Gå till innehåll

wsop utbetalning + skattefrågor


wsop2008

Recommended Posts

Hej

 

Jag cashade lite granna i main event i år, dock inte jättemycket. Tyckte dock att det var onödigt att plocka ut pengarna direkt då jag skulle stanna nån vecka till. Dom 3 sista dagarna var jag på Rio och försökte få ut mina pengar men den enda personen som kunde betala ut pengarna var "out of town". Så dom sa att jag får kontakta honom via mail eller nåt och sen göra en banktransfer istället. jaja tänkte ja det löser sig. Men efter ett antal mail och telefonsamtal med olika snubbar på Rio har dom nu beslutat att de som inte hämtat ut sina pengar måste göra det personligen på Rio alltså inga banköverföringar eller checkar etc.. blir så jävla lack, segt att åka till Vegas bara av den anledningen. nån som har förslag på om det här går att lösa på nåt sätt? tjata mera?

 

Nu några frågor som kanske bland annat cyntax kan svara på.

 

Hur är det med skatt? va helt inställd på att betala skatt men har ännu inte hört nåt från skatteverket och har inte anmält nåt heller eftersom jag inte fått pengarna än.

 

Mitt namn är felstavat i officiella resultatlistan och det står även fel bostads ort och land. kommer skattemyndiheten ändå att upptäcka detta på något sätt? skickar amerikanska myndigheterna uppgifter som passnr, person nr etc?

 

Vid vinsttillfället stod dollarn i 6 och nu i runt 7,2 vilket givetvis är positivt. Om jag nu måste skatta, kan jag då göra det på vinsten vid växelkurs på 6, eller 7,2. vet att jag givetvis ska skatta på valutakursvinsten ocskå men det kanske ändå inte skattemyndigheten märker?

 

Är nu bosatt på Malta och om det blir så att jag blir tvungen att åka till Vegas och hämta pengarna så kommer pengarna aldrig komma in i sverige eller på svenskt bankonto, gör det här nån skillnad? lättare att undvika skatt? var dock bosatt i sverige vid vinsttillfället.

 

tacksam för svar, mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med skatt? va helt inställd på att betala skatt men har ännu inte hört nåt från skatteverket och har inte anmält nåt heller eftersom jag inte fått pengarna än.
Skatta lär du få göra. Skatten ska in i näsa års deklaration.
Mitt namn är felstavat i officiella resultatlistan och det står även fel bostads ort och land. kommer skattemyndiheten ändå att upptäcka detta på något sätt? skickar amerikanska myndigheterna uppgifter som passnr, person nr etc?
Grattis.

 

Du ska fylla i massa papper på Rio och ge ITTN-nummer och liknande. Dessa papper kommer sedan troligen att skickas till berörda skatteverk (men inte säkert).

 

Skatteverket känner till Hendondatabasen, och det är troligen där de får sin stora information. Felstavat namn och annat land är en bra grej för dig :-)

 

Vid vinsttillfället stod dollarn i 6 och nu i runt 7,2 vilket givetvis är positivt. Om jag nu måste skatta, kan jag då göra det på vinsten vid växelkurs på 6, eller 7,2. vet att jag givetvis ska skatta på valutakursvinsten ocskå men det kanske ändå inte skattemyndigheten märker?
Du ska skatta för kurstillfället när du klonkade (se till att ta kontanter i Vegas då, och inte någon banköverföring, så du slipper förklara det)

 

Är nu bosatt på Malta och om det blir så att jag blir tvungen att åka till Vegas och hämta pengarna så kommer pengarna aldrig komma in i sverige eller på svenskt bankonto, gör det här nån skillnad? lättare att undvika skatt? var dock bosatt i sverige vid vinsttillfället.
Det beror på vad du kan tala om för Rio nu när du hemtar ut pengarna. Passet lär du få visa, så ta med så mycket dokumentation du bara kan på din nuvarande adress, typ gasräkning och telefonräkning osv.

 

***

 

För tydlighetens skull: Du ska skatta, men det finns "hygglig chans" att du inte kommer fastna i skatteverkets garn.

 

Det är av denna anledningen du måste hämta ut pengarna personligen tyvärr. Riopersonalen som sa åt dig att fixa det senare är idioter, som inte förstår varför en sådan transaktion måste göras personligen.

 

Jag skulle försöka kräva dom på boendet och resan dit, faktiskt. I alla fall boendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för bra svar gdaily

 

Ja tycker det var fruktansvärt dåligt att det bara fanns en person som kunde göra utbetalningarna. var där i 3dagar och tjata som fan och dom var riktigt otrevliga. dom hade ju bra bemanning för utbelningar sålänge main event höll på men sen stängde dom ner det ordentligt. fick kommenterar som " du har haft gott att tid på dig att hämta pengarna, "wsop är över du får skylla dig själv "son" ". bra ide om att jag ska kräva resa och boende. ska ju givetvis göras. Hur tror du chanserna är för detta?

 

tittade på hendon databasen, felstavat där med . ITTN = international tax file nr? skickas till berörda skattemyndigheter men inte säkert? låter ju lite konstigt tycker jag. snackat med andra killar som cashade i sideevents förra året och dom har inte hör nåt från skattemyndigheterna heller.

 

Så om det nu finns lite läge att avakta att betala skatt. anser du att det är en bra valuebet att inte rapporera till skatteverket jämfört med risken för straffskatt? om nu skatteverket får in uppgifter, kommer jag då få någon ledtråd om det genom brev etc. och i såfall hinna agera för att undvika straffskatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...