Gå till innehåll

FLT - Suited connectors mot få spelare?


Bjorn_

Recommended Posts

Är lite osäker på hur man bör spela suited connectors. Skall väl också tillägga att mitt dilemma främst gäller i sen position, i tidig position kan man ju med gott samvete slänga de flesta.

 

Ta följande två scenarior:

 

a) Fold fram till mig på knappen, var drar jag gränsen för vilka suited connectors jag spelar och ska jag i så fall alltid höja? Är det rimligt att spela t.ex. 89s för en raise här?

 

b) Sitter på knappen med en limper, vilka suited connectors är spelbara?

 

Tycker även ofta att postflopspelet blir väldigt svårt, ofta får man ju skumma halvträffar typ BP utan kicker plus bakdörrsdrag. Rent allmänt är nog medel suited connectors de händer jag har svårast för. Passar inte alls min spelstil...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Pokerstove:at lite med anledning av fall a och kommit fram till följande:

 

EDIT: La till några andra möjliga stealhänder som referens

Vs en random hand

JTs 57,5%

J9s 55,6%

T9s 54%

T8s 52,4%

98s 50,8%

97s 49,1%

87s 48%

A2o 54,9%

Q5s 52,8%

22 50,4%

 

Vs två random hands

JTs 41,9%

J9s 39,5%

T9s 38,7%

T8s 36,7%

98s 36,0%

97s 34,0%

87s 33,8%

A2o 35,3%

Q5s 34,8%

22 30,7%

 

Vet inte riktigt hur man skall tolka detta men någon slags relevans borde det ha givet att vid tidpunkten då du väljer att höja/folda kan man betrakta SBs och BBs händer som helt slumpmässiga. (Eller tänker jag fel?)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten för att du ska vara favorit mot en/två händer om handen går till showdown är inte speciellt intressant. Vad som är intressant är SB:s och BB:s spelstil. Hur ofta kommer de att försvara sina blinds? Hur ofta kommer de att reraise:a? Hur spelar de efter floppen? Om svaren är "alltför sällan", "aldrig" och "vekt", så kan du lugnt höja vilka kort du än har.

 

Om SB och BB tänker spela optimalt, ja du bör du byta bord. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det spelare mot vilka det är optimalt att försöka stjäla med alla händer från knappen.

 

Lika självklar finns det också spelare som man nästan alldrig skall försöka stjäla mot men som däremot betalar av bra när man har en legetim hand.

 

Den typiska motståndaren ligger dock någon stanns därimellan så att en optimal tjuvstrategi innehåller någon slags mix av legetima höjningar, stealraises med hyffsade händer och folds av det värsta skräpet.

 

Min erfarenhet är att av de steals som inte lyckas omedelbart preflop så går ändå relativt stor andel hela vägen till showdown och då vill man ju ha en hand med så stor potential som möjligt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a) Fold fram till mig på knappen, var drar jag gränsen för vilka suited connectors jag spelar och ska jag i så fall alltid höja? Är det rimligt att spela t.ex. 89s för en raise här?

 

Beror lite på hur blindsen spelar. Ibland kan det nog vara värt att försöka sno blindsen med en sån hand. Du ska iaf aldrig limpa med den i det här läget, ska den spelas så ska den höjas.

 

b) Sitter på knappen med en limper, vilka suited connectors är spelbara?

 

Jag spelar ingenting lägre än JTs med bara en limper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...