Gå till innehåll

Måste lära mig Excel snabbt!


dr_kvist

Recommended Posts

Jag har fått en tjänst där jag måste kunna excel. Jag har nog också råkat skriva i min ansökan att jag har "extensive knowledge of the Office-package" eller nåt åt det hållet. Jag är dock helt grön på excel.

 

Så - hur lär jag mig bäst excel? Jag har några veckor på mig. Det finns distanskurser på folkuniversitetet som kostar ca 800 kr där man lär sig diagram och pivottabeller står det. Det finns också lite gratis tutorials på nätet. Någon som vet någon bra? Någon som vet vad som är viktigast att lära sig?

 

Dom kommer förmodligen be mig se över budgetar och göra egna budgetar för projekt.

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte behöver kunna vba så är det inga problem.

 

lär dig följande:

 

1. vanligaste funktionerna (sum, average, max, min)

2. formatering, hur ställer du upp allt snyggt med färger, ramar osv

3. grafhantering, hur skapar man olika grafer

4. pivot-tabeller, för att snabbt kunna analysera/visualisera stora mängder date

 

finns det inte massor av nybörjarguider på nätet? microsoft borde också de ha en hel del tutorials.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en tjänst där jag måste kunna excel. Jag har nog också råkat skriva i min ansökan att jag har "extensive knowledge of the Office-package" eller nåt åt det hållet. Jag är dock helt grön på excel.

 

Så - hur lär jag mig bäst excel? Jag har några veckor på mig. Det finns distanskurser på folkuniversitetet som kostar ca 800 kr där man lär sig diagram och pivottabeller står det. Det finns också lite gratis tutorials på nätet. Någon som vet någon bra? Någon som vet vad som är viktigast att lära sig?

 

Dom kommer förmodligen be mig se över budgetar och göra egna budgetar för projekt.

 

Tacksam för tips!

 

Du kan säkert lära dig det väsentliga om Excel på några veckor. Men en viktig sak du bör kolla är vilken version av Office de använder. Gränssnittet har en helt ny design från och med Office 2007. Det nya är, tycker jag, mycket bättre. Det är naturligt/intuitivt och inriktat på olika arbetsuppgifter.

 

Det gamla gränssnittet var en djungel. Jag var lärare i datakörkortet på 90-talet ett tag, och det handlade väldigt mycket om att lära ut 'tre sätt att göra något på' - att kunna kortkommandon, musgränssnittet + att veta var i djungeln av menyer skiten fanns. Fullkomligt värdelös utbildning för övrigt.

 

Så kolla upp om de använder det nya Office, gör det det kan du skatta dig lycklig. Använder du inte det så måste du lära dig en massa skit som borde stannat i förra årtusendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte behöver kunna vba så är det inga problem.

 

lär dig följande:

 

1. vanligaste funktionerna (sum, average, max, min)

2. formatering, hur ställer du upp allt snyggt med färger, ramar osv

3. grafhantering, hur skapar man olika grafer

4. pivot-tabeller, för att snabbt kunna analysera/visualisera stora mängder date

 

finns det inte massor av nybörjarguider på nätet? microsoft borde också de ha en hel del tutorials.

 

 

Råkade gå en endags grundkurs i excel förra månaden. Var precis de där punkterna vi gick igenom, förutom pivot som jag aldrig hört talas om :rolleyes: . Gallra i tabeller gjorde vi oxå.

 

Men fy fan va tråkigt det var. Höll på att somna precis hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Visserligen en gammal post, men hade samma problem med att snabbt lära mig Excel inför ett nytt jobb. Gissar dock att det fortfarande finns de med detta behov och kan tipsa om min lösning.

 

Hittade denna sida och den löste i alla fall mina behov, En snabb överblick av det viktigaste på på fem filmer:

 

http://andersexcel.se/grundkursexcel/

 

Företaget jag börjat jobba på arbetar mycket med pivottabeller. Hade ingen aning om vad det var, men dessa filmer räckte för att komma i kapp mina nya kollegor. Tror det är svårt att hitta någon mer heltäckande överblick än denna (i alla fall som är gratis):

 

http://andersexcel.se/excelskolan/pivottabeller/

 

Ett tips är att ladda ner övningsfilerna som används i filmerna och repetera med hjälp av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...