Gå till innehåll

en tokrolig hand


Nemesis

Recommended Posts

Här är en hand jag gillar som jag bara ville dela med mig av. (ni får självklart ifrågasätta den ändå!)

 

Pre flop är standard, jag cappar inga händer heads up.

 

Floppen kommer ultra dragig. Jag kommer inte ha några problem att hitta tillräckligt många semibluffar på den här floppen så det är onödigt att använda QT som en sådan. Så jag väljer att användå QT som en peel hand.

 

På turn förbättrar jag till oesd. Jag kan syna och folda rivern eller så kan jag höja som semibluff. Jag har väldigt få händer som jag höjer för värde här typ AJ-J8 och kanske J6s ungefär. Trots det behöver jag en del semibluffar på turn och ett argument skulle kunna vara att höja alla en-korts färgdrag här. Men det finns också ett argument för att syna ner vära A höga FD så då har vi inte så många FD här. Det jag gillar med att användå min oesd här är att nu har jag en hand som inte träffar om 4:e klövern kommer.

 

Rivern är antingen fold eller höj... vad tycker ni? QTo borde väl vara vår sämsta hand här så kanske en raise skulle vara bra.

 

2/4 Limit Holdem

6 players

 

Pre-flop: (1.5 SB, 6 players) Hero is BTN T:heart: Q:spade:

3 folds, Hero raises, SB 3-bets, 1 fold, Hero calls

 

Flop: 9:club: 4:club: 6:spade: (6.0 SB, 2 players)

SB bets, Hero calls

 

Turn: J:club: (4.0 BB, 2 players)

SB bets, Hero raises, SB calls

 

River: 3:club: (8.0 BB, 2 players)

SB bets, Hero folds

 

edit: nåja, speciellt "tokrolig" är den ju inte men det börjar bli svårt att komma på bra rubriker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en hand jag gillar som jag bara ville dela med mig av. (ni får självklart ifrågasätta den ändå!)

 

Pre flop är standard, jag cappar inga händer heads up.

 

Altså jag gillar principen att inte cappa händer heads up "ur position" däremot är jag rätt skeptiskt till att ha ett preflop spel där man aldrig cappar om man blir trebettad ur mörkarna och speciellt lilla mörken.

 

Nu snackar jag ur ett balansperspektiv alltså, rent exploativt kanske det inte gör någon skillnad i praktiken men i teorin borde det väl vara så att SB tvingas spela tätare med sina höjningshänder (dvs vissa raise blir fold) om han vet att han hyffsat ofta när han är efter tvingas betala en fjärde bet preflop.

 

Informationläckaget (av att cappa) kan också på ett helt annat sätt minimeras när du har position genom att du kan cappa vissa händer där det strikt taget inte riktigt är för värde (dvs du är en liten underdog mot hans range) av taktiska skäl och sedan tjäna tillbaka dom pengarna i form av du ibland vill ha och får ett frikort på floppen.

 

Därmed inte sagt att just den här handen skulle vara en caphand...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns rätt otänkbart att han donkar river med A-high utan klöver, vilket väl är den hand du kan tänkas bluffa bort. Men man vet ju aldrig. Skulle tippa att hans donk är en skaplig klöver alldeles för ofta för att bluffen ska vara lönsam. Hmm Du raisar på 3-färgen och han donkar 4-färgen... Nej det är inget bra läge att bluffa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns rätt otänkbart att han donkar river med A-high utan klöver, vilket väl är den hand du kan tänkas bluffa bort. Men man vet ju aldrig. Skulle tippa att hans donk är en skaplig klöver alldeles för ofta för att bluffen ska vara lönsam. Hmm Du raisar på 3-färgen och han donkar 4-färgen... Nej det är inget bra läge att bluffa...

 

Jag bluffar inte för att få honom att lägga sig. Jag bluffar för att addera värde till mina värdehänder och för balans. Men en fold vore en bonus och man vet aldrig när en motståndare får för sig att folda en låg klöver.

 

På sistone har jag höjt på alla möjliga konstiga ställen där "ingen" borde folda endast för balans och blivit sjukt förbluffad över vilka händer dom får för sig att folda. Situationerna och frekvensen talar för att dom foldar ganska stora händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bluffar inte för att få honom att lägga sig. Jag bluffar för att addera värde till mina värdehänder och för balans. Men en fold vore en bonus och man vet aldrig när en motståndare får för sig att folda en låg klöver.

 

På sistone har jag höjt på alla möjliga konstiga ställen där "ingen" borde folda endast för balans och blivit sjukt förbluffad över vilka händer dom får för sig att folda. Situationerna och frekvensen talar för att dom foldar ganska stora händer.

 

Jaha... då är det väl bra då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... då är det väl bra då.

 

Sorry, jag kände själv att det kanske lät som jag är emot input. (jag har en förmåga att låta så ibland) Jag tycker att du resonerar bra kring vårt river beslut och helt säker (eller orädd) är jag ju inte eftersom jag inte fyrade av en river raise! Jag har ju oxå som vana (eller ovana) att sätta min motståndare på en range och agera därefter. Men på sistone har jag försökt bry mig mindre om min motspelare och mer på att sätta mig själv på en range. :)

 

Jag tycker "mathematics of poker" har förklarat varför high limit spelare bluffar så mycket trots att ingen lägger typ K högt. Visst ibland får dom bonusen av en fold men främst bluffar dom för att addera värde till andra händer och för att de annars blir för lätt utnyttjbara. Om en bra spelare aldrig tycks folda mot vår raise så vore det värsta vi kan göra att aldrig bluffa.

 

Tack för din input, pokerfacket. Det var ungefär så som du resonerade som fick mig att folda rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså jag gillar principen att inte cappa händer heads up "ur position" däremot är jag rätt skeptiskt till att ha ett preflop spel där man aldrig cappar om man blir trebettad ur mörkarna och speciellt lilla mörken.

 

Nu snackar jag ur ett balansperspektiv alltså, rent exploativt kanske det inte gör någon skillnad i praktiken men i teorin borde det väl vara så att SB tvingas spela tätare med sina höjningshänder (dvs vissa raise blir fold) om han vet att han hyffsat ofta när han är efter tvingas betala en fjärde bet preflop.

 

Informationläckaget (av att cappa) kan också på ett helt annat sätt minimeras när du har position genom att du kan cappa vissa händer där det strikt taget inte riktigt är för värde (dvs du är en liten underdog mot hans range) av taktiska skäl och sedan tjäna tillbaka dom pengarna i form av du ibland vill ha och får ett frikort på floppen.

 

Därmed inte sagt att just den här handen skulle vara en caphand...

 

/Bjorn

 

Det är för balansskäl jag synar (eftersom det breddar min range och de alternativ jag har post flop). Rent exploativt så kan man tänka sig en cap. Väljer vi att cappa så är det viktiga att vi även slänger in lite annat än våra bästa händer... typ 87s och liknande då och då. Men det var väl det du menade med ditt sista stycke. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här tog jag mod till mig och bluffa river med den sämsta handen i min range för att på så vis balansera alla värdehöjningar med AQ,QQ,JJ,77,66,22,QJ,Q7s,Q6s,J7s,76s. Jag hoppas inte mina motståndare tycker att dom kan bet/folda tunt! :-)

 

2/4 Limit Holdem

4 players

 

Pre-flop: (1.5 SB, 4 players) Hero is BTN 8:diamond: 9:diamond:

1 fold, Hero raises, SB calls, BB calls

 

Flop: Q:diamond: 6:club: 7:spade: (6.0 SB, 3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, SB calls, BB calls

 

Turn: 2:club: (4.5 BB, 3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, SB calls, BB folds

 

River: J:heart: (6.5 BB, 2 players)

SB bets, Hero raises

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det spelar världens största roll men ur ett spelteoretiskt perspektiv är det bättre att raisa-bluffa river med dina bästa händer som du inte tänkt syna med i stället för dina allra sämsta händer i distributionen. Fördelen med det är att du kan slippa bli "desperat-synad" av en bluff och förlora potten mot Q hög/K hög eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det spelar världens största roll men ur ett spelteoretiskt perspektiv är det bättre att raisa-bluffa river med dina bästa händer som du inte tänkt syna med i stället för dina allra sämsta händer i distributionen. Fördelen med det är att du kan slippa bli "desperat-synad" av en bluff och förlora potten mot Q hög/K hög eller liknande.

 

Ah, så det är bättre att typ höja med Ax? Makes sense. Svårt att avgöra dock. Vad skulle vara den sämsta handen du synar med här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning för jag använder så sällan spelet :-) Nä men säg att du betar par och drag på flop och turn så kanske A höga klöverdrag som missat kan vara något? Håller med om att det är svårt att avgöra. Men de kanske kan folda ut ett lågt par som han bestämt sig för att han inte orkar syna ner med och därför betar ut som bluff på river? Vet inte om jag tänker rätt här dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning för jag använder så sällan spelet :-) Nä men säg att du betar par och drag på flop och turn så kanske A höga klöverdrag som missat kan vara något? Håller med om att det är svårt att avgöra. Men de kanske kan folda ut ett lågt par som han bestämt sig för att han inte orkar syna ner med och därför betar ut som bluff på river? Vet inte om jag tänker rätt här dock...

 

Jag försår inte riktigt vad du menar. Jag undrade vilken som var din sämsta hand som du synar med på rivern. Du nämner något om A höga drag på turn. Är det en sån hand du menar att vi kan ha på rivern och bluff/höja med?

 

Här är en hand av Hoss: (han verkar snarare höja en av sina sämsta och inte en av dom bästa han inte kan syna med eller typ nåt mitt emellan här)

 

PapaWarbucks: posts small blind $100

ComeOnPhish: posts big blind $200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to PapaWarbucks [Th Jc]

Hoss_TBF: raises $200 to $400

PapaWarbucks: raises $200 to $600

ComeOnPhish: raises $200 to $800

Betting is capped

Hoss_TBF: calls $400

PapaWarbucks: calls $200

*** FLOP *** [Ad 3s Qs]

PapaWarbucks: checks

ComeOnPhish: bets $200

Hoss_TBF: raises $200 to $400

PapaWarbucks: folds

ComeOnPhish: raises $200 to $600

Hoss_TBF: calls $200

*** TURN *** [Ad 3s Qs] [4c]

ComeOnPhish: bets $400

Hoss_TBF: calls $400

*** RIVER *** [Ad 3s Qs 4c] [Kc]

ComeOnPhish: bets $400

Hoss_TBF: raises $400 to $800

ComeOnPhish: calls $400

*** SHOW DOWN ***

Hoss_TBF: shows [8s 7s] (high card Ace)

ComeOnPhish: shows [Js Ac] (a pair of Aces)

ComeOnPhish collected $5998 from pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försår inte riktigt vad du menar. Jag undrade vilken som var din sämsta hand som du synar med på rivern. Du nämner något om A höga drag på turn. Är det en sån hand du menar att vi kan ha på rivern och bluff/höja med?

 

Ja säg att vi tycker det är värt att syna ner med alla par men inte sämre än så, då kan vi raise-bluffa A hög. Angående Hoss hand så är den inte spelteoretiskt korrekt om jag förstått det hela rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...