Gå till innehåll

Spela bättre poker? Spela tillsammans med någon!


jna

Recommended Posts

Jag har upptäckt något roligt. Flera av mina polare har blivit pokerbitna på senare tid efter att ha kollat på WPT mm. De har frågat om jag kan visa dem hur det går till att spela på internet, så de har helt enkelt suttit med och tittat när jag spelat.

 

Och aldrig spelar jag så bra som vid dessa tillfällen! Alla korkade moves sållas bort tack vare att jag måste motivera för min polare varför jag gör på ett visst sätt. Varje beslut övervägs noggrant eftersom jag vill förklara för kompisen varför jag gör si eller så. Man är helt enkelt skärpt hela tiden, och polarna undrar (lite skämtsamt) varför jag inte försöker livnära mig på poker eftersom jag spelar så bra!

 

Är det någon som har tips på hur man kan vara lika skärpt när man sitter ensam en sen kväll framför datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig en barbara o ha vid datorn, kalla den din kompis och berätta för den varför du spelar som du spelar. Nee men allvarligt om du tycker att du spelar bättre i närheten av kompisar så kan du ju dra slutsatsen att du kan spela riktigt bra försök bara att spela så hela tiden, tänk efter varje beslut hela tiden, precis så som du spelar när du har en kompis bredvid dig, detta borde du ju fixa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det att behålla skärpan är en av de egenskaper som man måste ha för att lyckas i poker.

Det bästa är att försöka vara så disciplinerad man kan, och när man känner att skärpan är på väg att försvinna så slutar man.

Det gäller väl att ha bra självkontroll helt enkelt.

 

Igår var en fint exempel på hur snett det kan gå. Jag hade spelat riktigt bra hela kvällen bara för att köra några potter till. Jag lyckas då med att förlora ca 30% av den dagens vinst på en enda pott. Riktigt skitspel från min sida som aldrig skulle ha hänt ifall jag varit skärpt.

 

Det gäller att sluta i tid. Självklart dessutom inte ens börja spela de dagar då man inte är på topp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nickefik>>

 

Precis! Jag tror att många av oss här inne på forumet egentligen skulle kunna vara vinnare i poker, bara man klarade av att vara skärpt och disciplinerad hela tiden. När man sitter själv och har foldat tio gånger i rad och det inte hänt ett skit är det så jäkla lätt att syna en höjning med A9s. Om polaren hade varit där skulle man däremot ha sagt: "Kort i samma färg är överskattat, och eftersom han höjde i tidig position sitter han antagligen med ett högt par eller AK". När man sitter själv blir det: "Egentligen borde jag inte syna, men ok då, bara denna gången".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jna: om du visste hur jag känner igen mig i det du skriver. själv är jag en sopa på nätpoker som får vara glad om jag spelar i närheten av så bra som andra skulle kalla tilt. inte riktigt så förstås, jag vet vad jag gör men att hålla huvudet kallt har inte fungerat.

 

dock har samma sak hänt mig ett par gånger. jag ska bara visa hur det fungerar och förklara varför man gör så och så i vissa situationer och plötsligt så läser man motståndarna bättre, ser mönster i hur de spelar och vinner naturligtvis mer pengar. det är en ganska klar skillnad på ens spel jämfört med annars också.

 

jag tror dels förstås att det beror på att man lämnar allting annat därhän, man visar bara hur man spelar och tänker poker och tydligen har man kapacitet och klara det ganska så bra när man kommer lite utanför sig själv. och man vill ju inte sitta där och spela dålig poker när polaren kollar heller, man vill ju visa vad man kan. ja, det vore bra om man kunde spela så hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*"Väldigt bra tråd".

Brukar sitta med en kompis och spela turneringar på expekt ibland och vi oftast lyckas bra. M ånga gånger är vi oense och då diskuterar vi sen tar vi och drar kort om det är 50- 50 =)¨

 

Men man analyserar och tänker mer om man sitter 2 pers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte alltid har tillgång till en kompis som står bredvid är ett tips att ändå motivera varje beslut du tar. Säg det högt för dig själv även om det känns konstigt, och säg inte bara "jag checkar" utan:

 

"Jag checkar med avsikt att check-raisa för att driva ut spelare. Knappen höjde PF, så det är sannolikt att han slänger in ett bet om ingen annan gör det."

 

"Jag checkar med avsikt att check-raisa för att få in mer pengar på mitt färgdrag. Eftersom UTG+2 höjde pre-flop hoppas jag att han slänger in ett bet och att de tre spelare som sitter efter honom synar. När det kommer tillbaks till mig höjer jag och hoppas att de hänger med."

 

"Jag checkar eftersom potten är liten och jag inte träffade floppen. Om någon satsar lägger jag mig."

 

Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går faktiskt bättre att säga det högt! Fråga vilken författare eller låtskrivare som helst. Det är först då man hör om det låter falskt.

 

Psst! Jag tycker dessutom att nja hittat en mycket intressant idé. När jag tänker efter så sitter jag ju och snackar för mig själv när jag spelar! Högt alltså, och ställer kritiska frågor till mig själv. Det funkar skitbra. Jag tror att allt skulle bli mycket tydligare om man satt och snackade med en annan person bredvid sig som man förklarade för. Bra tråd det här. Bra mycket bättre än alla de där matteteorierna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant aspekt. En av sakerna man bör tänka på är ju att man ser ut som en idiot när man tiltar bort pengar eller försöker bluffa en calling station i FLT. Ska låtsas som att jag har en osynlig kompis bredvid mig som kritiserar vartenda felaktigt move jag gör i fortsättningen =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett sätt att inte tappa koncentrationen tycker jag är att spela fler bord. mycket lättare att folda då, för man slipper vänta så länge på nästa beslut.

 

Raka motsatsen för mig, sitter jag på 4 NL bord så blir det lätt att en del fel smyger sig in preflopp och därmed jobbiga situationer postflopp då jag sitter med en ok men inte bra kicker, typ KJo eller något annat latjo som man i alla hast slänger in pengar på bara för att förlora mot KQ eller dylikt... bleh, ne, kör jag 2 bord så är det lättare att koncentrera sig för mig iaf.

 

Det ultimata är att ha två datorer bredvid varandra så att man kan sitta och spela samtidigt med en kompis. Det är därför jag ska bygga ihop gamla datorn igen och köpa en till skärm så att jag kan sitta å nöta med min storebror eller någon mer, mer underhållande poker då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spelat ganska ofta med kompisar framför skärmen, mest pga att en polare under en längre tid var utan internetupkoppling. Kan helt klart vara med på att spelet i de flesta fall blir bättre då.

 

Klart bästa resultatet var när vi var tre stycken pokerintresserade som spelade en tourney tillsammans. Råkade kollidera med någon sorts förfest, men turneringen låg ganska tidigt på kvällen så det var fortfarande nyktert. Vilket som lyckades vi placera oss på plats 1 av 1200 deltagare, vilket är rekord för mig.

 

Så helt klart bra att motivera beslut - tänka efter en extra gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...