig om det aktuella fallet dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olaga diskriminering tycks vara från brottsbalken (tyckte väl inte det lät särskilt bekant från tryckfrihetsförordningen). Men om det är ett vanligt brottsmål borde väl inte JK vara inblandad?

 

Hur som helst, om det inte är ett brott mot TF kan väl ansvarig utgivare knappast åtalas?

 

Och ja, jag hade absolut kunnat göra en dylik anmälan om texten var stötande och korkad nog. Känns svårt att uttala sig om det aktuella fallet dock.

 

vet inte om jag missat nåt men sen när blev journalister jurister (?!); dom skriver vad som låter bra! Mtp att JK (om han nu e det öht dvs) e inblandad kan man ju dra vissa slutsatser ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...